تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807205180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اثر منفي مشاجرات خانوادگي بر فرزندان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: اثر منفي مشاجرات خانوادگي بر فرزندان
دختر كوچك ناآرام در گوشه اي كز كرده بود و گاهي با نگاه مضطرب خود اطراف را مي پاييد، گاهي هم دستان كوچكش را برروي گوش ها مي فشرد تا شايد بتواند صداي هميشگي دعوا و مرافعه مامان و بابا را نشنود. گنجشكي درون دلش بال بال مي زد، داد و فريادها به اوج خود رسيده بود و او براي فرونشاندن ترسش، در حالي كه اشك تمام صورتش را پوشانده بود عروسك پارچه اي بزرگش را محكم در آغوش مي فشرد...

همه ما بارها و بارها درباره اثرات زيان بار مشاجرات خانوادگي برروح و روان فرزندان شنيده ايم، خوانده ايم و ديده ايم اما با وجود اين، بسياري از والدين باز هم در حضور فرزندان خود با هم دعوا مي كنند و با صداي بلند هرآن چه را كه نبايد گفت و بازگو كرد آن را براي كودكان منع كرده اند، به زبان مي آورند.

يك كارشناس علوم تربيتي در اين باره عنوان مي كند: به طور طبيعي فرزندان پدر و مادر را تكيه گاه و آغوش گرم آن ها را پناهگاه خود مي دانند ولي در خانواده هايي كه والدين از خط قرمزهاي خانواده عبور مي كنند، ارتباط عاطفي ضعيفي بين آن ها وجود دارد و فرزندان به طور دائم شاهد مشاجرات و منازعات مادر و پدر با هم هستند، احساس ترس، دلهره، پرخاشگري و نگراني در دل كودكان ايجاد مي شود.

بهاره بهنيا تصريح مي كند: والديني كه بي پروا با يكديگر دعوا مي كنند و مدام بر سر هم فرياد مي كشند، اثرات سوء بسياري بر روان و رفتار فرزندان شان به جا مي گذارند و در اين خانواده ها، پسرها ممكن است رفتارهاي جامعه ستيز مانند پرخاشگري و هتاكي پيش بگيرند و دخترها نيز رفتارهاي اضطرابي و گوشه گيري از خود نشان دهند.

وي يادآور مي شود: بنا بر نتايج برخي تحقيقات، بچه ها حتي از سن 6 ماهگي نسبت به موارد استرس زا، صداهاي بلند و رفتارها و برخوردهاي پرخاشگرانه واكنش نشان مي دهند و والدين بايد از همان ابتداي تولد، محيطي سرشار از عشق، آرامش، اطمينان و شادماني براي فرزند خود فراهم كنند.

وي مي گويد: برخورد كودكان در هر سني با رفتارهاي توهين آميز و خشونت باري كه پدر و مادر با هم دارند، متفاوت است ولي همه آن ها به طور مشترك خواهان پايان يافتن نزاع و مشاجره هستند.

وي اضافه مي كند: بعضي از بچه ها سعي مي كنند با ايجاد سر و صدا و اعتراض، توجه والدين شان را جلب كنند و آن ها را از بحث و دعوا باز دارند، بعضي با حركات و كارهاي خود پدر و مادر را به خنده و آرامش وا مي دارند و برخي از كودكان نيز از موقعيت فرار مي كنند.

بهنيا ادامه مي دهد: به طور كلي هرچه بچه ها كوچك تر باشند، احتمال نشان دادن واكنش هاي ناشي از ترس و گريه كردن درآن ها بيشتر است ولي بچه هاي بزرگ تر به دنبال راه حلي براي تمام كردن درگيري هستند و حرف مي زنند.

وي اظهار مي دارد: بچه ها والدين را اولين الگوي خود مي دانند و دعوا و مشاجره دائم پدر و مادر، فرزندان را بسيار مضطرب مي كند و اعتماد به نفس شان را كاهش مي دهد و مشاهده قانون شكني بزرگ ترها و عبور از خط قرمزها، باعث از بين رفتن حس اطمينان واعتماد در كودكان شده و گيج و سرگردان مي شوند.

به گفته وي فرزندان چنين والديني در منزل منتظر شروع درگيري و دعوا هستند و خارج از خانه و در مدرسه نيز نگران اتفاقاتي هستند كه ممكن است در اثر نزاع، براي پدر و مادر پيش بيايد و اين كودكان از نظر تربيتي واحساسي و رواني به شدت با مشكل روبه رو مي شوند.

يك روان شناس تربيتي نيز در اين رابطه مي گويد: بچه ها به طور كامل متوجه ناسازگاري ها و تعارضات پدر و مادر خود مي شوند و اگر هميشه شاهد داد و فرياد و زد و خورد آن ها باشند، نشانه هايي از پريشاني و ناراحتي هاي فيزيكي و احساسي از خود بروز مي دهند.

دكتر محبوبه مفتاحي تصريح مي كند: علاوه بر تاثير مستقيم نزاع والدين بر فرزندان، نبايد از تاثيرات سوء غيرمستقيم آن نيز غافل بود به طوري كه افسردگي، عصبانيت و نااميدي دائمي چنين والديني باعث مي شود كه وقت كمتري به كودكان خود اختصاص دهند و به طور كلي مسائل تربيتي و عاطفي فرزندان تحت الشعاع روابط نامناسب وغلط والدين قرار مي گيرد.

وي عنوان مي كند: مكانيسم دفاعي فرزندان براي آن كه خود را با دعواهاي پدر و مادر سازگار كنند به طورمعمول گريه، ترس، دخالت در دعوا يا فرار از موقعيت و گوشه گيري است و وقتي اين الگوهاي احساسي منفي در زمان كودكي در آن ها شكل بگيرد، اصلاح و تغيير آن در بزرگسالي بسيار دشوار مي شود و بالطبع در تمام طول زندگي اين افراد، در پاي ناآگاهي، بي توجهي و خودخواهي والدين شان ديده خواهد شد.

وي مي افزايد: در بيشتر موارد مشاهده دائم درگيري و مشاجره والدين باعث مي شود كه بچه ها آن را به صورت يك رفتار تقليدي بياموزند و در بازي با دوستان و هم سن و سالان و در موقعيت هاي مختلف، حالت هايي از پرخاشگري، زورگويي، مشاجرات لفظي و برخوردهاي فيزيكي از خود بروز دهند.

دكتر مفتاحي توصيه مي كند: زماني كه علايم و نشانه هاي پديدار شدن دعوا و مشاجره ديده مي شود، والدين آگاه و دلسوز بايد آن را به زماني موكول كنند كه بچه ها حضور نداشته باشند و در واقع بهترين علاج عصبانيت نيز، كنترل و به تاخير انداختن انتقال آن به ديگري است.

وي يادآور مي شود: در صورتي كه به ناچار در حضور فرزندان مشاجره درگرفت، بايد از توهين لفظي و تخريب احساسات و عواطف ديگري خودداري شود و با كلامي صريح و قاطع، مشكل اصلي مطرح شده و به دنبال راه حل آن برآمد چرا كه سركوفت زدن، هتك حرمت كردن و تخليه رواني با فحش و ناسزا هيچ فايده اي ندارد و شرايط را بدتر مي كند.وي تاكيد مي كند: فرزندان پدر ومادري كه علاقه خود را به همسرشان در حضور كودكان نشان مي دهند وآموخته اند كه بزرگ ترها نيز گاهي درست مثل بچه ها خسته و بي حوصله مي شوند و ممكن است با هم دعوا و مشاجره داشته باشند، كمتر از منازعات بين والدين خود آسيب مي بينند.

وي عنوان مي كند: فرزندان ما بايد بياموزند كه بيان مشكل، دلخوري و مخالفت به شرطي كه عاقلانه و آبرومندانه باشد، به افراد كمك مي كند تا احساسات خود را مطرح كنند و جلوي ناراحتي و عصبانيت بيش از حد و انفجار را درخود بگيرند.

وي يادآور مي شود: مهم است كه اعضاي يك خانواده بتوانند بدون درگيري درباره احساسات خود گفتگو كنند، زيرا صحبت كردن حتي در مورد مسائل و مشكلات باعث مي شود كه افراد هم ديگر را بهتر درك كنند واحساس نزديكي بيشتري بين آن ها پيدا شود.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن