تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820992127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوراي سياستگذاري خودرو دير عمل كردافزايش 5/1 ميليون توماني تندر 90 از سوي خودرو سازها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: شوراي سياستگذاري خودرو دير عمل كردافزايش 5/1 ميليون توماني تندر 90 از سوي خودرو سازها
گروه خودرو – در حالي كه دو شركت‌ايران‌خودرو و پارس‌خودرو طي دو ماه گذشته چنين وانمود مي‌كردند كه در انتظار تصميم شوراي سياست‌گذاري خودرو براي افزايش قيمت تندر 90هستند، ارائه فاكتورهاي پيش‌فروش مرحله دوم اين خودرو از سوي مشتريان، نشان‌دهنده آن است كه دو خودروساز مذكور پيش از اعلام نظر اين شورا اقدام به افزايش بهاي تندر -90 تا سقف يك ميليون و 500هزار تومان كرده‌اند.


هرچند توليدكنندگان خودروي تندر -90 از سال گذشته زمزمه‌هايي مبني بر ضرر مالي ناشي از توليد اين خودرو فرانسوي را به گوش مسوولان وزارت صنايع و معادن رسانده بودند و حتي قيمت پيشنهادي خود را به‌طور مكتوب به شوراي سياست‌گذاري خودرو، ارسال كردند، اما اين شورا بنا به تعهدي كه وزير صنايع و معادن به آن پايبند است (عدم افزايش قيمت خودرو) تاكنون پاسخ قانع‌كننده‌اي به گلايه خودروسازها نداده است. دو شركت ايران‌خودرو و پارس‌خودرو درپي افزايش قيمت يورو و همچنين طولاني شدن روند توليد تندر -90، اعلام كردند كه در ازاي توليد هر تندر، به ميزان يك ميليون و 500هزار تومان ضرر مي‌كنند.
آنها با تاكيد بر پروسه طولاني توليد و همچنين ناتواني قطعه‌سازان و شركت رنو در تامين قطعات و معطلي خط توليد، عنوان مي‌كنند كه توليد تندر -90 به خصوص براي شركت ايران‌خودرو صرفه اقتصادي نداشته، مگر آنكه در قيمت اين خودرو تجديدنظر شود.
اما آنچه پيش از اين به طور مكرر در مطبوعات منعكس مي‌شد از سويي گلايه‌مندي خودروساز‌ها از وضعيت موجود بود و از سوي ديگر عدم رضايت شوراي سياستگذاري مبني بر افزايش قيمت تندر 90، حتي علي‌اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي عنوان كرده كه تاكنون در شوراي سياستگذاري خودرو تصميمي درخصوص افزايش قيمت تندر 90 اتخاذ نشده است. اما صدور فاكتور‌هاي پيش‌‌فروش مرحله دوم اين خودرو از سوي دو خودروساز، نشان‌دهنده آن است كه دو شركت مذكور ظاهرا كمي بي‌طاقت شده و قبل از اعلام بهاي تندر 90 از سوي شوراي سياستگذاري، اقدام به افزايش يك ميليون و 500 هزار توماني اين خودرو كرده‌اند.
حتي يكي از مديران اين شركت‌ها چندي پيش عنوان كرد كه اگر شوراي سياستگذاري در موعد تعيين شده باز هم از اعلام قيمت تندر 90 سرباز زند، اين شركت به خواسته خود عمل مي‌كند. كه ظاهرا شركت توليدكننده حتي قبل از اين اولتيماتوم نسبت به افزايش قيمت، اقدام كرده است.
همان‌گونه كه ديگر شركت خودروساز نيز چنين كرد. اما اظهارنظر روز گذشته وزير صنايع در اين هياهوي بازار تندر 90 جالب است چرا كه وي عنوان كرده، «افزايش قيمت تندر 90 تنها با تصميم اين وزارتخانه مجاز است و تاكنون تصميمي درخصوص اين افزايش گرفته نشده است.» وي حتي تاكيد كرده كه افزايش قيمت خودرو تندر 90 بدون مجوز وزارت صنايع و معادن غيرقانوني است لذا در صورت تخطي شركت‌هاي خودروساز با آنان برخورد خواهد شد.علي‌اكبر محرابيان همچنين گفته است كه هر گونه افزايش قيمت تندر براي كساني كه در مراحل اول ثبت‌نام كرده‌اند، ممنوع و شركت‌هاي خودروسازي بايد براساس تعهد قبلي خود عمل كنند. اظهارنظر وزير صنايع‌و‌معادن در شرايطي است كه حتي خودروسازها نيز درخواست افزايش بهاي تندر-90 در مرحله اول پيش‌فروش را نداشته و تنها از شوراي سياستگذاري براي مرحله دوم، مجوز خواسته‌اند.
محرابيان در ادامه با اشاره به اينكه تندر-90 داراي ويژگي‌هاي ايمني مناسب است، اظهار داشته كه با توجه به بالا رفتن قيمت مواد اوليه ساخت خودرو و همچنين ترقي ارزش يورو امكان دارد شركت‌هاي خودروسازي تقاضاي افزايش تندر-90 را داشته باشند.
وزير صنايع‌و‌معادن بايد به خوبي مطلع باشد كه خودروسازها با قاطعيت درخواست افزايش قيمت تندر-90 را به شوراي سياست‌گذاري داده‌اند و اما و اگر در درخواست آنها نديده نشده است. در ادامه محرابيان با بيان اينكه آغاز دوره جديد ثبت‌نام تندر-90 منوط به تصميم اين وزارتخانه است ادامه داده كه«البته هر گونه درخواست شركت‌هاي خودروسازي به معناي تغيير قيمت نيست و افزايش قيمت تندر-90 به تصويب وزارت صنايع بستگي دارد. اين اظهارنظر وزير صنايع‌و‌معادن نيز در شرايطي است كه شركت پارس‌خودرو در تاريخ
25 /6 /87 اقدام به پيش‌فروش مرحله دوم تندر-90 با اعمال قيمت موردنظر خود كرده و شركت ايران‌خودرو نيز در تاريخ 30/ 11/ 1386.
هرچند كه وزير صنايع و معادن نيز براي اعمال ثبات بازار خودرو تحت‌فشار است اما خودروسازها نيز به دنبال تحريم قطعات برخي از خودروهاي توليدي و همچنين رويارويي با مشكلاتي همچون گشايش اعتبار و افزايش قيمت مواد اوليه، به دنبال خواسته‌هاي خود هستند. در اين بين شوراي سياست‌گذاري با علم به تمام مسائل و مشكلات وزارت صنايع در تثبيت قيمت خودرو، از سويي و مصائب مالي خودروسازها از سويي ديگر هنوز از اعلام قيمت تندر-90 سرباز زده است. هرچند كه روز گذشته شنيده شد كه اعضاي شوراي سياستگذاري خودرو به اتفاق، افزايش قيمت تندر-90 را تصويب اما به دليل عدم‌حضور هميشگي وزير در اين جلسه، تاييد نهايي نشده است.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن