تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801200321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه شامپويي بخريم؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: چه شامپويي بخريم؟




حتما تا به حال به قصد خريد شامپو يا نرمکننده، سري به بازار گيجکننده شامپوها زدهايد. هزاران نوع شامپو در بازار موجود است و هر هفته هم انواع جديدتري به فروشگاهها ميآيند. فروشندههاي مختلف، شامپوهايي را به شما پيشنهاد ميکنند که بعضي از آنها واقعا از لحاظ قيمت با انواع ديگر تفاوت زيادي دارند. آن وقت است که شما از خودتان ميپرسيد:
آيا قيمت شامپوها معيار قابل قبولي براي بهترين بودن آنهاست؟
براي رهايي از سردرگمي هنگام خريد شامپو، گفتگويي با دکتر محمدعلي نيلفروشزاده، متخصص پوست و مو و رييس مرکز تحقيقات پوست و سالک در اين خصوص داشته ايم که پيش روي شماست.
آقاي دکتر! بهترين شامپو، چه شامپويي است؟

چيزي به عنوان بهترين شامپو وجود ندارد. اغلب شامپوها اثر پاککنندگي مطلوبي دارند و پولي که شما براي خريد شامپو پرداخت ميکنيد، سليقه شخصي است و لزومي ندارد براي بدست آوردن شامپوي خوب، حتما پول زيادي خرج کنيد. مقصودم اين است که الزاما قيمت گران شامپو، معيار خوب بودن آن نيست.
همه شامپوها حاوي ترکيبات سورفاکتانت هستند و عمل زدودن چربي و چرک و ساير زوايد روي مو را انجام ميدهند که اين مواد همراه با کف در موقع آبکشي از بين ميروند.



کف زياد شامپوها چهطور؟ آيا نشانه بهتر بودنشان نيست؟

سورفاکتانتهاي متنوعي با خواص متفاوت وجود دارند. بعضي از آنها براي برطرف کردن گرد و خاک، و بعضي ديگر براي برطرف کردن چربي بهترين اثر را دارند. بعضيها کمتر کف کرده و بعضي زياد کف ميکنند. براي همين توليدکنندگان شامپو از انواع مختلف سورفاکتانتها کمک ميگيرند. براي مثال شامپوي موي چرب در مقايسه با شامپوي موي خشک بايد سورفاکتانتي با کيفيت بالاي چربيزدايي داشته باشد.
در هر صورت مصرفکنندگان، اختلاف بين شامپوها را خيلي کم متوجه ميشوند، بنابراين فکر نکنيد شامپوهايي که تحت عنوان شامپوي تقويتي هستند، شامپوي بهتري هستند. توليدکنندگان، عوامل غليظ کننده يا رقيقکننده را به لحاظ فروش و تجمل به شامپو اضافه ميکنند. حتي اگر سورفاکتانت خاصي، کف کافي توليد نکند به شامپوها مواد کفزا ميافزايند که همه اينها جنبه تجمل و حفظ بازار تبليغات را دارد.
پس ما چهطور يک شامپوي مناسب براي موهايمان بخريم؟

چون موها متفاوت هستند و شامپوها نيز مختلف، بهترين راه، امتحان کردن انواع شامپو و در نهايت انتخاب مناسبترين آنهاست. بر چسب روي شامپو به معرفي ترکيبات موجود در آن ميپردازد. اگر موهاي شما در اثر مواد مختلف مثل مواد مش يا فر يا به هر دليل ديگري، آسيب ديده، بهتر است به اسيديته شامپو دقت کنيد.
اسيديته شامپوها بين قليايي متوسط تا اسيدي سبک تنظيم ميشوند.
اگر موهايتان آسيبديده شامپوهاي خنثي يا شامپويي با اسيديته سبک که مو را کمتر متورم کرده و لايه خارجي کوتيکولي مو را کمتر به هم ميريزد، انتخاب کنيد.
مواقعي که مو به نرمکننده احتياج دارد، مي توانيم از شامپوهايي که حاوي مواد نرمکننده هستند استفاده کنيم؟

خير، توصيه ما اين است که اگر موي شما به نرمکننده نياز دارد، به جاي استفاده از اينگونه شامپوها، بعد از زدن شامپو و شستن آن، از يک نرمکننده استفاده کنيد، چون مشکل است که يک شامپو دو عمل تميز کردن و نرم کردن موها را با هم انجام دهد و در عين حال لايهاي از ذرات نرمکننده در آن شامپو روي موها باقي ميماند که اين ذرات، خود ميتوانند باعث تجمع چربي شوند.



بهترين کار اين است که به موهايتان شامپو بزنيد و بعد از آبکشي از يک نرمکننده استفاده کنيد. اين ترکيبات وقتي به دنبال شامپو مصرف شوند، روي تار مو پوششي نامرئي و ظريف به جا ميگذارند که کوتيکول به هم خورده ي مو را صاف ميکند و ممکن است حتي جاهايي از کوتيکول مو را که کنده شده است، پُر کند. با اين کار، مو کمتر گره مي خورد و به راحتي شانه ميشود و به درخشندگي و توان آن افزوده ميشود.
اکثر کانديشنرها (Conditioner) يا حالتدهندهها، فوري عمل ميکنند و فقط براي يک دقيقه بايد روي مو بمانند و سپس آبکشي شوند. اين ترکيبات تقريبا براي اکثر مردم رضايتبخش هستند، اما براي موهاي آسيبديده بايد از حالتدهندههاي سنگينتري استفاده کرد که قبل از آبکشي، بايد مدت 10 دقيقه يا بيشتر روي سر بمانند.
يادآور ميشوم به ادعاهاي گوناگون تبليغاتي توجه نکنيد و اين نکته را به ياد داشته باشيد که ساقه موها بافت مردهاند و نميتوان آنها را تغذيه کرد و يا آسيبها را بهطور دايمي تغيير داد. کانديشنرها به طور موقتي عمل مي کنند و بس.



پس ويتامينها و عصارههاي گياهي موجود در آنها موجب درمان آسيبها نميشوند؟

تنها راه درمان موهاي آسيبديده، کوتاه کردن آنهاست نه شستشو. بايد منتظر ماند تا موي سالم جايگزين شود.
اضافه کردن انواع عصاره گياهان و ... به حالتدهندهها مانند ساير روغنها يا پروتئينها عمل ميکند.
پروتئينها به مو و سطح آسيب ديده ميچسبد و کوتيکول را پُر ميکند. جالب است بدانيد همه حالتدهندهها يکسانند و تنها در قسمتي که مو به آن احتياج دارد جذب ميشوند و بقيه آبکشي ميشود.
آب هميشه اولين مادهاي است که روي برچسبهاي اين مواد وجود دارد، چون پايه همه مواد ديگر است.
جاذبالرطوبتها و گليسيرين، با جذب آب از هوا، مو را نرم و براق ميکند.
پروتئينها نيز موقتا ترکها را به هم ميچسبانند و سطح نابرابر مو را صاف ميکنند تا موها آسيب جدي نبينند.
در مورد بعضي ترکيبات گياهي ، تخممرغ ، حنا و... با اينکه گفته ميشود خاصيت طراوتافزايي و جواني دارند، اما سند علمي براي چنين ادعايي وجود ندارد.
مصاحبه کننده: الهه رضائيان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 460]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن