تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812643116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تاريخچه و دستاوردهاي نانوتكنولوژي درخشش خيره كننده يك فناوري نوپا


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: نگاهي به تاريخچه و دستاوردهاي نانوتكنولوژي درخشش خيره كننده يك فناوري نوپا
فناوري نانو به بسياري از آرزوهاي دست نيافتني بشر طي قرون گذشته جامه عمل پوشانده است، به طوري كه با توسعه روزافزون آن، توليدات جديدي در عرصه هاي مختلف صنعتي، غذايي، كشاورزي، پزشكي و حتي فضا ارائه شده كه بازارهاي جهاني را دستخوش تغييراتي كرده است. به گزارش مهر فناوري نانو كه عمدتاً به اختصار به آن nanotech اطلاق مي شود، به عرصه يي جذاب از علوم كاربردي بازمي گردد كه در آن دانشمندان و متخصصان با مفاهيم اتمي و مولكولي سروكار دارند. عموماً فناوري نانو با ساختارهايي كوچك تر از 100 نانومتر سر و كار دارد كه نتيجه آن طراحي و توليد محصولاتي در همين ابعاد است.

طي يك دهه اخير و با دستيابي بشر به ابزارهاي مورد نياز براي توسعه اين دانش نوين، دامنه استفاده از آن به عرصه هاي گوناگوني از كشاورزي و توليد كودها و محصولات غذايي مبتني بر فناوري نانو گرفته تا پزشكي و نابودي تومورهاي سرطان با استفاده از حمل كننده هاي نانويي دارو و عرصه هاي فضايي و توليد ساختارهايي جديد براي تجهيزات فضانوردي مقاوم در برابر شرايط بسيار سخت خارج از جو زمين كشيده شده است.

از اين رو بازار محصولات توليدشده مبتني بر اين فناوري خيلي فراتر از تصورات قبلي جهش خيره كننده داشته و هم اكنون در حال تبديل شدن به بخشي غيرقابل انكار در معادلات اقتصادي و تجاري جهان است.

گزارش World Nanotechnology Market در زمينه توسعه بازار محصولات توليدي مبتني بر فناوري نانو، گوياي آن است كه اين بازار خود را به عنوان قطب اقتصادي در حال ظهوري نشان مي دهد كه در دهه آتي به راحتي نمي توان از تاثيرگذاري آن بر معادلات اقتصادي جهان چشم پوشي كرد.

يكي از مهم ترين عرصه هايي كه به شدت تحت تاثير توسعه فناوري نانو بوده است، صنايع الكترونيك جهان است. پيش بيني مي شود ارزش كلي محصولات الكترونيكي توليدشده مبتني بر فناوري نانو كه در سال 2005 بالغ بر يك ميليارد و 827 ميليون دلار بوده است، در سال 2010 ميلادي به رقم خيره كننده 4 ميليارد و 219 ميليون دلار برسد.

از سوي ديگر توجه و تاكيد هميشگي عمده كارشناسان بر تاثيرگذاري اين فناوري بر صنايع غذايي جهان گوياي تاثيرپذيري خيره كننده اين بخش از صنايع جهان از توسعه دانش نانو بوده است. بررسي هاي آماري نشان مي دهد ارزش كلي بازار محصولات غذايي توليدشده با استفاده از دانش نانو تا سال 2010 به رقم نجومي 40/20 ميليارد دلار خواهد رسيد. اما اين تمام ماجرا نيست. محصولات نساجي كه با استفاده از دانش نانو توليد شده و خواهد شد نيز نويدبخش ظهور و تقويت بازارهاي جهاني اين محصول است. آمارهاي موجود به خوبي گوياي اين نكته است. در سال 2007 ارزش كلي محصولات نساجي توليدشده با استفاده از فناوري نانو بالغ بر 6/13 ميليارد دلار بوده است، حال آنكه پيش بيني مي شود اين رقم تا سال 2012 به 115 ميليارد دلار برسد. در صورتي كه اين پيش بيني ها تحقق يابد، ارزيابي اكثر كارشناسان اقتصادي مبني بر تحول بازارهاي جهاني با ورود عمده محصولات توليدشده مبتني بر فناوري نانو به واقعيت عيني تبديل خواهد شد.

بازاري به ارزش يك تريليون دلار

فناوري نانو از جمله تاثيرگذارترين فناوري ها در دنياي تحقيقات و درمان هاي پزشكي بوده است، به طوري كه به عقيده بسياري از صاحب نظران، اميدواركننده ترين فناوري كه دانشمندان علوم پزشكي براي توسعه شيوه هاي درماني به آن دل بسته اند، بي شك فناوري نانو است.

به گزارش مهر به عقيده بسياري از كارشناسان فناوري نانو و دامنه تاثيرگذاري آن بر عرصه هاي مختلف پزشكي به مقطع حساس و تاريخي رسيده است. در حال حاضر تقريباً نمي توان عرصه يي از درمان هاي پزشكي را مشخص كرد كه فناوري نانو نتواند به توسعه آن كمك كند. افزايش تقاضاهاي جهاني در خصوص كاهش هزينه هاي درماني از يك سو و نياز مبرم به ارائه تكنيك هاي درماني كمترتهاجمي از سوي ديگر و از همه مهم تر فشارهاي در حال افزايش در خصوص بهبود وضعيت درماني و مراقبتي بيماران، از مهم ترين عوامل تاثيرگذار در افزايش نقش فناوري نانو در عرصه هاي پزشكي است.

بر اساس برآوردهاي صورت گرفته توسط بنياد ملي علوم امريكا، تا سال 2015 ارزش كلي بازار جهاني محصولات توليدشده مبتني بر فناوري نانو، به رقم نجومي يك تريليون دلار خواهد رسيد و از اين رو پيش بيني مي شود رشد اين صنعت به يكي از سريع ترين رشدهاي صنايع در تاريخ تبديل شود. در اين ميان با پررنگ تر شدن نقشي كه اين فناوري مي تواند در ارائه تكنيك هاي نوين درماني براي بيماري هاي سخت نظير سرطان و آلزايمر داشته باشد، گرايش هاي نويني در زمينه چگونگي اين درمان ها ارائه شده است.

توسعه دانش طراحي و ساخت نانوحمل كننده هاي دارويي، يكي از بارزترين بخش هاي اين تحقيقات است كه هر روز دستاوردي تازه در اين زمينه ارائه مي شود. همچنين تلاش هاي صورت گرفته در خصوص استفاده از محرك هاي نانويي براي فعال ساختن بخش هاي از تحرك بازمانده مغز مي تواند دريچه يي اميدواركننده به سوي درمان آلزايمر و حتي پاركينسون باز كند. به نظر مي رسد در صورتي كه پيش بيني هاي صورت گرفته درخصوص توسعه فناوري نانو و به ويژه بخش پزشكي آن تحقق يابد، در آينده يي نه چندان دور، صنعت پررونق محصولات آن به اهرم اقتصادي تبديل خواهد شد كه قدرت و نفوذپذيري آن حتي از فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشي خواهد گرفت. به گزارش مهر بر پايه برآوردي كه چند ماه پيش در نشريه معتبر علمي «مواد طبيعي» ارائه شده است، بيش از 130 دارو و سيستم انتقال داروي مبتني بر فناوري نانو توليد شده است كه مي توان آن را درخششي خيره كننده براي اين فناوري جوان عنوان كرد. پيش بيني شده است بازار محصولات و داروهاي توليدشده مبتني بر استفاده از فناوري نانو تا سال 2013 ارزش دو برابري پيدا كند. در اين راستا پيش بيني شده است در سال 2013 ارزش اين بازار به رقم 8/3 ميليارد دلار برسد كه سهم قابل توجهي از ارزش كل محصولات توليدشده براساس استفاده از دانش نانو خواهد بود.

نكته جالب توجه و قابل تامل اين است كه كارشناسان معتقدند اين بازار قابليت رسيدن به ارزش 4/9 ميليارد دلاري تا سال 2018 را نيز دارد كه در نوع خود موفقيتي بزرگ و تاريخي براي صنعتي نه چندان ريشه دار همچون محصولات پزشكي و دارويي مبتني بر فناوري نانو به حساب مي آيد.

نگاه دولت هاي جهان به فناوري نانو

در ميان كشورهاي مختلف جهان آلمان، امريكا و ژاپن با سرمايه گذاري هاي كلان در زمينه توسعه فناوري نانو، نقش تاثيرگذار خود را در اين عرصه به اثبات رسانده و تلاش كرده اند بازارهاي مصرفي جديدي همچون تايوان و چين را براي محصولات خود ايجاد كنند.

امروزه دامنه تاثيرگذاري فناوري نانو به مرزهايي رسيده است كه شايد هم اكنون نيز براي بسياري از افراد غيرقابل تصور باشد. از توليد شيشه هاي ضدخش گرفته تا سيستم هاي انتقال دارو، فناوري نانو نقش تاثيرگذار خود را به راحتي بر صنايع مختلف جهان تحميل كرده است.

تصور كنيد با استفاده از فناوري نانو، رايانه يي ساخته شود كه تنها به اندازه يك دانه شكر باشد و در آن بتوان تمام كتاب ها و اطلاعات موجود در كتابخانه كنگره امريكا را ثبت كرد. با اين حال توسعه صنايعي از اين دست تنها به تداوم تحقيقات در اين زمينه بستگي دارد. هم اكنون بسياري از دولت ها، به ويژه دولت هاي اروپايي و آسيايي، با اشراف به اهميت اين دانش نوين، سرمايه گذاري هاي كلاني را آغاز كرده اند. هرچند در ابتداي اين مسير و همچون ديگر سرمايه گذاري ها اين كار با ترديد نسبي همراه بوده است.

بررسي ها نشان مي دهد در سراسر جهان بيش از 500 دولت، دانشگاه و مركز تحقيقاتي خصوصي، پروژه هاي تحقيقاتي گسترده يي را در زمينه توليد مواد جديد مبتني بر فناوري نانو آغاز كرده اند. اين رقم به جز آمار و ارقامي است كه به صدها مركز تحقيقاتي خرده پا، اما فعال در اين زمينه مربوط مي شود. آمارهاي موجود حاكي از آن است كه در سال 2003 دولت هاي جهان در كنار مراكز تحقيقاتي خصوصي خود بالغ بر سه ميليارد دلار روي توسعه تحقيقات مربوط به فناوري نانو سرمايه گذاري كرده بودند.

مركز تحقيقاتي و معتبر Research and Market اعلام كرده است سه كشور امريكا، ژاپن و آلمان مهم ترين نقش را در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان در زمينه توسعه بازارهاي محصولات مبتني بر استفاده از فناوري نانو ايفا كرده اند.

با اين حال پيش بيني دانشمندان اين است كه در آينده نه چندان دور، تايوان و چين نيز به عنوان بازارهاي جديد و پويا تاثيرگذاري خود در زمينه توسعه بازار اين محصولات را نشان دهند. از سوي ديگر همه ساله و با توسعه دانش نانو، عرصه هاي نويني از صنايع مرتبط با آن مورد بحث و بررسي دانشمندان قرار مي گيرد. آب و منابع آبي يكي از اين عرصه هاست كه با توجه به كمبود منابع آبي جهان، به شدت مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. هم اكنون در كشوري نظير امريكا در سال 2007 تنها 6/1 ميليارد دلار در خصوص استفاده از فناوري نانو در تحقيقات مرتبط با آب صرف شده و پيش بيني مي شود اين رقم در سال 2015 به 6/6 ميليارد دلار برسد. از سوي ديگر براي همين كشور پيش بيني مي شود ارزش كل بازار محصولات توليدشده مبتني بر استفاده از فناوري نانو، از 900 ميليون دلار در سال 2008 به 7/2 ميليارد دلار در سال 2013 برسد. به نظر مي رسد با تداوم روند توسعه اين دانش بسياري از برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي آينده سرمايه گذاري در توسعه دانش نانو دستخوش تغييراتي شده و دولت هاي جهان با توجه به نيازهاي آتي خود به سرمايه گذاري هاي خود روند تصاعدي ببخشند.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن