تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817977394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معادله اصلاح‌طلبان‌ با كروبي و بدون‌كروبي‌


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: معادله اصلاح‌طلبان‌ با كروبي و بدون‌كروبي‌
اصلاح‌طلبان نبايد كانديداتوري كروبي را با ذهنيت ناموزون نگاه كنند، چرا كه وي با پيشنهاد تشكيل شوراي حكميت آمده است.


پس از اعلام كانديداتوري مهدي كروبي، دبير كل حزب اعتماد ملي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري دوره دهم، شخصيت‌هاي جناح اصلاح طلب مواضع متفاوتي را در اين باره اتخاذ كردند.
برخي از چهره‌ها اين اعلام را به فال نيك گرفتند و برخي نيز زمان براي اظهار نظر در مورد كانديداي نهايي اصلاح‌طلبان را زود دانسته‌اند. برخي نيز معتقدند خاتمي كانديداي نهايي اصلاح طلبان است.
اگر چه كروبي اعلام كرده است با گذشت زمان و اعلام برنامه‌هاي ساير كانديداهاي اصلاح‌طلب مي‌توان مجددا تصميم‌گيري كرد اما اعلام آمادگي برخي از اصلاح‌طلبان از جمله مهرعليزاده رئيس سازمان تربيت بدني دولت خاتمي و همچنين اكبر اعلمي، نماينده سابق مجلس نشان از مشكلات اين جناح سياسي در رسيدن به كانديداي واحد دارد.
اين در حالي است كه هنوز رايزني‌ها براي راضي كردن خاتمي براي اعلام كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري دهم نيز ادامه دارد.
اعلام رسمي كانديداتوري انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري از سوي مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي را مي‌توان نقطه‌عطفي در فعاليت‌هاي انتخاباتي جريان اصلاح‌طلب دانست كه اظهارنظرها و واكنش‌هاي متفاوت اصلاح‌طلبان و ديگر گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي كشور را به دنبال داشته است و با وجود ارائه تحليل‌هاي مختلف از آن خواهد توانست صحنه جاري در انتخابات را براي كساني كه پيگير مسائل مربوط به اين موضوع هستند تا حدودي شفاف‌تر كند.
چهره‌هاي برجسته اصلاح‌طلب نسبت به اعلام رسمي كانديداتوري در انتخابات از سوي كروبي واكنش‌هايي متناقض را ارائه كردند كه با دقت به هر كدام از آنها مي‌توان دريافت با وجود مسائل گفته‌شده درخصوص احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات و پذيرش تصميم جمعي، نوعي سردرگمي را به اردوگاه اصلاح‌طلبان به ارمغان آورده است؛ به گونه‌اي كه حتي اين تفاوت ديدگاه‌ها در اظهارنظرهاي آنان كاملا مشهود است.
سيدعبدالواحد موسوي لاري، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز ضمن تاكيد بر اين‌ كه مهدي كروبي پيش از اين نيز اعلام كرده بود حزب اعتماد ملي در انتخابات رياست جمهوري تلاش حزبي را دنبال كرده و به دنبال كانديداي حزبي است، گفت: البته كروبي با اقدام خود پا را از يك اقدام حزبي فراتر گذاشته است.
از سويي اظهارات مهدي كروبي در نشست مطبوعاتي خود با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي را نيز مي‌توان داراي وجوه مختلف دانست.
كروبي در بخشي از اظهارات خود در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از او مي‌پرسد «در صورت حضور خاتمي به عنوان كانديداي انتخابات از كانديداتوري خود انصراف خواهد داد؟» مي‌گويد كه او به طور جدي وارد اين عرصه شده و از سخنان وي چنان برمي‌آيد كه قصد انصراف از كانديداتوري در انتخابات را ندارد.
رضا خاتمي، عضو ارشد مشاركت در پاسخ به اين سوال كه آيا با اعلام رسمي حضور كروبي در انتخابات احتمال حضور محمد خاتمي كاهش يافته است، گفت: اين موضوع را خود آقاي كروبي بصراحت و روشني اعلام كرده است، به هرحال جريان‌هاي مختلف اصلاح‌طلب كانديداهاي متفاوت دارند، اما همه آنها اين عزم را دارند كه در يك روند دموكراتيك و در طول زمان ان‌شاءالله به يك كانديداي واحد برسند و اين روندي مثبت و خوب است.
يكي ديگر از نشانه‌هايي كه اين تصور را كه اصلاح‌طلبان در زماني نزديك و به طور قريب‌الوقوع به ائتلاف و تعيين كانديداي واحد خواهند رسيد را با ترديد مواجه مي‌كند، اظهارات متفاوت و متناقض برخي چهره‌هاي برجسته جريان اصلاح‌طلب است.
محمد هاشمي عضو ارشد حزب كارگزاران درباره اعلام كانديداتوري كروبي مي‌گويد: اعلام كانديداتوري مهدي كروبي در انتخابات رياست جمهوري آينده، در تقسيم آرا بي‌تاثير نخواهد بود.
وي با اشاره به اعلام كانديداتوري دبيركل حزب اعتماد ملي در انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: اعلام شركت در انتخابات حق هر شهروندي است و هر فرد حقيقي و حقوقي حق حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي را دارد، اما با توجه به اين كه بخشي از آراي كروبي و خاتمي در انتخابات مشترك است، اعلام حضور كروبي در تقسيم آرا بي‌تاثير نخواهد بود.
محمدعلي ابطحي، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون نيز اعلام كانديداتوري كروبي را موضوعي دانست كه پيش از اين نيز اعلام شده بود و گفت: ايشان قاعده‌‌اي را مبني بر اين كه كدام ‌‌يك از كانديداهاي مطرح شده در جريان اصلاح‌‌طلب مورد حمايت بيشتري قرار دارند، پذيرفته‌‌اند كه قرار است در آينده بررسي شود. از اظهارنظرهاي چهره‌هاي اصلاح‌طلب اين گونه برمي‌آيد كه امكان دارد در صورت بحث درباره كانديداي اصلاح‌طلبان در جبهه اصلاحات و تعيين كانديداتوري جز كروبي براي اصلاح‌طلبان، وي به نفع اين كانديدا از حضور در انتخابات انصراف دهد.
از سويي از سخنان سران جبهه اصلاحات اين گونه برمي‌آ‌يد گر چه آنان در ظاهر از حضور كروبي در انتخابات استقبال كرده‌اند، اما تقريبا همه آنها تاكيد دارند كه كانديداي اصلي جريان اصلاحات در جريان ائتلافي كه هنوز شكل نگرفته است، تعيين خواهد شد و براساس مشي اصلاح‌طلبي بقيه افراد به نفع كانديداتوري كه از سوي ائتلاف معرفي خواهد شد، انصراف خواهند داد.
اصلاح‌طلبان با وجود همه اختلاف‌نظرهايي كه به طور كامل در رويكردهاي طيف‌هاي مختلف آن مشهود است هنوز هم تاكيد دارند كه قرار است ائتلافي در اين جريان شكل بگيرد و طي آن بررسي‌هاي مربوط به انتخابات صورت گيرد، اما اين در حالي است كه تقريبا مشي انتخاباتي گروه‌ها و تفاوت در نگاهشان به موضوع انتخابات چنين ادعايي را به اثبات نمي‌رساند و تاكنون نيز با وجود همه تلاش‌ها نتوانسته‌اند ائتلافي را كه به دنبال آن هستند، تحقق بخشند.
نگاهي گذرا به اظهارات مهدي كروبي در خصوص انتخابات دوره دهم رياست جمهوري نيز نشان مي‌دهد وي آن طور كه دوستانش در جريان اصلاحات تصور مي‌كنند قصد ندارد به اين سادگي وارد معامله در خصوص كانديداتوري خود يا احيانا گرفتن سهمي از كابينه و كناره‌گيري به نفع كانديداي ديگر اصلاح‌طلب شود.
كروبي در اين نشست مطبوعاتي خود تلويحا احمدي‌نژاد را رقيب اصلي خود در انتخابات ذكر كرد كه اين خود نشان مي‌دهد عزم وي براي باقي ماندن در صحنه رقابت‌ها جدي است. وي گفت: مسوولان حكومتي كه گرايش به رقيب من دارند بايد اصل بي‌طرفي را رعايت كنند و هرگز از موقعيت دولتي خود در انتخابات رياست جمهوري نبايد سوءاستفاده نمايند.
نوع رفتار گروه‌هاي اصلاح‌طلب در نخستين كنگره حزب اعتماد ملي و امتناع آنان از حضور در جمع خبرنگاران و پاسخ به سوالات آنان نيز نشان از اين دارد كه اين گروه‌ها هنوز نتوانسته‌اند درخصوص شكل دهي ائتلاف به نتيجه‌اي ملموس دست يابند زيرا در غير اين صورت همانند سنوات قبل كه حتي در برخي موارد قريب‌الوقوع بودن حركت منسجم خود را به اطلاع افكار عمومي مي‌رساندند، نويد انسجام و همگرايي خود را براي تقويت روحيه گروه‌هاي عضو اين جريان به اطلاع رسانه‌ها مي‌رساندند.
موضوعي كه بيش از اين توجه همه را به خود جلب مي‌كند، اين است كه در سخنراني مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي در كنگره اين حزب هيچ اشاره‌اي به موضوع انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري كه گروه‌هاي اصلاح‌طلب چند ماهي است بحث درباره آن را به طور رسمي آغاز كرده‌اند، نشده است و حتي كروبي ذكري از دلايل اعلام زودهنگام كانديداتوري خود و موضوعاتي كه در حاشيه آن از سوي همفكرانش مطرح شد، نكرد.
گرچه اصلاح‌طلبان اين سكوت را نشان از همدلي خود و نزديك بودن احتمال شكل‌گيري ائتلاف در اين جريان سياسي مي‌دانند و آن را نيز اعلام كرده‌اند، اما صاحب‌نظران سياسي و كساني كه به رويدادهاي سياسي با نگاه واقع‌بينانه مي‌نگرند، بر اين اعتقاد هستند كه اين رويكرد نشان از اين دارد كه توافقي حاصل نشده و هرگونه اظهارنظر شتاب زده نيز در آينده مي‌تواند موضع حزبي افراد را در جريان اصلاح‌طلب مورد خدشه قرار دهد، پس بهتر است از اظهارنظرهايي كه در آتيه امكان ايجاد دردسرهايي را خواهد داشت، دوري كرد.
گرچه حزب اعتماد ملي و دبيركل آن به صورت تلويحي اعلام مي‌كنند سعي دارند نسبت به تصميمات جمعي جريان اصلاح‌طلب پايبند باشند، اما قطعا مواضعي كه تاكنون از سوي آنان اتخاذ شده، اين تصور را در اذهان عموم ايجاد كرده كه اين حزب قصد دارد به منظور مقابله با تندروي‌هاي برخي گروه‌هاي عضو جبهه اصلاحات مشي معتدل و مستقلي را در فعاليت‌هاي سياسي دنبال كند.
اگر نگاهي گذرا به روند شكل‌گيري حزب اعتماد ملي و مشي و منش آن در يكي دو سال گذشته داشته باشيم، درمي‌يابيم گردانندگان اين حزب استقلال و حركت به سمت اعتدال و اجتناب از تندروي‌ها و افراطي‌گري‌ها را از مزاياي فعاليت حزبي خود برشمرده‌اند و بارها به آن افتخار كرده‌اند اما در شرايط كنوني در پارادوكس ادامه مشي مستقل خود و پذيرش حركت جمعي اصلاح‌طلبان كه اين روزها از سوي برخي گروه‌ها كه در دوران اصلاحات متهم به افراطي‌گري بودند راهبري مي‌شود، گرفتار شده‌اند.
گروه‌هايي نظير سازمان مجاهدين و جبهه مشاركت چند ماهي است تلاش‌هايي براي القاي اين تفكر به ديگر اصلاح‌طلبان مبني بر اين‌كه خاتمي بهترين گزينه كانديداتوري در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در جريان اصلاح‌طلب محسوب مي‌شود، آغاز كرده‌اند و بسيار اصرار دارند كه هر كس كه خود را اصلاح‌طلب مي‌داند بايد گزينه مورد نظر آنها را بپذيرد در غير اين صورت اصلاح‌طلب محسوب نمي‌شود.
در اين ميان گروه‌هايي نظير حزب اعتماد ملي نيز يا بايد بر اساس نظر حزبي خود حركت كنند يا اين‌كه در مقابل خواسته‌هاي تحميلي برخي از اين گروه‌ها بايستند كه در اين صورت آماج حملات گسترده از سوي همفكران خود قرار خواهند گرفت كه يكي از نشانه‌هاي آن برخورد برخي از شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب با اعلام كانديداتوري كروبي در انتخابات است.
اظهارنظرهاي متناقض نسبت به اين اقدام بود كه باعث شد حزب اعتماد ملي نسبت به اين موضوع موضع گرفته و علي ميرهادي رئيس شاخه روحانيون اين حزب گفت: اعتقاد به اين‌كه حضور يكي مانع آمدن ديگران است، نوعي تفكر تخريبي است.
وي تصريح مي‌كند: اصلاح‌طلبان نبايد كانديداتوري كروبي را با ذهنيت ناموزون نگاه كنند، چرا كه وي با پيشنهاد تشكيل شوراي حكميت آمده است.
محمدباقر ذاكري، عضو ديگر شوراي مركزي حزب اعتماد ملي نيز معتقد است: اظهارنظر مخالفان كانديداتوري كروبي، حكايت از تندروي‌هاي سابق برخي اصلاح‌طلبان دارد كه اين موضوع رويه‌اي غيرعادي و غيرمنطقي است.
در هر حال اصلاح‌طلبان براي اين‌كه بخواهند وضعيت مناسبي را براي خود در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري رقم بزنند، تنها با مشكل حضور كروبي به عنوان كانديداي انتخابات مواجه نيستند؛ بلكه در آينده چهره‌هاي ديگر از اين جريان سياسي براي حضور در انتخابات ترغيب خواهند شد كه در شرايط فعلي نيز اسم و رسم برخي از آنان از سوي شخصيت‌هايي از اين گروه مطرح مي‌شود.
اصلاح‌طلبان علاوه بر اين‌كه بايد تكليف خود را با چهره‌هايي نظير محمد علي نجفي، حسن روحاني و محمدرضا عارف روشن كنند، بايد برنامه‌اي ويژه براي رقابت‌ با كانديداهاي احتمالي جريان اصولگرا داشته باشند.
 پنجشنبه 2 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن