تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816501546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارگردانان سينما از نشست با رئيس جمهور مي گويند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كارگردانان سينما از نشست با رئيس جمهور مي گويند
نخستين نشست صميمي رئيس جمهور با كارگردانان كشورمان يك شنبه شب هفته گذشته برگزار شد در اين نشست تعدادي از كارگردانان با دكتر احمدي نژاد ملاقات كردند. مسعود ده نمكي، سيروس حسن پور، فرج ا... سلحشور، اصغر فرهادي، عليرضا داود نژاد، ابوالقاسم طالبي، مهدي صباغ زاده، عباس رافعي، عليرضا اميني، سعيد سهيلي، شاهد احمدلو، فريدون جيراني، مهدي فخيم زاده، ابوالحسن داوودي، انيسه شاه حسيني و ... بعضي از شركت كنندگان حاضر در اين ملاقات بودند. فرصتي شد تا طي تماس تلفني با چند تن از كارگردانان شركت كننده در نشست درباره خواسته خود از دكتر احمدي نژاد و سخنان مطرح شده در جلسه گفت و گويي را ترتيب دهيم.

مسعود ده نمكي
مسعود ده نمكي كارگردان سينماي دفاع مقدس درباره خواسته خود از رئيس جمهور گفت: در اين نشست بحث عدالت و ساختار سينماي ايران، ساختار سازمان سينمايي و اجراي عدالت و مضمون گرايي را مطرح كردم. وي افزود: مضمون گرايي به معني پرداختن به مضامين، آسيب هاي اجتماعي، نقد دولتمردان و بحث عدالت اجتماعي مضاميني هستند كه ريسك پذيرند و بايد از آن استقبال شود.

ده نمكي با اشاره به اين كه رئيس جمهور از سخنانم استقبال و نظراتم را يادداشت كرد اظهار داشت: همچنين علل نبود سينماي سياسي ايران را در تحمل پايين بحث سياسيون مي دانم اجازه بدهند كه اگر اين قشر با ديدي بازتر به سينماي سياسي بنگرند و سينماي ايران وارد اين بحث شود شرايط بيشتري براي كارها مهيا خواهد شد.

سعيد سهيلي
سعيد سهيلي ديگر كارگرداني كه در اين نشست حضور داشت گفت: در اين نشست عده اي از سانسور مي ناليدند، عده اي از بنياد فارابي گله مند بودند و گفتند كه فارابي به دژ محكمي در مقابل فيلمسازان تبديل شده است و به جاي اين كه به كمك فيلمسازان بشتابد سنگ اندازي مي كند و اين رفتارهاست كه فيلمسازان هيچ زمان با رئيس فارابي نمي توانند تعامل داشته و ارتباط برقرار كنند.

اين كارگردان ادامه داد: اين كه رئيس جمهور فرصتي را براي مباحث سينما درنظر گرفته فرصتي مغتنم است ولي وزير ما هيچ گونه فرصتي طي اين 4 سال براي كارگردانان نگذاشته و جلسه اي برگزار نكرده است و تعاملي بين وزارت و فيلمسازان برقرار نيست.وي خاطرنشان كرد: نشست با رئيس جمهور تاثيرگذار بود و همين جا از جناب آقاي دكتر احمدي نژاد و شمقدري مشاور هنري رئيس جمهور به دليل برگزاري اين نشست صميمي كمال تشكر را دارم.سهيلي عنوان كرد: اغلب فيلمسازان معتقد بودند كه جلسه كاش سال اول يا در نهايت سال دوم رياست جمهوري برگزار مي شد. آقاي رئيس جمهور دير برگزار شدن اين نشست را مشغله فراوان عنوان كرد و قول داد كه اين جلسات بيشتر برگزار شود.وي تصريح كرد: اميدوارم چه ايشان يا رئيس جمهور بعدي كه بيايد برپايي اين جلسات تداوم پيدا كند و به نقطه نظرات فيلمسازان توجه شود و تعامل بيشتري به وجود آيد تا بعضي از زيرمجموعه هاي رهبري و رياست جمهوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد فارابي از رهبر معظم و رئيس جمهور ياد بگيرند و اين جلسات را برگزار كنند.سهيلي ادامه داد: زيرا معتقدم اگر اين تعامل وگفت وگو و ديالوگ بين فيلمساز و مسئولان سياسي و مديريت فرهنگي برگزار و مطرح شود مي تواند تاثيرگذار باشد. وي اظهار داشت: بعضي از كارگردانان به سينما اسائه ادب كرده و سينما را به محيطي آلوده تشبيه كردند و عده اي معدودي نيز فضاي سينما را سياه و تاريك جلوه دادند كه در همان جلسه پاسخ خود را توسط باقي فيلمسازان شنيدند.اين كارگردان اضافه كرد: سينماي ايران و فضاي سينما بسيار خوب است رئيس جمهور گفتند سينماي ما سينمايي محجوب، مظلوم، باوقار و با شخصيت است. فيلمسازان ما فيلم هاي خوبي مي سازند.وي گفت: خوشحالم كه دكتر احمدي نژاد به هيچ وجه پاسخ سوالات دوستان را ندادند و فقط يادداشت مي كردند. يعني قرار نيست كه آن جا جوابي به كسي بدهند بلكه فكر مي كنم ايشان مسائل دوستان را پي گيري بكنند. اميدوارم اين اتفاق بيفتد.

سهيلي اظهار داشت: فكر مي كنم آقاي رئيس جمهور مسائل را با توجه به يادداشت هايي كه برداشتند به فارابي، وزارت ارشاد و معاونت هاي سينمايي و مشاوران خود منتقل خواهند كرد تا پيگيري لازم انجام شود.

ابوالقاسم طالبي
ابوالقاسم طالبي كارگردان سينماي ايران گفت: تاكنون در تاريخ كشورمان چنين اتفاقي نيفتاده است. رئيس جمهور كشورمان نشستند و به سخنان كارگردانان گوش دادند. اين كارگردان ضمن ابراز تاسف از رفتارهاي برخي از كارگردانان غايب در جلسه ادامه داد: عده اي براي خودشان شبهه كرده بودند كه حضورشان در جلسه تاثير مي گذارد زيرا فكر مي كردند كه جناب آقاي رئيس جمهور قصد عكس گرفتن با آن ها را دارد تا در دوره بعد رياست جمهوري انتخاب شود. آن ها يادشان رفته كه رئيس جمهور كشورمان بدون تبليغات قبلا انتخاب شدند و باز هم با اتكاي همان آرا مي توانند در اين دوره رئيس جمهور شوند و اين توهمي كه بعضي از همكاران دارند به واقع نوعي خودبزرگ بيني است.

طالبي اظهار داشت: حاصل سخنان اين بود كه به طور قطع دكتر احمدي نژاد تسلط بيشتر و گرايش مستقيم به مسائل ريز سينما داشته باشند كه اين مسائل را هم از زبان استان، هم مردم و هم وزير وحالا از زبان هنرمندان وكارگردانان و معاونان خود شنيدند.وي به بخشي از سخنان رئيس جمهور اشاره كرد و افزود: ايشان به عنوان يك شهروند خواستند كه سينماگران مسير تكامل خود را فراهم كنند تا بتوانند سينما را ارتقا بدهند. زيرا معتقد بودند تا خود هنرمندان در تعامل نباشند خيلي نمي توانند موثر واقع شوند.

سيروس حسن پور
سيروس حسن پور كارگردان سينماي كودك و نوجوان كشورمان درباره نشست كارگردانان با رئيس جمهور گفت: در اين نشست من راجع به سينماي كودك صحبت كردم و از ايشان خواستم كه باتوجه به بودجه اي كه در بخش بر نامه و بودجه دارند اعتبارات بيشتري براي بخش سينماي كودك و نوجوان درنظر بگيرند.اين كارگردان دعوت شده به ديدار با رئيس جمهور افزود: بيشترين دغدغه من، كودكان و نوجوانان هستند و چون وضعيت بودجه اين ژانر كم است تلاش براي تخصيص اعتبارات بيشتري داشتم. حسن پور كه چندي پيش براي ساخت فيلم تلويزيوني تصميم كبري برنده جايزه جشنواره سئول شد ، ادامه داد: همچنين به ايشان پيشنهاد ساخت و راه اندازي مدرسه و سينما مختص به كودكان را دادم و آقاي دكتر احمدي نژاد نكات ذكر شده را يادداشت كرد.وي درباره سخنان ساير كارگردانان در اين نشست عنوان كرد: در حيطه هاي مختلف بحث شد وهر كدام از دوستان نقطه نظرات و پيشنهادات خود را در راستاي توسعه سينما در كشور مطرح كردند. حسن پور با اشاره به اين كه سينماگران راجع به سخت افزاري سينما، تجهيزات و مسائل سينماي دفاع مقدس به گفت و گو نشستند، گفتند: هرچند كه اين جلسه دير برگزار شد ولي به فال نيك گرفته و اميدوارم اين جلسات تداوم داشته باشد.

مهدي صباغ زاده
مهدي صباغ زاده ديگر كارگردان دعوت شده در اين نشست گفت: كارگردانان همه مباحث و مسائل مختلف سينما را مطرح كردند برخي از آن ها مشكلات و گرفتاري كه به نوعي در سينما موجود است را مطرح كرده، عده اي نيز انتقادآميز سخن گفتند.وي اظهار داشت: درمجموع مباحث خوبي در اين نشست مطرح شد و جناب آقاي رئيس جمهور نيز به سخنان همكارانم گوش دادند.

اين كارگردان با اشاره به سخنان دكتر احمدي نژاد ادامه داد: ايشان از كارگردانان خواستار ايجاد جهت و جهش در سينما شدند.صباغ زاده حاصل جلسه را مثبت ارزيابي كرد و افزود: اين نشست بابي شد كه رئيس جمهور كشورمان اطلاعاتي از خواسته هاي كارگردانان به دست آورده و مباحث شخصي وكلي سينما را شنيدند.وي ادامه داد: رئيس جمهور از هنرمندان خواست تا راه كارهايي براي توسعه سينما پيدا كنند و اهدافي را براي آينده سينماي ايران پي ريزي كنند.

يك شنبه شب گذشته دكتر محمود احمدي نژاد با كارگردانان كشورمان نشستي صميمانه در راستاي توسعه فرهنگ سينما برگزار كرد.در اين نشست كارگردانان نقطه نظرات، انتقادات و پيشنهادات خود را مطرح كردند. به دليل دعوت نشدن نمايندگان رسانه ها در اين نشست، فرصتي شد كه طي تماسي تلفني با مشاور هنري رئيس جمهور در رابطه با سخنان دكتر احمدي نژاد به گفت و گو بنشينيم.

جواد شمقدري باتوجه به مشغله كاري بسيار زياد صبح روز دوشنبه (فرداي آن شب) بخشي از سخنان جناب آقاي دكتر احمدي نژاد و حاصل اين نشست را براي ما بيان كرد.

جناب آقاي شمقدري در نشست كارگردانان سينما با رئيس جمهور كشورمان چه مسائلي مطرح شد؟
در ديدار رئيس جمهور با كارگردان بنا بود نشستي تخصصي كارشناسي برگزار شود و مباحث راجع به سينما مطرح شود. در واقع اين نشست كارگروه سينما با حضور رئيس جمهور را در آستانه دهه چهارم بعد از انقلاب برگزار كرديم اين دهه باتوجه به انتظارات، توقعات و موقعيتي كه جمهوري اسلامي در دنيا پيدا كرده، طبيعي است ما از سينما توقع ونگاه ديگري داشته باشيم و از تمامي دوستان كارگرداني كه در عرصه سينماي ايران حضور موثري دارند دعوت به عمل آمد كه در اين نشست شركت كنند. چند تن از كارگردانان سينما در اين جلسه حضور پيدا كردند كه جلسه از ساعت 9 شب آغاز و به مدت 5/4 ساعت طول كشيد.

دليل دعوت نشدن خبرنگاران در اين نشست چه بود؟
تصميم گرفتيم كه جلسه بدون حضور نمايندگان رسانه ها برگزار شود تا كارگردانان بتوانند به دور از ملاحظات فضاي ژورناليستي، سخنان خود را راحت و صريح و بي حاشيه بيان كنند.

خب جناب آقاي شمقدري از مباحثي كه مطرح شد صحبت كنيد؟
محورهايي كه در اين جلسه مطرح شد را مي توان به چهار دسته خلاصه كرد. محور اول اين بود كه در سينماي ايران سال هاست كه نوعي بي عدالتي حاكم است و امكانات دولتي به نوعي خاص تقسيم مي شود و بسياري از فيلم سازان از اين امكانات براي ساخت يك فيلم محروم هستند و بعضي ها فرصت ساخت فيلم را دارند و اعتبارات و امكانات را خوب دريافت مي كنند. محور دوم مباحث اين جلسه گلايه كارگردانان نسبت به سوژه ها و مضاميني كه در سينماي ايران مطرح مي شود بود. كارگردانان بيان كردند كه خيلي از اين سوژه ها در شان و منزلت ملت بزرگ ايران نيست آن هم در شرايطي حساس كه جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي، موفقيت هايي را كسب كرده و در اين عرصه مطرح شده است. بحث ديگري كه مطرح شد اين بود كه كارگردانان به نيازهاي سينماي ايران در حوزه سخت افزاري اشاره اي داشتند كه اين نياز 20 سال است كه مطرح مي شود كه تجهيزات و امكانات سينمايي براي توليد تامين نمي شود و در بخش ديگر نيز به محدوديت و سالن هاي سينمايي براي اكران فيلم بود و كارگردانان خواستار سرمايه گذاري بيشتر براي اكران فيلم با كيفيت مطلوب در اين زمينه شدند. در محوري ديگر قصد ورود به موضوعات با نگاهي اصلاحي و انتقادي داشتيم و مشكلات اين حوزه مطرح و بررسي شد.كارگردانان انتقاد تندي نسبت به مديريت هاي سينمايي داشتند و معتقد بودند در حال حاضر مديريت هاي سينمايي اين مشكل را دارند كه نمي تواند از عهده مديريت مدبرانه و سالم برآيند.

بيشترين خواسته كارگردانان از جناب آقاي دكتر احمدي نژاد چه بود؟
آن ها انتظار داشتند در اين دولت توجه ويژه نسبت به حوزه فرهنگ و سينما شود كه ظاهرا تاكنون اين توقع برآورده نشده و به نوعي معترض بودند. حتي كارگردانان بيان كردند كه اين جلسه دير برگزار شده كاش زودتر برگزار مي شد تا جناب رئيس جمهور فرصت بيشتري داشتند تا در اين عرصه تغييراتي ايجاد كنند و سينماي ايران بتواند مسيري درست را براي ارتقا بيابد.

جناب رئيس جمهور در پاسخ به سوالات كارگردانان چه گفتند؟
آقاي دكتر احمدي نژاد گفتند همه مطالبي كه شما مي گوييد درست است اما در مسائل مطرح شده تضاد آرا و تناقضاتي در سخنان تان ديده مي شود. ايشان گفتند مشكل اين است كه ما نتوانستيم به يك شاخص براي ارزيابي دست يابيم و براي همين است كه دچار چنين نقطه نظراتي مي شويم. همه فيلم سازان و سينماگران دوست دارند اثر خوب بسازند بعضا همه اين سخنان قانع كننده نيست. رئيس جمهور در بخشي از سخنان خود بيان كرد كه ما نتوانستيم جامعه آرماني خودمان را ترسيم كنيم.

احمدي نژاد افزود: سينماي هاليوود جامعه آرماني و فرهنگ آمريكايي را تبليغ كرده و براساس آن همه فيلمسازان و حتي در عرصه هاي ديگري چون سياسي و اقتصادي اين فرهنگ را تبليغ مي كنند و مي دانند چه بايد بكنند. كافي است كه شما هدف خود را شفاف و روشن تشخيص دهيد تا براين اساس به آن سمت حركت كنيم. ولي ما در كشورمان نتوانستيم جامعه آرماني خودمان را طراحي، ترسيم و تبليغ كنيم، لذا ايشان 2 تقاضا از كارگردانان داشت كه هرچند تقاضاها سخت و سنگين است ولي شما از عهده اش برمي آييد. مطالبه اول توافق و ترسيم جامعه آرماني است. اگر اين جامعه آرماني ترسيم شود هنرمندان، قصه نويسان و حتي مديريت هاي فرهنگي هم مي دانند كه چگونه بايد وارد عمل شوند.

نكته دوم كه مطرح شد اين بود: من به عنوان رئيس جمهور اعلام آمادگي مي كنم كه براي سينما كاري مهم انجام دهم. شما بنشينيد با يكديگر به بحث و گفت و گو بپردازيد و راهكار پيدا كنيد و بگوييد ما چه بايد بكنيم. نظرات جمع بندي شده خود را به ما پيشنهاد دهيد كه رئيس جمهور چه مي تواند بكند. انشاءا... سينماي ايران جايگاهي پيدا كند و بتواند از پس ماموريت هاي بزرگي كه بر عهده اش است سربلند و پيروز برآيد و به آرمان هاي رهبر معظم انقلاب تحقق بخشد.

شنيده ام كه جناب آقاي دكتر احمدي نژاد از تشكيل كارگروه هاي تخصصي نيز به بحث و گفت و گو پرداختند در اين رابطه بفرماييد كه چه چيزي عنوان شد؟
رئيس جمهور پيشنهاد داد كه سينماگران جلساتي بگذارند كه ساز و كارش شكل بگيرد. حالا ما تصميم داريم اين هفته مقدمات جلسه اي را فراهم كنيم تا زمينه تشكيل كميته هاي تخصصي و كوچك تر با حضور فعالان اين عرصه فراهم و پي گيري شود.

از برگزاري اين جلسه چه حاصل كارگردانان و جامعه هنري شد؟
فكرمي كنم جمعي از كارگردانان فرصتي برايشان پيش آمد كه در كنار مقام اجرايي كشور بنشينند و نقطه نظرات، درد دل ها و پيشنهادات خود را مطرح كنند.خوب شايد چنين جلسه اي تقريبا در سه دهه اول انقلاب را نداشتيم كه با بالاترين مقام اجرايي كشور چنين جلسه اي را بگذارند. براي نخستين بار بود كه چنين جلسه اي با حجم زماني كه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد برگزار شد.

اين اولين اقدام مثبت رئيس جمهور در اين عرصه بود و باعث همدلي و رفاقت شد كه همه بدانند ما نگران پديده اي به نام سينما هستيم و اين همدلي خيلي موثر بود.

رئيس جمهور از نزديك با تجربه ها، مشكلات و نگراني هاي سينماگران آشنا شدند. دولت جناب آقاي احمدي نژاد، دولت اهل كار است و شجاعت اقدام دارد و آماده ارائه راه كار از سوي سينماگران است. اين نشست سبب دلگرمي كارگردانان شد.

دكتر احمدي نژاد نگاه فرهنگي دارند. نگاه ويژه ايشان به فرهنگ به خصوص در حوزه سينما و هنر قابل توجه بود كه رئيس جمهور از يك چنين نگاه كلان نگر و بسيار شفاف و روشن سخن گفتند و اين نگرش نوعي اميد و قوت قلبي براي ادامه راه كارگردانان بود.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن