تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820653271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين موشك هند به فضا پرتاب شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اولين موشك هند به فضا پرتاب شد
فضا- همشهري آنلاين:
پس از ژاپن و چين، هند كه به قدرتي اقتصادي با رشد سريع تبديل شده است، امروز كاوشگر ماه به فضا پرتاب كرد.

ولت آنلاين گزارش داد، صبح امروز يك موشك اين كاوشگر را از مركز فضايي سريهاريكوتا به فضا حمل كرد. اين فضاپيما دو سال دور ماه مي‌چرخد و در جستجوي آب و فلزات ارزشمند خواهد بود.

به اين ترتيب هند در رقابت براي حضور در فضا موفق به برداشتن گام جديدي شده است. موشك ماهواره‌بر PSLV با كاوشگر چاندرايان – 1 ساعت 6 و 22 صبح به وقت محلي طبق برنامه از پايگاه فضايي پرتاب شد.

جي. مادهاوان ناير، رييس سازمان فضاپيمايي ISRO هند در حين تشويق مهندسان سريهاريكوتا گفت: «اين لحظه‌اي تاريخي است. ما سفرمان به ماه را آغاز كرده‌ايم.»
به گفته ناير، استارت اين موشك طبق برنامه و با وجود ابري بودن هوا انجام شد و 20 دقيقه بعد از پرتاب، اين كاوشگر در مدار زمين قرار گرفت. چاندرايان – 1 ظرف دو هفته در مدار ماه و 385 هزار كيلومتري زمين قرار مي‌گيرد.

اين كاوشگر در عمليات دو ساله خود كه حدود 60 ميليون يورو هزينه خواهد داشت، نقشه‌اي حاوي جزييات را درباره مواد معدني و ويژگي‌هاي شيميايي سطح ماه و همچنين پستي و بلندي‌هاي آن تدوين مي‌كند. در اين كاوشگر 11 ابزار علمي هندي، آمريكايي و اروپايي قرار داده شده است.

بدين ترتيب هند به رقيب آسيايي چين و ژاپن در زمينه حضور فضا تبديل شده است. تاكنون چين در ميان كشورهاي آسيايي در اين زمينه پيشتاز بوده است. در ماه سپتامبر چين پس از روسيه و آمريكا براي اولين بار يك فضانورد براي راهپيمايي در فضا اعزام كرد. پكن بارها هدف خود را براي عملياتي انساني در كره ماه اعلام كرده است. علاوه بر اين چين قصد دارد در رقابت با ايستگاه فضايي بين‌المللي ISS يك لابراتوار اختصاصي فضايي بسازد. ژاپن در سال 2007 يك كاوشگر را به ماه ارسال كرد و قصد دارد عملياتي انساني را تا سال 2020 انجام دهد.

هند قصد دارد تا سال 2013 در مجموع 60 عمليات فضايي را از كره ماه تا مريخ داشته باشد. اين كشور همچنين قصد اعزام فضانوردي هندي را به فضا دارد. عمليات چاندرايان – 1 قرار است بين سال‌هاي 2010 و 2012 تكرار شود. اين سفر فضايي براي اين قدرت آسيايي نمادي ملي و نشانه‌اي از قوت اقتصادي است.

هند در كنار تحقيق در فضا قصد دارد پا به عرصه ماهواره‌هاي تجاري بگذارد. تاكنون آمريكا، روسيه، چين، اوكراين و آژانس فضايي ESA اروپا اين حوزه پرسود را در انحصار خود گرفته‌اند. در ماه آوريل براي اولين بار هند 10 ماهواره شامل هشت ماهواره خارجي را به فضا پرتاب كرد. هند براي اين پرتاب مبالغ كمتري از رقيبان خود دريافت مي‌كند. سابقه برنامه فضايي هند به سال 1963 بازمي‌گردد، با اين حال تاكنون به ارسال ماهواره بومي به فضا محدود بوده است.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن