تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820845551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خصوصيت خانه در گذشته و حال


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: قبل از اينکه به بحث الگوي مسلط اوقات فراغت در غرب بپردازيم لازم است در مورد تحولاتي که خانه در غرب با آن روبرو

بوده است صحبت کنيم تا روشن شود که صرف اوقات فراغت در خانه که تحت عنوان خصوصي سازي خانواده مطرح مي شود که تاثيري بر خانه داشته است.
 خانه در جامعه مدرن: محل خلق استراحت. چرا؟
 قبل از سرمايه داري : محل توليد كالا و خدمات و بيشتر فعاليت هاي اقتصادي
 خانه سنتي: توليد و مصرف
 خانه مدرن: تفكيك محل توليد و مصرف
 تاثير صنعتي شدن بر خانه : ايجاد هويتي جديد ( حداقل براي مردان) و محل مصرف خصوصي و ايجاد كارگر دستمزد بگير
 محل مصرف خصوصي یا بهشت مردان بعد از انجام كار روزانه در بيرون
 فضايي كوچك براي مردان در برابر فشار بيرون و كار دستمزدي ( فضاي بيان خود و استقلال)
 خانه به مثابه محل ابراز خود SELF خود واقعي
 خانه بخشي از اقتصاد غير رسمي است
خانه : نظريه فورتي
Forty 1986
 فورتي Forty 1986 : در صدسال گذشته كالاهاي خانگي نقش محوري در انتقال خانه از محل رفاه اخلاقي و زيبائي به محل رفاه فيزيكي با كارائي داشته اند
 در دهه 90 خانه محل ارتباطات و اجتماعي شدن
 انتقال خانه از محل كار به محل اقامت و استراحت يعني محل ناكار NON-WORK SITE
 محتوي محل ناكار يا خانه بايد به طروق مختلف طراحي شود
 مهم ترين اصل اساسي در طراحي خانه برداشتن تمام اشيايي است كه با كار رابطه دارند.
نظريه فورتي
 با جدا شدن كار ديگر خانه جاي كالاي كار نبود
 مثال: توليدگران كارخانه اي نخست ماشين دوزندگي را به كارخانه بردند
 سپس به اين نتيجه رسيدند كه مي توان ماشين هم ساخت و فروخت
 اول خانه ها ماشين ها را نخريرند. چرا؟
 چون خانه جاي ماشين ديگر نبود
 بعد: آگهي به داد رسيد تا قانع كند مي توان ماشين دوزندگي را در خانه گذاشت ( لذا تلقي فعلي: ماشين خياطي كالائي عمومي است)
فورتي
 آكهي چكار كرد؟
 Sewing machine is small, light, elegant, artistic and beautiful
 It is not a machine but ornament
 تبديل شي سخت و صنعتي به تزييني
 خانه قرن 19 با قرن 20 متفاوت است
 ما از house نمي گوييم بلكه از home مي گوييم یعنی منظورمان سرپوش shelter نیست که آن همان house است
 جنسیت و خانه ( sex و house ) به ویژگیهای فیزیکی اشاره دارد
 جنسیت و خانه ( Gender و home ) به شیوه هایی که sex و house به قالبهای فرهنگی با معنی تبدیل شده اند اشاره دارد.
 فورتی : بزرگترین تحول انتقال خانه از محل رفاه اخلاقی به رفاه فیزیکی .
 در نتیجه : خانه محل زیبایی
 برخی برای ساختن شهری زیبا به دنبال شهروندی هستند که خانه و شهر را یکی بداند.

خانه : نظريه
Csikszentmihalyi and Rochberg-Halton 1981
 كدام چيز در خانه مهم است؟
 اگر خانه آتش بگيريد يا زلزله بيايد چه چيز را اول نجات مي دهيد؟
 آلبوم‏، پول نقد، عكس قاب شده ،...
 چرا برخي كالاها و اشياء مهم ترند؟
 مفاهيم مبلمان، هنرهاي تزييني، و عكس ها به سوالات پاسخ مي دهند.
معنی اشیا خانه
 مهمترین اشیاء: مبلمان ، عکس و آثار هنری
 معنی مبلمان برای گروه های سنی مختلف است
 جوانان : راحتی؛ برای زنان مسن تر: خاطرات و بخشی از تاریخ خانواده
 تمایز طبقاتی بر حسب نگهداری تابلو ( نه اصیل)
 طبقات بالا تابلوهای بیشتر و گران قیمت تر
 طبقات پایین تر اشیایی مانند استریو . ..
 اینجا سرمایه فرهنگی مهم است نه سرمایه مادی
 عکس ها با خاطرات خانواده رابطه دارند.
 برای افراد جوان به بالا مهم هستند
 اهمیت به “خود” و رابطه خانوادگی را نشان می دهند
خانه : ريچارد
Richard 1990
 مساله مهم اين است كه ما چرا به دنبال مالكيت خانه خود هستيم؟
 Lyn Richards : زندگی خانواده و امنیت
 امنیت: کنترل و استقلال
 کسی شما را بیرون نمی کند
 هر کاری می خواهی می کنی: مهمانی و تغییر فضای فیزیکی
 امنیت برای مرد استقلال مالی؛ برای زن ثبات و آرامش
خانه كجاست؟
 كولين كمبل Colin Campbell : صنعتي شدن همزمان انقلاب مصرف و توليد را ببار آورد. اگرچه جامعه شناسي اول به توليد توجه كرده تا مصرف. لذا:
 مي توان گفت سرمايه داري صنعتي همزمان كارخانه و خانه ايجاد كرده
 اگر خانه قرن 19 بر مبنای drawing room است خانه قرن 20 بر اساس آشپزخانه است
 چرا اهمیت drawing room کم شد؟ چرا آشپزخانه مهم شد؟
 قرن 19 اهمیت به رفاه اخلاقی و قرن 20 رفاه فیزیکی و بهداشت
 تغییر اهمیت به فیزیک و بهداشت شاید از سر نیاز به انسان سالم برای رفتن به جنگ ها بوده باشد یا تلاش های مدنی بعدی برای انسان سالم در عصر مدرنیت مانند تلاش برای ممنوعیت سیگار و توجه به اعتیاد
تمیزی و کثیفی: خانه و بهداشت
 چرا رنگ یخچال یا فریزر شما عمدتا سفید است؟
 خانه با مفهوم تمیزی و بهداشت رابطه پیدا کرده
 ایده سلامتی، زیبایی و تمیزی خود را در طراحی خانه منعکس کرده
 ایده بهداشت در خانه مربوط به اول قرن بیستم است
 ظهور توالت و حمام مربوط به قرن جدید است
 رنگ های داخلی از قهوه ای به سفید تغییر کرده
 اینها به معنی این نیست که افراد تمیز تر شده اند بلکه ایده تمیزی وارد شده است
 خانه های روستائی نمونه خانه های قرن بیستم هستند: فقدان توالت و حمام و رنگ های باز و سفید
ایده تمیزی
 ماری دوگلاس: دلواپسی از آلودگی وقتی ایجاد می شود که مرزهای جامعه مورد خطرند ( رشد حاشیه نشینی، مهاجرت داخلی و خارجی ، تغییرات اجتماعی و اخلاقی و ...)
 اینها با ایده تمیزی و خالص بودن رابطه دارند.
 فورتی : رشد قدرت طبقه کارگر و تناقضات و تنازعات طبقات با ایده تمیزی و بهداشت رابطه دارد
تمیزی و معماری
 ایده تمیزی خانه با طراحی و معماری رابطه دارد
 خانه تمیز تهویه مناسب، هواکش و ... می خواهد
خانه دهه 1990
 چه ایدئولوژیهایی در دهه اخیر وارد خانه شده اند؟
 رشد خانه سازی در دهه 1990 ایران بر معماری داخلی تاثیر داشته؟
 مفهوم جهانی شدن و ارتباطات به خانه های ما وارد شده؟
 زیبایی، کارائی، اجتماعی شدن sociability و ارتباطات
 ورود وسایل جدید خانگی و اقلام و مارکهای مختلف به همراه نفوذ آگهی خانه های جیدی ساخته است
 زیبایی – خود self – کارکردی شدن – اهمیت نور – لذت بردن بیشتر از حمام – اجتماع پذیری sociability از چیزهای جدید است

مفاهیم جدید در خانه دهه 1990
 زیبایی
 کارائی
 اجتماع پذیری
 ارتباطات
نور
 اهمیت نور در خانه با تمایز خانه به عنوان محل استراحت و محل کار
 نور طبیعی مورد نظر خانه جیدی است. چرا نور طبیعی؟
 بیرون و طبیعت دیگر مورد ترس نیست
 در آگهی ها بر نور طبیعی تاکید می شود
 نور با آشپزخانه در ارتباط است
 نور پردازی در آشپزخانه حتی بیش از نور طبیعی مهم است
فرد
 چقدر خانه محل بیان “ خود” است؟
 چه تفاوتی با گذشته دیده می شود؟
 رشد اهمیت طراحی نشان رشد بیان “خود” در خانه جیدی است
اجتماع پذیری Sociability
 مرکز اجتماعی خانه اتاق نشیمنliving room
 خدمتکار تا حدی اتاق نشمین را مهم کرده بود.
 طبقات متوسط جیدی بدون خدمتکار آشپزخانه را مرکز اجتماعی کرد
 مجلات خانه Houseware magazine بر نقش آشپزخانه در خانه تاکید می کنند:
 جایی که نباید پنهان بماند ؛ مرکز اجتماعی و محل لذت از غذا؛ پخت و پز نباید از سایر فعالیت های اجتماعی جدا بماند
 تغییر فلسفه اهمیت “آشپزخانه به نوع دیگری رشد اهمیت نقش زن در اجتماع است
تغییر کارکردهای خانه






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن