تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816064450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درچهل و سومين نشست اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا و آمريكا؛ «سند جامع هويت» اين اتحاديه در اروپا منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: درچهل و سومين نشست اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا و آمريكا؛ «سند جامع هويت» اين اتحاديه در اروپا منتشر شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سند جامع هويت اتحاديه‌هاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان اروپا و آمريكا درچهل و سومين نشست اين اتحاديه كه با عنوان «يادواره شرح صدري تا بهشت» برگزار شد، در اروپا منتشر شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) متن كامل اين سند به شرح ذيل است:

مقدمه :

اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان اروپا در آغاز دهه پنجم از فعاليت‌هاي خود، مي‌رود تا با تنظيم صحيح و آرماني برنامه‌هاي خويش فصل تازه‌اي از كاركرد تشكل‌هاي دانشجويي در خارج از كشور را ورق زند و در اين راستا بازشناسي نقش و هويت تاريخي خويش نقطه آغاز اين حركت مان گرديده است. هويت، تلقي از خود يا خودآگاهي فردي و جمعي است و آنگاه كه در برابر ديگري و ديگران ترسيم مي‌شود، ماهيت يا وجه تمايز ما از ديگران است و معرف مجموعه عناصر و ويژگي‌هايي است كه ديگران فاقد و ما واجد آن مي‌باشيم. در تكوين و شناخت هويت، كه در مسير زمان قوام مي‌گيرد، تاريخ نقشي كليدي دارد و هويت چونان تكه سنگي كه بر بستر رود مي‌غلتد، در تاريخ شكل مي‌يابد. در اين سند براي تدوين اجمالي كلانترين مؤلفه‌هاي هويت انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا ، ويژگي‌هاي محتوايي و صوري هويت، هر دو مورد توجه قرار گرفته است.

اساسا هويت ما رابط بين ظرف و مظروفي است كه هر دو مكمل و معرف يكديگرند. ظرف به مظروف صورت مي‌دهد و مظروف به ظرف اصالت و دوام و منشايت اثر مي‌بخشند. هويت، تركيبي از جسم و روح تاريخ ماست كه هر يك بدون ديگري امكان تعين نمي‌يابد. البته هويت انجمن‌هاي اسلامي در اروپا در تعاملات گسترده تا اين عصر با جوامع مختلف اروپايي هويتي فراملي قوام يافته و اشتراكات فرهنگي با دانشجويان از تشكل‌هاي ديگر بويژه كشورهاي جهان اسلام فرصت‌هاي هويتي مغتنمي براي اعتلا و همگرايي فرهنگي فراهم آورده است ؛ از سوي ديگر انديشه رهبران و متفكران انقلاب اسلامي، به عنوان رستاخيز هويتي انجمن‌هاي اسلامي ، توانسته به غناي ايدئولوژيكي آنها قوام بخشد و حركتشان را بر مداري شايسته هدايت نمايد؛ كه در اين زمينه نقش والاي ولايت و رهبري امام خميني (ره) و متفكران ديگري چون شهيد والا مقام آيت‌الله دكتر بهشتي و امام موسي صدر بسيار برجسته و قابل ذكر مي‌باشد.

اينك سند مؤلفه‌هاي هويت انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا با اين مفروض عناصر و جوهره هويت خويش را چنين ترسيم مي‌نمايد:

1 - توحيد، اخلاص ، عبادت و معنويت

دينداري بر محور يكتا پرستي، اساس و بنياد حركت جمعي در تشكل‌هاي دانشجويي است؛ چراكه اساسا انسان‌هاي موحد زير پرچمي با نام توحيد گرد مي‌آيند و حقيقتي و عينيتي را طلب مي‌كنند. دانشجويان در اوج تحركات كمونيست‌ها و توده‌اي‌ها اصل توحيد را فراموش نكرده و هرگز خود را از اتصال به منبع هستي بي‌نياز نداشته‌اند. معنويت و عبادت ركن اصلي حيات فردي و اجتماعي آنان بوده است و ايجاد مراكز معرفت اسلامي ويژه دانشجويان در نقاط مختلف اروپا از همين منظر نگاه ، تاسيس يافته است. در انتقال از دوران سياه رژيم ستم شاهي به دوران جمهوري اسلامي، با توحيد ناب منبعث از وحي خاتم رسل، اين ظرفيت، تكامل و ظهور بيش از پيش يافت. در زماني كه دانشجويان در اروپا و حتي در داخل ايران از تعاليم اسلامي فاصله مي‌گرفتند و اين امكان بود كه در اثر تبليغات معاندان اسلام ، جوانان دانشجو ، به سراغ تعاليم كمونيست و ماركسيسم و ايسم‌هاي ديگر بروند، نداي توحيدي اسلام را با گوش جان شنيدند و به خدمت حقيقت اسلام درآمدند و به نداي برخواسته از فطرت درونشان لبيك گفتند و با تمسك به آن دلهايشان را در زير زلال نور حقيقت تطهير كردند و جرعه نوش وصال جانان شدند. علاوه بر آن ، هدف از مبارزه خويش را همانا تحقق اسلام ناب در عرصه اجتماع ايران آن روز قرار دادند.

2 - اسلام مبتني بر معارف قرآن و مودت اهل بيت (ع)

تعاليم روشن قرآن چونان بيرقي طلايي بر دوش اعضاء انجمنهاي اسلامي است و آنان، فارغ از علائق قومي ، فرهنگي و سياسي، علاقه و ارادت عميقي نسبت به خاندان وحي دارند و چنگ در حبل‌المتين ولايت را تنها راه فلاح و نجات خويش در اين عصر غليان هيجانات نفساني و ماديات مي‌دانند. ولايت، عشق و محبت به اولياي خداست، آنان كه ستارگان هدايت‌گر شب گمراهي بشر به سوي خورشيد صبح حقيقت و فطرتند، و اين بخشي از هويت انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپاست. جوانان مسلمان دانشجو در اروپا ، از همان روزهاي اجتماع كوچكشان در آلمان اين محبت عميق را - پنهان و پيدا - احساس كردند و اين احساس به بهترين شكل در بيان و نوشتارهاي آنان ثبت و ضبط گرديده است.

آنان، رستگاري و نجات را در فهم و عمل به سيره پيامبر و خاندان وحي و پيروي صادقانه از آنان مي‌دانستند و مي‌دانند و قول و فعل و تقرير معصومان را تفصيل و تفسير قرآن كريم، اين معجزه ماندگار الهي، قلمداد مي‌نمودند و مي‌نمايند؛ بي آنكه جرعه نوشان باديه‌هاي مستي تفاسير غربي را وقعي نهند و بخواهند ملعبه‌اي براي معركه به اصطلاح روشنفكري معاصر ! باشند.

از همين روي تجلي اين عشق و ارادات را مي توان حتي با اقل امكانات در ايام سالگرد شهادت يا ولادت ائمه معصومين (عليهم السلام )، زماني كه عالم تشيع، يكپارچه در سوگ و سرور فرزندان پيامبر (ص) مي‌نشيند و با اميد و اراده، مهياي رفع و دفع ظلم كه به صور مختلف در تاريخ تكرار مي‌شود؛ مشاهده كرد. حقيقت اسلام كه گوهر مشترك اديان ابراهيمي است، در همزيستي و مصاحبت اعضاء انجمن‌هاي دانشجويي در اروپا با پيروان ديگر اديان الهي در قالب ابواب متعددي از اخلاق و آداب و سنت‌هاي حسنه فردي، خانوادگي و اجتماعي تجلي يافته و بر سر آمدي اين تفكر صحه گذاشته كه محبت و عشق ورزي خصيصه ذاتي دين مبين اسلام است و اين حقيقتي انكارناپذير است كه همه اعضا فارغ از هر گرايشي ، بايد به اين صفات عاليه متصف و متعهد باشند و نمادي از دانشجوي مسلمان را به نمايش گذارند.

3 - ولايت‌مداري

ثمره روح ولايت و كشش به سوي پرهيزگاران و دوستداران خدا، تشكيل حكومت صالحان و قبول حاكميت پاكان بر جامعه است. مشروعيت نظام اجتماعي نيز موهبتي الهي است؛ ‌چرا كه اولويت در ولايت، حقيقت در ولايت را منجر مي‌شود. اين گرايش، بستر همواري براي اصلاح طلبي و عدالت‌ خواهي بي‌پايان در اين جامعه است.

دانشجويان مسلمان، در اوج مبارزه با طاغوت حاكمان را به دليل زر و زور و تزويرشان نپذيرفتند و حكومت سلطان را با هدف افزايش معيشت و رفاه صرفا دنيوي اختيار نكردند؛ هر چند كه در اكثر موقعيت‌ها، استبداد، اين حق را از آنان ستاند. نشانه اين ولايت‌مداري آن است كه پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، اين انديشه، متعالي در الگوي ممتاز ولايت فقيه نمود يافت و اين كشش هويتي دانشجويان مسلمان را پاسخ داد. اين الگو، خصوصا زماني كه در قامت عالم و عارف كاملي چون امام خميني (رحمه‌االله عليه) متجلي شد به شناسنامه انقلاب اسلامي و هويت ديني آن بدل گشت چرا كه «اين انقلاب بي‌نام خميني در هيچ جاي جهان شناخته شده نيست». لذا انس و نسبت وثيق دانشجويان مسلمان اروپا به معمار كبير انقلاب اسلامي، شاهد زنده و تجلي گوياي اين مولفه است.

4ـ استقلال در اوج وابستگي

انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا از بدو شروع بكار تلاش داشته‌اند تا با حفظ «استقلال تشكيلاتي» و « استقلال مالي» خود بتواند آزادانه عبوديتش را تنها و تنها به ساحت قدس ربوبي به نمايش بگذارد و از هر قيد و تعلقي كه بخواهد مانند زنجير پاي رفتنش را ببندد، بگريزند. ميل به آزادي در ذات وجود هر انسان و تشكلي است و اين آزادي مي تواند مادامي كه در مسير حقيقي خود باشد و گرقتار الفاظ نگردد، در خدمت پيشرفت باشد؛ پيشرفتي كه غايت آن وصال و قرب معبود باشد.

چه در روزگار سياه ستم شاهي و چه در دوران آفتابي انقلاب، انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان اروپا همواره تلاش كرده‌اند تا زبان صدق و گوياي دانشجوي آرمانگرايِ حقيقت طلبِ عدالت خواه باشد و هرگز خود را وام دار ديگران ننمايد.

5 – رشادت، شهادت و ايمان به طريق روشن آينده

يكي از ويژگي‌هاي برجسته و قابل توجه هويت اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا شهامت و رشادت و مهيا بودن براي شهادت و جانفشاني در مسير اعتقادي ديني و ملي خود مي‌باشد كه اين مهم در پرتو ايماني بدست آمده كه آنان به طريق روشن آينده اشان دارند.

صراط مستقيم الهي در نهايت منتهي به وصال معبود مي‌گردد و در اين راه ايثار تداوم پويايي انجمنها را بخوبي تبيين كرده است. از همين روست كه بايد توجه كنيم هرچه فعاليتها و برنامه هاي اتحاديه و انجمن‌هاي وابسته پوياتر و با نشاط تر و در مسير روشن آينده باشد، نشاط و مانايي آن بيشتر شده و هرگاه كه سستي و نخوت سايه سنگينش را انداخت، نشاط تشكيلاتي از بين رفته و هدف در غبار سستي فراموش مي‌شود.

6 – پيشينه و تاريخ طلايي

حافظه تاريخي هر تشكل و تشكيلاتي مي‌تواند راهنماي او در مسير روشن آينده باشد. اين حافظه تاريخي در مسير عبور از گذشته تا به حال، فراز و فرودهاي بسياري را تجربه مي‌كند. بي شك بهره‌گيري از نقاط قوت گذشته و اصلاح ضعف‌هاي آن، مسير حال و آينده را روشن‌تر خواهد ساخت. تشكيلاتي كه گذشته خود را بخوبي واكاوي كرده و نسبت بدان معرفت كسب كرده باشد، در عصر كنوني مي‌تواند به شيوه‌اي پويا و كارا و صحيح حضور داشته و به آينده‌اي بهتر اميدوار باشد. بر همين اساس نظام پوياي تشكيلاتي خود را پي ريزي كرده و اصلاح و بازنگري امور را به شكل منظمي در دستور خود داشته باشد تا مبادا گرفتار روزمرگي و تسلسل گردد.

از 22 مارس 1966 تا كنون روزها و ساعت‌هاي بسياري از عمر اتحاديه و انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا گذشته است و اين گذر زمان، آن را به بلوغ تكامل يافته‌اي رسانده و اينك خود منشاء اثر و بركات فراواني در اروپا و امريكا گرديده است.

امروز به پشتوانه همان شكوه و رسالت تاريخي، تعاملات اتحاديه با ديگر تشكلهاي اسلامي در سراسر اروپا و آمريكا شكل گرفته و مي تواند در آينده نقشي راهبردي را براي ديگر تشكلهاي اسلامي داشته باشد.

7 - مهدويت، انتظار و رسالت تاريخي دانشجويان مسلمان

يكي از ويژگي‌هاي برجسته و قابل توجه در ميان دانشجويان برغم تزهاي منورالفكري كه به آنان ارائه مي‌شود ، اعتقاد به ظهور موعود و منجي عالم و انتظار توام با زمينه‌سازي براي اين ظهور است. آداب عمومي و حكمت تاريخي ما به نحوي، كوشش مصرانه براي بستر‌سازي ظهور و انتظار فعال در اين عرصه است. الگوي كامل و جامع اين موعودگرايي در فرهنگ ناب شيعي و مهدويت به ما عرضه و بستر اميد، سازندگي و آينده‌گرايي‌مان شد و بر همين مبنا اين اصلي كليدي در كليه شئون ما گرديد.

انقلاب اسلامي در مسير تكامل خود همواره تلاش كرده تا زمينه ساري براي ظهور حضرت حجت(عج) را عينيت بخشيده و دانشجويان مسلمان نيز در اين مسير عدالت خواهي خود را در اين مسير تبيين مي نمايند.

حضور دانشجوي مسلمان در اروپا در نظام تشكيلاتي چون انجمن اسلامي و فراهم نمودن زمينه تعامل با پيروان اديان ديگر الهي و معتقد به ظهور منجي ، اين حقيقت را بيان مي‌كند كه ظلم و جور هر اندازه هم قدرتمند باشد ماندني نيست و جهان تشنه معنويت و فريادرسي است كه خواهد آمد و داد مظلوم از ظالم خواهد ستاند.

اعتقاد به اين اصل است كه اصلاح‌گري را لازمه تمرين براي ظهور مي‌داند و دانشجويان مسلمان در اروپا همواره تلاش كرده‌اند با دفاع همه جانبه از عدالت ريشه‌دار اجتماعي در راه تكامل فضيلت‌ها و ارزش‌هاي انساني گام بردارند. اين ويژگي مهم يكي از اركان هويت تاريخي تشكل ماست كه رسالت خاصي را براي وارثان اين هويت - يعني همه دانشجويان عدالت جو و آزادي خواه تداعي مي‌نمايد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن