تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815685825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/آخرين گزارش از سفر لاريجاني به بحرين/ لاريجاني: آماده‌ايم باكشورهاي خليج‌فارس پيمان امنيتي ببنديم افتخارمي‌كنيم كه ازحزب‌الله،حماس وجهاداسلامي دفاع مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /آخرين گزارش از سفر لاريجاني به بحرين/ لاريجاني: آماده‌ايم باكشورهاي خليج‌فارس پيمان امنيتي ببنديم افتخارمي‌كنيم كه ازحزب‌الله،حماس وجهاداسلامي دفاع مي‌كنيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي امروز بعدازظهر پس از ديدار با پادشاه بحرين، در يك كنفرانس مطبوعاتي با حضور رسانه‌هاي مختلف شركت كرد و در مورد اين سوال كه ايران در مورد انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا به كدام يك از كانديداها نظر دارد، گفت: اين مساله داخلي آمريكاست كه به چه كسي راي مي‌دهند؛ اما به نظر مي‌رسد حرف‌هايي كه اوباما مي‌زند مقداري معقول‌تر است، اما بايد بيش از حرف در اعمال نشان دهند، چون آمريكايي‌هاي حرف‌هاي خوش زياد مي‌زنند اما در اعمال اين‌گونه نيستند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاي دانشجويان ايران(ايسنا)، به بحرين، دكتر علي لاريجاني خاطرنشان كرد: به عنوان مثال آنها وقتي طرح خاورميانه بزرگ را مطرح مي‌كردند اعلام مي‌كردند كه مي‌خواهند دموكراسي را گسترش دهند، اما چيزي از روش‌هاي آن‌ها نديديم كه به دموكراسي كمك كند و در فلسطين مردم به حماس راي دادند اما آمريكايي‌ها بر عليه راي مردم حركت كردند و در عراق مردم به دولت راي دادند، اما آمريكايي‌ها چوب لاي چرخ آن مي‌گذارند، بنابراين دموكراسي آمريكايي در واقع ضددموكراسي است.

لاريجاني در پاسخ به سوال دوم اين خبرنگار مبني بر اين‌كه نظر شما درباره طرح امارات در ارتباط با جزاير سه گانه چيست و چرا ايران آن را قبول نمي‌كند، گفت: بحث اختلافات جزئي كه در منطقه ايجاد مي‌كنند ما آن را عامل خارجي مي‌دانيم و معتقديم آن‌ها ايجاد مي‌كنند و تنها اين اختلافات جزاير نيست، بلكه آن‌ها به اختلافاتي چون شيعه و سني دامن مي‌زنند، هر چند ممكن است شيعه و سني اختلاف راي داشته باشند، اما در عمل اختلافي ندارند. پس آمريكايي‌ها گاهي بين بحرين و قطر و گاهي بين بحرين و عربستان ايجاد اختلاف مي‌كنند، بنابراين آن‌ها به اختلاف بين كشورها علاقمند هستند تا آن را تبديل به تضاد اصلي كنند.

وي گفت: اگر آن‌ها كشورها را به حال خود بگذارند اين مسائل حل مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اين‌كه سياست ايران به دنبال باز كردن افق‌هاي اقتصادي با كشورهاي همسايه است اما گاهي مسئولان ايراني تهديداتي را بر زبان مي‌آورند آيا فكر نمي‌كنيد اين تهديدات سبب نزديكي اين كشورها به غربي‌ها شود، خاطرنشان كرد: سياست ايران نسبت به كشورها به ويژه همسايگان يك سياست روشني است، و احتياج به تفسير و تاويل ندارد و ما در همه زمينه‌ها آماده همكاري با كشورهاي خليج‌فارس هستيم، زيرا همه آن‌ها مسلمان و همسايه ما هستند و سرنوشت و منافع مشتركي داريم.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه منطقه هيچ وقت از ما تهديدي نديده است، گفت: شما يك مثال بياوريد كه ايران به كشورهاي همسايه تجاوز كرده باشد؛ اين آمريكايي‌ها بودند كه صدام را تحريك كردند تا با پول برخي كشورهاي منطقه به ايران تجاوز كند اما ما تهديدي براي آنها نبوديم و رهبران منطقه اين را به خوبي مي‌دانند. زيرا انقلاب اسلامي ايران يك فكر تقريبي دارد و اصل، وحدت مسملين است و هيچ وقت همسايگان ايران را تهديد نكرديم.

لاريجاني هم‌چنين تصريح كرد: ما حاضريم در كنار توافقات اقتصادي، توافقات امنيتي با كشورهاي همسايه امضاء كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين‌كه بعضي از كشورهاي غربي هراسي دروغين و دشمني فرضي براي كشورهاي منطقه ايجاد مي‌كنند، افزود: قصد آن‌ها اين است كه در كنار بحران مالي ايجاد شده در دنيا، آنچه از پول نفت در دست كشورهاي منطقه است را بگيرند و ما هم‌چنان اعلام مي‌كنيم كه آماده‌ايم با همه كشورهاي خليج‌فارس پيمان امنيتي ببنديم.

وي سوال دوم اين خبرنگار را درباره مذاكرات يكي از هم‌پيمانان ايران يعني سوريه با اسرائيل و تاثير آن بر روابط دو كشور ايران و سوريه را اين گونه پاسخ داد كه ارتباط ما با سوريه يك ارتباط استراتژيك است؛ سال‌هاست كه در زمينه‌هاي مختلف همكاري مي‌كنيم، بنابراين برداشت ما اين است كه اين گونه بحث‌ها در رابطه با مذاكرات سوريه يك بازي است، چرا كه اسرائيلي‌ها ده‌ها تئوري صلح را لگدمال كرده‌اند. به طوري كه هم‌چنان به شهرك‌سازي ادامه مي‌دهند پس مشكل در رژيم صهيونيستي است، چون حيات آن در جنگ‌افروزي است. آن‌ها دنبال صلح نيستند، به طوري كه آناپليس بي‌نتيجه مي‌ماند و فكر مي‌كنيم تا چند روز ديگر تشييع جنازه‌اي براي آناپليس راه بياندازند.

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد وزير خارجه عربستان اخيرا گفته كه مي‌خواهد بين طالبان و غرب ميانجيگري كند، چرا ايران از اين ميانجيگري خشمگين شده است، با بيان اين‌كه خشمي در كار نيست اما اين مسير را مسيري موفق ارزيابي نمي‌كنيم، گفت: استقرار امنيت در افغانستان بهترين هديه براي ماست، و اگر همه گروه‌هاي افغاني را براي حكومت دعوت كنند ما از آن استقبال مي‌كنيم.

وي با بيان اين‌كه مشكل ما رفتار دوگانه آمريكا و ناتو در افغانستان است، افزود: ناتو با سروصداي زياد اعلام كرد كه قصد دارد با طالبان بجنگد، ولي امروز جور ديگري حرف مي‌زند، پس معلوم است كه حرف‌هاي دوگانه‌اي دارند و ما هم با آن رفتارشان مخالف بوديم و هم با اين بازي‌هاي سياسي كه مي‌خواهند كلاه بر سر مردم افغانستان بگذارند مخالفيم و فكر مي‌كنيم آن‌ها راست نمي‌گويند.

لاريجاني ادامه داد: به عنوان مثال آمريكايي‌ها وقتي به افغانستان آمدند گفتند مي‌خواهند با مواد مخدر مبارزه كنند، آيا اين‌گونه شد؟ در سال 2001، 200 تن موادمخدر در افغانستان توليد مي‌شد اما در سال 2008، نه هزار تن توليد مي‌شود كه 80 درصد آن در استان قندهار كه انگليسي‌ها در آنجا هستند توليد مي‌شود و حدود 300 لابراتوار تبديل ترياك به كراك و هروئين ايجاد يا تجديد كارخانه شده است. آيا شما به اين رفتار مبارزه با مواد مخدر مي‌گوييد؟

لاريجاني تاكيد كرد: آنها به اين نحو مي‌خواهند سر گروه‌هاي سياسي در افغانستان كلاه بگذارند و هشدار ما اين است كه گروه‌هاي سياسي در افغانستان هوشيار باشند و هر گونه توافقي با رضايت گروه‌هاي افغاني باشد، زيرا گروه‌هاي افغاني احتياج به قيم ندارند.

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه جمهوري اسلامي اعلام مي‌كند كه مي‌خواهد روابط اقتصادي و سياسي خود را با بحرين گسترش دهد اما در عمل اين گونه نيست، مثلا در بخش صادرات گاز و تجارت مشكلاتي وجود دارد، گفت: در مورد پروژه گاز اختلافي مشاهده نكرديم، به طوري كه چند روز پيش با حضور وزير نفت ايران اين قرارداد امضاء شده و مقامات بحريني از مذاكرات اخير خرسند بودند و موافقت حاصل شده است، پس ما چيزي به نام اختلاف در اين باره سراغ نداريم. البته اين يك پروژه‌ بزرگي است كه مي‌تواند تحولي بنيادي در بحرين ايجاد كند و يك تجارت عادي نيست، به اين خاطر طرفين در حال انجام كارها هستند و ما در مجلس از اين پروژه حمايت مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، رييس قوه مقننه در عين حال با بيان اين‌كه ظرفيت دو كشور در تمامي زمينه‌ها نياز به شناخت بيشتر دارد، اظهار كرد: شايد شناخت از ظرفيت‌ها در داخل ايران كم است كه بايد اين زمينه‌ها را بيشتر شناخت و در زمينه توريسم و تجارت درهاي ايران بر روي برادران بحريني باز است و مشكلي از بابت ما نيست و همه بايد براي تقويت اين مسير تلاش كنيم.

خبرنگار ديگري از لاريجاني پرسيد موضع ايران درباره بندهايي از موافقتنامه امنيتي آمريكا و عراق كه در ارتباط با كاپيتولاسيون بوده، چيست، گفت: اصحاب رسانه بايد با دقت مساله موافقتنامه را پيگيري كند، زيرا يك عمل خلاف حقوق بشر در حال رخ دادن است كه سربازان آمريكايي هر جنايتي كنند محاكم عراق آن‌ها را محاكمه كنند. اين عمل خلاف حقوق بشر و يك توحش مدرن است.

وي تاكيد كرد: بايد حق داد كه رهبران و مردم عراق با آن مخالفت كنند اين‌كه آمريكايي‌ها هر چه خواستند جنس و سلاح وارد عراق كنند و مردم عراق نتوانند از آن بازديد كنند اين به معناي آن است كه آن‌ها سياست عراق را قبول ندارند.

لاريجاني اضافه كرد: ما از مدت‌ها پيش اين مشكل را داشتيم كه آمريكايي‌ها اجازه نمي‌دهند دولت عراق قدرتمند شود و بتواند شرايط موجود را اداره كند.

وي هم‌چنين در مورد مذاكرات سه طرف روسيه، ايران و قطر كه سوال همان خبرنگار بود، گفت: در مذاكراتي كه در سفر پوتين به ايران بود قرار شد چيزي شبيه به اوپك گازي بين روسيه به عنوان اولين توليد كننده گاز، ايران، قطر و الجزاير ايجاد شود تا يك همبستگي از نظر مكانيزم كار گازي به وجود آيد و اين مذاكرات پيگيري مي‌شود.

لاريجاني هم‌چنين درباره محتواي گفت‌وگوهاي خود با پادشاه بحرين كه صبح امروز انجام داده بود و سوال خبرنگاري در اين خصوص بود، گفت: با پادشاه در مورد مسائل مختلف دوجانبه، همكار‌هاي اقتصادي و سياسي و رايزني در مورد مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي و راجع به بحران مالي غرب و شرايطي كه حاكم است، صحبت كرديم.

وي اضافه كرد: به دليل حساسيتي كه اين روزها در سطح بين‌المللي و منطقه دارد، اين رايزني‌ها نياز است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه در كويت صحبت شده كه ايران از گروه‌هاي شيعي در منطقه خليج‌فارس حمايت مي‌كند، آيا فكر مي‌كنيد اين موضوع با آنچه در صدور انقلاب بوده مرتبط است؟ تصريح كرد: انقلاب ما ماهيت مذهبي به اين معنا كه بخواهد يك جريان مذهبي را تسلط دهد نبوده است، بلكه يك فكر تقريبي در جهان اسلام بوده و اگر امروز ما از حماس و جهاد اسلامي دفاع مي‌كنيم آيا آن‌ها شيعه هستند؟ ما فكر مي‌كنيم بعضي از كشورها سعي مي‌كنند خطي را در منطقه باز كنند تا فكر ما را به سوالات غلط مشغول كنند و ذهن مسلمان‌ها به خط و قضاياي اصلي متمركز نشود و مردم از لابه‌لاي اين افكار غبارآلود نتوانند فضاحتي كه اسرائيل در فلسطين به بار مي‌آورد را بينند.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت اسفناك نوار غزه گفت: مردم فلسطين مدت‌هاست كه با مشكل دارو و مواد غذايي مواجه هستند و ما تماس‌هاي زيادي براي حل بحران غزه گرفتيم، زيرا مساله ما دفاع از مردم فلسطين است، نه اين حرف‌هايي كه به ديگران ياد مي‌دهند تا برخي بگويند اين حرف‌ها به ضرر جهان اسلام است.

وي خاطرنشان كرد: ما در عراق با رهبران شيعي و سني دوست هستيم. آقاي المشهداني از جبهه توافق شيعه است؟ آقاي بارزاني و آقاي طالباني شيعه هستند؟ ولي ما با آن‌ها دوست هستيم بنابراين رفتار ايران چنين چيزي را نمي‌گويد.

لاريجاني با تاكيد بر اين‌كه آمريكايي‌ها به دنبال اختلاف افكني بين شيعه و سني هستند، گفت: برخي افراد نيز از جنگ 33 روزه خجالت زده هستند، زيرا به جاي حمايت از حزب‌الله و براي دفاع از لبنان به سراغ اسرائيل رفتند و حالا چون خجالت زده هستند به دنبال فتنه‌انگيزي هستند.

لاريجاني گفت: ما افتخار مي‌كنيم كه از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامي دفاع مي‌كنيم چون آن‌ها براي جهان اسلام زحمت مي‌كشند و متاسفانه غربي‌ها به آن‌ها تروريست مي‌گويند و برخي در منطقه خجالت مي‌كشند كه از آن‌ها حمايت كنند.

لاريجاني معتقد است: اگر مسلمان‌ها متحد و هوشيار بودند صهيونيست‌ها اين‌قدر سروصدا بلند نمي‌كردند و بلا بر سر مردم فلسطين و مسلمانان نمي‌آوردند.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در ارتباط با موضع ايران نسبت به ايجاد پايگاه‌هاي نظامي در منطقه از سوي برخي قدرت‌ها، با بيان اين‌كه صحنه بين‌المللي امروز در حال گذار بوده و شكلي از چند جانبه‌گرايي را تجربه مي‌كند، تصريح كرد: البته آمريكايي‌ها اين‌قدر هوش و حواس دارند كه بدانند كجا قرار گيرند، لذا براي اين‌كه جاي پاي خود را محكم كنند پايگاه‌هايي در منطقه ايجاد مي‌كنند تا مجالي به قطب‌هاي ديگر بازيگر صحنه بين‌المللي ندهند. بنابراين كشورهاي منطقه از اين منظر به اين موضوع نگاه كنند.

وي ادامه داد: براي كشورهايي كه با ايجاد پايگاه نظامي برخي كشورها موافقت مي‌كنند در آينده مشكل ايجاد خواهد شد؛ زيرا الان زماني نيست كه كارت خود را مجاني به آمريكا بدهند، بلكه زمان بازيگري آن‌ها است.

لاريجاني درباره سوالي كه از برنامه‌هاي خود براي كانديداتوري انتخابات آينده رياست جمهوري پرسيده بود، گفت: قبلا هم گفتم كه در اين خصوص برنامه‌اي ندارم.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسش همين خبرنگار كه پرسيد آقاي احمدي‌نژاد اخيرا در ارتباط با اسرائيل و آمريكا انعطاف نشان داده،‌ آيا تغييري در مواضع ايران ايجاد شده است، گفت: انعطاف ايران در ارتباط با اسرائيل بيشتر به يك جوك شبيه است، ما سياست ثابتي را در اين زمينه داريم و اين تحليل از صحبت رييس جمهور ايران درست نيست و صحبت وي درست نقد نشده است.

وي تاكيد كرد: سياست ما اين است كه ملت فلسطين در يك رفراندوم سرنوشت خود را تعيين كنند و سياست ايران آن‌قدر شفاف است كه كساني كه مي‌خواهند انعطاف نسبت به اسرائيل نشان دهند نمي‌توانند استناد به سياست ايران كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه آمريكايي‌ها و برخي قدرت‌ها علاقمندند تا با ايجاد اختلاف در بين كشورها تسليحات خود را چند برابر به فروش برسانند، متذكر شد: كشورهاي اسلامي بايد همديگر را پيدا كنند و قدر يكديگررا بدانند و خيلي زود مي‌فهمند كه آمريكايي‌ها فرش قرمز زير پاي آن‌ها پهن نكردند؛ زيرا محافظه‌كارها عجول هستند و زود دست‌شان رو مي‌شود.

لاريجاني در پاسخ به سوال آخر يكي از خبرنگاران كه پرسيد احمدي‌نژاد در ابتداي به روي كار آمدن احتمال حمله به ايران را صفر مي‌دانست، اما آيا با اين بحران مالي كه در دنيا ايجاد شده، اين احتمال وجود دارد و هم‌چنين آثار بحران اقتصادي بر اقتصاد ايران تا چه اندازه بوده است، گفت: اين بحران مالي آن‌قدر وسيع است كه با حمله دردي از آن‌ها را دعوا نمي‌كند، وقتي آمريكايي‌ها 1400 ميليارد دلار كسري دارند كه به بانك‌ها پمپاژ كنند، با جنگ مشكلي حل نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: بايد به اين مشكل با ديد واقع‌بينانه نگريست و شايد جنگ آن را حادتر كند.

لاريجاني درباره تاثير بحران اقتصادي دنيا در اقتصاد ايران نيز تصريح كرد: البته اثرات اين مساله بر روي اقتصاد ما كه يك اقتصاد درون‌گراست زياد نبوده است؛ زيرا ما يك جمعيت 70 ميليوني داريم كه بايد كارخانجات ما توليدات را براي آن‌ها داشته باشد.

وي اضافه كرد: شايد بر روي دو مورد به صادرات و نفت موثر بوده باشد كه البته درباره صادرات ايران تاثير چنداني نداشته زيرا جنس صادرات ايران طوري است كه از تنوع زياد برخوردار نيست و به عنوان مثال فرش ايران يكه است. البته بايد كنترل شود.

لاريجاني در مورد تاثير بحران اقتصادي دنيا بر قيمت نفت ايران نيز با بيان اين‌كه بايد همه كشورهايي كه صاحب آن هستند توجه كنند، اظهار كرد: از آنجايي كه بودجه‌ي ما با قيمت پايين نفت در مجلس به تصويب رسيده لكن الان فشار زيادي احساس نمي‌كنيم و البته بايد اوپك در اين زمينه گام بردارد.

لاريجاني در ديدار با پادشاه بحرين از ايده وي در خصوص ايجاد يك بلوك اقتصادي در منطقه استقبال كرد و گفت: ايجاد يك بلوك اقتصادي در منطقه باعث پيوستگي بيشتر كشورهاي منطقه مي‌شود.

به گزاش خبرنگار اعزامي خبرگزاي دانشجويان ايران(ايسنا)، ‌به بحرين، دكتر علي لاريجاني در ديدار با ملك حمد بن عيسي آل خليفه، با بيان اين‌كه در دوران زمامداري شما روابط اقتصادي و سياسي دو كشور گسترده‌تر شده است، افزود: سفر جناب ملك به تهران و دكتر احمدي‌نژاد به بحرين در سال گذشته حركت خوبي در جهت توسعه‌ي روابط دو كشور بود.

لاريجاني هم‌چنين خاطرنشان كرد: پروژه طرح صادرات گاز ايران به بحرين نيز، پروژه مهمي است كه مي‌تواند تاثيري بسزا در آينده روابط دو كشور داشته باشد و ما بر اجراي آن جدي هستيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي با ابراز خرسندي از فعاليت سفارتخانه‌هاي كشورهاي عربي در كشور عراق اظهار كرد: شرايط در عراق در حال تغيير است و ما خوشحاليم از اين‌كه كشورهاي عربي سفارتخانه‌هاي خود را در عراق باز مي‌كنند كه اين مساله باعث توسعه‌ي روابط عراق با كشورهاي منطقه مي‌شود.

وي تاكيد كرد: فشارهايي كه آمريكايي‌ها براي امضاي توافقنامه امنيتي به عراق تحميل مي‌كنند در مرحله اول به ضرر آن‌ها و توهين به مردم و مسئولان عراق محسوب مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين ديدار كه بيش از يك ساعت به طول انجاميد، پادشاه بحرين نيز ضمن خيرمقدم و تقدير از رييس مجلس شوراي اسلامي به خاطر خدماتي كه به منطقه و توسعه روابط كشورهاي منطقه دارد، خاطرنشان كرد: ما خواهان ثبات و استقرار امنيت در منطقه هستيم و هرگز موضع ايران را درباره حمايت از آزادسازي كويت و حمايت از مسائل كشورهاي عربي و جهان اسلام فراموش نمي‌كنيم.

وي با بيان اين‌كه بحرين به سطح روابط گسترده و استراتژيك با ايران مي‌انديشد، تاكيد كرد: در سطوح پايين‌تر و مردمي روابط دو كشور ايران و بحرين به صدها سال برمي‌گردد، و پيوندهاي عميق ديني، اعتقادي و تاريخي بر روابط ما حاكم است.

ملك حمد بن عيسي آل خليفه با بيان اين‌كه ديدگاه ما و ساير اعراب در منطقه، نزديكي بيش از پيش با ايران است، گفت: ديدگاه هميشگي من درباره پرونده هسته‌يي ايران اين است كه ايران مي‌تواند از انرژي هسته‌يي استفاده كند و هر چه مي‌خواهد داشته باشد و اين تصميم حاكميت داخل كشور ايران است.

وي خاطرنشان كرد: ايران يك كشور برادر بوده و بيگانه نيست و در طول تاريخ اين برادري بوده است و روابط ما استراتژيك و در جهت توسعه روابط سياسي و اقتصادي با ايران است، كه اميدواريم به تفاهم مشترك دست يابيم و آنچه مي‌خواهيم استقرار، ثبات و امنيت مردم خودمان مي‌باشد.

پادشاه بحرين موضع كشورش در قبال ايران را در جهت حفظ ثبات و امنيت در ايران عنوان كرد و گفت: از آنجا كه ايران به ثبات و امنيت منطقه كمك مي‌كند ما نيز به خاطر اين هدف به حفظ ثبات و امنيت ايران كمك مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به بحرين، رييس مجلس شوراي اسلامي پس از ديدار و گفت‌وگوي يك ساعته با پادشاه بحرين به مدت يك ربع و در پشت درهاي بسته در قصر الصافريه شهر منامه به گفت‌وگوي خصوصي پرداختند.

هم‌چنين رييس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با نخست وزير بحرين تصريح كرد: گسترش روابط با كشورهاي منطقه يك استراتژي درازمدت براي جمهوري اسلامي ايران بوده و تعارف نيست.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در ديدار با خليفه بن سلمان آل خليفه نخست وزير بحرين، روابط دو كشور را داراي پيشينه‌ي تاريخي و بر اساس ايمان و اعتقادات توصيف كرد و گفت: برخي كشورها مي‌خواهند در منطقه اخلال ايجاد كرده و بين كشورها ترس و نگراني نسبت به هم ايجاد كنند و به اختلافات مذهبي دامن بزنند.

وي با بيان اين‌كه فرصت‌ها و امكانات و نيروي انساني خوبي در دو كشور وجود دارد كه مي‌تواند در تحكيم روابط في‌مابين موثر باشد، خاطرنشان كرد: در تاريخ منطقه، شيعيان و اهل سنت در كنار هم زندگي مي‌كردند و حتي در ايران و عراق با هم ازدواج مي‌كردند، اما امروز برخي مي‌خواهند فتنه‌گري كنند و در اين ارتباط افرادي را تحريك مي‌كنند.

لاريجاني هم‌چنين به مسايل عراق و افغانستان و منطقه اشاره كرد و گفت: آنها سياست‌هاي مكارانه و مزورانه دارند و درصدد اين هستند كه مساله‌ي فلسطين به فراموشي سپرده شود.

وي يادآور شد: ما هيچ‌وقت خواهان ايجاد مشكل براي كشورهاي منطقه نبوديم و امنيت، پيشرفت و سعادت شما، امنيت، پيشرفت و سعادت ما محسوب مي‌شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه آمريكايي‌ها در گذشته صدام را عليه ايران تحريك كردند، گفت: متاسفانه برخي از كشورهاي منطقه نيز به صدام پول دادند و حتي يكي از مسوولان كشورهاي منطقه به خاطر 40 ميليارد دلار كمكي كه به صدام كرده بود، از ما عذرخواهي كرد، اما ما به دنبال تلافي نبوديم بلكه همواره به دنبال گسترش همكاري و روابط بين كشورهاي منطقه هستيم.

لاريجاني هم‌چنين به بحران مالي ايجاد شده در جهان اشاره كرد و گفت: اين بحران مالي در جهان زودگذر نيست و ادامه خواهد داشت و آنها به دنبال ماجراجويي در منطقه هستند و مي‌خواهند قيمت نفت را پايين بياورند، به كشورهاي منطقه تسليحات بفروشند و نگراني‌هاي فردي ايجاد كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان از گسترش روابط في‌مابين به‌ويژه تبادل تجربيات پارلماني ايران و بحرين استقبال كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، در اين ديدار نخست وزير بحرين نيز بر تبادل ديدارهاي كشورهاي منطقه تاكيد كرد و گفت: روابط بين ايران و بحرين قديمي است و ما اميدواريم هم‌چنان اين روابط در بين كشورهاي منطقه وجود داشته باشد.

خليفه بن سلمان آل خليفه با تاكيد بر اين‌كه ما نيز در مسايل منطقه‌اي و آن‌چه مي‌گذرد، با شما اتفاق نظر داريم، تصريح كرد: آنها سعي مي‌كردند تلاش‌هايي را در ايجاد تفرقه ميان كشورهاي منطقه ايجاد كنند و ما را از هم دور كنند و هم‌چنان اين تلاش‌ها ادامه دارد.

وي ابراز اميدواري كرد تبادل ديدارها و گفت‌وگوهاي كشورهاي منطقه بايد ادامه داشته باشد تا به روابط قبلي في‌مابين كمك كند و نشان دهد كه تلاش‌هاي آنها در منطقه بي‌نتيجه مانده است.

خليفه بن سلمان آل خليفه خاطرنشان كرد: هدف آنهايي كه به منطقه لشكركشي كرده‌اند، مبارزه با تروريسم و ايجاد ثبات و امنيت بود، اما آن‌چه در منطقه مي‌گذرد، مخالف آن چيزي است كه آنها اعلام مي‌كردند؛ به طوري كه هر روز شاهد كشتار مردم عراق و افغانستان از كودك و بزرگ و پير و جوان هستيم.

نخست وزير بحرين يادآور شد: آنها سعي مي‌كنند ما را از يكديگر بترسانند، اما اگر اين سفرها تقويت شود آنها نيز فرصت ايجاد تفرقه بين ما را نخواهند داشت.

وي در ادامه به سفر اخير وزير نفت جمهوري اسلامي ايران به اين كشور اشاره كرد و گفت: اميدواريم افزايش مبادلات تجاري، صادرات گاز و حجم مبادلات بين دو كشور به سطح قابل قبولي برسد.

نخست وزير بحرين خاطرنشان كرد: ايران كشوري قدرتمند و قوي در منطقه شده و ما دست ايران را براي گسترش همكاري‌ها و مبادلات تجاري مي‌فشاريم.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي در ديدار شب گذشته خود با علي صالح الصالح رييس مجلس شوراي پادشاهي بحرين با اشاره به اين‌كه‌ غربي‌ها مي‌خواهند بحران اقتصادي را به سمت نفت تغيير دهند، گفت: غربي‌ها به دنبال تمهيداتي هستند كه از اين بحران عبور كنند.

علي لاريجاني خاطرنشان كرد: آنها مي‌خواهند مشكل و بحران را به سمت توليدكنندگان سوق دهند و هزينه‌ي مديريت غيرعلمي آنها را ما بپردازيم.

وي با بيان اين‌كه آنها مي‌خواهند قيمت نفت را پايين نگه دارند، اظهار كرد: آنها قصد دارند عمليات رواني در كشورها ايجاد كنند تا سلاح به آنها بفروشند و درآمد بيشتري كسب كنند.

وي هم‌چنين به سفر خود به اروپا اشاره كرد و گفت: در سفرم به اروپا احساس كردم كه غرب دنبال تمهيداتي است كه از اين بحران عبور كند و ما نيز بايد به عنوان كشورهاي اسلامي تدابيري بيانديشيم تا كمترين اثر منفي را از اين بحران داشته باشيم.

هم‌چنين علي صالح الصالح رييس مجلس شوراي پادشاهي بحرين بر سفرهاي متقابل بين دو كشور تاكيد كرد و گفت: از اين‌كه روابط دو كشور به سمت بهتر شدن مي‌رود، خشنود هستيم.

رييس مجلس شوراي پادشاهي بحرين، ايران را كشوري بزرگ و قدرتمند دانست و گفت: لازم است دو كشور ايران و بحرين هماهنگي‌هاي بيشتري داشته و به تبادل تجربيات بپردازند.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به تحولات مهمي كه در منطقه رخ مي‌دهد، همكاري ما ضرورت بيشتري دارد.

صالح اظهار اميدواري كرد، به عنوان عضوي از شوراي همكاري خليج فارس به نقطه‌ي تفاهم مشترك بيشتري برسيم.

رييس مجلس شوراي پادشاهي بحرين هم‌چنين قرارداد گازي جديد ايران و بحرين را تبريك گفته و خواستار هرچه فعال‌تر شدن قرارداد شد و افزود: بحران مالي اخير دنيا تاثير زيادي بر اقتصاد بحرين از جمله بورس و صادرات نداشته و اميدواريم با تدابير كشورهاي عضو اوپك مانع سقوط بيشتر قيمت نفت شويم.

هم‌چنين بعد از ديدار با علي صالح الصالح رييس مجلس شوراي پادشاهي بحرين، رييس مجلس شوراي اسلامي از صحن مجلس شورا بازديد و دفتر يادبود مجلس را امضا كرد و هديه‌اي نيز از طرف رييس مجلس شورا به دكتر لاريجاني اهدا شد.

ضمنا بعد از ضيافت شام به دعوت رييس مجلس نمايندگان، گروه‌هاي دوستي پارلماني ايران و بحرين به رياست اميدوار رضايي و علي محمد نائب رييس مجلس نمايندگان و رييس گروه دوستي پارلماني بحرين و ايران ديدار و گفت‌وگو كردند.

در اين ديدار به تداوم رفت و آمد و پيگيري و حمايت از موافقتنامه‌هاي ميان دو كشور تاكيد شد.

هم‌چنين لاريجاني در ديدار با مجلس نمايندگان بحرين تصريح كرد: اميدواريم شرايط منطقه به نحوي پيش رود كه تحركات‌ آمريكايي‌ها مانع نزديكي كشورهاي اسلامي نشود.

رييس مجلس شوراي اسلامي در اولين برنامه كاري سفرش به بحرين در ديدار با خليفه بن الظهراني، رييس مجلس نمايندگان اين كشور با بيان اين مطلب، افزود: ما در كشور برادر هستيم و امروز بيش از هر زمان امت اسلامي به دوستي بين دول اسلامي نيازمند است و ما با كمال ميل آماده‌ايم تجربيات پارلماني خود را در اختيار شما بگذاريم.

لاريجاني با اشاره به سابقه‌ي صد ساله مجلس در جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان كرد: از انقلاب مشروطه تاكنون در ايران مجلس برقرار بوده و اين مراودات پارلماني مي‌تواند در انتقال تجربيات پارلماني بسيار موثر باشد.

وي يادآور شد: قبل از وقوع انقلاب در ايران، حكومت ديكتاتوري حاكم بود كه با اسرائيل ارتباط داشت ولي با اعراب ارتباط نداشت، اما بعد از انقلاب اسلامي همه اين‌ها تغيير كرد و ما پيشتاز مبارزه با اسرائيل شديم و در كنار اعراب قرار گرفتيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با تبريك شروع به كار دور دوم مجلس نمايندگان بحرين به رييس اين مجلس گفت: ما با كمال احترام، آرزوي موفقيت مسلمين را داريم و به اين دليل آمريكايي‌ها با ما ضديت دارند و درست پس از انقلاب اسلامي اين ضديت شروع شد و علتش اين بود كه آن‌ها پس از انقلاب هر كاري خواستند كردند.

وي به تصويب كاپيتالاسيون در زمان شاه و حضور 30 هزار مستشار آمريكايي در ايران اشاره و تصريح كرد: امام خميني (ره) بر عليه آن‌ها ايستادند و امروز آن‌ها مي‌خواهند همان بلا را بر سر مردم عراق بياورند كه يكي از بندهاي توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق همين مورد است.

لاريجاني همچنين توافقنامه امنيتي عراق را يك توهش مدرن ارزيابي كرد و گفت: آن‌هايي كه به دنبال حقوق بشر هستند پاسخ دهند كه آيا اين قرارداد به نفع حقوق بشر است؟

وي اضافه كرد: آمريكايي‌ها و اشغالگران رفتارهاي دوگانه‌اي دارند و به دنبال ايجاد يك نوع سيطره در دول اسلامي هستند.

رييس قوه مقننه خاطر نشان كرد: نقش آن‌ها در منطقه نقشي نيست كه كشورهاي اسلامي را راحت بگذارد بنابراين حوادث مهمي در منطقه در حال وقوع است و احتياج به رايزني مسئولان اسلامي دارد.

وي با بيان اين‌كه ما كشورهاي اسلامي داراي يك سرنوشت هستيم، گفت: متجاوزان از مسافت‌هاي دوري به عراق آمده‌اند و براي عالم اسلام مشكلي ايجاد مي‌كنند، پس كشورهاي اسلامي بايد يك نگاه جديدي داشته باشند.

لاريجاني تاكيد كرد: آن‌ها به دنبال ايجاد هراس در كشورهاي اسلامي هستند، تا نفت آن‌ها را بگيرند و به آن‌ها سلاح بدهند پس بايد به سياست‌هاي موزيانه آن‌ها توجه داشت.

وي شرايط عراق را شرايط حساسي عنوان كرد و گفت: ما از ابتدا مخالف اشغال عراق بوديم هر چند زخم‌هاي زيادي از صدام خورده بوديم، ولي مي‌دانستيم اگر آمريكايي‌ها بيايند چه بلايي بر سر مردم عراق مي‌آورند.

رييس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: آمريكايي‌ها و متجاوزان نمي‌گذارند دولت مردمي عراق خدمات خود را به مردم اين كشور ارائه كند كه به عنوان مثال پس از چند سال از اشغال اين كشور هنوز روزي دو ساعت برق در آنجا است، آمريكايي‌ها اجازه نمي‌دهند عراق آباد شود، اما براي خود به خوبي پادگان مي‌سازنند.

لاريجاني با تاكيد بر اين‌كه اميدواريم شرايط منطقه به نحوي پيش برود كه تحركات آمريكايي ها مانع نزديكي كشورهاي اسلامي نشود، اظهارداشت: ما اصرار داريم كه روابط خود را با بحرين در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي گسترده كنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، لاريجاني همچنين به مسائل و مشكلات مردم فلسطين اشاره كرد و گفت: در فلسطين مردم به حماس راي دادند، اما غربي‌ها آنها را محاصره كردند آيا اين معناي حقوق بشر جديدي است كه بوش درست كرده است؟ الحمدالله بوش در حال رفتن است، اما مي‌گوييم سگ زرد برادر شغال است.

وي همچنين به مساله هسته‌يي ايران اشاره كرد و اظهار داشت: مساله هسته‌يي ايران نيز يكي از بهانه‌هاي آن‌هاست كه خودشان نيز مي‌دانند و بسيار روشن است با كشورهايي كه صاحب بمب هسته‌يي هستند قراردادهاي هسته‌يي سنگين مي‌بندند، چون آن‌ها متحد آمريكايي‌ها هستند.

لاريجاني در ادامه با طرح اين سوال كه آيا اسرائيل سلاح هسته‌يي ندارد، گفت: آنها از ايران خواستند تا تحت نظارت آژانس فعاليت كند و ما مسائل را يكي يكي حل كرديم اما آن‌ها به دنبال قطعنامه رفتند.

وي خاطر نشان كرد: اما ما ايستادگي كرديم و امروز ايران داراي دانش هسته‌يي است و ما به دنبال بمب اتم نيستيم، كساني كه به دنبال بمب اتم هستند ان‌.پي‌.تي را نمي‌پذيرند و نظارت آژانس را قبول ندارند، اما ما هر دوي آن را پذيرفته‌ايم، بنابراين آن‌ها نمي‌خواهند دول اسلامي صاحب اين دانش شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه ديدار با الظهراني، روابط دو كشور را خوب ارزيابي كرد و گفت: رابطه همكاري درباره گاز نيز تنظيم شد و اين قرارداد بسيار مهمي است كه نشان مي‌دهد ما علاقمند به رابطه با شما هستيم و مي‌خواهيم رابطه‌ي استراتژيك با شما داشته باشيم و اين علامت آن است كه به حرف بدخواهان گوش نكنيم.

وي يادآور شد: ما در همه شرايط برادر و پشتيبان شما هستيم.

همچنين در ابتداي اين ديدار رييس مجلس نمايندگان بحرين با خيرمقدم به رييس مجلس شوراي اسلامي ايران گفت: دو كشور ايران و بحرين دوست و برادر هستند و اين سفرها موجب تقويت روابط مي‌شود.

الظهراني با بيان اين‌كه ما مي‌توانيم در هفتمين سال از تجربه مجلس خود از تجربيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران استفاده كنيم، گفت: مجلس نمايندگان بحرين به تازگي با تشكيل گروه‌هاي دوستي بين كشورها موافقت كرده كه در اين جلسه گروه دوستي ايران و بحرين تشكيل مي‌شود كه لاريجاني نيز گفت:‌ دكتر اميدوار رضايي به عنوان رييس گروه دوستي ايران و بحرين دراين جلسه حضور دارند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن