تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816443956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جيتكس 2008 كم فروغ و آرام بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: جيتكس 2008 كم فروغ و آرام بود
غرفه ايران امسال هشتمين حضور خود در اين نمايشگاه را تجربه مي‌كرد. اين حضور امسال خصوصي‌تر از سال‌هاي گذشته بود؛ چرا كه طي سال‌هاي گذشته غرفه كشور ايران توسط ثناراي و با حمايت‌هاي دولتي برگزار مي‌شد، اما امسال اين غرفه با هماهنگي شركت پارسان و با حضور پنج شركت، ميزبان بازديدكنندگان بزرگترين نمايشگاه فناوري اطلاعات خاورميانه بود. مگفا، ايران رايانه، باني كام، علم و صنعت و شهرپرداز، شركت‌هاي حاضر در غرفه ايران بودند كه به طور كلي از روند برگزاري غرفه ايران رضايت داشتند. هرچند كه به نظر مي‌رسد تعداد بازديدكنندگان نسبت به سال گذشته كاهش يافته است، اما به گفته حاضران در غرفه، بازديدهاي امسال تخصصي‌تر از سال‌هاي گذشته بوده است.

جيتكس 2008 كم فروغ و آرام بود
م.ر.بهنام رئوف دنياي اقتصاد
بيست و هشتمين هفته فناوري اطلاعات خاورميانه (جيتكس 2008) چهارشنبه گذشته پس از پنج روز به كار خود پايان داد. هفته فناوري جيتكس امسال نيز همانند سال قبل در سه بخش راه كارهاي تجاري ( Gitex Business Solutions)، تجهيزات مخابراتي (Gulfcomms) و لوازم الكترونيكي (Consumer Electronics) در فضايي بالغ بر 64 هزار متر مربع و با حضور سه هزار و 300 شركت برگزار شد. بخش راهكارهاي تجاري يا همان Gitex Business Solutions امسال 58 درصد از فضاي نمايشگاه را به خود اختصاص داده بود. Gulfcomms 23 درصد و لوازم الكترونيكي يا Consumer Electronics نيز 19 درصد از فضاي نمايشگاه را به خود اختصاص داده بود. امسال بزرگترين غرفه‌هاي حاضر در نمايشگاه به ترتيب به شركت‌هاي اتصالات، پاناسونيك، سامسونگ، دو (du) و سازمان تنظيم مقررات راديويي امارات تعلق داشت.

از شاخص‌ترين نكات نمايشگاه امسال توجه ويژه دولت‌ها به غرفه‌هاي كشوري بود. براساس آمارهاي ارائه شده 83 كشور امسال در غرفه‌هاي كشوري در جيتكس حضور داشتند كه بزرگترين غرفه‌ها به ترتيب به كشورهاي چين، تايوان و انگليس تعلق داشت. 33 كشور در سالن كشورها حضور داشتند كه عبارت بودند از: استراليا، بحرين، بنگلادش، بلژيك، بلغارستان، كانادا، چين، مصر، فرانسه، آلمان، هنگ كنگ، مجارستان، هند، ايران، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، كره، مالزي، مراكش، پاكستان، رماني، صربستان، سنگاپور، اسلونيا، اسپانيا، سريلانكا، سوريه، تايوان، تايلند، تونس، انگلستان و ايالات متحده آمريكا. در همين بخش سه غرفه برتر از لحاظ ارائه محصولات به ترتيب مصر، اردن و بحرين شناخته شدند.

6 كشور ايرلند، بحرين، روماني، صربستان، اسلونيا و تايلند امسال اولين حضور خود را در جيتكس تجربه مي‌كردند. در كنار اين كشورها همچنين امسال 600 شركت ديگر نيز براي اولين بار در اين نمايشگاه حاضر شده بودند. سال گذشته اين نمايشگاه بيش از 124 هزار بازديد كننده داشت و برآورد شده بود كه تعداد بازديدكنندگان امسال به 130 هزار نفر برسد. هرچند كه هنوز آخرين آمارها از تعداد بازديدكنندگان امسال ارائه نشده است اما شواهد امر نشان مي‌دهد كه تعداد بازديدكنندگان امسال از سال گذشته كمتر است. اين موضوعي بود كه تقريبا تمام غرفه داران در گفت و‌گوهاي خود از آن گله‌مند بودند. دو روز اول اين نمايشگاه خلوت تر از سال‌هاي گذشته بود و شايد بتوان گفت كه از بعد از ظهر روز سوم بر تعداد بازديد‌كنندگان افزوده شد.

ايراني‌هاي هميشه در صحنه
غرفه ايران امسال هشتمين حضور خود در اين نمايشگاه را تجربه مي‌كرد. اين حضور امسال خصوصي‌تر از سال‌هاي گذشته بود؛ چرا كه طي سال‌هاي گذشته غرفه كشور ايران توسط ثناراي و با حمايت‌هاي دولتي برگزار مي‌شد، اما امسال اين غرفه با هماهنگي شركت پارسان و با حضور پنج شركت، ميزبان بازديدكنندگان بزرگترين نمايشگاه فن‌آوري اطلاعات خاورميانه بود. مگفا، ايران رايانه، باني كام، علم و صنعت و شهرپرداز، شركت‌هاي حاضر در غرفه ايران بودند كه به طور كلي از روند برگزاري غرفه ايران رضايت داشتند. هرچند كه به نظر مي‌رسد تعداد بازديدكنندگان نسبت به سال گذشته كاهش يافته است، اما به گفته حاضران در غرفه، بازديدهاي امسال تخصصي‌تر از سال‌هاي گذشته بوده است.
امير اشكان تربيت‌جويي مسوول اجرايي غرفه ايران در اين باره مي‌گويد: براساس گفته‌هاي شركت‌هاي حاضر در غرفه ايران، امسال ديدارهاي تخصصي‌تري نسبت به سال گذشته از غرفه ايران صورت گرفته است. او معتقد است كه بازديد كم اما موثر و هدفمند از بازديدهاي زياد بهتر است.

علم و صنعت يكي از شركت‌هاي حاضر در غرفه ايران، امسال به شكل مستقل نيز در جيتكس حضور داشت. هما‌ن‌طور كه در ابتدا نيز اشاره شد، حضور غرفه‌هاي كشوري امسال بيشتر از دوره‌هاي گذشته ملموس بود. بسياري از كشورهاي حوزه خاورميانه با استقرار غرفه‌هاي چند صد متري توان آي تي خود را به نمايش گذاشتند. البته شايد نمايش محصولات موجود در اين غرفه‌ها تمام توان آن كشورها نباشد، اما آنچه بيش تر از قبل مشهود بود ارائه خدمات و پروژه‌هاي در حال اجراي دولت الكترونيكي در غرفه‌هاي كشوري بود.

حاضران در غرفه‌هاي كشوري متفق‌القول از حمايت و پشتيباني دولت‌هايشان براي حضور در نمايشگاه‌ها سخن مي‌گفتند. به طور ميانگين هر شركت حاضر در غرفه‌هاي كشوري براي حضور در جيتكس تنها هزار دلار پرداخت كرده بود و مابقي هزينه‌ها از سوي دولت‌ها پرداخت شده بود. اين درحالي است كه شركت‌هاي حاضر در غرفه ايران با كمترين حمايت‌هاي دولتي همراه بودند. امسال در جيتكس از نام‌هاي مطرحي چون اپل و مايكروسافت خبري نبود. شايد شناخته شدن اين اسامي‌باعث شده باشد تا اين شركت‌ها برنامه و هزينه‌هاي خود را صرف ساير امور خود كنند. اما آنچه در غرفه‌هاي كشوري مشهود بود حضور شركت‌هاي متوسط و كوچك يا همان SMEها است. به گفته مديران برخي از غرفه‌هاي كشوري حمايت از شركت‌هاي متوسط و كوچك به منظور حضور در بازارهاي بين‌المللي و نيز كسب تجربه در اين بازارها و كمك به بزرگ شدن آنها مهمترين هدف در حمايت از حضور اين نوع از شركت‌ها است.

به رغم انتشار برخي از خبرها اما امسال نيز همانند سال گذشته جيتكس مملو از بازديدكنندگان ايراني بود؛ بازديدكنندگاني كه برخي از آنها هدفمند و برخي ديگر نيز فقط نظاره‌گر بودند. در بين اين بازديدكنندگان حضور هيات‌هاي دولتي ايراني بيشتر از هر چيز ديگر نمايان بود. حضوري كه تلخي آن بيشتر از شيريني آن بود. يكي از همين هيات‌هاي دولتي هدف از حضور در نمايشگاه را يافتن نرم‌افزاري ERP براي سازمان خود عنوان مي‌كنند. سرپرست هيات مذكور در پاسخ به اين سوال كه مگر در ايران نرم‌افزارهاي ERP فارسي وجود ندارد، مي‌گويد: ما به دنبال يك نرم افزار خاص هستيم! او ادامه مي‌دهد كه البته در اين بين محصولات دو شركت خارجي را متناسب با نيازهاي خود ديدم، اما به دليل عدم تسلط به زبان انگليسي در بين هيچ كدام از اعضاي حاضر نتوانستيم مذاكرات موفقي داشته باشيم!.

براي آن دسته از خبرنگاران ايراني اي كه چندسالي است از نزديك با جيتكس همراه هستند، حضور مديران آي تي كشور در اين نمايشگاه ديگر به امري عادي تبديل شده است حتي اگر آن مديران، همان مديراني باشند كه براي گرفتن وقت مصاحبه در ايران از آنها به زمان زيادي نياز باشد. اما سوالي كه در اين بين مطرح است، آن است كه با توجه به بازديدهاي مكرر همين مديران از پيشرفت‌هاي آي تي در ديگر كشورها و بالاخص دولت الكترونيك در كشورهاي حوزه خليج فارس اما چرا طي سال‌هاي گذشته در همين بخش در ايران موفقيت و پيشرفت چشمگيري شاهد نيستيم؟ آيا مديران دولتي حاضر در اين نمايشگاه تنها براي تفريح به جيتكس آمده‌اند يا بررسي برنامه‌هاي در دست ساير كشورها؟

حضور شركت‌هاي ايراني در نمايشگاه امسال اما تنها به شركت‌هاي غرفه ايران باز نمي‌گردد. در اين بين شركت‌هاي ديگري همچون فراسو، سرير كالا و نور نيز در غرفه‌هاي جداگانه‌اي حضور داشتند. برخي ديگر از ايراني هاي حاضر در جيتكس نيز با نام‌ها و مليت‌هايي غير ايراني در اين نمايشگاه حاضر شده بودند. البته نكته قابل توجه از حضور همين شركت‌ها آن است كه علاوه بر عقد قرار داد يا تفاهم نامه با ساير كشورها برخي از مديران دولتي كه از مليت اصلي اين شركت‌ها خبر ندارند نيز اقدام به عقد قراردادهاي كلان با آنها مي‌كنند. در همين زمينه يكي از مديران اين شركت‌ها كه نخواست نامش گفته شود عنوان داشت: براي ارائه نرم‌افزارمان بارها سعي كرديم از بخش‌هاي دولتي وقت گرفته و نرم‌افزارمان را براي آنها توضيح دهيم، اما اين اتفاق به‌رغم تلاش‌هاي ما بي‌نتيجه ماند. او با بيان اظهار تاسف در همين زمينه ادامه مي‌دهد كه امسال و در همين نمايشگاه، همان مديران با مسوولان غرفه ما كه تماما خارجي هستند قرارداد قابل توجهي را به امضا رسانند.

غرفه‌هايي كه عريض شدند
جيتكس امسال در بخش ارائه پيشرفت‌ها و فن‌آوري‌هاي جديد تقريبا ضعيف تر از پارسال بود. اين گفته احمد عليپور مدير فراسو بود كه امسال با يك غرفه صد متري در درب ورودي سالن Consumer Electronics چشم بازديدكنندگان را به يك برند ايراني خيره كرده بود. عليپور هدف از حضور خود در اين نمايشگاه را برندينگ و در حقيقت حضور مداوم نام فراسو در ذهن مخاطبان عنوان كرد. امسال در غرفه فراسو برخلاف سال‌هاي گذشته تنها محصولات‌ «هاي‌تك» همچون ويدئو پروژكتور و ال سي دي تي وي به نمايش درآمد. عليپور نيز بر كاهش تعداد بازديدكنندگان اشاره داشت، اما تاكيد كرد كه بازديدهاي تجاري بسيار مناسبي امسال صورت گرفته است. امسال در سالن Consumer Electronics از غرفه‌هاي چند طبقه خبري نبود. عمده شركت‌هاي حاضر در اين سالن مساحت‌هاي خود را افزايش داده بودند و سعي داشتند تا محصولات جديد خود را در سطحي وسيع و دردسترس‌تر از سال‌هاي گذشته براي بازديدكنندگان قرار دهند.

سامسونگ و پاناسونيك رقابت تنگاتنگي را در ارائه ال سي دي‌تي‌وي‌هاي نازك به نمايش گذاشتند. همچنين در اين سالن سامسونگ و اچ‌تي‌سي نيز آخرين گوشي‌هاي موبايل خود را به نمايش گذاشتند. در بخش تلفن همراه به جز سوني اريكسون اما از ساير برندهاي مطرح جهاني خبري نبود. غرفه سوني اريكسون كه همراه با شركت اريكسون در نمايشگاه امسال حاضر شده بود در سالن Gulfcomms قرار داشت. يكي ديگر از نكات چشمگير نمايشگاه امسال حضور نمايندگان توزيع شركت‌هاي مطرح به جاي آن‌ها بود. به‌رغم آنكه جاي نوكيا در جيتكس خالي بود، اما برخي از نمايندگان آن در امارات در سالن‌هاي مختلف حضور داشتند. البته همين نمايندگان نيز كمتر به گوشي پرداختند و بيشتر خدمات جانبي نوكيا را ارائه دادند. شايد اين مساله به دليل گستردگي بحران اقتصادي حاكم در جهان باشد.

حاشيه‌هايي جذاب
از مهمترين حاشيه‌هاي اين نمايشگاه مي‌توان به بازديد شيخ محمد حاكم دبي طي دو روز جداگانه اشاره كرد. او كه در روز نخست و طي بازديدي از روبان قرمز جيتكس 2008 عبور كرد، روز ديگر نيز به جيتكس آمد تا از فن‌آوري‌هاي به نمايش درآمده بازديد داشته باشد. بسياري از شركت كنندگان حاضر در جيتكس، نمايشگاه را به محلي براي بازديدهاي تجاري خود عنوان مي‌كردند. آنها مي‌گويند تعريف نمايشگاه اين روزها تغيير كرده و بيشتر به جاي نمايش محصولات ديدارهاي مهم تجاري در اين نوع از همايش‌ها برگزار مي‌شود. گواه بر اين مساله مي‌تواند افزوده شدن بخشي به عنوان جيتكس مجلس باشد. همچنين امسال در حاشيه برگزاري جيتكس و در حضور خبرنگاران قراردادي با مبلغ 30 ميليون درهم ميان دو شركت از كشورهاي عربستان و انگلستان منعقد شد. بر اساس اين قرارداد تجهيز ساختمان‌هاي ساخته شده در عربستان به فن‌آوري‌هاي هوشمند بر عهده يك شركت انگليسي قرار گرفت. شايد اين امر يكي از دستاوردهاي حضور غرفه‌هاي كشوري در اين نمايشگاه باشد.

هرچند كه به نظر مي‌رسيد غرفه اينترنت سيتي نسبت به سال گذشته كاهش در وسعت خود داشته است، اما امسال در اين غرفه، نمايندگان گوگل نيز حضور داشتند. بر اساس قانوني كه اخيرا در دبي به تصويب رسيده است استعمال دخانيات در اماكن عمومي‌سر بسته ممنوع شده است. همين امر باعث شده بود تا نه تنها بازديد كنندگان بلكه شركت كنندگان نيز براي كشيدن سيگار مجبور باشند مسافتي طولاني را براي خروج از نمايشگاه متحمل شوند. به قول يكي از دوستان هرچند كه دنيا روز به روز براي سيگاري‌ها سخت‌تر مي‌شود، اما شايد همين مساله باعث شده بود تا نمايشگاه خلوت‌تر از سال‌هاي گذشته به نظر برسد.!
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن