واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "جلوه هاي بصري در سينما" مرور شد
نشست كارشناسي "جلوه هاي بصري در سينما" ( ويژوال افكت)، با حضور كارشناسان و فعالا اين عرصه، توسط دفتر توسعه فناوري معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي برگزار شد.
به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، "امير رضا معتمدي" استاد دانشگاه، در اين نشست، با اشاره به اينكه جلوه هاي بصري از حدود 14 سال پيش به صورت كمرنگ و مقطعي در ايران آغاز شد، گفت: متاسفانه اين امر به شكل خيلي پراكنده و حاشيه اي وارد سينما شده و هر فردي با ابتكار عمل خويش، به جلوه هاي بصري دست اندازي كرده است.
اين استاد دانشگاه، ادامه داد: زماني كه انيميشن به صورت ابتدايي بر روي سفال ها و كاغذها ابداع شد، انسان ياد گرفت كه مي تواند مفاهيم را با تصاوير منتقل كند و اين مفاهيم يعني ابزار تصوير از كلام قويتر است.
به گفته معتمدي، فيلم در حقيقت همان فكر مصور است كه با تصوير كه در حقيقت نقش كلام را بازي مي، كند سخن مي گويد و جلوه هاي بصري هم فرآيندي است كه به تصوير امكان آزاد بودن همچون انديشه را مي دهد.
اين كارشناس، توضيح داد: انديشه ما خيلي آزاد است و هر چيزي را مي توانيم تصوير كنيم، ولي همه آنها را نمي توان به كلام تبديل كرد.
وي، يادآور شد: در فضاي سينما، جلوه هاي بصري اين امكان را به كارگردان و فيلمساز مي دهد كه فراتر از كلام برود و از كلمات دور شود و تصاويري را نشان دهد كه مفاهيم ذهن خالق آن فيلم بوده است و با وجود اين امكان (ويژوال افكت) ديگر فيلمنامه نويسان براي خلاقيت هاي ذهني خود محدوديت قائل نمي شوند و آنچه در ذهن آنها خلق مي شود را مي توانند بر روي كاغذ بياورند وآنها را به تصوير تبديل كنند.
معتمدي، جلوه هاي ويژه را از صنوف قديمي و داخلي سينما دانست و ادامه داد: جلوه هاي ويژه با جلوه هاي بصري تفاوت هاي زيادي دارد. اين صنعت همانند اصل سينما، يك صنعت وارداتي است، در نتيجه اصطلاحي كه براي آن وجود دارد، ويژوال افكت است. در نتيجه ويژوال افكت به جلوه هاي بصري يا تصويري، ترجمه مي شود.
وي، درباره تفاوت عمده اين صنعت با جلوه هاي بصري اظهارداشت: اصولا جلوه هاي ويژه يك حرفه توليدي يعني پروداكشن است، فيلمساز در زمان توليد يك فيلم، از آن بهره مي برد، در صورتي كه جلوه هاي بصري يك فرآيند پست پروداكشن يا پس توليد است.
اين استاد دانشگاه، تصريح كرد: جلوه هاي بصري، تركيب غير قابل تفكيكي از علم و هنر" است، علم اينكه ما بفهميم انسان چگونه محيط پيرامون و اتفاقات را از طريق محركهاي صوتي و تصويري درك مي كند و مي شناسد، و هنري اشت كه به انسان اين قابليت را مي دهد تا تاثير آن محركها را بر ذهن شبيه سازي كند.
او همچنين افزود: جلوه هاي بصري و تصويري، ارتباط مستقيمي با فناوري دارد و تاريخچه آن از زماني كه كامپيوتر وارد سينما شد، شروع گرديد، يعني در زمانهاي گذشته اتفاقات درون فيلم ها در لابراتوار و بر روي نگاتيو و با روش هاي دستي انجام مي شد، زماني كه رايانه وارد زندگي افراد شد و همه با آن آشنا شدند، فيلمسازان هم به آن روي آوردند و توسط اين ابزار توانستند كارهايي را انجام دهند كه قبل از آن امكان پذير نبود و صنعتي به نام ويژوال افكت بوجود آمد.
"ويژوال افكت" شاخه اي از صنعت موشن گرافيك است، موشن گرافيك يعني زماني كه ما تصاوير متحرك را مي سازيم و از لحاظ تعريفي هر وقت شما چند تصوير را پشت هم به شكلي قرار دهيد كه حركت ايجاد كند، به آن موشن گرافيك يا انيميشن گفته مي شود.
چهارشنبه 1 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]