تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804490663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح نوين سامانه مديريت شهري 137 اجرا مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: طرح نوين سامانه مديريت شهري 137 اجرا مي‌شود
خدمات‌فوري- حميدرضا محمديان:
جهان امروز «جلب رضايت مشتري» را اصلي مي‌داند كه در تعريف مراكز خدماتي، نوك هرم برنامه‌ريزي‌ها محسوب مي‌شود و نقطه اوج آمال گردانندگان اين‌گونه مراكز به شمار مي‌آيد

اصل اول؛ جلب رضايت شهروندان

بي‌شك گرايش به چنين هدفي، هميشه دستيابي به ذخاير مالي و در مرحله بعدي ارتقاي خدمت‌رساني را به دنبال خواهد داشت، اما در مديريت كلانشهر تهران حلقه مياني اين زنجيره كاملا ناديده گرفته شده تا آغاز و پايان راه، تنها به يك هدف منتهي شود؛

جلب رضايت شهروندان. نمونه بارز اين ادعا را مي‌توان در سامانه مديريت شهري 137 سراغ گرفت.

مديريت سامانه‌اي كه اين روزها به يكي از نمادهاي برتر خدماتي در پايتخت تبديل شده است و دستيابي به ذخيره‌اي عظيم و ماندگار را نشانه رفته است تا صداقت عملكردي فعالان در 137 در كنار اعتماد و اقبال عمومي همچون گذشته گام‌هاي محكم‌تري را در اين راه دشوار رقم بزند.

از سوي ديگر، ارتقاي كيفيت خدمت‌رساني در هر بازه زماني، برنامه‌ريزي‌هاي سيستماتيكي را طلب مي‌كند كه اجراي آن در ساختار پرازدحام تهران، درنگ‌هاي هوشمندانه ديگري را در راه خوشايندسازي هرچه قوي‌تر چهره و بطن شهر ايجاد كند.

بي‌شك اين درنگ‌ها و فرصت‌ها جز بر پايه مطالعه و شناخت كامل از تهران، كارساز نخواهند افتاد.

به همين دليل، سامانه مديريت شهري 137 در طرحي كه از هفته گذشته آغاز شده است، يك روز كاري را به لمس حقايق شهر و برخورد نزديك با مشكلات شهر و شهروندان اختصاص داده است تا كارمندان اين سامانه كه خود نيز شهروند تهران بزرگ هستند در ابعاد كوچكتري به مديريت غلبه بر مشكلات بپردازند.

اين طرح، علاوه بر ارتقاي كيفيت خدمت‌رساني به مردم، قابليت‌هاي مهم ديگري نيز دارد كه كاهش سرمايه‌هاي زماني و ذخيره پتانسيل‌هاي مالي تزريق شده به سامانه را در درازمدت امكانپذير خواهد كرد.

سايت بازخورد، قلب سامانه است

25 كارمند «سايت بازخورد» سامانه 137 كه به تازگي از دوره‌هاي آموزش تخصصي در حوزه مشكلات شهري فارغ شده‌اند به عنوان اولين گروه در نظر گرفته شده براي شركت در كارگاه‌هاي عملي لمس واقعيت‌هاي شهر، آغازگر اين طرح هستند.

ساعت 8 صبح است و سرويس‌هاي تجهيز شده سامانه از خيابان بهشت به طرف منطقه‌اي در حركت هستند كه به باتلاق مشكلات شهري شهرت يافته است.

«ميثم مجيدي»، معاون فناوري اطلاعات و «اميررضا صبور»، معاون پيگيري و كنترل سامانه مديريت شهري 137 اين تيم را همراهي مي‌كنند. مجيدي مي‌گويد: «اين دوره‌ها با هدف ارتقاي آگاهي‌هاي كارمندان در حوزه شهر برگزار مي‌شوند تا به اصل رضايت مردم برسيم.

به همين منظور منطقه 4 شهرداري تهران را كه از فراواني منحصر به فردي در پيام‌هاي ارسالي شهروندان برخوردار است. برگزيده‌ايم تا درك كارشناسي كارمندان سامانه با حضور در صحنه‌هاي عملي، ارتباط مطلوب‌تر با شهروندان را در پي داشته باشد.

سايت بازخورد در عمر 2 ساله فعاليت خود درگير مباحث تئوري بوده و موفقيت سايت در جلب مشاركت مردمي ما را برآن داشت تا كارمندان بازخورد را به عنوان اولين گروه در كارگاه عملي شركت دهيم.

نتيجه اين حضور، ثبت دقيق‌تر پيام و ارائه توضيحات كارآمد براي شهروندان است. به عنوان نمونه، هرس درختان فصل خاصي دارد يا انتقال يك خودروي اسقاطي نيازمند فرآيند قانوني سيستماتيك است كه با مشاهده كارگاهي آن، كارمندان سامانه در راهنمايي شهروندان موفق‌تر عمل خواهند كرد.

هر پيامي مردمي پس از ارجاع به نواحي و رده‌هاي اجرايي وارد سايت بازخورد مي‌شود تا با سنجش عملكرد نيروهايمان به آمار صحيح برسيم.

البته بازديدهاي ميداني نيز انجام مي‌شوند و علاوه بر اين، اداره پيگيري ويژه سامانه نيز زيرنظر معاونت پيگيري و كنترل با 20 كارشناس زبده، كيفيت خدمت‌رساني به شهروندان را مديريت مي‌كند.»

آمار پيام‌هاي ارسالي از 22 منطقه تهران به سامانه 137 در دي‌ماه 1384 يعني در آغازين روزهاي راه‌اندازي اين سامانه 200 پيام در روز بوده كه امروز به 7 هزار پيام رسيده است.

معاون فناوري اطلاعات سامانه 137 در تشريح اين موضوع مي‌گويد: «افزايش تعداد پيام‌ها تنها در دو حالت ايجاد مي‌شود.

در حالت اول شهروند از انجام نشدن خواسته خود ناراضي است و نارضايتي جمعي، افزايش تعداد پيام را درپي خواهد داشت اما مطالعات انجام شده در سامانه نشان مي‌دهد كه 95 درصد پيام‌هاي ارسالي با برطرف كردن معضلات توسط نيروهاي 137 به انجام مي‌رسند و رضايت81 درصدي مردم در سطح تهران بزرگ مويد اعتماد شهروندان به سامانه است.

مواردي كه از سوي شهروندان با نارضايتي طي تماس مجدد اعلام مي‌شوند نيز طي بازديدهاي ميداني و كنترل اداره پيگيري ويژه با ارائه پاسخ قانع‌كننده همراه خواهند بود.»

تهران داراي بانك اطلاعاتي معضلات است

از مهم‌ترين مزيت‌هاي فعاليت سامانه‌اي همچون 137 در بافت درهم تنيده تهران مي‌توان به «شناخت» از شهر اشاره كرد.

اين شناخت كه برپايه مطالعات ميداني و انجام ماموريت‌هاي عملي حاصل شده است مي‌تواند در مواقع پرخطر در هر خيابان از شهر، راهگشا و موثر واقع شود.

اميررضا صبور، معاون پيگيري و كنترل سامانه مديريت شهري 137 در اين مورد مي‌گويد: «تهران بر مبناي يك بانك اطلاعاتي بسيار قوي و دقيق ارزيابي مي‌شود و در هر بازه زماني مي‌توانيم بگوييم كه شهروندان هر منطقه يا ناحيه روي چه موضوعاتي حساسيت دارند.

اداره آمار و تحليل اين ماموريت را به انجام مي‌رساند و در مقياس بزرگ‌تر، گزارش‌هاي راهبردي و تصميم‌ساز را به مديران ارشد شهرداري ارائه مي‌دهد.

كارآيي اين بانك اطلاعاتي تا حدي است كه در اولين شب برفي زمستان گذشته كه شهر عملا فلج شد، با مراجعه به اطلاعات، مناطق برف‌گير، معابر، بزرگراه‌ها و حتي كوچه‌هايي كه ممكن است دچار بحران شوند را شناسايي كرديم و با تزريق سريع نيرو و امكانات به ستاد برف‌روبي با وجود سهمگين بودن بارش بعدي، شهر دچار مشكل چنداني نشد.

پيشنهادهاي مردمي به سامانه 137 هم در همين راستا بررسي مي‌شوند. به عنوان مثال، شهروندان تماس مي‌گيرند و پيشنهاد ساخت يك رمپ و لوپ در يك محدوده پرترافيك را مطرح مي‌كنند.

ما هم به بانك اطلاعاتي معضلات شهر مراجعه مي‌كنيم و بررسي كارشناسي در اين مورد پيشقدم مي‌شويم.»

معاون پيگيري و كنترل سامانه 137 در حال ارائه گزارش از گشت‌هاي شبانه از كل نواحي تهران با موضوعيت هوشياري اپراتورهاي سامانه 137 است و مشكلات عديده شب‌هاي شهر مانند نشست ناگهاني آسفالت و به سرقت رفتن دريچه‌هاي را تشريح مي‌كند كه به منطقه 4 شهرداري تهران مي‌رسيم.

ورودي منطقه پس از افتتاح طرح بزرگ گذر ميدان رسالت، بسيار خلوت و دلپذير رخ‌نمايي مي‌كند؛ همان جايي كه اولين كارگاه عملي 137 برگزار خواهد شد.

رهايي از حصار خاك

تيم اعزامي سامانه 137 در خيابان هنگام به تيم اعزامي از شهرداري منطقه 4 مي‌پيوندد «سيدمهدي صباغ» مشاور عالي شهردار منطقه كه هدايت كلاس‌ها را برعهده دارد وجود زمين‌هاي بزرگ و باير در منطقه 4 را تهديدي قديمي قلمداد مي‌كندكه در حال تبديل شدن به فرصت است.

صباغ مي‌گويد: «درست از همان زماني كه محدوده حاشيه‌اي شمال شرق تهران به يك منطقه شهري تبديل شد، معضل زمين‌هاي باير رخ‌نمايي كرد.

اين مشكل هنوز هم ادامه دارد يعني هنوز هم كاميون‌هاي عبوري در راه آبعلي خاك‌ها و نخاله‌هاي ساختماني را در محدوده‌هاي اطراف بزرگراه‌هاي همت و بابايي تخليه مي‌كنند.

اين منطقه، 9 ناحيه دارد كه در هر ناحيه حدود 50 زمين باير داريم و شهرداري بايد چند 10ميليارد تومان براي تخليه اين نخاله‌ها هزينه كند تا محيط شهري مطلوب جلوه دهد.

از آنجا كه مهم‌ترين و فراوان‌ترين پيام‌هاي مردمي ارجاع شده به سامانه 137 منطقه در هر ناحيه‌اي به همين موضوع اختصاص دارد، از آغاز كارمان در اين منطقه برنامه‌ريزي‌هايي برپايه مطالعه و تجربه را ضميمه كار كرديم تا بتوانيم در جلب رضايت مردم موفق‌تر باشيم.

برهمين اساس، اعتبار مناسبي براي حمل نخاله‌ها و پاكسازي اين زمين‌ها تخصيص داده‌ايم و بيش از يك ميليارد تومان هم خارج از برنامه براي اين طرح درنظر گرفتيم.

در مرحله بعدي تراشه‌هاي بي‌مصرف آسفالت را به اين محدوده‌هاي پاكسازي شده انتقال مي‌دهيم تا كف زمين مشخص شود و كار، نمود پيدا كند.»

كلاس سيار سامانه خدمات شهري 137 در گذار از خيابان‌هان ناحيه 5 منطقه 4 در حال برگزاري است كه در يك خيابان خاكي از خودروها پياده مي‌شويم. دو سوي خيابان با تلي از خاك محصور شده است.

صباغ ادامه مي‌دهد: «برخي از زمين‌ها به كميته امداد، بنياد 15 خرداد، بنياد مسكن و ديگر سازمان‌ها تعلق دارند كه حتي كاركردن در آنها هم راحت نيست اما در ديگر موارد پس از تسطيح و ريزش تراشه‌هاي آسفالت، دورتادور زمين‌ها را با نصف گاردريل ايمن مي‌كنيم تا دسترسي كاميون‌هاي متجاوز به حداقل برسد.

از سوي ديگر آمار و اطلاعات اين زمين‌ها توسط نواحي جمع‌آوري مي‌شود تا در صورت ارائه پيام مجدد از سوي شهروندان به پرونده درآمدي مالك زمين مراجعه شود. اين كار مراقبت از سلامت كاركردي زمين‌ها را تضمين خواهد كرد.»

درتقاطع بزرگراه‌هاي وفادار و باقري به قطعه زميني مي‌رسيم كه تنها يك پيام مردمي به پاكسازي آن با استفاده از كار شبانه‌روزي كاميون‌هاي 30‌تني طي 700 سرويس منجر شده است.

هزينه تسطيح اين زمين 50 ميليون تومان بوده كه زمين متوسطي در منطقه به شمار مي‌آيد. 90 كيلومتر مربع از مساحت 150 كيلومتر مربعي منطقه 4، شهري محسوب مي‌شود و در تمام اين مساحت با چنين مشكلي مواجه هستيم.

در 60 كيلومتر مربع ديگر از مساحت منطقه كه در حاشيه لواسانات، جاجرود و رودهن قرار دارد نيز با وجود بافت كم تراكم‌تر شهري، معضل تخليه نخاله‌هاي ساختماني در زمين‌هاي باير بسيار پررنگ احساس مي‌شود.

مشاور ارشد شهردار منطقه 4 در پاسخ به سؤالات متعدد كارمندان سامانه 137 و در تشريح بهتر اين ساختار خدمت‌رساني مي‌گويد: «برخي از نواحي منطقه4 از نظر گستردگي و فراواني مشكلات با برخي از مناطق شهر برابري مي‌كنند.

از زمين‌هاي باير تسطيح و گاردريل گذاشته شده نيز به همين منظور بهره مي‌گيريم.

به عنوان نمونه برخي از آنها را به پاركينگ‌ها رايگان محلي تبديل كرده‌ايم. نكته مهم و قابل توجه در اين زمينه پروسه طولاني اختصاص اعتبار به اين طرح‌هاست كه در مديريت نوين شهر تهران كوتاه شده است.

يعني گام اول براي برطرف كردن مشكلات ارائه شده از سوي مردم به سامانه 137، تامين هزينه‌هاي انجام پروژه است.

البته منطقه بايد 580 ميليارد تومان در سال كسب درآمد كند كه 110 ميليارد آن بودجه منطقه است و بقيه با برنامه‌ريزي دقيق مديران شهر، در طرح‌هاي بزرگ شهري و در ديگر مناطق شهر در راستاي جلب رضايت عمومي در شهر مصرف مي‌شود.

با عزم راسخي كه در مردم و متوليان امور شهري مشاهده مي‌شود ارتقاي امكانات شهري امر در دسترسي است.

به عنوان نمونه در همين موضوع زمين‌هاي باير كه حدود نيم قرن معضل‌ساز بوده است تنها در 6 ماهه اول امسال10 برابر كل سال گذشته تسطيح سازي، كف‌سازي و نصب گاردريل داشته‌ايم كه آمار بسيار مطلوبي است.»

يك امتحان درون‌گروهي

به ناحيه ديگري از منطقه4 مي‌رسيم. ناحيه 9 هم مانند 8 ناحيه ديگر منطقه با مشكلات عمومي و اختصاصي فراواني روبه‌رواست.

ساختمان ستادي اين ناحيه كه به‌تازگي بازسازي شده است مأمن گروه مجهزي از سامانه 137 است كه خدمت‌رساني در ناحيه را در دستور كار دارند.

انبار 137 ناحيه نيز وسايل و تجهيزات فني فراواني را در خود جاي داده كه از ميان آنها مي‌توان به اره‌هاي برش، نردبان‌‌ها، نورافكن‌ها، لوله‌هاي انتقال مايعات، كپسول‌هاي هوا برش، طناب‌هاي نجات، چراغ‌هاي هشداردهنده به همراه كمدهاي بايگاني پرونده‌‌هاي ارجاعي اشاره كرد.

به گفته مسئولان منطقه 4 تمامي ساختمان‌هاي ستادي در 9 ناحيه منطقه بازسازي و نوسازي شده‌اند و يك واحد مجهز ستادي و انباري سامانه 137 به همراه گروه حرفه‌اي امدادرساني شهري در تمام آنها مستقر هستند تا تأثير 137 در ريزترين فضاهاي شهري هرچه ملموس‌تر احساس شود.

برنامه اصلي «سايت بازخورد» در ناحيه 9 پس از بازديد از ساختمان ناحيه، اعلام پيام به سامانه است تا عملكرد نيروهاي 137 ناحيه مورد نقد قرار بگيرد.

پيام با مضمون نصب دريچه در خيابان توحيد، ورودي خيابان هشتم درحضور مهندس جعفري، شهردار ناحيه طي تماس با 137 ارسال مي‌شود.

ساختار كلي سامانه 137 در ثبت و ارجاع پيام اينگونه است كه پيام هر شهروند به آيتم‌هاي كوچك‌تري تقسيم مي‌شود تا اطلاعات دقيق از طريق مركز به مناطق و سپس به نواحي هر منطقه ارائه شود.

با رسيدن پيام به ناحيه مربوطه، موتورسوار ناحيه به محل اعزام مي‌شود و مصالح مورد نياز، تعداد نيروها و نوع معضل اطلاع داده شده را مورد بررسي قرار مي‌دهد و با اطلاع‌دادن او است كه نيروهاي عملياتي به محل اعزام مي‌شوند.

در اين چرخه جالب حدود 5دقيقه وقت صرف مي‌شود تا كار آغاز شود. ناظران از طرف شهردار ناحيه پيام‌ها را تائيد مي‌كنند تا اپراتور ناحيه در سايت مديران به ابلاغ معضل به اپراتور منطقه بپردازد و ماحصل كار در نهايت به سايت بازخورد ارجاع شود.

بلافاصله بعد از ارائه پيام امتحاني از سوي تيم اعزامي، مشاهده مي‌شود كه اپراتور مستقر در ناحيه به اكيپ اجرايي اعلام حركت مي‌كند. تيم اعزامي سامانه هم به محل اعلام شده مي‌رود تا سرعت و كيفيت عملكردي نيروها از نزديك مشاهده شود.

چند قدم آن طرف‌تر از آدرس ارائه شده، گروهي از عوامل 137 مشغول جدول‌گذاري هستند، گويا اين پيام، قبل از پيام همكاران، ثبت و ابلاغ شده است.هنوز دقايقي نگذشته كه گروه مجهزي از سامانه در محل اعلام شده حاضر مي‌شوند.

مشاور ارشد شهردار منطقه در توضيح فعاليت نيروها در ارتباط با نصب دريچه مي‌گويد: «پيام‌هاي فراواني از طرف شهروندان به سامانه 137 منطقه مي‌رسد كه در حوزه مشكلات دريچه‌هاي خيابان هستند.

اين دريچه‌ها سرقت مي‌شوند، مي‌شكنند و درصورت ايجاد فشار زياد، كج شده و سر و صداي زيادي ايجاد مي‌كنند.

البته به‌زودي با قرار دادن قطعات لاستيكي در حاشيه و لبه‌هاي دريچه‌ها مشكل سر و صدا كاملاً برطرف خواهد شد اما خوب است بدانيم كه براي ترميم يا تعويض هر دريچه چه هزينه و وقتي از نيروها صرف مي‌شود و اين فرآيند چه اجزا و مراحلي دارد تا در ثبت، انتقال و بازخورد پيام، به‌صرفه‌تر و بهتر عمل كنيم.»

عمليات نصب دريچه پس از 10 دقيقه كار نيروهاي سامانه 137 به اتمام مي‌رسد و گروه آموزشي سايت بازيافت بعداز آشنايي با زيروبم‌هاي اين عمليات به دعوت مهندس صباغ در سوي ديگر خيابان، آموزش‌هايي درمورد مشكلات سطل‌هاي مكانيزه مي‌بينند.

مشاور ارشد شهردار منطقه 4 مي‌گويد: «جايگزين كردن مخازن فرسوده حمل مكانيزه زباله‌ها با صرف هزينه 500 ميليارد توماني به روز شده است.

بيشترين تماس‌هاي مردمي در اين مورد اسقاطي شدن، شكستن و سوزانده شدن سطل‌هاست كه به‌زودي با محاسبه فضاي خيابان‌ها در تعداد، جانمايي بهتر سطل‌ها و كنترل آنها با استفاده از سيستم GIS اقدام خواهيم كرد تا هماهنگي و خدمات‌رساني در اين مورد به صورت موازي با سيستم GPS نصب شده روي خودروهاي حمل زباله تسهيل شود.»

تبر بر درختان خشك

تيم آموزشي سامانه خدمات شهري 137 در مرحله بعدي به طرف محل اعلام شده از سوي شهروندان با موضوعيت وجود درخت خشك در ناحيه 6 رهسپار مي‌شود.

مسير حركت از اتوبان وفادار است كه مديريت نوين شهري ميلياردها تومان در تملك املاك حاشيه آن براي باز شدن بزرگراه هزينه كرده است تا گره‌اي از مشكلات عديده حمل و نقل درون شهري باز شود.

در محدوده فلكه سوم تهرانپارس به طرف آدرس اعلام شده به سامانه137 يعني خيابان 182 در حركت هستيم كه در بين مسير، نيروهاي عملياتي 137 را مي‌بينيم كه در حال انتقال يك خودروي اسقاطي هستند.

دكتر عنايتي رئيس مركز سامانه مديريت شهري 137 كه به تيم آموزشي پيوسته است در مورد خودروهاي اسقاطي اينگونه توضيح مي‌دهد: «خودروهاي رها شده در سطح شهر علاوه بر اينكه چهره محله را نامطلوب جلوه مي‌دهند به زباله‌‌داني و محل زاد و ولد جانوران موذي تبديل مي‌شوند.

براي حمل اين خودروها يك حكم قضايي عام داريم كه با تماس مردم از آن استفاده مي‌كنيم. در صورت وجود مالك، پس از 2 بار اخطار كتبي با حضور نيروي انتظامي براي انتقال خودروي اسقاطي با جرثقيل اقدام مي‌كنيم.»

توضيحات رئيس مركز سامانه مديريت شهري 137 به پايان نرسيده كه به محل درخت خشكيده مي‌رسيم تا دكتر عنايتي اينگونه بحث را تغيير دهد: «درختان خشك هم مشكلات زيادي ايجاد مي‌كنند و بسياري از مردم، بخصوص در اين فصل در اين زمينه با سامانه 137 تماس مي‌گيرند.

احتمال سقوط اين درختان به‌علاوه خطراتي كه تداخل شاخه‌ها با سيم‌هاي برق ايجاد مي‌كند، اصلي‌ترين اين تهديد‌ها هستند.

قطع شاخه‌هاي نفوذ كرده به سيم‌هاي برق با مجوز اداره برق و حضور نيروهاي آن سازمان امكانپذير است.

اين كار يكي از معدود كارهاي ارجاع شده به سامانه 137 است كه در ارتفاع انجام مي‌شود.»

نيروهاي آموزشي سامانه كه مراحل انتقال يك خودروي فرسوده را از نزديك ديده‌اند با مشاهده روش قطع، بارگيري و انتقال قطعات يك درخت خشك، اين موضوع را از نزديك لمس مي‌كنند تا هنگام ارائه يك تماس مردمي به سامانه 137 با اشراف بيشتري به خدمت‌رساني بپردازند.

خاك سفيد «گلشن» شد

مقصد بعدي گروه، محله‌اي است كه در نيم‌قرن گذشته شاهد رشد قارچ‌گونه خانه‌هاي بدون پلاك و سند ثبتي بوده است؛

خاك سفيد كه پس از پاكسازي، گلشن ناميده مي‌شود هنوز هم با هجوم خلافكاران ساختماني مواجه است.

به گفته مهندس عالي، شهردار ناحيه 6 حدود 45 هزار خانه بدون پلاك و سند ثبتي در اين محله وجود دارد و با وجود گشت‌هاي شبانه‌روزي مأموران شهرداري اين روند كمرنگ شده اما هنوز هم ادامه دارد.

مشاور ارشد شهردار منطقه فراواني تماس‌هاي مردمي با سامانه137 در مورد خلافكاران ساختماني را در‌حالي تشريح مي‌كند كه گروه اعزامي از نزديك شاهد جمع‌آوري يك طبقه غيرمجاز در خيابان احسان هستند.

صباغ مي‌گويد: «اگر يك تصوير هوايي از اين محدوده تهيه كنيم مشاهده مي‌كنيم كه پشت‌بام بيشتر خانه‌ها مأمن آهن و آجر و مصالح ذخيره شده است تا در صورت فراهم شدن شرايط، يك طبقه غيرمجاز طي مدت يك شب روي ساختمان فرسوده قبلي ساخته شود.

بسياري از شهروندان با مشاهده ساخت و سازهاي غيرمجاز با سامانه 137 تماس مي‌گيرند. نيروهاي ما هم تنها 2ساعت فرصت دارند تا تيرآهن‌هايي كه شب قبل نصب شده‌اند را جداسازي كنند.

در غير اين صورت درگيري اراذل و اوباش با نيروها حتمي است. اگر اقدام نكنيم هم فرداي همان روز يك خانواده جديد در واحد ساخته شده سكونت داده مي‌شود تا يك پلاك ديگر به پلاك‌هاي غيرمجاز منطقه افزوده شود! دلال‌هاي زيادي در اين زمينه كسب و كار مي‌كنند تا يك‌شبه خانه بسازند.

برخي از اهالي مساحت سقف خانه‌ها را مي‌فروشند تا خانواده ديگري روي آن ساكن شود. نيروهاي 137 در مواجهه با چنين مواردي تنها با حمايت نيروي انتظامي در محل حاضر مي‌شوند زيرا بسياري از همكاران هنگام انجام مأموريت با هجوم اوباش زخمي شده‌اند.»

محدوده‌هاي شميران‌نو و خاك سفيد از مناطقي هستند كه پيام‌هاي 137 در مورد ساخت و ساز غيرمجاز در آنها فراواني قابل‌توجهي دارد.

خانه‌هاي 18 تا 20 متري در 3طبقه كنار هم جا خوش كرده‌اند و وجود كوچه‌هايي با عرض 2 و طول 50 متر در اين محله‌ها عادي به‌نظر مي‌رسند.

به گفته اهالي محل در بسياري موارد اسباب‌كشي ساكنان تازه‌وارد با گذر از بام‌هاي همسايه‌ها انجام مي‌شود. فاضلاب برخي خانه‌ها به جوي آب مي‌ريزد و برخي از سكنه‌ها با سرقت پلاك از كوچه‌هاي همجوار، خانه يا مغازه تازه‌ساز خود را صاحب پلاك مي‌كنند.

نيروهاي شهرداري در چنين شرايطي مي‌كوشند تا محيط شهري اين محدوده رنگ عادي به خود بگيرد و شهروندان اين محله‌ها نيز همكاري با سامانه خدمات شهري 137 را بهترين راه مبارزه با متجاوزان به محيط شهري مي‌دانند.

از سوي ديگر مديريت نوين شهري نيز در اين راستا گام‌هاي بلندي برمي‌دارد كه مهم‌ترين آنها حل معضل «دره مهران» با تملك 114 واحد غيرمجاز ساخته شده در آن بود كه پس از نيم‌قرن به همت شهردار تهران چهره ديگري به اين محله معضل‌آفرين بخشيد.

واكنش سريع در اولويت است

به محله حكيميه مي‌رسيم. تيم آموزشي «سايت بازيافت» سامانه خدمات شهري 137 تجربه گرانبهايي كسب كرده‌اند؛ تجاربي كه در تجزيه پيام‌هاي مردمي و آناليز خدمات ارائه شده به شهروندان بسيار مؤثر خواهد افتاد.

در ناحيه 8 منطقه4 به قطعه زمين بزرگي مي‌رسيم كه توسط شهرداري تملك شده تا خودروهاي اسقاطي انتقال داده شده طي تماس‌هاي مردمي با هدف بهسازي چهره شهر در يك محدوده خاص نگهداري شوند.

ساختمان تازه‌ساز، سامانه و انبار 137 ناحيه 8 هم مورد بازديد قرار مي‌گيرد. به گفته مهندس صباغ، چند‌ تماس دانشجويان دانشگاه خواجه‌نصير طوسي با سامانه 137 سبب شده كه تپه‌هاي خاكي به ارتفاع 2 متر از دوطرف خيابان خواجه‌نصير و ورودي جنگل لويزان برداشته شود تا پس از جدول‌بندي و آسفالت، اين خيابان تبديل به بلوار جديدي در منطقه شود.

شيب خاص محدوده بخصوص در خيابان استخر نيز تماس‌هاي مكرر شهروندان در فصل سرما و يخبندان را موجب مي‌شود. مشاهده و اطلاع از برفگير بودن هميشگي اين محله هم تجربه جديدي براي تيم آموزشي سامانه است.

البته مشاور ارشد شهردار منطقه از فعاليت شبانه‌روزي خودروهاي سامانه 137 در هر دو لاين خيابان خبر مي‌دهد تا آمار تماس‌هاي مردمي دراين زمينه كاهش يابد.

مقصد بعدي قطعه زمين چند هكتاري متعلق به شهرداري است كه آهن‌آلات، مصالح ساختماني و ديگر امكانات و نيازهاي اوليه براي واكنش سريع در هنگام عمليات توسط واحد پشتيباني و نظارت ويژه سامانه137 در آنجا ذخيره شده تا هيچ‌گاه كمبودي احساس نشود.

پايگاه ويژه پشتيباني و مديريت بحران سامانه137 منطقه 4 شهرداري تهران آخرين محلي است كه كارمندان سايت بازخورد در بازديد از امكانات آن با نحوه مقابله با بحران آشنا مي‌شوند.

تور آموزشي ويژه سامانه 137 كه براساس فراواني پيام‌هاي شهروندان به تفكيك زمينه‌هاي معضل ساز شهري تنظيم شده است گام بلندي است در طراحي آموزشي و برنامه‌ريزي با هدف خدمت‌رساني كه بي‌شك آثار قابل‌توجه آن در ارائه خدمات بي‌دريغ سامانه خدمات شهري 137 ملموس‌تر خواهد بود؛

سامانه‌اي كه ارائه خدمات شهري به شهروندان پايتخت را مهم‌ترين اصل، هدف و فلسفه وجودي خود مي‌داند.
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 751]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن