واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خاتمي: صلح در جهان جز بر پايه عدالت پديد نميآيد
سياسي. خاتمي. اتريش
رئيس مركز گفت وگوي فرهنگها و تمدنها تاكيد كرد: اگر با هدف فهم يكديگر به گفت وگو بپردازيم و اين مهم را مبناي عمل مشترك قرار دهيم، چشم انداز واقعي براي هدفهاي والايي چون صلح بر پايه عدالت را ترسيم كرده ايم.
به گزارش ايرنا سيد محمد خاتمي در بزرگداشت سي و پنجمين سالگرد ابتكار گفت وگوي كليساي سن گابريل وين در آكادمي علوم اتريش اظهار داشت: تقدير از ابتكار گفت وگوي كليساي سن گابريل و تجليل از پروفسور بشته، تجليل از يك موسسه و يك فرد نيست، بلكه بزرگداشت يك انديشه و يك راه است كه گفت وگو و رواداري را وسيله مطمئن نزديك شدن به حقيقت در اثر همكاري و همدلي صاحبان خرد و خيرخواهان ميداند و بخصوص با توجه به نقش بنيادين دين در تاريخ و تمدن بشري به گفت و گوي ميان اديان اهتمام ويژه دارد.
وي افزود: سي و سه سال تلاش در اين راه مبارك، آثار و بركات فراواني داشته است و اين تلاش ارجمند براي كسي كه پيشنهاددهنده گفت وگوي تمدنها و فرهنگها به جامعه جهاني است، از اهميت و احترام بيشتري برخوردار است.
خاتمي با آرزوي موفقيت و سربلندي براي پرفسور بشته ، دولت و ملت اتريش تصريح كرد: گفت وگو از زمان سقراط تا امروز، تاريخي پر فراز و نشيب داشته است و آنچه تذكر به آن در اين مجال لازم است اينكه تفاوت ميان گفت وگو و ديگر گونههاي ارتباط كلامي، فكري و احساسي را در يابيم؟ زيرا خلط ميان مفاهيم به ظاهر مشابه، ولي داراي تفاوتهاي بنيادين نظير گفت وگو ، مذاكره و مباحثه و نظاير آنهات باعث سوءتفاهم ميشود.
وي با بيان اينكه مذاكره معمولا در حوزه سياست كاربرد دارد و هدف از آن كسب منفعت و دفع ضرر است، يادآور شد: مباحثه عمدتا در حوزههاي علمي و ديني رخ ميدهد و اين دو با گفت وگو متفاوت هستند.گفت وگو با هدف تفاهم و شناخت بهتر يكديگر صورت ميگيرد و روندي است كه ميتواند به همزباني، همدلي و تلاش مشترك براي رسيدن به هدف مورد توافق بيانجامد.
رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: در ديالوگ همچون مذاكره و حتي جنگ من و ديگري حضور دارند، ولي من و ديگري در هنگام جنگ و برخورد با اين دو به هنگام گفت وگو تفاوت دارند.در جنگ ديگري دشمن است كه يا بايد تسليم گردد يا از ميان برداشته شود و در مذاكره ديگري كسي است كه در نهايت بايد به نفع طرف قوي تر كوتاه بيايد، ولي در گفت وگو اساس رابطه، محبت و همدلي است. در عرصه گفت وگو، حاضران نه سياستمدارن يا صاحبان ايدئولوژي از موضع سياست و ايدئولوژي، بلكه نمايندگان تمدنها و فرهنگها يعني اصحاب فكر و فرهنگ و هنر در جوامع اند.
خاتمي با تاكيد بر اينكه ديالوگ، سياسي نيست، گرچه آثار سياسي بزرگ دارد و از جمله خود سياست و بخصوص راههاي اخلاقي كردن آن ميتواند موضوع گفت وگو باشد، اظهار داشت: فاصلهگيري سياست از اخلاق باعث خسارتهاي بسيار زيادي براي بشريت شده است كه از جمله در دو جنگ ويرانگر جهاني، جنگهاي منطقه اي، جنگ سرد و سركوب و اشغال و بالاخره تروريسم آثار مخرب آن را ديده ايم.
وي ادامه داد: به نظر من موقعيت غيرگفت وگويي و پويشهاي غيريت ساز كنوني برآمده از خود برتربيني و استيلاطلبي نظامي و سياسي كنوني از يك سو و عقب ماندگي و تحقيرشدگي و گرفتاري بسياري از ملتها به حكومتهاي مستبد و وابسته از سوي ديگر است.آنچه طي دههها و حتي سدههاي اخير مبناي رابطه ميان كشورها بوده، زور و خشونت است.
رئيس مركز گفت وگوي فرهنگها و تمدنها خاطر نشان كرد:اگر با هدف فهم يكديگر به گفت وگو بپردازيم و اين مهم را مبناي عمل مشترك قرار دهيم، چشم انداز واقعي براي هدفهاي والايي چون صلح بر پايه عدالت را ترسيم كرده ايم.
وي سپس به آثار عملي گفت وگو و پارهاي راه كارها در اين زمينه اشاره كرد و گفت: گفت و گو گرچه به عنوان انسانيترين فعاليت آدمي، حيطه ظهور وجود انساني و داراي اصالت و خود يك هدف عالي است، اما بدون ترديد ميتواند و بايد داراي آثار و نتايجي در زندگي و بهبود وضع بشر امروز باشد.براي دست يابي به اين مقصود بايد گفت وگو را به جانبي هدايت كرد كه بتواند بسياري از دردهاي مشترك ما را درمان كند.
خاتمي با اشاره به اينكه گفت وگو را بايد از نقطهاي آغاز كرد كه طرفهاي گفت وگو در آن مشترك اند، ادامه داد: بايد آن را متوجه فوريترين و مبرم ترين مشكلات و مسايلي كرد كه همه با آن معترفيم و از آن رنج ميبريم.به عنوان مثال اگر ناامني درد مشترك روزگار ما است كه آدمي در شرق و غرب عالم از آن رنج ميبرد، تلاش مشترك براي خاموش كردن اين آتش جانسوز و گفت وگو براي رفع آن به عنوان هدف مشترك از فوريترين وظايف هر انسان خيرخواه است و ميدانيم كه ناامني ناشي از خشونت ورزي است و خشونت خود، زاده افراط است.
وي افزود: بنابراين گفت وگو ميان متفكران جوامع شرق و غرب براي مقابله با خشونت و منزوي كردن خشونت گران و افراط گرايان گام بلندي است براي حركت به سوي صلح كه خود ميتواند به عنوان هدف مشترك انتخاب شود و نيز تفاهم بر اين نكته كه صلح در جهان جز بر پايه عدالت پديد نميآيد و اگر براي لحظاتي پديد آيد، دوام نخواهد يافت از اهميت ويژه برخوردار است.
خاتمي با تاكيد بر اينكه جهان امروز از تبعيض، جنگ اشغال آوارگي، هراس از سلاحهاي كشتار جمعي، اعمال معيارهاي دوگانه و تروريسم رنج ميبرد، تصريح كرد: غيبت اخلاق و نيز مهرباني و عدالت بخصوص در عرصه سياست و در روابط ميان ملتها و كشورها از عوامل مهم پديد آمدن اين وضعيت ناگوار است.آيا هنگام آن نرسيده است كه جهان اسلام و مسيحيت در وراي اختلافاتي كه بعضا سطحي و بعض ديگر ناشي از سوء تفاهمات تاريخي است، به روح آموزش اديانمان كه يگانه است، رجوع كنيم و دست در دست هم براي مبارزه با عوامل نامهرباني و خشونت و بيعدالتي در عرصه جهاني قيام كنيم؟
خاتمي ادامه داد:مي توان گفت وگوي ميان اديان را به اين جهات سوق داد و طبعا اگر آتش برافروختهاي كه خشك و تر را ميسوزاند فرونشانده شود، مجال بسيار براي گفت وگوهاي فلسفي و كلامي پديد ميآيد كه در آن موارد هم اگر ژرف نگر باشيم، وجوه مشترك ميان اين دو دين به مراتب بيش از وجوه اختلافي است.
خاتمي گفت: اگر مراد رسيدن به صلح بر پايه عدالت است، طبيعي است كه اگر كمك دولتها و سازمانهاي معتبر بينالمللي كه امكانات را در دست دارند نباشد، گذر از عالم مفاهيم به واقعيتهاي زندگي دشوار است و با كمال تاسف هنوز مدار و محور سياست در جهان ما زور و استيلاطلبي است و سازمانهاي مهم بينالمللي نيز يا در برابر ابزار و امكانات دولتها ناتوانند يا به هر دليل ناچار به رعايت جانب قدرتمندان. براي رسيدن به اين هدف مهم تلاش براي اصلاح ساختار و كاركرد سازمانهاي بينالمللي و بهرهگيري بهتر از آنها امري لازم به نظر ميرسد.
رئيس جمهور سابق كشورمان در ادامه تلاش مشترك براي منزوي كردن افراط گرايان خشونت گر و سلطه طلب و سياستهاي زورمدار چه در هيات دولتها و چه گروههاي خشونت گرا در افكار عمومي را مقدمهاي لازم براي كارآمد شدن گفت وگو دانست و افزود: داشتن ابزار تبليغات صحيح و دستگاههاي اطلاع رساني در اين زمينه براي معتقدان به گفت وگو لازم است.
خاتمي با بيان اينكه صلح نيازمند جانهاي صلح طلب است،تصريح كرد: داشتن برنامه صحيح تعليم و تربيت براي ترويج فرهنگ صلح ، مدارا و تربيت نسل هايي كه بتوانند از ديوار بلند سوء تفاهمات تاريخي و تبليغات جنگ افروزان و خشونت گران بگذرند، ميتواند در دستور كار قرار گيرد.
وي در پايان گفت: بدون ترديد گفت وگو ميان اديان بزرگ ابراهيمي با توجه به مايه و پايه مشترك آنها و هدفهاي مشابهي كه براي زندگي انسان و معني بخشيدن به آن دارند، ميتواند راهگشا به سوي دنيايي باشد كه به جاي خشونت، محبت؟ به جاي سوء ظن، تفاهم؟ و به جاي دلهره و نا امني، امنيت و اميد به آينده بهتر براي همه بشريت باشد و چنين باد.
يکشنبه 5 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]