تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816780757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پزشكان : والدين بيماري تنبلي چشم در كودكان را جدي بگيرند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پزشكان : والدين بيماري "تنبلي چشم" در كودكان را جدي بگيرند
داخلي. اجتماعي. بهزيستي.

به گفته پزشكان متخصص آمبليوپ ياتنبلي چشم يكي از علل شايع كم بينايي و نابينايي در بين كودكان است كه والدين بايد با مراجعه به پزشكان آنرا جدي بگيرند .

طبق آمار سازمان بهداشت جهاني(‪ (WHO‬در حال حاضر ‪ ۴۵‬ميليون نابينا در دنيا وجود دارد و هر سال يك تا دوميليون نفر به اين آمار افزوده مي‌شود.

درهر ثانيه پنج نفر و در هر دقيقه يك كودك در دنيا نابينا مي‌شود و بدون مداخله جدي، آمار نابينايان تا سال ‪ ۲۰۲۰‬به ‪ ۷۵‬ميليون نفر افزايش مي يابد.

اين درحالي است كه به طور متوسط، تخمين زده مي‌شود كه ‪ ۲/۵‬تا ‪ ۳‬درصد مردم جهان به علت بيماري آمبلوپي (تنبلي چشم)، دچار كم بينايي و نابينايي شوند.

از نظر علمي آمبليوپي يا تنبلي چشم يك اختلال اكتسابي بينايي يك طرفه و گاه دو طرفه است كه پس از رفع هر گونه عيب انكساري و يا ضايعه ارگانيك در چشم برطرف نشده و كماكان ادامه مي‌يابد و افراد مبتلا داراي ديد طبيعي نمي‌باشند.

تنبلي چشم نوعي اختلال بينايي است كه در صورت عدم درمان حتي با استفاده از عينك و با سلامت آناتوميك چشم، ديد باز هم كامل نخواهد شد.

عوامل ايجادكننده تنبلي چشم:
الف: اشكالات مادرزادي در ساختمان چشم مانند آب مرواريد و پايين افتادگي پلك كه باعث مي‌شود چشم نتواند تصوير واضحي از اشياء دريافت كند و به تدريج دچار تنبلي مي‌شود.

ب: در نزديك بيني، دوربيني و آستيگماتيسم اگر ديد هر دو چشم بسيار كم باشد، هر دو چشم و اگر تفاوت ديد آنها زياد باشد، چشم ضعيف‌تر نمي‌تواند تصوير واضحي از اشياء دريافت كند و دچار تنبلي مي‌شود.

ج: لوچي يا انحراف چشم نيز مي‌تواند باعث شود تا چشم منحرف نتواند تصوير واضحي دريافت كند و به تدريج تنبلي در آن چشم ايجاد مي‌شود.

به گفته كارشناس مسئول دفتر پيشگيري ازمعلوليت‌هاي سازمان بهزيستي گلستان، عدم تشخيص و درمان به موقع تنبلي چشم مي‌تواند موجب كاهش بسيار شديد ديد يك يا هر دو چشم و گاهي نابينايي شود در حالي كه با تشخيص و درمان به موقع، چشم ديد كامل خود را به دست خواهد آورد.

"رقيه كامراني" به ايرنا افزود: بهترين سن براي تشخيص و درمان اين بيماري سنين پيش دبستاني و ترجيحا تا قبل از پنج سالگي است، به همين علت اين دوره را سنين طلايي مي‌نامند و هر چه تشخيص به عقب بيفتد، درمان مشكل- تر شده و ميزان بهبودي كمتر خواهد بود.

به گفته وي، درمان در سنين ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬سال ديد كامل نخواهد داد و بعد از از دوازده سالگي هم هيچ اثري در بهبود ديد چشم ندارد، نكته قابل توجه اينكه در بيشتر موارد ظاهر چشم تنبل كاملا طبيعي است و هيچ نشانه‌اي از بيماري در آن ديده نمي‌شود، به همين علت پدر و مادر و اطرافيان متوجه خطر مهمي كه فرزندان شان را تهديد مي‌كند نيستند.

وي تاكيدكرد: البته در بعضي موارد ممكن است چشم تنبل دچار انحراف(لوچي) نيز باشد بنابراين بايد بلافاصله پس از مشاهده لوچي در چشم كودك، به متخصص مراجعه كرد.

درمان تنبلي چشم معمولا با بستن چشم سالم و محروميت موقت آن از بينايي صورت مي‌گيرد، اين عمل باعث مي‌شود كه چشم تنبل به اجبار فعاليت عصبي بيشتري داشته باشد.

در اين خصوص درست بستن چشم بايد با نظر چشم پزشك تعيين شود و در فواصل مشخص نيز معاينه چشم به وسيله چشم پزشك انجام شود.

از ‪ ۱۲‬سال پيش، برنامه تنبلي چشم با هدف پيشگيري از كم بينايي و نابينايي از سوي سازمان بهزيستي كشور و با همكاري آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در سراسر كشور اجرا مي‌شود، كه باعث شناسايي بيماري تنبلي چشم در بسياري از كودكان و درمان به موقع آنها شده است.

در راستاي اجراي برنامه پيشگيري از تنبلي چشم در ‪ ۱۲‬سال گذشته در كشور، ‪ ۱۲‬ميليون و ‪ ۷۰۰‬هزار كودك سه تا شش ساله تحت پوشش اين برنامه قرار گرفتند كه از اين تعداد ‪ ۳۵۵‬هزار كودك با انواع اختلالات بينايي شناسايي شدند كه از اين تعداد، ‪ ۱۰۵‬هزار نفر آمبليوپ يا تنبلي چشم داشتند.

در استان گلستان امسال برنامه پيشگيري از تنبلي چشم از امروز، اول آبان ماه همزمان با سراسر كشور و بانواختن زنگ تنبلي چشم به طور نمادين در مدرسه "فاطميه" گرگان آغاز شد.

در كشور اين برنامه براي كودكان چهار تا شش ساله انجام مي‌شود، اما در استان گلستان تلاش شده است تا اين برنامه براي كودكان دو تا شش ساله اجرا شود.

برنامه پيشگيري ازتنبلي چشم در تمامي مهد كودك‌ها، آمادگي‌ها و پايگاههاي ثابت و سيار، مراكز بهداشتي درماني و خانه‌هاي بهداشت روستايي به مدت يك ماه اجرا مي‌شود.

كامراني با اشاره به اجراي برنامه پيشگيري از تنبلي چشم در سال ‪ ۸۶‬در استان خاطرنشان كرد: اين برنامه سال گذشته براي كودكان سه تا شش سال گلستاني انجام شد كه در اين برنامه ‪ ۷۵‬هزار و ‪ ۱۹۹‬كودك واجد شرايط اين طرح بودند.

وي يادآور شد: سال گذشته ‪ ۴۹‬هزار و ‪ ۲۷۲‬كودك سه تا شش ساله (حدود ‪۶۵‬ درصد) در استان تحت پوشش اين برنامه قرار گرفتند، كه ‪ ۷۶۲‬نفر از آنها دچار انواع اختلالات بينايي بودند.

وي ادامه داد: از بين اين افراد، ‪ ۱۸۷‬كودك مبتلا به تنبلي چشم شناخته شدند كه براي درمان به مراكز درماني ارجاع داده شدند.

با اجراي برنامه پيشگيري از تنبلي چشم، بسياري از آسيب‌ها و بيماري‌ها در زمينه چشم و تنبلي چشم شناسايي شده و با درمان به موقع آنها از بروز آسيب‌هاي جدي در بزرگسالي جلوگيري مي‌شود.ك ‪۴‬
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن