تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816596900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم ایران در تمدن جهان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
اکتشافاتی که در سالهای اخیر در سراسر ایران شده عقیده ی سابق علما و باستان شناسان را دایر بر اینکه قسمت عمده ی صنایع اولیه از تمدن ملل جلگه بین النهرین اخذ شده نقض کرده است و امروزه تصور قوی میرود که تمدن از فلات ایران روبه مغرب و جلگه ی بین النهرین رفته باشد. « گیر شمن » متذکر است که سکنه ی بدوی بین النهرین از همان نژاد و منشاء سکنه ی فلات ایران میباشند. بطور خلاصه میتوان گفت که سومریها با خود تمدن موحود در فلات ایران را به محل التقای دو رود دجله و فرات آوردند و درآنجا به مناسبت تحربه ای که قبلا در مبارزه با طبیعت و تسخیر و رام کردن آن در فلات ایران و مناطق کوهستانی آموخته بودند توانستند تمدن به معنای واقعی را پی ریزی کنند. «ثعالبی » در کتاب « اخباز ملوک الفرس » نکاتی را متذکر میگردد که کشفیات امروز گفته ی او را به ثبوت میرساند. وی مینویسد ،«حکومت ایران قدیمترین حکومتهای عالم و سلطنت آن مملکت با دوامترین سلطنتهاست و جمیع اختراعات مفید که موجب متمدن شدن نوع بشر است به پادشاهان ایران منسوب است ».وی شیار زمین و گله داری و رمه بانی و قلعه سازی و بنای شهرها و اختراع آلات جنگ و وضع اصول داوری و عدالت و تعیین جشنها و صید و تعلیم جانوران و اختراع آلات موسیقی مانند جنگ «سنج » و فن طبخ را به پادشاهان ایران نسبت میدهد.
i «آرتور پوپ» مینویسد، فنون کشاورزی و فلزکاری و منابی اندیشه های دینی و فلسفی و نوشتن و علم اعداد و نجوم و ریاضی از سرزمینی که امروز خاورمیانه خوانده میشود آغاز گشت و سرچشمه ی بسیاری از این امور فلات ایران بود. کشاورزی و صنایع پیوسته به آن یعنی کوزه گری «سفال سازی» و بافندگی از فلات ایران آغاز شده است. از چند جهت اساسی تمدن در این ناحیه از تمدن مصر لااقل پنج قرن و از تمدن هند بیش از هزار سال و از تمدن چین دو هزار سال پیش افتاد. هنر هدیه دائم ملت ایران به تاریخ جهان بوده است. ایران در بسیاری موارد به مقایسه با کشورهای جهان برتری تام یافته است و بسیاری از وجوه هنرمندانه ی تعبیر و بیان را به وجود آورده که سهم گرانبهایی از میراث هنری جهانست.
i معماری در ایران یک تاریخ هفت هزار ساله و بیشتر دارد و نمونه های آن را میتوان در منطقه وسیعی که از یک طرف به ترکستان و شمال هندوستان و سرحدات چین و از اطراف دیگر از قفقاز و سوریه تا زنگبار میرسد، مشاهده نمود.
i «آبری» در نطقی چنین گفت : به نظر من مهمترین خدمت ایران خدماتی است که آن کشور برای لذت بهره مندی از زندگی انجام داده است. ایران هیچگاه تانک یا هواپیما یا بمب اختراع نکرد ، بلکه وسایلی تعبیه نمود که مرد و زن بتوانند با مسالمت با یکدیگر زیست کنند و تجارت از یک نقطه به نقطه ی دیگر جهان آزادانه جریان داشته باشد. صنعت ، علم ، طب، شعر، نقاشی و موسیقی، یعنی تمام چیزهایی که با زندگانی قدر و ارزش میدهد ، هدیه ی ایران به جهان است.
i«فون لوکوک» در کتاب « گنجینه های مدفون در ترکستان چین» ایرانیان را اولین ملت متمدن آسیا میخواند.
i در کتاب« خلاصه عجایب» چنین آمده است : همه اقوام جهان ، برتری ایرانیان را اذعان داشتند خاصه در کمال دولت و تدابیر عالی جنگی و هنر رنگ آمیزی و تهیه ی طعام و ترکیب دارو و طرز پوشیدن جامه و تاسیسات ایالاتو مراقب در نهادن هر چیزی به جای خود و شعر و ترسل و نطق و خطابه و قوت عقل کمال پاکیزگی و درستکاری و ستایش که از پادشاهان خود میکردند، در همه ی این مسائل برتری ایرانیان بر اقوام جهان مسلم بود. تاریخ این قوم سرمشق کسانی است که از ایشان به نظم ممالک میپردازند.
i «کیریستی ویلفسون» در کتاب «تاریخ صنایع ایران» مینویسد : در طرح صنایع ، ایران راهنمای تمام عالم بوده است. استعداد و پیشوای ایران در عالم صنعت مورد تصدیق علما و اشخاص اهل فن میباشد. صنعت ، اساسی ترین و مهمترین فعالیت قوم ایرانی و گرانبهاترین خدمت آنان به تمدن جهان است.
i « امیل گروسه » مینویسد، ایران حق بزرگی به گردن بشریت دارد زیرا به شهادت تاریخ، ایران با فرهنگ نیرومند و ظریفی که در طی قرون به وجود آورده وسیله ی تفاهم و توافق و هماهنگی را میان ملل ایجاد کرده است. در اثر نفوذ افکار و فرهنگ ایران نژادهای مختلف دارای ایمان و عقیده ی مشترک شده اند. شعرای ایران، جهانی را متمتع نموده اند. عرفای ایران همانقدر قلب یک مسیحی را به تپش درمیآورند که دل یک بر همن را ؛ و به همین دلیل تعلق به تمام بشریت دارند.
i «سیریل الگود» مینویسد : از قرار معلوم. طبی که بعدها به نام طب یونانی معروف گردید مرهون پیشگامی ایران بوده است.
iهمه تصور میکردند که پیل الکتریکی را نخستین بار دانشمند ایتالیایی لوئیجی گالوانی درسال 1786 اختراع کرد. چقدر مایه ی تعجب است وقتی که می بینیم اتفاقا گالوانی برای ساختن پیل ، همان فلزهایی را استفاده کرده که 1800سال پیش از وی، ایرانیان برای ساختن پیل به کار برده بودند. اشکانیان از اتصال این پیلها به یکدیگر. مقدار قابل توجهی نیروی برق به دست می آوردند.
i اختراع خط قاطع که «ابو الوفا» قطر ظل میخواند را بر خلاف واقع به کوپر نیک نسبت داده اند.
i بیشتر فرضیه های هویگنس، نیوتون و دکارت درباره ی فرضیه ی نور و انعکاس و انکسارآن، از ابن سینا و ابن هیثم و ابوالحسن فارسی است.
i در بین فرزانگان ایرانی، بارها ما به سیر روح در جمیع مراحل خلقت بر میخوریم و همه نشان میدهد که انسان ابتدا از حالت جماد به نبات تبدیل شده و سپس حیوان شده و بعدن به صورت انسان در آمده است. و به قول «آبری» به وضعی شگفت آور کشفهای علمی داروین را پیشگویی میکند.
iدر سال 1585 میلادی، ریاضیدان بلژیکی به اسم سیمون استون کتابی منتشر کرد که در آن، کسور اعشاری کاملا تشریح شده بود. مورخین ریاضیات خیال میکردند این کتاب اولین شرح این نوع کسور است ولی در سال 1948 پل لوکی که از دانشمندان آلمانی بود اعلام کرد که یکسد شست سال قبل از استوین، در شهر سمر قند کتابی توسط «غیاث الدین کاشانی» به نام « مفتاح الحساب» نوشته شده که در آن کتاب تعریف و کار برد کسور دهدهی ‹ اعشاری› بیان گشته است.
iدو جمله ای نیوتون و مثلث پاسکال بیش از چهار قرن پیش از این دو دانشمند توسط خیام کشف و وضع شده است. در یکی از همایشهای جهانی تاریخ علوم که در رم بر پا گردید، دانشمندان به این امر اشاره کردند و روزنفلد از استادان دانشگاه مسکو پیشنهادی درباره ی تغییر نام دو جمله ای نیوتون و مثلث پاسکال به نام «جمله ای خیام » و «مثلث خیام» به همایش تقدیم داشت.
i با تذکراتی که ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه میدهد معلوم میشود که بدون شک «ابوریحان بیرونی» نقشه ی مرکاتور را که مبنای تسطیح استوانی است اختراع کرده و چون مرکاتور چند قرن بعد از «بیرونی» پا به عرصه ی حیات نهاده ، لذا حق اینست که تسطیح استوانی را ما ایرانیان « تسطیح بیرونی» بنامیم نه تسطیح مرکاتور.

پاینده ایران






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن