تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816466127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نخستين سالگرد شاعرى زلال و بى‌شائبه مطرح شدجامعيت و تعادل، عامل ماندگارى شعر قيصر امين‌پور


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: در نخستين سالگرد شاعرى زلال و بى‌شائبه مطرح شدجامعيت و تعادل، عامل ماندگارى شعر قيصر امين‌پور
ايسنا- نخستين مراسم سالگرد درگذشت قيصر امين‌پور در خانه شاعران ايران برگزار شد.

در اين مراسم، مرتضى كاخى ـ مدرس زبان و ادبيات فارسى و پژوهش‌گر ـ نيز گفت: در سال‌هاى اخير، براى دو نفر بيش از ديگران صحبت كرده‌ام؛ يكى مهدى اخوان ثالث و ديگرى قيصر امين‌پور. از اين رو، ترس من از اين است كه چيزى را بيان كنم كه قبلا آن را تكرار كرده باشم.

وى در ادامه به شرح دوستى خود با قيصر امين‌پور پرداخت و اظهار كرد: زمانى بود كه شفيعى كدكنى به ژاپن رفته بود، به من تلفن كرد و گفت قيصر تصادف كرده است و خواست كه من از طرف او براى احوال‌پرسى بروم. پاسخ دادم كه من قيصر را نديده‌ام، اما شعرش را خوانده‌ام. كدكنى تاكيد كرد كه او مدت‌هاست كه مى‌خواهد تو را ببيند. به بيمارستان كه رفتم، يك حالت غريبى داشت، نيم‌ساعت با هم بوديم، حتا دو كلمه هم حرف نزديم، فقط لبخندى و نگاهى ردوبدل شد. من در آن نگاه‌ها متوجه شدم كه قيصر چقدر به شعرش نزديك است. اين منتقد به تبيين جايگاه قيصر در شعر و ادبيات معاصر ايران پرداخت و يادآور شد: قيصر زبان فارسى را خوب مى‌دانست و به خوبى اين حوزه را فراگرفته بود. به اعتقاد من، كسى كه زبان فارسى را از ريشه تا ساق و برگ نشناسد، هرچقدر هم قريحه داشته باشد، به خوبى نمى‌تواند شعر بگويد. قيصر از كسانى بود كه توانسته بود، به اين زبان دست يابد.

وى از قيصر به‌عنوان مردى زلال، بى‌شائبه، رنج‌كشيده و مدافع مظلومان ياد كرد كه در شعرهايش از آن‌ها دفاع كرده است و ادامه داد: قيصر بين خير و زيبايى كه دو چيز به ظاهر متنافر هستند، چنان رابطه‌اى برقرار كرده است كه كم‌تر نظير آن را ديده‌ام. خير جامعه را خواستن، گاهى مستلزم نفى زيبايى است؛ اما او در شعر و زندگى‌اش، درحالى‌كه اين خير را مى‌خواست، زيبايى را نيز حس مى‌كرد و در شعر او حالت عبوس را نمى‌بينيم.

او با استناد به نامه قيصر امين‌پور كه به مهدى اخوان ثالث نوشته بود، اضافه كرد: او در آن نامه، گفته بود كه زيبايي، زيباست و از آن زيباتر، زيبا ديدن است و از آن زيباتر، ديدن زيبايى است. او در نامه‌اش نوشته بود، مى‌ترسم به جايى برسم كه بگويم انكار زيبايي، مانند انكار خداست كه اگر اين را بگويم، موجب انكار خودم را فراهم مى‌كنم و ديگران من را انكار مى‌كنند. كاخى در پايان سخنانش، غزلى را از قيصر امين‌پور خواند.

سعيد بيابانكي، افشين اعلا، راضيه بهاري، سيدصابر موسوي، بهروز ياسمي، فاطمه راكعى و مريم رازقى از ديگر افرادى بودند كه به بيان خاطره‌هايى از قيصر امين‌پور پرداختند.

همچنين فريدون عموزاده خليلى ـ نويسنده‌ـ گفت: تقريبا 10 سال با قيصر امين‌پور در حوزه هنرى يا خوابگاه دانشگاه و بعدها در دفتر مجله سروش نوجوان در يك اتاق كار مى‌كرديم و در اين 10 سال كه يك عمر بود، با وجود اين‌كه هم‌دست و هم‌كار قيصر بودم، بسيار از او آموختم و مانند يك شاگرد در برابر معلم، از او چيزهايى زيادى آموختم. وجود قيصر همواره با يك اندوه غريبى همراه بود؛ اما نديدم كه او گريه كند، مگر يك‌بار كه هنگام خواندن منظومه «ظهر روز دهم» كه به پهناى صورتش اشك مى‌ريخت.

در اين مراسم، محمدكاظم كاظمى‌شاعر ـ با بحث درباره جامعيت و تعادل در شعر و شخصيت قيصر امين‌پور، از اين دو به‌عنوان عامل موفقيت او ياد كرد و ادامه داد: قيصر از شاعران محبوب سه دهه اخير به حساب مى‌آيد كه تجديد چاپ متعدد آثارش، نشان‌دهنده اين موضوع است. اين شاعر با اشاره به اين‌كه شاعران يا جريان‌هاى شعرى براى دورانى مورد اقبال قرار گرفته‌اند، اقبال نسبت به آن‌ها را پايدار ندانست و با استناد به شواهدى از تاريخ ادبيات كهن ايران، جامعيت را عامل پايدارى يك شاعر ارزيابى و بيان كرد: جامعيت و تعادل، دو دليل عمده ماندگارى شعر قيصر امين‌پور در سه دهه اخيرند كه اين سبب شهرت اعتبار شعر او در طيف‌هاى مختلف مخاطبان است. ما جامعيت را نه‌تنها در شعر قيصر كه در شخصيت او نيز مى‌بينيم. قيصر زمانى در جايگاه اجرايى شعر در حوزه هنرى قرار گرفت كه سرآغاز حركت‌هاى نويى بود و در ادامه در زمينه فعاليت رسانهى در سروش نوجوان حضور يافت كه اين بيانگر ابعاد شخصيتى شاعر است. از سويي، جامعيت در شعر او را مى‌بينيم كه شعرهايى براى انقلاب اسلامي، انتظار و جنگ در سال‌هاى دهه 60 دارد. پس از آن، در دهه 70 با رويكردى انتقادي، نگاهى به اجتماع و مسائل اجتماعى دارد و ما در سال‌هاى پايانى شعر و حيات قيصر نيز جنبه‌هاى فردى و جهان‌بينى او را در شعر به وضوح مى‌بينيم. در واقع، بيش‌تر مخاطبان شعر آن‌چه را كه از شعر انتظار دارند، در آثار قيصر مى‌توانند بيابند. لازم به ذكر است در آستانه سالگرد قيصر امين پور، حسين خسروجردى از تغيير مجرى طرح و ساخت اين مقبره خبر داد. طراح مقبره قيصر امين پور گفت: كار طراحى‌ها و حتى شناسايى خاك منطقه براى اجراى مقبره به پايان رسيده است. اما يكى از وجوه ديگر كار جنبه اقتصادى است كه همين مشكل باعث شده درآستانه اولين سالگرد قيصر با تغيير مجرى طرح روبه رو شويم. وى افزود: متاسفانه به خاطر اينكه بعد از انقلاب تجربه ساخت مقبره نداشتيم و معماران درگير با اين موضوع نبودند، مشكلات اقتصادى و برآورد ساخت اينگونه بنا‌ها كمى‌از سرعت كار ما را گرفته است. اما به هر صورت در حال مذاكره با مجرى ديگرى هستيم كه طى چند روز آينده نتيجه آن مشخص خواهد شد. خسرو جردى درباره اينكه كلنگ ساخت اين بنا در سالگرد قيصر بر زمين خواهد خورد نيز گفت: روز چهار شنبه 8 آبان اولين سالگرد اين شاعر بزرگ و مردمى‌است. به طور قطع كلنگ اين بنا زده خواهد شد چون ما مرحله اوليه كار را به پايان رسانده ايم و به زودى با تعيين مجرى طرح و نظارت خودم ساخت وساز را نيز آغاز خواهيم كرد.

قرار است مزار زنده ياد قيصر امين پور با طرحى نشات گرفته از قامت سرو ساخته شود. پوسته خارجى بنا نيز با سياه‌مشق‌هايى از اشعار قيصر با فلز و آب طلا روى دو گنبد مزار نصب مى‌شود. سنگ مزار هم به صورت مينى‌ماليستى و فقط با نام و امضاى قيصر خواهد بود.
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن