تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820609257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فيصل: تهران به تلاش سولانا پاسخ مثبت دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: فيصل: تهران به تلاش سولانا پاسخ مثبت دهد


سرمايه: وزير امور خارجه عربستان پس از ديدار با مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاكيد بر اينكه «اتحاديه اروپا نقش مهمي در مساله هسته اي ايران بازي مي كند خواستار آن شد كه تهران به تلاش هاي سولانا پاسخ مثبت بدهد.خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از آنكه بار ديگر مذاكرات هسته اي ايران با غرب به بن بست خورد، با هدف انتقال دغدغه ها از طريق طرف هاي ثالث به تهران، سفر به خاورميانه را در دستور كار قرارداده و در ديدار با سران كشورهاي منطقه در حال بررسي پرونده هسته اي ايران آن هم در غياب طرف اصلي است.

براساس بيانيه رسمي كه پيش از اين اتحاديه اروپا منتشر كرده است روابط ميان اتحاديه اروپا و شوراي همكاري خليج فارس، تحولات اخير در روند صلح خاورميانه و برنامه هسته اي تهران از موضوعات دستور كار سفر سولانا به منطقه است.
اولين توقف سولانا در تور منطقه اي اش به خاورميانه در امارات بود و در آنجا با شيخ خليفه بن زايد آل نهيان حاكم امارات و شيخ عبدالله بن زايد وزير امور خارجه امارات و نيز با شيخ محمدبن زايد حاكم ابوظبي ديدار كرد. وي همچنين قرار است با شيخ حمدبن خليفه امير قطر و شيخ حمدبن جاسم نخست وزير و وزير امور خارجه اين كشور در سفرش به دوحه ديدار كند.
آخرين توقف سولانا در دمشق خواهد بود. سولانا در دمشق با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه و فاروق الشرع معاون رئيس جمهوري و همچنين وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه ملاقات خواهد كرد و انتظار مي رود در خصوص روابط سوريه با لبنان و ايران با مقامات سوري مذاكره كنند.
تور خاورميانه اي خاوير سولانا در حالي به راه افتاده است كه به گفته خبرگزاري رويترز افزايش مشكلات ناشي از بحران جهاني اقتصادي، توجه غرب به برنامه هسته اي ايران را كاهش داده است.
به گزارش اين خبرگزاري، بحران جهاني اقتصادي باعث شده است برنامه هسته اي ايران از كانون توجه غرب خارج شود و اين امر احتمال اقدام نظامي عليه اين كشور را به شدت كاهش داده است. همچنين بعد از مخالفت چين و روسيه با اعمال تحريم هاي شديدتر عليه فعاليت هاي هسته اي ايران، غرب اكنون ناگزير از روي آوردن به راهكارهاي ديپلماتيك و مشوق هاي اقتصادي است.
بر همين اساس، مي توان اهداف سفر سولانا به خاورميانه و آغاز رايزني هاي گسترده با كشورهاي منطقه بر سر برنامه هسته اي ايران را با هدف همين موضوع يعني لزوم تغيير استراتژيك در قبال تهران تعريف كرد. اين در حالي است كه به هر حال پس از بي پاسخ ماندن بسته پيشنهادي گروه 1+5 به ايران عملاً مذاكرات تازه اين گروه با تهران با بن بست مواجه شد.
بر همين اساس سولانا با هدف حل و فصل مناقشه هسته اي ايران فارغ از رويكرد اعمال فشار، راهكار ديپلماتيك و از سرگيري رايزني ها با مقامات كشورهاي مختلف بر سر برنامه هسته اي ايران را به عنوان رويكرد غالب در قبال ايران در دستور كار قرار داده است.
در همين حال «سعود الفيصل» وزير خارجه عربستان روز سه شنبه طي كنفرانس مطبوعاتي مشترك با «خاوير سولانا» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، از نقش اين اتحاديه در تلاش براي پيدا كردن راهكارهاي مسالمت آميز براي پيگيري پرونده هسته اي ايران تقدير كرد.عربستان به عنوان يكي از كشورهاي مهم و تاثيرگذار منطقه خاورميانه پيش از اين بارها علاوه بر تاكيد حق ايران به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي خواستار حل و فصل مناقشه موجود از طريق راه هاي ديپلماتيك شده بود.
كشورهاي منطقه بخصوص عربستان از اين رو نسخه پيگيري راه حل هاي ديپلماتيك را براي طرف هاي درگير پرونده هسته اي ايران تجويز مي كنند كه هر نوع راهكار و ابزار ديگري ممكن است منطقه خاورميانه را با بحران تازه اي روبه رو كند. اين در حالي است كه به عقيده ناظران، بروز بحراني تازه اين بار در منطقه خاورميانه همه گيرتر خواهد بود و آتش جنگي تازه دامنگير اكثر كشورهاي آن خواهد شد.
عربستان پيش از اين براي جلوگيري از بروز چنين بحراني حتي حاضر شده بود به ايفاي نقش ميانجي در پرونده هسته اي ايران بپردازد. اين كشور همچنين براي خاتمه دادن به كشمكش ها بر سر موضوع غني سازي اورانيوم يا عدم غني سازي در خاك ايران ايده تشكيل كنسرسيوم تهيه سوخت هسته اي را مطرح كرده بود.
سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي، سال گذشته در گفت وگو با نشريه «ميدل ايست اكونوميك دايجست» از طرحي پرده برداشت كه شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس براي حل بحران هسته اي ايران به مقام هاي جمهوري اسلامي ارائه كردند.
طبق اين طرح، كنسرسيومي با حضور شش كشور عرب و ايران براي توليد سوخت هسته اي در يك كشور بي طرف مانند سوئيس تاسيس خواهد شد تا نياز ايران به سوخت هسته اي را در آينده برطرف كند. فيصل گفته بود مقام هاي جمهوري اسلامي وعده داده اند كه اين طرح را مورد بررسي قرار خواهند داد. با اين حال پس از بررسي ها اين طرح مورد پذيرش مقامات ايراني قرار نگرفت.
به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان، فيصل در ادامه نشست خبري خود با خاوير سولانا از ايران خواست به تلاش هاي سولانا براي اطمينان يافتن از اينكه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست به طور مثبت پاسخ دهد.
وي همچنين با متهم كردن تهران با توسل به رويارويي از ايران خواست بدون توسل به رويارويي به دنبال حل مساله هسته اي باشد.
وزير امور خارجه عربستان بهترين راه حل مساله هسته اي منطقه را خلع كامل سلاح هسته اي و تسليحات كشتار جمعي دانست و از اسرائيل خواست به اين امر پايبند باشد.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[مشاهده در: www.iransport.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن