تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815527562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: امير دبيري مهر مديريت زمان و نماز اول وقت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: امير دبيري مهر مديريت زمان و نماز اول وقت
خبرگزاري فارس: فرد مسلمان در مواجهه با صداي اذان و دعوت به اقامه نماز اگر بر اساس سؤالات علمي مديريت زمان عمل كند براساس تأييد و توصيه عقل، اقامه نماز اول وقت را در اغلب زمانها بر ديگر كارها ترجيح داده و برتر خواهدشمرد.


در سنت ديني مسلمين، يكي از مستحبات مؤكد، اقامه نماز در ابتداي زمان شرعي است كه در اصطلاح عرفي مسلمين «نماز اول وقت» گفته مي‌شود و بر اساس آموزه‌ها و وعده‌هاي همين سنت ديني عمل به اين مستحب، مستوجب ثواب اخروي است. ولي پيچيدگي زندگي مدرن و اشتغالات فراوان مسلمانان در زمانه ما موجب شده كمتر «فرصت» عمل به اين مستحب شرعي را يافته و نمازهاي يوميه ـ كه بر اساس آيات 17 و 18سوره روم واجب شرعي است - بويژه نمازهاي ظهر، عصر، مغرب و عشا با تأخير خوانده شود. اين دغدغه روزانه جامعه ديندار و شريعتمدار در عصر متجدد، تيزرو و پيچيده بايد سامان يابد و پاسخ داده شود كه در مواجهه با اين «چه كنم» و «انتخاب» چگونه بايد عمل كرد؟ طبيعي است پاسخ شرعي و فقهي آن ترك هر عملي به احترام نماز است. همانگونه كه در روايات آمده است، رسول مكرم خدا (ص ) مشغول به هركاري بودند، چون وقت نماز فرا مي‌رسيد رنگ از رخساره ايشان مي‌رفت و حضرتش همچون معشوقي مضطرب به اقامه نماز مي‌شتافتند. ولي اگر همه مسلمين چنين تقيدي در عمل به سنت نبوي داشتند شايد امروز اين مسأله دغدغه‌اي را بر نمي‌انگيخت. نكته مدنظر من در اين يادداشت كوتاه، وجوب عقلاني اقامه نماز اول وقت براي مسلمين است.
بر اساس ادله عقلي و علمي زير كه از يك اصل مشهور و تثبيت شده مديريت استنباط شده، براي هر مسلماني اقامه نماز اول وقت نه تنها از نظر فقهي عمل به يك مستحب شرعي و آرامش دروني و ثواب اخروي است، بلكه از نظر عقلي نيز و با در نظر گرفتن آموزه‌هاي مديريت زمان «time management» امري صواب و بجا در انجام امورات روزانه است. مديريت زمان بر4 اصل استوار است:
1- آيا لازم است كاري حتماً انجام شود؟
2- آيا اين كار را حتماً من بايد انجام دهم؟
3- آيا اين كار حتماً بايد الان انجام شود؟
4- آيا اين كار اولويت اول را دركارهاي امروز من دارد؟
براساس علم مديريت هر فردي - نه صرفاً مديران – براي تنظيم و ساماندهي امورات روزانه خود در مواجهه اوليه با هر كاري بايد به سؤالات مذكور پاسخ داده و سپس اقدام كند. فرد مسلمان نيز در مواجهه با صداي اذان و دعوت به اقامه نماز اگر بر اساس سؤالات علمي مذكور عمل كند براساس تأييد و توصيه عقل معاش‌انديش، اقامه نماز اول وقت را در اغلب زمانها بر ديگر كارها ترجيح داده و برتر مي‌شمارد.
اول آنكه اين كار - يعني نماز - بايد انجام شود و ترك يا تأخير در فرجه زمان شرعي مقدور نيست و حتي اگر به هر دليلي اقامه نشود قضاي آن بر فرد مسلمان و حتي وارث او واجب مي‌شود. دوم آنكه نماز را براساس اصل وجوب عيني در فقه هر فردي بايد رأسا و شخصاً اقامه كند و امري قابل تفويض نيست. سوم آنكه بين 5 حكم شرعي واجب، مستحب، مباح، مكروه و حرام اولويت دوم را دارد و اين خود مشوق فرد ديندار و متشرع در عمل به اين مهم است.
به همين سادگي و آساني وجوب عقلي اقامه نماز اول وقت براي مسلمانان محرز است؛ حال آنكه شريعت چون بر آسان‌گيري بنا شده آن را مستحب مي‌داند.
---------------------------------------------------------------------------------------
منبع: باشگاه انديشه
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 2 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن