واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مسوول جشنواره توكيو: فيلمهاي ايراني دوباره جاي خود رادرجشنواره بينالمللي توكيو يافته اند
توكيو - " يوشي ياتابه " مديربخش برنامه ريزي جشنواره بين المللي فيلم توكيو،اين جشنواره را جايگاهي براي جهش فيلمهاي آسيايي به پهنه جهاني عنوان كرد وگفت:جشنواره بين المللي فيلم توكيوبا گذشت21سال اكنون به بلوغ رسيده وفيلمهاي ايراني نيز دوباره جاي خود رادرجشنواره بينالمللي يافته اند.
ياتابه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود: براي اين كه يك جشنواره بين المللي بتواند جايگاه خوبي در جهان به دست آورد، بايد عمر آن دراز باشد و تجربه هاي مختلفي را پشت سر بگذارد.
وي ، افزود: جشنواره بين المللي فيلم توكيو بت تجربه 21 سال برگزاري، توانسته است به بلوغ برسد و جايگاه خود را در ميان جشنواره هاي جهاني ارتقا دهد.
به گفته ياتابه، براي نمونه جشنواره بين المللي فيلم " كان " در فرانسه بيش از نيم قرن تاريخ و تجربه دارد و به همين دليل جشنواره فيلم توكيو نيز به دنبال جايگاهي شبيه به جايگاه جشنواره معتبر كان در جهان است.
ياتابه مي افزايد: جشنواره توكيو هم اكنون يكي از بزرگترين جشنواره هاي بين المللي فيلم در قاره آسيا است و به همين دليل جايگاهش در اين قاره استوار شده است.
به گفته اين مقام جشنواره بين المللي توكيو، هم اكنون اين جشنواره در قاره آسيا به جايگاهي رسيده است كه بسياري از كارگردانان و دست اندركاران سينمايي آسيايي علاقه مند هستند كه فيلم شان از دروازه اين جشنواره بين المللي به سوي جهان روان شود.
ياتابه درخصوص حضور فيلم هاي ايراني در جشنواره بين المللي توكيو گفت: متاسفانه در چند سال گذشته جاي فيلم هاي ايراني در اين جشنواره خالي بوده، اما در بيستمين و بيست و يكمين دور جشنواره بين المللي توكيو فيلم هاي ايراني جاي خود را دوباره پيدا كرده اند.
در بيستمين دور جشنواره بين المللي توكيو فيلم " حافظ " به كارگرداني " ابولفضل جليلي" در بخش مسابقه و در بيست و يكمين دور اين جشنواره فيلم "هامون و دريا" به كارگرداني "ابراهيم فروزش" در بخش مسابقه و فيلم "ديوار" به كارگرداني محمد علي طالبي در بخش نسيم آسيا حضور دارند .
مدير بخش برنامه ريزي جشنواره بين المللي توكيو پيرامون ملاك هاي گزينش فيلم براي اكران در اين جشنواره گفت: دست اندركاران جشنواره بين المللي توكيو تلاش مي كنند، فيلم هاي متنوع و با كيفيت از كشورهاي مختلف به اين جشنواره راه يابند.
به گفته ياتابه در اين دور از جشنواره بين المللي توكيو نيز از ميان نزديك به 700 فيلم از 72 كشور جهان، 15 فيلم براي نمايش و رقابت در بخش مسابقه انتخاب شده اند و در اين جشنواره تلاش مي شود كه انواع مختلف فيلم هايي همچون فيلم هاي هنري و تجارتي با سوژه هاي مختلف بر روي پرده روند.
ياتابه در زمينه اين كه چرا عنوان بيست و يكمين دور جشنواره بين المللي توكيو "محيط زيست " نام گرفته است ، گفت: زمين آدمي را زاده و آدمي فيلم را زاده است و به همين دليل اين وظيفه ما انسانها اين است كه درباره كره زمين كه خانه ما است، بينديشيم و محيط زيست آن را حفظ كنيم.
وي مي افزايد: به همين دليل بخشي از اين دور از جشنواره بين المللي توكيو، به بخش محيط زيست اختصاص داده شده و در آن به طور كلي 29 فيلم به نمايش اكران مي شود كه در آن ها پيام هاي زيست محيطي نهفته است .
اين دست اندركار سينمايي ژاپن ، پيرامون ويژگي هاي جشنواره بين المللي توكيو نيز گفت: هدف جشنواره توكيو آن است كه فيلم هاي آسيايي را محور نمايش قرار دهد و جايگاهي براي جهش آنها به پهنه جهاني باشد.
ياتابه در خصوص كيفيت فيلم هاي آسيايي شركت كننده در اين نمايشگاه ، گفت: در سال هاي اخير كيفيت فيلم هاي آسيايي بسيار افزايش يافته است و آنها جايگاه خود را در جهان يافته اند.
او افزود: به ويژه فيلم هايي كه به تازگي در كشورهايي همچون اندونزي، تايلند و مالزي در منطقه جنوب شرقي آسيا ساخته مي شوند از كيفيت بالايي برخوردار بوده كه نشان دهنده رشد فيلم سازي در اين منطقه است .
به گفته ياتابه، در ژاپن نيز سالانه حدود 300 فيلم توليد مي شود كه داراي كيفيت هاي خوبي هستند، اما مراكز آموزشي فيلم سازي و دانشگاه هاي هنري در اين كشور به دنبال آن هستند كه با پرورش نسل جوان، كيفيت فيلم هاي ژاپني را افزايش دهند.
بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم توكيو كه از روز شنبه 18 ماه جاري ميلادي (27 مهر) در شهر توكيو پايتخت ژاپن آغاز شده ، روز يكشنبه آينده به كار خود خاتمه مي دهد. اين جشنواره يكي از 11 جشنواره بزرگ سينمايي جهان است و حدود فيلم هاي شركت كننده در آن در سه تالار مختلف در دو منطقه شيبويا و روپونگي در توكيو به روي پرده مي روند .
آساق**6**2110**280
جمعه 3 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]