تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798515979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تانک نامرئی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: وزارت دفاع انگلستان با اعلام خبر ساخت موفقیت آمیز تانکی که برای چشمان انسان، غیرقابل مشاهده است توجه رسانه های جهان را درماه اکتبر سال 2007 ‏به خود جلب کرد، با وجوداینکه دولت انگلیس جزئیات این طرح را نزد خود نگه داشته ولی ایده اصلی و ابتدایی این تکنولوژی جالب را أرائه داده است.تانک مذکور دارای پوششی ازسیلسیوم است. این پوشش، خودروی زرهی فوق را به یک صفحه نمایش صیقلی وبازتابنده تبدیل ساخته است. دوربین های و یدیویی قرارداده شده برروی تانک، لحظه به لحظه ازمحیط اطراف ، تصویربرمی دارد و پروژکتورها این تصاویر را برره ی سطح آن به نمایش درمی اورند. ارتش انگلیس قصد دارد این تانک را تا سال 2012 ‏آماده برای حضوردرمیدان نبرد کند: اما تکنولوژی به کار ررفته درآن ممکن است به دلیل برخی اشکا لات عمر کوتاهی داشته باشد. برخی دوربین ها یا پروژکتورها ممکن است ازکار افتاده و بدینو سیله تانک را از زوایای مختلف قابل مشاهده سازند. در کل استفاده از دوربین و پروژکتورها،شیوه ای ناآزموده ومشکل درنامرئی سازی اجسام است که حتی محققین انگلیسی نیزکاملأ از تکنولوژی ان راضی نیستند.
مرحله بعدی ، نامرئی ساختن تانک بدون استفاده ازهرگونه دوربین و پووژکتوراست. به اعتقاد آقای ((جان پندری)) فیزیکدان، این کار پیچیده ومشکل،ولی ممکن است.
‏علاوه بر((پندری)) دانشگاه های مختلف ایالات متحده در حال کشف و بررسی امکان مخفی و نامرئی سازی کاربردی اشیاء با استفاده ازنسل آینده تکنولوژی پوششی که به هدایت نور می پردازند، هستند. آژانس پروژ«های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده ((دارپا)) که واحد تحقیقاتی پنتاگون به حساب می آید چراغ سبزی برای ارائه بودجه 15 ‏میلیون دلاری جهت سرمایه گذاری سه ساله جهت تحقیق درزمینه ساخت یک پوشش محافظ برای استفاده سربازان در موقعیت های جنگی شهری نشان داده است. پوشش محافظی که به سرعت و در فضاهای کم بازمی شود و ازسربازدربرابرآتش دشمن محافظت می کند دارایی بسیار باارزشی است ولی دارپا تنها به این دارا یی دل نبسته است. ا ین پوشش هم چنین می تواند سربازدرون خود را نامرئی سازد و نیز اگر گلوله ای بتواند آن را سوراخ کند مواد به کار رفته در آن دوباره بافت های خود را تشکیل می دهند و پوشش ، بدون نیاز به آ دمی می تواند خود را تعمیر کند.
‏البته زمانی که تکنولوژی ساخت بخش های ضروری پروژه در دهه آینده میلادی قابل دسترسی و موجود باشد، ا ین پو شش ها از حیطه رویاهای علمی تخیلی خارج شده و پا به جهان واقعی خواهندگذاشت.
‏محققین درحال حاضردرحال تحقیق و
کشف احتمالات مرتبط به نوعی ماده مصنوعی به نام متاماده هستند. ماده ای که به صورت طبیعی پدید می آید، رفتاری ازخود نشان می دهد که برپایه مولکول هایی است که آن را پدیدآورده اند. ماده اتمی که محصول نهایی را می ساد تعیین کننده ویرگی ها و خصوصیاتی است که ماده خواهد داشت. برای مثال رابطه بین چوب و نور را تصورکنید. چوب همانند همه مواد طبیعی موجب إنعکاس وشکست نورمی شود. ولی اینکه چه مقدارنورمنعکس و چه مقدار می شکند، به ‏چگونگی فعل و انفعالات موج های الکترو مغناطیسی نوربا ذراتی مثل الکترون ها که چوب رابه وجود می آوردند، بستگی دارد. دانشمندان دریافته اند که با استفاده از موادی خاص مثل طلا ومس که درطرح وشکلی مشخس وخاص چیده شده اند می توانند خواص آن مواد را با یکدیگر ترکیب کنند، به عبارت دیگربرخلاف مواد طبیعی، رفتارمتاموادها به خواص
موادی که از آن تشکیل شده اند و چگونگی قرارگیری آ نها درکناریکدیکربستگی دارد.
‏بنابراین چگونه این مواد جدید باعث نامرئی شدن اجسام می شوند؟ برای ساده ساختن ا ین مسئله ، دیوید اسمیت از دانشگاه داک پیشنهاد می کند که یک پارچه بافته شده ازنخ را تصورکنید. دراین پارچه، نورتنها اجازه دارد برروی نخ ها درجریان باشد یعنی نور نمی تواند به تار و پود پارچه وارد شود. اگر یک سوراخ در پارچه به وسیله یک سنجاق ایجادکنید نور به اطراف آن خواهد رفت و مسیر اصلی حرکت خودرا ازسرمی گیرد. چرا که نور تنها می تواند برروی نخ ها حرکت کند.
بنا بر این برای امواج نور ، این سوراخ وجود نخواهد داشت .اگر شیئی را درون سوراخ قرار دهید امواج نور اطراف آن شی نیز می روند و آن را نامرئی می سازند .از جنبه تئوری متا مواد به جای بازتاباندن یا ایجاد شکت در نور ، آنرا اطراف شی هدایت
می کنند. بنابراین شی مذکور برای امواج نورو چشم انسان که دریافت کننده آنهااست،وجودخارجی ندارد.
‏اگر امواج نوربتوانند توسط متامواد در اطراف شی هدایت شوند و به مسیراصلی خود بازگردند، شی هیچ گونه سایه ای از خود برجای نخواهد گذاشت. رسیدن به چنین مرحله ای یکی دیگرازاهداف استفاده از متا مواد درساخت وسایل پوششی است. ((اسمیت)) یکی از محققانی است که ازمتامواد برای ایجاد تغییرات درمیکروویوها (موج های الکترو مغناطیسی که در رادار استفاده می شود) استفاده می کند. برای دستکاری مؤثر هر نوع طول موج الکترومغناطیسی،متاماده مورد استفاده باید کوچک تر از آن طول موج باشد.از آنجا که طول میکروویوها به سانتی متراندازه گیری می شود دانشمندان تکنولوژی آن را دارند که متاموادی با اندازه ای کوچک بسازند که بر آنها تأثیرگذارباشند. برای مثال یک بمب افکن مخفی کارکه با پوششی ازمتا مواد پوشیذه شده می تواندبرای رادار غیرقابل تشخیص باشد. این پوشش ممکن است قابل وؤیت باشد ولی رادارنخواهد توانست هواپیماراکشف کند.
‏نامرئی ساختن تمام هواپیما برای چشمان غیر مسلح بحث پیچیده تری است. درحال حاضرما تکنولوژی ساخت ماده ای در مقیاس کوچک که برای تأثیرگذاری بر امواج نورلازم هستند را نداریم. طول موج های نوردرمقیاس نانواندازه گیری می شوند و متامواد مورد نیاز برای مسدود کردن نور باید از آ نها کوچک تر باشد. مشکل دیگر آن است که یک پوشش ساخته شده از متا مواد باید برای تاثیر گذاری بر نور در تمام طیف مرئی ترکیب بندی شود. چرا که نو های دیگردرطول موج های دیگر موجود هستند.
‏اگر تحقیقات و سرمایه گذاری ها درمتامواد با سرعت کنونی خود ادامه یابد موانع موجود به زودی ازبین خواهند رفت ودرآن صورت مکان یابی نظامیان آینده و خودرو های نظامی آنان بسیار سخت خواهدبود.

منبع: نوآور






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 561]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن