تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805363900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافق«اوپك»براي كاهش توليد قيمت نفت ايران به زير 60 دلار رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: توافق«اوپك»براي كاهش توليد قيمت نفت ايران به زير 60 دلار رسيد
گروه اقتصادي؛ در حالي كه برخي كشورهاي عضو سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) به محوريت ايران خواهان كاهش 2 تا 5/2 ميليون بشكه يي توليد روزانه اين سازمان بودند، اوپك در اجلاس فوق العاده خود با كاهش توليد 5/1 ميليون بشكه يي از ابتداي ماه نوامبر (9 آبان) موافقت كرد. صد و پنجاهمين نشست اضطراري «اوپك» در وين كه در واكنش به كاهش پنجاه درصدي قيمت نفت در يك ماه گذشته برگزار شد نتوانست پس از توافق اعضا براي كاهش توليد 1/5ميليون بشكه در روز متغيري براي كاهش قيمت نفت باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاري ها قيمت جهاني نفت در آخرين روز معاملات هفته گذشته با پنج درصد كاهش به 63 دلار رسيد. كاهش سه دلاري قيمت نفت در شرايطي اتفاق افتاد كه تحليلگران تصور مي كردند با كاهش توليد اوپك قيمت نفت افزايش خواهديافت. البته پيش از برگزاري نشست فوق العاده وزيران نفت كشورهاي عضو اوپك (از جمله ايران) پيش بيني هايي كرده بودند كه با توجه به روند كاهشي قيمت نفت اعضا با كاهش 2 تا 5/2 ميليون بشكه يي موافقت كنند اما در نهايت تصميم اعضا بر كاهش 5/1 ميليون بشكه يي شد. ظاهراً همچون برخي پيش بيني هاي اعضا و كارشناسان به نظر مي رسد توليدكنندگان بازار بنا را بر آن دارند كه توليد خود را در دو مرحله كاهش دهند؛ يعني در مرحله اول (از ابتداي نوامبر) 5/1 ميليون بشكه و در نشست بعدي و پس از گذشت مدتي و بررسي تغييرات بازار در صورت نياز مرحله دوم كاهش به ميزان 1 تا 5/1ميليون بشكه ديگر را در نشست 151 در الجزاير عملياتي كنند كه قرار است يك ماه آينده برگزار شود.

غلامحسين نوذري وزير نفت ايران در واكنش به اين تصميم گفت؛ اميدواريم همه كشورها نسبت به كاهش توليد خود متعهد باشند و تاثير مثبت اين تصميم تا نشست بعدي مشخص شود.وي افزود؛ در نشست بعدي كه در الجزيره برگزار خواهد شد، نتيجه اين تصميم بررسي و درباره توليد دوباره تصميم گيري مي شود. بر اساس آخرين اطلاعات به دست آمده از دبيرخانه اوپك، بر اين اساس سهم هر يك از كشورهاي عضو از كاهش 5/1 ميليون بشكه يي به قرار زير خواهد بود؛ الجزاير 71 هزار بشكه، آنگولا 99 هزار بشكه، اكوادور 27 هزار بشكه، كويت 132 هزار بشكه، ليبي 89 هزار بشكه، نيجريه 113 هزار بشكه، قطر 43 هزار بشكه، عربستان سعودي 466 هزار بشكه، امارات متحده عربي 134 هزار بشكه و ونزوئلا 129 هزار بشكه.

محمدعلي خطيبي نماينده دائم ايران در اوپك درخصوص سهم ايران از كاهش توليد گفت؛ با توجه به كاهش روزانه يك و نيم ميليون بشكه پيش بيني مي شود سهم ايران كه حدود 13 تا 14 درصد كل توليد اوپك است، 200 تا 210 هزار بشكه كاهش يابد.

نماينده ايران در اوپك در گفت وگو با ايلنا درباره تداوم كاهش قيمت نفت به رغم تصميم اوپك مبني بر پايين آوردن توليد گفت؛ نبايد توقع داشت با گذشت يك روز از تصميم اوپك مبني بر كاهش عرضه، بازارهاي جهاني دچار تحول شوند.

به گفته وي به نظر مي رسد علت كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني افت شاخص هاي اقتصادي و ركود اقتصادي است كه هم اكنون در همه دنيا حاكم شده است.وي در مورد افت قيمت ها در بازارهاي جهاني نفت افزود؛ اين افت به علت سقوط 10 درصدي ارزش سهام در دنيا در روز جمعه ايجاد شده است.

خطيبي به نشست اضطراري روز گذشته اوپك نيز اشاره كرد و گفت؛ با توجه به تصميم اوپك مبني بر كاهش 5/1 ميليون بشكه يي عرضه نفت در بازارهاي جهاني كه از اول نوامبر اجرايي مي شود، هم اكنون نبايد توقع داشت روند صعودي در قيمت ها ايجاد شود. همچنين به نظر مي رسد اين تصميم اثر خود را در بازارهاي جهاني از اول نوامبر به بعد خواهد گذاشت.

پيش از اين غلامحسين نوذري وزير نفت اعلام كرده بود؛ نفت زير يكصد دلار، هم براي توليدكنندگان و هم براي مصرف كنندگان، «نامناسب» است.

نوذري از اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت - اوپك - خواسته بود از توليد بيش از حد نفت و در نتيجه افت قيمت ها خودداري كنند. او گفت؛ «با توجه به تصميم اوپك به كاهش صدور نفت مي توان عرضه بيش از حد را در سه ماه اول سال 2009 كنترل كرد.»

ميانگين سبد نفتي اوپك در روز پنجشنبه به 60 دلار رسيد. بر اساس گزارش ها قيمت نفت ايران نيز به زير 60 دلار كاهش يافت كه تا سطح رقم 55 دلار در بودجه اندكي فاصله دارد. دولت در سال آينده در يك سناريوي بدبينانه پيش بيني كرده بود قيمت هر بشكه نفت 55 دلار خواهد بود اين در حالي است كه عملكرد بودجه نشان دهنده آن است كه رقم هر بشكه نفت در بودجه به بيش از 60 دلار در بخش هزينه يي رسيده است. كارشناسان معتقدند تداوم رفتارهاي مصرفي در كنار كاهش قيمت نفت كشور را دچار بحران خواهد كرد.

دلار به 1004 تومان رسيد

شاخص سهام بورس هاي جهان نيز در روز جمعه دوباره تنزل كرد. تداوم تشديد نوسانات بحران هاي مالي در روز جمعه دامن تمام بورس هاي دنيا را گرفت و باعث كاهش شاخص آنها شد. در روز جمعه شاخص داوجونز با 337 واحد كاهش به 8353 واحد رسيد. شاخص نيكي ژاپن با 812 واحد كاهش به 7649 واحد و شاخص دي جي استاكس با 166 واحد كاهش به 2060 واحد رسيد.

با تاثير مستقيمي كه تحولات اخير بر بورس ها گذاشت، قيمت كالاهاي سرمايه يي چون نفت و طلا نيز دچار نوسانات شديد شد. به گزارش بلومبرگ قيمت نفت با كاهش حدود 4 دلار در هر بشكه در پايان معاملات هفته گذشته به 64 دلار و اندي رسيد. نوسانات قيمت طلا نيز كه از روز پنجشنبه آغاز شده بود قيمت اين فلز گرانبها را تا 700 دلار كاهش داد. روند نزولي قيمت طلا، ديروز به صورت مقطعي متوقف و باعث شد قيمت طلا در هر اونس به 730 دلار و 30 سنت بازگردد. بازار طلا و ارز كشور نيز در واكنش به اين نوسانات قيمت هاي جديدي را تجربه كرد.با صدرنشين شدن دلار در بازارهاي جهاني اين ارز خارجي درصدر جدول ارزي ايران نيز قرار گرفت. روز پنجشنبه به عنوان آخرين روز معاملاتي هفته قيمت هر دلار امريكا به 1004 تومان رسيد كه در مقايسه با روز قبل دو تومان رشد داشت.

با توجه به اينكه يورو در بازارهاي بين المللي مغلوب دلار شده بود در بازار غيررسمي ارز قيمت اين پول 12 تومان افت كرد و اين پول خارجي به قيمت 1295 تومان معامله شد، اما قيمت پوند در رقم سابق خود يعني 1720 تومان درجا زد.قيمت هاي بازار طلا نيز تغيير پيدا كرد. محمد كشتي آرايي نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با «اعتماد» گفت؛ «دامنه افت و خيز و بحران مالي سراسر دنيا روز به روز وسيع تر شده و دامن بورس ها، بازارهاي مالي و كالاهاي سرمايه يي را نيز گرفته، به همين دليل قيمت طلا و سكه در بازار تهران نوسانات شديدي را تجربه كرده است.»

وي ادامه داد؛«افزايش ارزش دلار در بازارهاي ارزي و جهاني نيز در اين ميان مزيد بر علت شده و نوسان قيمت طلا را بيشتر كرده است.»كشتي آرايي افزود؛«وخامت اوضاع و سردرگمي موجود باعث شد برخي كشورهاي همجوار در حالت تدافعي بورس مالي خود را تعطيل كنند.»وي پيش بيني كرد تا بازگشت اوضاع به وضعيت آرامش و ثبات نسبي نوسانات ارزي و قيمت طلا ادامه داشته باشد.

وي در پايان قيمت هر قطعه سكه طرح قديم را 224 هزار تومان، سكه طرح جديد 195 هزار تومان، نيم سكه 98 هزار و پانصد تومان، ربع سكه 48 هزار و پانصد تومان و هر گرم طلاي 18 عيار بدون احتساب اجرت ساخت 18 هزار و ششصد تومان اعلام كرد.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن