تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820997909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

14 سال حضور در جمع كهكشاني ها نگاهي به كارنامه پسر سانتياگو برنابئو رائول: معلمان بزرگي داشته ام


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: 14 سال حضور در جمع كهكشاني ها نگاهي به كارنامه "پسر سانتياگو برنابئو" رائول: معلمان بزرگي داشته ام


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

چهارشنبه 29 اكتبر 2008 آغاز پانزدهمين سال حضور او در رئال مادريد خواهد بود. "رائول گونزالس بلانكو" كه از او به عنوان فرشته رئال مادريد ياد مي شود متولد 27 ژوئن 1977 در شهر مادريد است. رائول از سال 1994 به عضويت تيم بزرگسالان رئال مادريد درآمد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رائول بيش از 100 بار براي تيم ملي اسپانيا به ميدان رفته است. وي با 44 گل همچنان بهترين گلزن تاريخ تيم ملي اسپانيا است.

مشخصات:

نام كامل : "رائول گونزالس بلانكو"

تاريخ تولد : 27 ژوئن 1977

محل تولد : مادريد، اسپانيا

قد : 1 متر و 80 سانتي متر

El Capitan (كاپيتان)

Raulito (رائوليتو)

El Siete (شماره 7)

پست : مهاجم نوك، مهاجم دوم

اگر بخواهيم از مهمترين رقابت هاي معتبري كه رائول در آنها حاضر شده است ياد كنيم مي توان به جام هاي جهاني 1998 فرانسه، 2002 كره و ژاپن و 2006 آلمان و همچنين جام ملتهاي اروپا در سالهاي 2000 هلند و بلژيك و 2004 پرتغال اشاره كرد.

رائول دوازدهمين گلزن برتر تاريخ ليگ اسپانيا است. او در 14 سال گذشته 296 گل براي كهكشاني ها به ثمر رسانده است. با اين تعداد گل، او به دومين گلزن برتر تاريخ باشگاه رئال مادريد پس از آلفردو دي استفانو مبدل شده است.

سبك بازي :

رائول در حقيقت يك مهاجم نوك است اما او توانايي بازي به عنوان مهاجم دوم و يا حتي بازيكن خط مياني را نيز دارد. رائول يك بازيكن پرجنب و جوش است و علاقه زيادي به تغيير پست در زمين دارد.

او مي تواند هم بازيهاي خود را صاحب موقعيت ساخته و خالق فرصت هاي بزرگ گلزني باشد.

مربيان بسياري در باشگاه رئال مادريد و تيم ملي اسپانيا سعي در يافتن موثرترين پست رائول در زمين را داشته اند. رائول صرفاً يك تمام كننده است. بدون شك او بهترين سالهاي خود را در اواخر دهه 90 و دركنار "فرناندو مورينتس" سپري كرد.

از زماني كه "مورينتس" از رئال مادريد جدا شد، رائول بيشتر به عنوان مهاجم دوم پشت سر بازيكناني همچون "رونالدو" و "فان نيستلروي" انجام وظيفه كرده و يا به عنوان بازيكن گوش چپ در خدمت باشگاه بوده است.

در جام جهاني 2006 نيز رائول به همراه "فرناندو تورس" جوان و جوياي نام، داويد ويا، "خوسه آنتونيو ريس" و خواكين سانچس در تركيب اصلي تيم ملي اسپانيا قرار گرفت.

*زندگي ورزشي

رائول پس از موفقيت در تيم غير حرفه اي شهر خود با نام سان كريستوبال، در سن 13 سالگي موفق به امضاي قرارداد با باشگاه نوجوانان اتلتيكو مادريد شد. رائول با پيراهن تيم ملي اسپانيا موفق به قهرماني در جام جهاني زير 15 ساله هاي جهان شد و اينطور به نظر مي رسيد كه وي قصد راهيابي به تيم بزرگسالان اتلتيكو مادريد و يافتن جايگاهي در نزد شاگردان "خسوس گيل" مربي آن زمان تيم را داشت.

پس از اينكه رائول از حضور در اتلتيكو مادريد ناكام ماند به رئال مادريد رفت و آنجا بود كه سرنوشتي باورنكردني انتظار او را مي كشيد. رائول فصل 95-94 را با حضور در تيم سوم رئال مادريد آغاز كرد و در 7 بازي نخست خود 13 گل براي تيمش به ثمر رساند. در اكتبر 1994 "خورخه والدانو" سرمربي وقت رئال مادريد از اين بازيكن جوان و با استعداد در تركيب تيم خود استفاده كرد. در آن زمان رائول تنها 17 سال و 4 ماه سن داشت و به عنوان جوان ترين بازيكن تاريخ باشگاه رئال مادريد در تركيب اصلي اين تيم شناخته شد.

او طي نخستين فصل حضور خود در رئال مادريد 28 بار در تركيب اين تيم حضور پيدا كرد و 9 گل نيز به ثمر رساند كه نخستين گل وي در بازي مقابل اتلتيكو مادريد و در دومين حضور او در لاليگا به ثمر رسيد. در پايان همين فصل، رائول به همراه هم تيمي هاي خود جام باشگاههاي اسپانيا را بدست آورد.

در عرصه ملي رائول نخستين گل خود براي تيم ملي اسپانيا را در بازي مقابل تيم جمهوري چك به ثمر رساند. بازيهاي رائول در تيم ملي اسپانيا خوش بيني را در نزد هواداران اين تيم به ارمغان آورد و با گل هاي وي، تيم ملي اسپانيا به دنبال جبران ناكامي هاي خود در رقابت هاي معتبر بود.

رائول نقش عمده اي در بدست آوردن 6 جام معتبري كه رئال مادريد در بين سالهاي 1998 تا 2003 به مجموعه افتخارهاي خود اضافه كرد ايفا نموده است. او در سالهاي 2000،1998 و 2002 جام قهرمانان باشگاههاي اروپا را به همراه رئال مادريد بالاي سر برد كه در اين ميان در بازي هاي فينال سالهاي 2000 و 2002، رائول براي تيمش در مقابل والنسيا و بايرن لوركوزن گلزني كرد.

در ميان جام هاي داخلي نيز او چهار بار به قهرماني در لاليگا در سال هاي 2001،1997،1995 و 2003 به همراه رئال مادريد دست يافت. در سال 2002 پس از خداحافظي "فرناندو ئييرو" از تيم ملي اسپانيا و همچنين بدرود گفتن وي با باشگاه رئال مادريد، رائول به عنوان كاپيتان تيم ملي اسپانيا و رئال مادريد كه در آن زمان به قوهاي سفيد معروف شده بود برگزيده شد.

در بين سال هاي 2003 تا 2007 رائول از سوي كارشناسان فوتبال به شدت مورد انتقاد واقع شد. كه ريشه بيشتر اين انتقادها بازيهاي ضعيف او طي اين چهار سال بوده است. ناكامي هاي رائول در چهار سال گذشته با ناكامي هاي باشگاه رئال مادريد و همچنين تيم ملي اسپانيا در راستاي بدست آوردن جام هاي معتبر تواٌم گشت.

اين ناكامي ها سبب نيمكت نشيني هاي پياپي وي در تيم ملي اسپانيا و باشگاه رئال مادريد گرديده و در نهايت چندي پيش منجر به خط خوردن وي از تيم ملي اسپانيا و شاگردان لوئيز آراگونس شد. اين روزها بسياري از منتقدان، دليل حضور رائول در تركيب اصلي رئال مادريد را قدرت نفوذ بالاي اين بازيكن در باشگاه رئال مادريد مي دانند.

در 28 سپتامبر 2005 رائول در بازي مقابل المپياكوس يونان در ليگ قهرمانان اروپا و در نود و هفتمين حضور خود در اين رقابتها با گلي كه در اين بازي به ثمر رساند نام خود را به عنوان اولين بازيكني كه در تاريخ اين رقابت ها پنجاه بار توپ را از خط دروازه حريفان عبور داده است مطرح كرد و ركورد پيشين باشگاه رئال مادريد را نيز كه در اختيار "آلفردو دي استفانو" بازيكن افسانه اي رئال مادريد بود را كنار زد. در حال حاضر نيز رائول با 2 گلي كه اخيراٌ در ليگ قهرمانان و در بازي مقابل بايرن مونيخ در مرحله حذفي به ثمر رساند ركورد 56 گل در اين رقابت ها را به نام خود ثبت كرد و ركورد آندري شوچنكوي 54 گله را از اذهان فوتبال دوستان محو كرد. وي هم اكنون با 63 گل نخستين گلزن برتر تاريخ ليگ قهرمانان اروپا است.

هر چند رائول در فصل 2007-2006 توانست تنها 5 گل براي تيم خود به ثمر برساند اما او به دليل تعصبي كه نسبت به تيم خود دارد حاضر شد تا در پست هاي مختلفي از جمله سمت چپ و راست در اين فصل ايفاي نقش كند. تيم رئال مادريد در اين فصل و به خصوص پس از تعطيلات سال نو توانست با روحيه بالا، همكاري مثال زدني و به خصوص رهبري يك سرمربي توانا همچون "فابيو كاپلو" و كاپيتاني همچون "رائول گونزالس" عنوان قهرماني رقابت هاي لاليگا را از آن خود كند تا ديويد بكام و روبرتو كارلوس يك خداحافظي شيرين را با سانتياگو برنابئو تجربه كنند.

رائول پس از قهرماني تيم رئال مادريد و در مهماني اي كه در آن رامون كالدرون رئيس باشگاه نيز حضور داشت، گفت: «به نظر من تيم ما چيزهاي از دست رفته زيادي را دز 4 ماه گذشته دوباره بدست آورد. اين جام در واقع حاصل اتحاد، روحيه تيمي و همچنين سخت كوشي ما بود. در اينجا لازم مي بينم كه از تمامي هم تيمي هاي خود، سرمربي، اعضاي كادر فني و تداركات تيم سپاسگذاري كنم. همگي آنها نقش فراواني در اين قهرماني ايفا كردند و همواره همانند عضوي از خانواده رئال مادريد در دشواري ها ما را ياري نمودند. همچنين نبايد والدين خود را فراموش كنيم، آنها بسيار موثر بودند. آنها با هر شكست ما اندوهگين شده و با هر پيروزي ما خوشحال شدند.»

قرارداد رائول با تيم رئال مادريد تا سال 2011 ميلادي است و اگر مسئولان رئال بخواهند او را بازيكن آزاد اعلام كنند بايد براساس يكي از مفاد قرارداد وي، مبلغ 180 ميليون يورو به گونزالس پرداخت كنند.

در عرصه ملي نيز رائول در بازي مقابل سن مارينو در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني 2006 در تاريخ 12 اكتبر 2005 با بستن بازوبند كاپيتاني تيم ملي اسپانيا بر بازوي خود ركورد بيشترين حضور در تيم ملي اسپانيا را كه قبل از وي در اختيار "فرناندو ئييرو" بود شكست و يك بار ديگر نام خود را در تاريخ فوتبال اسپانيا جاودانه ساخت.

او همچنين در 19 ژوئن 2006 و در بازي مقابل تونس در جام جهاني به عنوان هجدهمين بازيكني شناخته شد كه در عرصه ملي در 3 جام جهاني مختلف گلزني كرده است.

از نظر اخلاقي نيز رائول يك بازيكن مثال زدني است. او در يك مقطع زماني در مدت 30 ماه هرگز كارت زرد از داوران دريافت نكرد. رائول از اندك بازيكناني است كه در دوران فوتبال حرفه اي خود هرگز با كارت قرمز داوران روبرو نشده است.

*زندگي شخصي:

رائول متولد حومه شهر مادريد و از يك خانواده نجيب است. پدر او دن پدرو يكي از هواداران اتلتيكو مادريد بود، جايي كه رائول مدت زمان كوتاهي را در آن سپري كرد و مربيان اتلتيكو استعداد قابل توجهي را در وجود او نيافتند چرا كه رائول در آن زمان بسيار لاغراندام، نحيف و ضعيف بود.

رائول پس از به ثمر رساندن هرگل، حلقه ازدواج خود را به نشان علاقه خود به همسرش بوسه مي زند. همسر او "مامن سانز" نام دارد. رائول داراي چهار فرزند پسر است.

پسر نخست آنها "خورخه" نام دارد و متولد 25 فوريه 2000 است، رائول نام او را به سبب نام "خورخه والدانو" نخستين مربي حرفه اي خود در باشگاه رئال مادريد "خورخه" ناميده است. "اوگو" پسر دوم او متولد 20 نوامبر 2002 است كه نام او نيز برگرفته از نام "اوگو سانچيس" قهرمان دوران كودكي رائول و بازيكن افسانه اي باشگاه رئال مادريد است. دو پسر ديگر او به نام هاي "هكتور" و "متئو" هردو متولد 17 نوامبر 2005 هستند. رائول به دليل علاقه اش نسبت به "لوتار ماتئوس" بازيكن بزرگ فوتبال آلمان نام "متئو" را براي پسر خود برگزيد.

رائول اهل مطالعه است و علاقه خاصي به كتابهاي "آرتورو پرز ريورته" دارد، او تمام سبك هاي موسيقي اسپانيايي را دوست داشته و همچنين از شكار و تماشاي مسابقه هاي گاوبازي لذت مي برد.

"فرناندو مورينتس" از دوستان بسيار نزديك رائول است. اين دو بازيكن اسپانيايي زوج طلايي خط حمله رئال مادريد را در بين سالهاي 1998 تا 2002 تشكيل مي دادند، تا زماني كه "رونالدو" جاي "مورينتس" را در خط حمله گرفت و "مورينتس" راهي باشگاه موناكو شد. او در رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا در فصل 2004-2003 در بازي مقابل رئال مادريد تيم سابق خود، در مرحله حذفي اين رقابت ها و در مقابل ديدگان هواداران قوهاي سفيد يك گل زيبا به ثمر رساند اما به قدري در نزد هواداران رئال محبوب بود كه با تشويق آنها مواجه شد. رائول و "مورينتس" همچنان دوستان صميمي براي يكديگر هستند. در فصل 2006-2005 در حالي كه رائول دوران آسيب ديدگي خود را پشت سر مي گذاشت اكثر بازيهاي دوست قديمي خود را در ليگ برتر انگلستان و در پيراهن تيم ليورپول را از نزديك تماشا مي كرد.

*افتخارات تيمي در عرصه باشگاهي :

جام باشگاههاي اسپانيا در سالهاي 2001،1997،1995، 2003، 2007 و 2008

سوپر جام اسپانيا در سالهاي 2001،1997، 2003 و 2008

جام حذفي اسپانيا در سالهاي 2001،1997 و 2003

جام بين قاره اي در سالهاي 1998 و 2002

افتخارات فردي در عرصه باشگاهي :

بدست آوردن عنوان بهترين گلزن لاليگا يا پيچيچي در سالهاي 1999 و 2001

عنوان بهترين بازيكن فصل ليگ اسپانيا در فصل 97-96

جايزه بهترين مهاجم جام باشگاههاي اروپا در سالهاي 2001،2000 و 2003

عنوان بهترين بازيكن زمين در يكي از مسابقات در جام بين قاره اي در سال 1998

جايزه بهترين گلزن از نگاه فدراسيون تاريخ و آمار فوتبال در سال 1999

عنوان بهترين گلزن ليگ قهرمانان اروپا در فصول 2000-1999 و 2001-2000

كفش برنز فوتبال اروپا در سالهاي 1999و 2001

سومين بازيكن برتر جهان در سال 2001

دومين بازيكن برتر اروپا در سال 2001

نشان اختصاصي :

27 مارس 1999 : رائول هشتصدمين گل تاريخ تيم ملي اسپانيا را در مقابل استراليا به ثمر رساند.

7 سپتامبر 2002 : رائول نهصدمين گل تاريخ تيم ملي اسپانيا را در مقابل يونان به ثمر رساند.

عنوان بهترين گلزن تاريخ تيم ملي اسپانيا

بيشترين حضور در تركيب اصلي تيم ملي اسپانيا با بيش از 100 بازي ملي

بيشترين حضور در ليگ قهرمانان اروپا با بيش از 116 بازي

بهترين گلزن تاريخ ليگ قهرمانان اروپا با 63 گل زده

به ثمر رساندن 2 گل در 2 فينال مختلف در ليگ قهرمانان اروپا

بهترين گلزن تيم رئال مادريد در ال كلاسيكو در مصاف با بارسلونا با 10 گل به ثمر رسانده

نقل قولهايي از بزرگان فوتبال جهان در مورد رائول :

فابيو كاپلو (15 نوامبر 1999) : رائول براستي يك برنده و وارث رئال مادريد است.

خاوير كلمنته (1 آوريل 2000) : رائول حقيقتاً بهترين مهاجم جهان است.

ژوزه مورينيو (23 آوريل 2000) : رائول ممكن است مانند لاك پشت كند باشد اما او لاك پشتي است كه گل هاي فوق العاده اي به ثمر مي رساند.

فرانس بكن بائر (9 مي 2000) : رائول يكي از بهترين هاي اروپاست. او روح رئال مادريد است. نقش او در رئال مادريد مانند نقش "لوتار ماتئوس" در تيم ما بايرن مونيخ است.

تيري آنري (25 ژوئن 2000) : زماني كه رائول در زمين حاضر مي شود، گلزني تنها ملكه ذهن اوست.

سر الكس فرگوسن (8 آوريل 2003) : اميدارم كه رائول علاقه اي به مسافرت نداشته باشد، در غير اين صورت ما مجبوريم از ورود او به منچستر جلوگيري كنيم. رئال مادريد بازيكنان بزرگي همچون فيگو،زيدان و رونالدو را در اختيار دارد اما از نظر من رائول در ميان بهترين ها نيز بهترين است.

ديويد ترزگه (8 مي 2003) : همه ما به خوبي مي دانيم كه رائول نه تنها به تيم خود بلكه به تمام فوتبال روحي تازه مي بخشد.

زين الدين زيدان (12 فوريه 2004) : بازيكنان مورد علاقه من در اروپا بدون شك فيگو و رائول هستند.

لوئيس فيگو (11 ژوئن 2005) : فكر مي كنم كه رائول يكي از بزرگترين بازيكناني است كه تاكنون دنياي فوتبال به خود ديده است. هنگامي كه او در زمين حاضر مي شود همگان را حيرت زده مي سازد. رائول شگفت انگيز است.

ديويد بكام در آخرين نشست رسانه اي خود در مادريد (14 ژوئن 2007) : مي خواهم براي رائول آرزوي موفقيت كنم چرا كه او همواره نمادي از قدرت و استقامت براي ما بوده است. او انساني است كه بسياري از مردم بايد از وي الگو برداري كنند زيرا او خود را فداي كار و باورهايش مي كند. براي تمامي بازيكنان رئال مادريد و رائول آرزوي موفقيت مي كنم.

كاپيتان رئال مادريد روز جمعه در گفت و گو با شبكه تلويزيوني باشگاه رئال مادريد به توضيح در مورد تمامي مسائل موجود در تيم اسپانيايي پرداخت. او كه روز چهارشنبه پانزدهمين سال حضور خود در رئال مادريد را جشن مي گيرد از خاطره هاي حضور در جمع قوهاي سپيد نيز سخن گفت. وي از نخستين گل به ثمر رسانده براي رئالي ها به عنوان به يادماندني ترين گل خود ياد كرد. متن اين گفت و گو به شرح زير است:

*شرايط تا چه اندازه نسبت به 15 سال گذشته تغيير كرده است؟

همه چيز تا حدودي تغيير كرده است. چهار آسمان خراش قديمي وجود داشتند و حالا ما "والدربباس" را در اختيار داريم كه مكاني پيشرفته و كاملاً مناسب كار است. تمامي تحول هاي شكل گرفته مثبت بوده است و اميدوارم بتوانيم به دنبال اين مساله هواداران را خوشحال كنيم و باعث شويم كه به افتخار كنند.

*در مورد تحول شكل گرفته در فوتبال چه نظري داري؟

15 سال پيش، دو يا سه تيم بودند كه همواره بالاتر از سايرين قرار مي گرفتند و حالا تمامي تيم ها توانايي قهرماني را دارند چرا كه پيشرفت بسياري در زمينه تمرين ها و روش هاي تاكتيكي شكل گرفته است. فوتبال بيش از پيش حرفه اي و رقابتي شده است و تماشاگران بيش از همه از اين مساله سود مي برند.

*نقش تو به عنوان كاپيتان چيست؟

شما تنها زماني به كاپيتان رئال مادريد تبديل مي شويد كه سال ها در اين تيم حضور داشته باشيد. من معلمان بزرگي داشته ام. زماني كه در سن 17 سالگي نخستين بار براي رئال مادريد به ميدان رفتم، الگوي من مانولو سانچيس، فرناندو ئييرو و ساير بازيكنان كهنه كاري بود كه تجربه بازي در باشگاه هاي مختلف و تيم هاي ملي كشورهايشان را داشتند. نخستين الگوي من خورخه والدانو بود كه اعتماد بنفس را به من القا كرد و به من نشان داد كه مي توانم يك بازيكن فوتبال باشم. ديگر الگوي من فابيو كاپلو بود كه در سال 1996 با ورود خود به تيم براي همه به ويژه من فوق العاده بود چرا كه او به من كارهاي تاكتيكي را آموخت و به من ياد داد كه فعاليت هاي بدنسازي از چه اهميتي برخوردار هستند. او از ما مي خواست كه همواره تمركز خود را حفظ كنيم و همين مساله باعث شده است كه من در داخل و خارج از زمين در مسير درستي قرار گرفته و در اين مسير باقي بمانم. نخستين آسيب ديدگي هايي كه در طول چند سال پشت سر گذاشتم حاصل تمرين هاي ويژه اي بود كه در دوره بدنسازي داشتيم.

*و حالا خود تو چگونه مي تواني در نقش يك معلم ظاهر شوي؟

تعيين يك الگو، سخت كوشي و لذت بردن از آنچه انسان انجام مي دهد همگي مهم هستند. من زودتر به تمرين مي روم تا بتوانم بيش از ورود به زمين كمي خودم را گرم كرده و آماده كنم. همچنين ديگر مساله مهم همدلي همه با يكديگر است و اينكه بازيكنان جديد بتوانند خود را هرچه زودتر نه تنها با شرايط تيم بلكه با شرايط شهر تطبيق دهند. باشگاه گام بزرگي در راستاي كمك به بازيكنان و خانواده هاي آنها برمي دارد. همين موضوع به ما كمك مي كند كه چنين تيم عمل گرايي داشته و بتوانيم به فعاليت در زمينه آنچه بيش از هر چيز ديگري دوست داريم يعني فوتبال بپردازيم.

*تو به بازيكناني اشاره كردي كه همين تازگي به تيم اضافه شده اند. آيا نسل آينده با قدرت فراوان در راه است؟

ما اكنون پنج بازيكن هلندي داريم كه به معناي واقعي اداره تيم را در دست گرفته اند و بازيكناني همچون دلارد و خاوي گارسيا كه در اين باشگاه پرورش يافته و پس از مدتي بازي قرضي در تيم هاي ديگر به اينجا برگشته اند. دركنار اينها مي توان به مدرسه فوتبال رئال مادريد اشاره كرد كه بازيكناني همانند ايكر(كاسياس)، ميچل (سالگادو)، گوتي و من را سال ها در اينجا ديده است. ما همچنين كاناوارو، فان نيستلروي و هاينسه را كه بازيكنان بسيار شناخته شده اي هستند در اختيار داريم. ما گروه بسيار همگني با تعادل ميان بازيكنان جوان و كهنه كار هستيم. بازيكنان ما روز به روز پيشرفت مي كنند و اين درست همان چيزي است كه اين تيم براي بدست آوردن عناوين نيازمند آن است.

*هواداران رئال مادريد نمونه واضحي از متعهد بودن هستند، اينطور نيست؟

آنچه در اينجا اهميت دارد خوب بازي كردن و پيروز شدن است، اين دو قاعده از ابتدا در اين باشگاه آموزش داده شده اند اما ارزش هايي هم هستند كه توسط بازيكنان روزهاي دور بنا شدند. ارزش هايي همچون پشتكار، منش، فداكاري و تلاش تا سوت پايان بازي از جمله ارزش هايي هستند كه ما در بسياري بازي ها به نمايش گذاشته ايم. در اين فصل همه بازيكنان در ديدار برابر والنسيا در سوپرجام اسپانيا فداكاري خود را نشان دادند. ما درحالي كه تنها 9 بازيكن در اختيار داشتيم نتيجه بازي را به سود خود كرديم و فكر مي كنم هم هواداران و هم بازيكنان به معناي واقعي اين ارزش ها را در قلب خود جاي دادند.

*شما در آن ديدار 2 بازيكن كمتر داشته و از حريف عقب بوديد. در چنين شرايطي چه حرف هايي در رختكن زده شد؟

بازي در سانتياگو برنابئو بسيار خاص است و ما همواره احساس مي كنيم كه هواداران مي توانند به ما نيروي اضافه ببخشند. آن روز، والنسيا تيم بهتر ميدان بود اما ما به هيچ وجه قصد تسليم شدن نداشتيم. برخي مواقع نيازي به گفت و گو نيست و يك نگاه، خود گوياي همه چيز است. همه ما از وجود انگيزه و تعهد براي پيروزي بهره مي بريم. گاهي همانند ديدار برابر يوونتوس كه 2 بر صفر از آنها عقب بوديم تلاش مي كنيم به بازي برگرديم. اگر كمي خوش اقبال تر بوديم نتيجه مي توانست متفاوت باشد. تيم ما هرگز ايمان و باور خود را از دست نمي دهد و همه ما مي دانيم كه در هر زمان مي توانيم بر حريف خود غلبه كنيم. همين ويژگي باشگاه ما را از سايرين متمايز مي سازد.

*زماني كه نام بازيكناني همچون "پول اسكولز"، "جان تري"، "دل پيرو"، "مالديني" و "ئييرو" به گوش تو مي خورد چه فكري مي كني؟

آنها نمادهايي هستند كه ارزش باشگاه هاي خود را به نمايش گذاشته و هر روز بزرگي بيشتري به وجهه باشگاه هاي خود مي بخشند. مالديني يكشنبه هفته گذشته بيستمين سال حضور خود در ميلان را تجربه كرد و همانند هميشه با انگيزه به نظر مي رسيد و ديدن اين مساله براي تمام بازيكنان جديدي كه به تيم مي پيوندند اهميت دارد.

*كدام ويژگي مالديني را بيش از همه تحسين مي كني؟

تمامي ويژگي هاي او تحسين برانگيز هستند. دوست داشتم جاي او بودم. بازي كردن براي تيمي همچون ميلان به مدت 20 سال باورنكردني است. هركس كه دركنار مالديني بازي كرده از اعجوبه بودن او سخن گفته است. افسوس مي خورم كه ما هرگز در كنار يكديگر بازي نكرده ايم اما من از هر لحاظ او را تحسين مي كنم. مالديني با گذشت و با صلاحيت است و روزي كه او تصميم به آويزان كردن كفش هاي خود بگيرد فقدان بزرگي براي همه خواهد بود.

*در مورد فرناندو "ئييرو" چه نظري داري؟

فرناندو همانند مانولو سانچيس معلم من در اينجا بود. او كاپيتان باشگاه و تيم ملي اسپانيا بود. هرآنچه آموخته ام مديون او هستم. فرناندو رهبري بود كه همه ما به او نياز داشتيم و خط دفاعي نيز به او نياز داشت.

*نسل بزرگي از بازيكنان جوياي نام نيز در اسپانيا به چشم مي خورد، در مورد اين مساله چه نظري داري؟

اين موضوع براي پيشرفت فوتبال فوق العاده است. بازيكنان واقعاً خوبي هم هستند كه خود را بالا مي كشند و اين مساله در يورو 2008 به وضوح ديده مي شد. آنها بازيكنان با استعداد و باهوشي هستند كه در هر لحظه از بازي مي دانند بايد چه كنند. ژاوي، اينيستا، كاسورلا، سنا، فابرگاس از اين دسته هستند. آنها بازيكناني هستند كه پيشرفت فوق العاده اي به ويژه پس از قهرماني در اروپا داشته اند.

*به نظر مي رسد تو احترام فوق العاده اي براي فوتبال ايتاليا قائل هستي و فوتبال اين كشور را مورد تحسين قرار مي دهي، اينطور نيست؟

بله، همين طور است. ايتاليا فرهنگ متفاوتي دارد. ايتاليايي ها احترام بسياري به بازيكناني همانند مالديني، توتي، دل پيرو و پيش از آنها روبرتو باجو مي گذارند. آنها همواره مورد احترام هستند، حتي زماني كه در حد و اندازه هاي خودشان ظاهر نشده باشند به سبب آنچه براي باشگاه و تيم ملي كشورشان انجام داده اند مورد احترام واقع شده اند. هر زمان كه من به شهري در ايتاليا مي روم، مردم آنجا همانند مردم محلي با من رفتار مي كنند. آنها نسبت به من با گرمي و محترمانه برخورد كرده اند. ايتاليايي ها دوستداران بزرگ فوتبال هستند. آنها تمامي بازي ها را تماشا مي كنند.

*تو هم باعث خوشحالي مردم مي شوي و بايد از اين بابت احساس غرور كني.

نمي توانم گلايه كنم. روز 29 اكتبر 14 سال از نخستين بازي من براي رئال مادريد مي گذرد و هرآنچه فوتبال به من بخشيده خالي از لطف نبوده است. من تجربه هاي بسياري به همراه بازيكنان، مربيان، رقبا و هوادران سرتاسر دنيا داشته ام. اين براي من زيبايي هايي به همراه دارد و هرجا كه باشم اين زيبايي ها از من جدا نمي شوند.

*كداميك بهتر است؛ به ثمر رساندن گل يا دادن پاس منجر به گل؟

هر دو. به عنوان يك مهاجم، گلزني را ترجيح مي دهم اما گاهي ارسال يك پاس گل زيبا پس از يك حمله تيمي فوق العاده به همان اندازه لذت بخش است. به ثمر رساندن آن گل فوق العاده برابر منچستر يونايتد در فصل 2000-1999 برايم آسان بود چرا كه ردوندو همه كارهاي دشوار پيش از گل را انجام داده بود.

*چند بازيكن حاضر در تيم، پاسورهاي خوبي هستند؟

ما بهترين ها را در اختيار داريم. "اسنايدر"، "فان درفارت"، "گوتي" و "دلارد" بازيكناني هستند كه با توجه به سبك تيم ما برجستگي پيدا مي كنند. زماني كه آنها آماده باشند، كار ما در گلزني به مراتب آسان تر مي شود.

*تو تا به حال 296 گل براي رئال به ثمر رسانده اي، كداميك بيش از همه متمايز بوده است؟

من در مورد به ثمر رساندن گل هاي فراواني، بسيار خوش اقبال بوده ام اما فكر مي كنم هنوز هم نخستين گل برايم متمايزترين است چرا كه از زمان پيوستن به باشگاه در سن 15 سالگي روياي به ثمر رساندن آن را در سر داشتم. همواره رويايم اين بود كه نخستين بار در سانتياگو برنابئو براي رئال مادريد به ميدان بروم و موفق به گلزني شوم. زماني كه گل را به ثمر رساندم ديوانه شده بودم. فكر مي كنم دوندگي ام پس از به ثمر رساندن گل و در زمان خوشحالي بيشتر از دوندگي ام در تمام زمان بازي بود. گل بسيار خاصي بود، به ويژه اينكه آن را برابر اتلتيكو مادريد به ثمر رساندم. لادروپ، يكي از بهترين بازيكناني كه تا به حال در كنارش بازي كرده ام پاس گل را داد. او همچنين در زمينه مربيگري نيز شايستگي هاي خود را به اثبات رسانده است.

*پس از به ثمر رساندن گل، چه كسي را در آغوش گرفتي؟

دني را در آغوش گرفتم كه در زمان سرمربيگري بنيتو فلورو نخستين بازي خود را براي تيم انجام داد. ما با يكديگر، هم اتاقي بوديم و او همواره حمايت بسياري از من مي كرد. احساس كردم كه او بايد به جاي من در تركيب اصلي قرار مي گرفت. او نسبت به گلزني من اطمينان داشت و من قصد داشتم از او به خاطر رفاقتي كه با من داشت سپاسگذاري كنم چرا كه اين رفاقت براستي بيش از هر چيز ديگري ارزش داشت. همه اعضاي تيم به من كمك كردند.

*آيا هنوز هم پيش از رفتن به ميدان دچار اضطراب مي شوي؟

من هنوز هم تا حد كمي اين احساس را دارم. درحال حاضر بيشتر از گذشته از بازي در سانتياگو برنابئو و ويسنته كالدرون لذت مي برم. هو كردن شما از سوي هواداران حريف براي آنها لذت بخش است چرا كه آنها اين كار را واقعاً از روي كينه انجام نمي دهند. اين مساله حاكي از بي احترامي است و حتي باعث مي شود علاقه بيشتري نسبت به بازي در چنين ورزشگاه هايي پيدا كنيد. فكر مي كنم بايد در موقعيت هاي ناسازگار تمامي تلاش خود را بكنيد. به خاطر دارم كه پس از نخستين بازي خود برابر بارسلونا حتي متوجه نشدم كه چه اتفاقي افتاد. من سرجاي خود ميخكوب شده بودم و با جو خاصي روبرو بودم و تنها كاري كه توانستم انجام بدهم تماشاي بازيكنان بارسلونا بود. من حتي نتوانستم توپ را در اختيار بگيرم. اين مساله با حضور در ديدارهاي بيشتر تغيير مي كند.

*احساس مي كني بيش از بازي، تازه واردها تو را زيرنظر دارند؟

من واقعاً هرگز به اين مساله توجه نكردم چرا كه روي كارهاي خودم تمركز داشتم. برخي مردم پس از اتمام بازي، پيراهن شما را درخواست مي كنند، مطرح شدن اين مساله از سوي بازيكنان تيم هايي كه هرگز در سانتياگو برنابئو بازي نكرده باشند طبيعي است. خود من هم نخستين باري كه در نوكمپ به ميدان رفتم اين كار را كردم.

*كدام بازي را بيش از سايرين به خوبي به ياد مي آوري؟

بازي در جام بين قاره اي در سال 1999 را بيش از همه به خاطر دارم. آرزوي هركسي به ثمر رساندن گل پيروزي بخش در فاصله 5 دقيقه مانده به پايان بازي است. در آن زمان تازه از آسيب ديدگي كشاله ران رهايي پيدا كرده بودم و شرايط دشواري داشتم اما حضور در آن ديدار، به من كمك كرد تا اين شرايط دشوار را پشت سر بگذارم. گل زيبا و مهمي بود چرا كه سال ها از آخرين موفقيت تيم ما در جام بين قاره اي مي گذشت.

*آيا در زمان تماشاي يك مسابقه فوتبال، هيجان زده مي شوي؟

نه، من دوست دارم بازي ها را در يك فضاي آرام تماشا كنم. روي نيمكت نشستن بدتر است چرا كه شما مي خواهيد بازي كنيد و در مورد آنچه مي بينيد با خود كلنجار مي رويد و گلايه مي كنيد چرا كه هيچ كاري از دست شما برنمي آيد. زماني كه در منزل، مسابقه فوتبالي را تماشا مي كنم آرام هستم. فكر مي كنم با تماشاي يكي از مسابقه هاي تنيس رافائل نادال اضطراب بيشتري پيدا مي كنم. در فصل 2003-2002 به دليل عمل جراحي مجبور شدم ديدار برگشت برابر منچستر يونايتد در ليگ قهرمانان اروپا را از دست بدهم و رونالدو سه گل در آن ديدار به ثمر رساند كه باعث خوشحالي بي حد و اندازه من شد.

*ترجيح مي دهي در اين فصل به قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا، لاليگا و يا جام پادشاهي دست پيدا كني؟

چالش واقعي ادامه موفقيت در بدست آوردن عناوين است. بزرگترين اهداف ما لاليگا و ليگ قهرمانان اروپا هستند اما در جام پادشاهي نيز بيكار نخواهيم نشست چرا كه قهرماني در اين جام حسرت بزرگي در دل بسياري از بازيكنان تيم است. اميدوارم امسال به قهرماني در اين جام دست يابيم. هدف شخصي من رسيدن به ركورد گلزني دن آلفردو دي استفانو است. اين مساله به آماده سازي بهتر من كمك كرده و انگيزه مرا دو چندان مي سازد.

*بازيكنان تيم جوانان رئال مادريد شما را الگوي خود قرار مي دهند، درست است؟

آنها شروع فوق العاده اي در اين فصل داشته اند. بازيكنان جوان بسيار خوب كار مي كنند و رهبران كنوني آنها هستند. ساير تيم هاي رده هاي سني پايين تر هم فوتبال زيبايي ارائه مي دهند. همه ما مي خواهيم برخي از اين نونهالان به تيم نخست راه يافته و تجربه اندوزي كنند تا روزي بتوانند به بازيكنان مهمي مبدل شوند.

*چه پيغامي براي هواداران داري؟

ما نمي توانيم خواسته بيشتري از هواداران داشته باشيم چرا كه آنها هر روز به پشتيباني بيشتر ما مي پردازند. آنها با حضور خود، ورزشگاه سانتياگو برنابئو را پر از جمعيت كرده و از تماشاي بازي ها لذت مي برند. مي توانم تضمين كنم كه تيم ما هرگز تسليم نمي شود و در طول فصل همواره سعي در شگفت زده كردن آنها خواهد داشت. رقابت تازه آغاز شده است و شك ندارم كه موفقيت هاي بيشتري در آينده انتظار ما را مي كشد. اميدوارم در سال هاي آتي به مبارزه براي بدست آوردن عناوين بيشتر ادامه دهيم.

انتهاي پيام
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن