تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820909401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي لاريجاني: دهه آينده را بايد با منطق سياسي جديدي آغاز كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: علي لاريجاني: دهه آينده را بايد با منطق سياسي جديدي آغاز كنيم
عكس: دنياي اقتصاد، آكو سالمي.


لاريجاني: دهه آينده انقلاب را بايد با منطق سياسي جديدي آغاز كنيم
رييس مجلس گفت: با توجه به مجموع قابليت‌هاي مديريتي كه در جناح‌هاي مختلف اصولگرا يا اصلاح‌طلب وجود دارد، به نظر مي‌رسد دهه آينده انقلاب را بايد با يك منطق سياسي جديد آغاز كنيم.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي مشروح با خبرگزاري فارس به تشريح نتيجه مذاكرات خود با سولانا در ژنو، هدف آمريكا براي ايجاد دفتر حافظ منافع در ايران، كمك مجلس به روند مذاكرات هسته‌اي، اقدامات ديپلماتيك در مباحث هسته‌اي كشورمان، انتخابات رياست‌جمهوري دهم و آينده آن، وحدت اصولگرايان، تعدد كانديداها، برنامه مجلس براي حل مشكلات مردم و مدرك كردان و برخي موارد ديگر پرداخت.
لاريجاني در جواب اين سوال كه هدف آمريكا از ايجاد دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران چيست و آيا اقداماتي هم در اين خصوص انجام گرفته است يا نه؟ گفت: بايد اين حركت را بيشتر يك اقدام سياسي موذيانه تلقي كرد تا يك تصميم، هنوز اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است، فكر مي‌كنم آنها بيشتر يك طرح رواني انجام دادند، زيرا با توجه به رفتاري كه آمريكايي‌ها در مورد مسائل سياسي در كشور دارند، نبايد فريب اين حرف‌ها را بخوريم، لذا آنها بايد سياست‌هايشان تغيير كند. به هر حال از نظر من چيز جدي نيست. رييس مجلس همچنين در جواب اين سوال كه ارزيابي شما از ملاقاتتان با سولانا در سفر ژنو چه بود و نتيجه اين مذاكرات چه بود؟ نيز گفت: البته اين ديدار از آن جهت بود كه ايشان براي كنفرانس گرجستان به ژنو آمده بودند و نظرش اين بود كه همديگر را ملاقات كنيم. در خصوص مباحث مختلف با هم گفتگو كرديم. يكي از بحث‌ها در مورد بحران اقتصادي بود و من مي‌خواستم ارزيابي ايشان را در اين بحران اقتصادي بدانم، چون در اتحاديه اروپا بحث بحران اقتصادي مطرح شده و تصميماتي هم گرفتند. اينكه ما بدانيم آنها چه تصميمي گرفتند پر اهميت بود؛ نكاتي را ايشان در آن جلساتي كه داشتند مطرح كردند كه براي كنترل و مهار اقتصادي چه تمهيداتي انديشيدند. يك بخشي از مذاكرات ما راجع به مساله هسته‌اي بود كه من به ايشان يادآوري كردم كه مسير مذاكرات هسته‌اي به كجاها رسيده بود و ايشان مي‌توانند با همكاري با ايران به يك نقطه نظرات درستي برسد. تلاش من اين بود كه مسير مذاكره باز بماند چون اين مساله يك ماهيت سياسي پيدا كرده است و از طريق مذاكرات ما مي‌توانيم تشويق و يك رايزني داشته باشيم. ايشان هم البته از مذاكرات استقبال داشت. ليكن اينها نبايد رفتار دوگانه داشته باشند و گاهي به سمت شوراي امنيت بدوند و گاهي بخواهند مذاكره كنند. اين سياست، سياست درستي نيست و سوء تفاهم در ايران بوجود مي‌آورد. من تاكيد داشتم از طريق مذاكراتي كه با آقاي جليلي دارند تلاش كنند در يك صراط مشخصي كار كنند نه اينكه يك روز بروند قطعنامه صادر كنند و يك روز هم تقاضاي مذاكره كنند. تاكيد من اين بود كه رو راست كار كنند.
نقش مجلس در بحث هسته‌اي
وي همچنين در جواب اين سوال كه مجلس چه كمكي مي‌تواند در روند مذاكرات هسته‌اي داشته باشد؟ نيز گفت: فكر مي‌كنم مجلس يك حركت سلسله‌وار را در مساله هسته‌اي حمايت مي‌كند. اول اينكه از مذاكرات سياسي واقعي حمايت مي‌كند، البته نه مذاكرات فريبكارانه و تسليمي بلكه يك نوع مذاكرات دقيق و واقعي كه من به آقاي سولانا هم اين مطلب را گفتم كه الان با اين رفتارهاي شما احساس مي‌شود كه شما داريد با مذاكرات تفنن مي‌كنيد. در وهله دوم نيز مجلس از كار تكنيكي و حقوقي با آژانس حمايت مي‌كند، چون مرجع نظارت بر كار هسته‌اي، آژانس است و بايد كار كاملا با آژانس دنبال شود. سوم اينكه در مساله هسته‌اي ما يك حقوقي داريم و آن رسيدن به فن غني‌سازي و داشتن نيروگاه‌هاي اتمي است، اين حقوق بايد حفظ شود و در لابه‌لاي مسائل ديگر كم نشود. الان فصل انتخابات است و ممكن است جريانات سياسي بخواهند در اين مساله اظهار نظر كنند، فكر مي‌كنم مشرب مجلس اين است كه فارغ از مسائل انتخاباتي به موضوع هسته‌اي از موضع ملي نگاه بشود و از حقوق مردم صيانت بشود اين سه ضلع براي مجلس بسيار مهم است. البته مجلس نظارت خودش را خواهد داشت و كميسيون امنيت ملي كار خودش را خواهد كرد و ما آنجايي كه لازم باشد به اين ديپلماسي كمك كنيم، كمك خواهيم كرد و قواي مختلف بايد در اين زمينه هم نظر باشند كه افراط نشود و در عين حال از حقوق ملت در اين خصوص صيانت بشود.
ديپلماسي با حرف زدن متفاوت است
لاريجاني همچنين در جواب اين سوال كه شما در كنفراس مطبوعاتي كه با خبرنگاران خارجي و داخلي در حاشيه اجلاس بين‌المجالس در ژنو داشتيد در پاسخ به سوالي اعلام كرديد كه ديپلماسي با نامه نگاري صورت نمي‌گيرد بلكه ديپلماسي بايد بر سر ميز مذاكره صورت بگيرد منظورتان از اين صحبت چه بود و از ديدگاه شما نحوه ديپلماسي چگونه است؟ گفت: ديپلماسي ساز و كار خودش را دارد، در ديپلماسي بايد تلاش بشود طرف مقابل با منطق خودش تا حدي به آن چيزي كه شما مي‌خواهيد نزديك شود نبايد انتظار داشت كسي كه آن طرف ميز مي‌نشيند، حتما تمام منطق شما را قبول داشته باشد و آنچه را كه شما مي‌گوييد و يا در سخنراني خود بيان مي‌كنيد در ذهن او بنشيند ظاهرا او يك منطق خاص خودش را دارد و شما يك منطق خاص خودتان را. بايد در ديپلماسي تلاش بشود كه آنچه را كه شما مي‌خواهيد در ذهن طرف مقابل شكل ببندد، در چارچوب منطق خودش بپذيرد كه اين يك مقدار نيازمند زحمت است و ورود و خروج بحث احتياج به فكر كردن دارد؛ حتما مذاكرات ديپلماتيك متفاوت از سخنراني است در سخنراني شما مي‌خواهيد يك حرفي را القاء بكنيد و ديگران با آن يك نسبتي را برقرار مي‌كنند، بعضي‌ها مي‌پذيرند و بعضي‌ها نمي پذيرند و بعضي‌ها هم بينابين هستند، ولي در ديپلماسي تلاش مي‌كنيد كه از يك فاصله دوري، آنها را به يك فاصله نزديكي ببريد تا به وحدت برسيد اين جنس‌اش متفاوت است. بنابراين ساختار كار ديپلماتيك با ساختار كار ديگر تفاوت مي‌كند، ممكن است يك جاهايي يك سخنراني هم صورت بگيرد و يا از يك نامه‌نگاري استفاده شود، ولي قصد از پشت ميز نشستن اين است كه ما راجع به يك موضوعي تا آنجا كه مي‌توانيم اين دوري‌ها را كم كنيم لذا جنس، متد و منطق ديپلماسي متفاوت با ديگر كارها است. لاريجاني همچنين در پاسخ به اين سوال كه برنامه شما براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده چيست؟ گفت: من قبلا عرض كردم كه شركت نمي‌كنم و اين چيز پنهاني نيست. وي در ادامه در به اين سوال كه اگر مصلحت اقتضاء كند و بر شما تكليف شود كه در انتخابات شركت ‌كنيد باز هم خواهيد گفت شركت نخواهم كرد؟ نيز گفت: حالا كه تكليف نشده است خيالتان راحت باشد آنقدر در ميدان هستند كه نياز به اين چيزها نيست، فكر مي‌كنم الان مساله فرد مهم نباشد؛ بلكه فكرها و تئوري‌ها اهميت دارد. وي در پاسخ به اين كه شما اصولگرا هستيد يا عملگرا؟ گفت: اصولگرايي با عملگرايي خيلي متفاوت نيست پاسخ اصولگرايي كه خودش را از عملگرايي منتزع كند به نظر يك سوء تفاهم با خودش دارد، نتيجه همين اسم گذاري‌هاي اصولگرايي، اصلاح‌طلبي و فلان‌گرايي و... اين است كه در عمل مردم ببيند كه چه حادثه اي مي‌خواهد رخ دهد.
آرايش سياسي جامعه به آرايش مجلس برسد
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي شما از آينده انتخابات رياست‌جمهوري، وحدت اصولگراها و تعدد كانديداها چيست؟ گفت: البته بايد به صحنه انتخابات در ماه‌هاي آينده نگاه كرد، اما آن چيزي كه من فكر مي‌كنم براي شأن و آينده ايران مفيد است، فارغ از اين مناسبات شكل گرفته سياسي در شرايط فعلي است يعني با مجموع بحران‌هاي مالي كه در دنيا بوجود آمده و در آينده يك تاثيري هم روي ما خواهد داشت و مجموع قابليت‌هاي مديريتي كه جناح‌هاي مختلف چه در اصولگراها و چه اصلاح‌طلب‌ها وجود دارد، به نظر مي‌رسد كه دهه آينده انقلاب را ما بايد با يك منطق سياسي جديدي آغاز كنيم. اگر از نظر ملي به صحنه رقابت‌ها نگاه كنيم، فكر مي‌كنم اين مولفه‌ها بايد در آن باشد كه روي مسائل ملي تاخت و تاز جناحي نشود كه اگر اينگونه شود نظام واقعا ضرر مي‌كند. وقتي كه مصالح و منافع ملي در دست‌اندازي‌هاي انتخاباتي بي افتد، مي‌تواند يك عده‌اي مشرب سياسي و اقتصادي متفاوتي داشته باشند، كما اينكه در مجلس هست، ولي ما يك حوزه منفعت ملي يا امنيت ملي داريم كه بايد همه اين بخش را صيانت كنيم. نكته دوم اينكه قابليت‌هاي مديريتي جريان‌هاي مختلف سياسي يك حد و اندازه داشته باشد، اين حد و اندازه نشان مي‌دهد كه تاكنون در حدي نبوده كه همه خواسته‌هاي ملي را بر آورده كند، بنابراين عقل اقتضا مي‌كند كه در ساماندهي مديريت آينده از همه توان ها استفاده شود و كمتر طرد كنيم و بيشتر جذب و تحمل كنيم در واقع يك نوع وضعيت فعلي مجلس كه آرايش سياسي متفاوت دارد ايجاد كنيم در آينده هم كوشش كنيم مديران با سلايق مختلف به صحنه مديريت ورود داشته باشند، يعني يك آراستگي جديدي در مديريت سياسي داشته باشند، اين دو موضوع مهمي است. موضوع سوم اين است كه قابليت‌هاي اقتصادي را بها دهيم، الان مساله مهم كشور مساله اقتصادي است و هر كسي توشه فكري اقتصادي براي حل مسائل و گذر كشور دارد بايد به او ميدان دهيم كه اين توشه را به فعليت برساند، لذا بايد صحنه را طوري آرايش بدهيم كه نتيجه و برآيند كار چنين چيزي باشد.
اين قول را مي‌دهم كه اقدامات مجلس هشتم روي زندگي مردم تاثير بگذارد
لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي‌تان از عملكرد چهار سال آينده مجلس هشتم چيست و آيا فكر مي‌كنيد عملكرد مجلس هشتم بهتر از مجلس هفتم باشد، قول مي‌دهيد كه عملكرد مجلس روي زندگي مردم تاثير بگذارد؟ بله، اميدواريم كه اين مسير تكاملي را طي كند، به مردم اين قول را مي‌دهم كه اقدامات مجلس هشتم روي زندگي مردم تاثير بگذارد، ما تمام وقتمان را صرف اين مي‌كنيم، البته مجلس هويتش يك هويت جمعي است و من نبايد به عنوان رييس مجلس چيزي غير از اين هويت جمعي باشم. برداشتم از اين هويت جمعي اين است كه اولا منصفانه قضاوت كنند در مورد وزراء هم احساس من اين است كه آنجايي كه احساس كنيم بايد كمك كرد كمك كنيم و آنجايي كه اشكالي مي‌بينيم رودربايستي نكنيم. در مورد سياست‌هاي اقتصادي هم همين‌طور فكر مي‌كنم، مشرب مجلس يك نوع تعامل موثر با قواي ديگر است و مجلس در اين تعامل موثر تلاش مي‌كند، آنجايي كه حقوق مردم و كمك به نيازهاي مردم است صادقانه كار كند و آنجايي كه اينگونه نيست با كسي تعارف نكند و اين حيثيت، حيثيت خوبي است هر چند كه بعضي جاها ممكن است، دلخوري ايجاد كند و بعضي‌ها فكر كنند مجلس بايد جور ديگري باشد، ولي بايد يك هويت مستقل براي مجلس تعريف كرد.
 پنجشنبه 2 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن