تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820892042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح گفتگوي فارس با معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه: انتخابات اخير شوراي امنيت زير سايه تهديد آمريكا و انگليس برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح گفتگوي فارس با معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه: انتخابات اخير شوراي امنيت زير سايه تهديد آمريكا و انگليس برگزار شد
خبرگزاري فارس: معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه كشورمان گفت: انتخابات جمعه گذشته شوراي امنيت كه منتج به انتخاب ژاپن شد، زير سايه تهديد و فشار فزآينده آمريكا و انگليس برگزار شد.


«سيد محمدعلي حسيني» معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه كشورمان در گفتگويي مفصل با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس در خصوص كانديداتوري ايران براي عضويت غيردائم در شوراي امنيت سازمان ملل مي‌گويد: ‌ما معتقديم كه حضور كشورهاي مستقل و داراي ظرفيت‌هاي مناسب مثل جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند به افزايش كارايي شورا در دفاع از حقوق اعضاي سازمان ملل متحد كمك كند.
به باور حسيني شوراي امنيت بايد نمادي از ديدگاه‌هاي مختلف جهان باشد.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه در ادامه اين گفتگو قطعنامه 1835 را غيرقابل توجيه و غيرسازنده مي‌داند و درباره تاسيس دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران معتقد است كه آمريكايي‌ها نمي‌خواهند رابطه سالمي برقرار كنند.
متن كامل اين گفتگو را در زير مي‌خوانيد.

* عضويت در شوراي امنيت حق و فرصتي براي همه كشورهاي عضو سازمان ملل

معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه در خصوص حضور دقيقه‌ نودي ژاپن براي عضويت غيردائم در شوراي امنيت سازمان ملل، با اشاره به اعلام كانديداتوري جمهوري اسلامي ايران براي تصدي اين پست در سال 1996 ميلادي (12 سال پيش) اظهار داشت: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران همواره بر موضوع عدالت محوري، لزوم گسترش چندجانبه ‌گرايي و ضرورت وجود چند صدايي در حوزه بين‌الملل و سازمان ملل تاكيد داشتيم.
حسيني با بيان اينكه ما (ايران) معتقديم ايجاد فرصت‌هاي برابر براي همه كشورهاي عضو سازمان ملل جهت عضويت غيردائم در اين شورا مي‌تواند از مصاديق تلاش براي دستيابي به عدالت باشد، اظهار داشت: حضور برخي از اين قدرت‌هاي انحصارطلب در شوراي امنيت مانع از انجام وظايف اصلي اين شورا در پاسداري از صلح، امنيت و برپايي عدالت شده است.
وي ادامه داد: ما معتقديم كه حضور كشورهاي مستقل و داراي ظرفيت‌هاي مناسب مثل جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند به افزايش كارايي شورا در دفاع از حقوق اعضاي سازمان ملل متحد كمك كند.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه كشورمان با بيان اينكه جمهوري اسلامي همواره بر لزوم گسترش عدالت و چندجانبه گرايي در روابط بين‌الملل، حمايت از استقلال، توسعه و پيشرفت كشورها به ويژه كشورهاي در حال توسعه تاكيد داشته، افزود: ايران تمامي تلاش خود را براي مبارزه با ظلم و نابرابري در جهان به كار بسته است.
به گفته حسيني ايران حتي در سخت‌ترين شرايط بر پايبندي به حقوق بين‌الملل و قواعد جهاني، پرهيز از مناقشه و جنگ و روي آوردن به گفتگو براي حل معضلات جهاني تاكيد كرده است.
وي عملكرد ايران در حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي از جمله تلاش براي برقراري آتش بس در نبردهاي مسلحانه در عراق، استقرار صلح و ثبات در اين كشور و همچنين عملكرد جمهوري اسلامي ايران در برقراري صلح و آرامش در افغانستان و كمك به بازسازي اين كشور و اقداماتي كه در پذيرايي آوارگان افغان به عمل آورده و همچنين تلاش‌هاي بي دريغ و همه جانبه‌ در مقابله و مبارزه با مواد مخدر را گوياي نقش مهم ايران در راستاي حفظ صلح و امنيت بين‌المللي دانست.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه كشورمان در خصوص تصميم ايران براي عضويت غيردائم شوراي امنيت، خاطرنشان كرد: تصميم ما مبتني بر اين بود كه از فرصت حضور در شوراي امنيت استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه ما عضويت در اين شورا را حق و فرصتي براي همه كشورهاي عضو سازمان ملل مي‌دانيم، اظهار داشت: به اعتقاد ما شوراي امنيت و تركيب موجود آن به هيچ وجه بيانگر واقعيات جهان امروز نيست و لازم است اصلاحات ماهوي در ارتباط با تعداد، تركيب اعضاي شورا و حق وتو انجام و اين فرصت به تمامي كشورها براي حضور در اين شورا داده شود.
حسيني با ذكر اين نكته كه در طي شصت و چند سال گذشته كه از تاسيس سازمان ملل و شوراي امنيت مي‌گذرد قريب به دو سوم از كشورهاي عضو اين سازمان حتي براي يك بار هم فرصت حضور در شورا را پيدا نكرده‌ يا فقط يك بار براي مدت دو سال عضو غيردائم اين شورا بوده‌اند، اين را نشانگر ناعادلانه و غيرمنصفانه بودن حضور كشورهاي مختلف در اين شورا دانست و افزود: اين موضوع باور ايران مبني بر ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل را تاييد مي‌كند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر ژاپن و قبل از آن مغولستان، كه از كانديداتوري انصراف داد، نبودند و ايران تنها كانديداي آسيا براي عضويت غيردائم شوراي امنيت بود، آيا جمهوري اسلامي مي‌توانست آراء مورد نياز براي عضويت غيردائم در شوراي امنيت را به دست آورد؟ اظهار داشت: روال غالب اين گونه است كه كشورها در حوزه‌ها و گروه‌هاي مختلف جغرافيايي به وحدت نظر رسيده و كانديداي مورد نظر خود را معرفي مي‌كنند.
حسيني ادامه داد: يكي از نكاتي كه ما به دوستان ژاپني خود منعكس كرديم اين بود كه اين رويه در گذشته رويه مناسب و درستي بوده و معتقديم بايد همچنان استمرار داشته باشد و نبايد خدشه‌اي به اين رويه وارد آيد.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه كشورمان يادآور شد: اگر همان رويه دنبال مي‌شد ايران به عنوان تك كانديداي گروه آسيايي معرفي و راي لازم را به دست مي‌آورد.

* شوراي امنيت بايد نمادي از ديدگاه‌هاي مختلف جهان باشد

وي با بيان اينكه به اعتقاد ما شوراي امنيت بايد نمادي از ديدگاه‌هاي مختلف جهان باشد، اعمال نفوذ برخي از قدرت‌ها از جمله آمريكا براي انتخاب برخي از كشورهاي خاص و مخالفت با تعدادي از كشورهاي مستقل و مخالف خود را به اين دليل دانست كه اين قدرت‌ها مي‌خواهند تك صدايي و يك جانبه‌گرايي را دنبال كرده و نمي‌خواهند صداي مخالف كه مي‌تواند براي اصلاح سازمان ملل و مديريت جهاني كمك كننده باشد، شنيده شود.
حسيني با اشاره به كانديداتوري ونزوئلا در سال گذشته، گفت: به دليل هم نظر نبودن ونزوئلا با آمريكا، آن قدر بهانه جويي كردند تا ونزوئلا نتوانست آراء لازم را در اين زمينه به دست آورد.
وي به ناعالادنه و ناسالم بودن سيستم انتخابات براي عضويت غيردائم شوراي امنيت اشاره كرد و افزود: كشوري كه براي 9 دوره انتخاب شده از همان حقي برخوردار است كه كشوري كه يك دوره انتخاب شده و در واقع اين نظام ناعادلانه باعث شده كه اين عضويت تنها بين برخي از كشورهاي خاص گردش كند و كشورهاي صاحب قدرت تلاش كردند همان تك صدايي را همچنان حفظ كنند.

* انتخابات هفته گذشته زير سايه سياست تهديد و فشار فزآينده آمريكا و انگليس

معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه در واكنش به اظهارات «جان سايرز» نماينده دائم انگليس در ديده‌بان سازمان ملل متحد درباره عدم توفيق ايران در كسب آراء لازم در شوراي امنيت و اينكه گفته بود «شكست ايران نشانه‌اي بسيار مهم از نگراني‌هاي همه اعضا نسبت به اقدامات اين كشور است و اينكه اگر ايران به عضويت شوراي امنيت در مي‌آمد مي‌توانست سبب كارشكني در انجام وظيفه موثر شورا شود»، با بيان اينكه بديهي است كه قدرت‌هاي انحصار طلب و سلطه‌گر چون آمريكا و انگلستان مانع از ورود كشورهاي مستقل و انقلابي به شوراي امنيت و چند صدايي شدن اين شورا شوند، اظهار داشت: آنها همه امكانات خود را به صورت آشكار و پنهان براي جلوگيري از ورود كشورهاي مخالف خود بسيج كردند و انتخابات هفته گذشته نيز زير سايه آشكار و سياست تهديد، تطميع و فشار فزآينده آمريكا، انگليس و قدرت‌هاي غربي برگزار شد.
حسيني افزود: آنها مي‌دانند كه اگر كشورهاي مستقل و انقلابي همچون كشورمان وارد شوراي امنيت شوند، عملكرد غلط آنها را به چالش مي‌كشند.
به گفته وي حضور برخي قدرت‌هاي انحصارطلب از جمله انگليس در شوراي امنيت، عملاً اين شورا را در انجام وظايف خود كه همانا ايجاد صلح، امنيت و ثبات در جهان برپايه عدالت است با بن بست مواجه كرده است.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه اضافه كرد:‌به نظرم اظهارات آقاي سايرز بيشتر براي لاپوشي عملكرد ضعيف انگلستان در عرصه بين‌المللي است.
وي با اشاره به مسئوليت انگلستان در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، خاطرنشان كرد: در حال حاضر توليد سالانه مواد مخدر در افغانستان از 200 تن در زمان قبل از اشغال به 9 هزار تن در سال رسيده يعني 45 برابر شده است. اين در حالي است كه انگلستان نه تنها در افغانستان براي كنترل مهار مواد مخدر كاري نكرده بلكه حتي تلاش نكرده كه ابتكاري در اين زمينه در شوراي امنيت داشته باشد ولي به ناحق در زمينه تصويب چندين قطعنامه در خصوص برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان پيشقدم بوده است.

* ژاپن عدالت‌ محوري را دنبال كند

حسيني در ادامه اين گفتگو خاطرنشان كرد: توقع و انتظار ما از ژاپن اين است كه اين كشور بتواند كشورهاي آسيايي و كشورهاي در حال توسعه را به خوبي نمايندگي كند و عدالت محوري را در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي دنبال نمايد.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو با بيان اينكه در عرصه بين‌الملل مي‌توان از بسياري از فرصت‌ها براي اثرگذاري استفاده كرد، يادآور شد: البته اثرگذاري در عرصه سياست خارجي و بين‌الملل تدريجي است.
به گفته حسيني نمي‌توان در نظام ناعادلانه حاكم بر يك نهاد بين‌المللي انتظار تغييرات ناگهاني داشت.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه در عين حال گفت: اگر ايستادگي و مقاومت‌هايي از سوي كشورها انجام نگيرد، شاهد خواهيد بود كه وسعت و حجم خواسته‌هاي نامشروع و غيرقانوني برخي از قدرت‌هاي يك‌جانبه گرا، سلطه‌گر و زورگو چه به سر دنيا و نقاط مختلف آن خواهد آورد.
وي اضافه كرد: مقاومت‌ها، همگرايي‌ها و همراهي‌هاست كه در مقابل بسياري از خواسته‌ها و اغراض سياسي نامشروع قدرت‌هاي بزرگ ايستادگي مي‌كند.
حسيني ادامه داد: يك مرحله اين است كه در مقابل يك نظام ناعادلانه و ظالمانه سلطه بتوانيم پايداري مدبرانه داشته باشيم و رويكردها و ديدگاه‌هاي منطقي و مشروع خود را اعلام و دنبال كنيم و ديگران را تا حد ممكن همراه با رويكرد خود سازيم و از ديگر سو همزمان با اين پايداري، در جهت اصلاح برخي از رويه‌ها تلاش كنيم كه اين امر ناممكن نيست.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه به بسياري از قطعنامه‌هاي صادره و سياست‌هايي كه محرك اصلي آن ممكن است يكي يا دو قدرت باشند اشاره كرد كه زماني به بحث گذاشته مي‌شوند با موضع گيري كشورهاي مختلف مواجه مي‌شوند.
به گفته حسيني هر كشوري براساس اندازه، تاثيرگذاري در تحولات، استقلال و اقتدارش در عرصه بين‌المللي مي‌تواند اثرگذار باشد.
وي با بيان اينكه برخي از كشورها هستند كه از ظرفيت و قابليت‌هاي موجود خود نيز غافل هستند، اظهار داشت: يكي از ايده‌ها و باورهايي كه باعث شد كانديداتوري براي عضويت غيردائم در شوراي امنيت را دنبال كنيم اين موضوع بود كه به خيلي از اين كشورها عنوان كنيم كه اين حق و فرصتي است كه حتي ما، شما و همچنين ساير كشورهاي عضو سازمان ملل بايد از آن برخوردار باشند و اين گونه نيست كه حالت چرخشي بين تعدادي از كشورهاي محدود داشته باشد.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه با اشاره به اجلاس وزراي خارجه عدم تعهد كه اخيراً در تهران برگزار شد و طرح اين موضوع با كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس، خاطرنشان كرد: اينكه شما اين باور را مطرح و آنها در مرحله اول بپذيرند گام مهمي است و در مراحل و گام‌هاي بعدي تلاش شود از اين فرصت و ظرفيت استفاده شود و پس از آن كه اين فرصت و ظرفيت در اختيار كشوري قرار گرفت، بتواند از آن براي نمايندگي مناسب از سوي كشورهاي در حال توسعه استفاده كند.
حسيني با بيان اينكه اين تاثيرگذاري نيازمند زمان است، اظهار داشت: ‌البته دشمنان و كساني كه از نظام فعلي منتفع مي‌شوند و سال‌هاست كه از آن بهره برده‌اند تمامي تلاش خود را به كار مي‌گيرند كه اين نظام را حفظ كنند و آنها بيكار ننشسته و هزينه‌هاي تبليغاتي، مادي و رسانه‌اي صرف مي‌كنند تا اين سيستم را حفظ كنند.
وي ادامه داد:‌ اگر هدف ما هدف درستي است كه درست هم هست و معتقديم عدالت محوري بايد در عرصه بين‌المللي در همه تصميمات مورد توجه قرار گيرد و رويكرد درستي را نيز براي رسيدن به اين هدف اتخاذ كرده‌ايم، طولاني و زمان برشدن آن نبايد ما را از پيگيري آن منصرف سازد.

* آمريكايي‌ها نمي‌خواهند رابطه سالمي برقرار كنند

معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه كشورمان در مورد راه‌اندازي دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران با بيان اينكه درخواستي در اين زمينه مطرح نشده است، خاطرنشان كرد: آمريكايي‌ها به دنبال اهداف ديگري مي‌گردند و نمي‌خواهند رابطه سالمي برقرار كنند و تاكنون هيچ گامي در مسير درست برنداشته و درخواستي هم مطرح نكرد‌ه‌اند.

* بانيان قطعنامه به آمادگي ايران براي كمك به حل چالش‌هاي جهان پاسخ دهند

حسيني همچنين در بخش ديگري از اين گفتگو صدور قطعنامه 1835 را غيرقابل توجيه و غيرسازنده خواند و افزود: كشورهاي باني اين قطعنامه بايد تلاش مي‌كردند به جاي افزودن بي اعتمادي ملت ايران، نسبت به جلب اعتماد آنها از طريق همكاري سازنده و پاسخ به پرسش‌هاي منطقي جمهوري اسلامي اقدام مي‌كردند.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه كشورمان با اشاره به رويكردي كه برخي از كشورهاي غربي نشان دادند، خاطرنشان كرد: اين رويكرد نشان داد كه مشكل اصلي، گفتگو نيست چرا كه ما بارها بر انجام گفتگوهاي سازنده تاكيد كرديم.
وي افزود: به نظر مي‌رسد مشكل اصلي آنها اين است كه نمي‌خواهند اين رويكرد منطقي و مبتني بر واقعيات موجود را مورد توجه جدي قرار دهند.
حسيني به اين كشورها توصيه كرد كه به اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به حل و فصل چالش‌هاي مهم منطقه‌اي و جهاني پاسخ مثبت بدهند و از اقدامات سياسي كه هيچ كمكي به حل مشكلات آنها نمي‌كند، بپرهيزند.

* امضاي يادداشت تفاهم بين ايران، عراق و كميته بين‌المللي صليب سرخ

معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه كشورمان همچنين در بخشي از اين گفتگو با اشاره به امضاي يادداشت تفاهم مشترك پيرامون حل و فصل جامع مسائل انساني باقيمانده از جنگ تحميلي بين ايران، عراق و كميته بين المللي صليب سرخ در روز پنجشنبه 25 مهرماه در مقر اين كميته در ژنو گفت: اين يادداشت تفاهم بين اينجانب، خانم وجدان سليم وزير حقوق بشر عراق و خانم بياتريك مژوان روگو مدير عمليات خاورميانه و شمال آفريقاي كميته بين‌المللي صليب سرخ امضا شد كه به موجب آن يك كميته مشترك سه جانبه كه سالي يك بار تشكيل جلسه خواهد داد به موارد حل و فصل نشده از پرونده مربوط به اسراي سابق جنگي خواهد پرداخت.
وي افزود: يك كميته سه جانبه ديگر نيز مسئوليت بررسي و حل و فصل نهايي پرونده مربوط به مفقودين جنگ و از سرگيري عمليات مشترك تفحص اجساد در مرزهاي دو كشور را عهده‌دار خواهد بود كه اين كميته سالي دو بار تشكيل جلسه مي‌دهد.
حسيني همچنين گفت كه يك نشست سالانه نيز به منظور نظارت بر حسن انجام كار اين دو كميته در سطح عالي برگزار مي‌شود.

* فعاليت هيئت ايراني در عرصه ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي

سيد محمدعلي حسيني در بخش پاياني اين گفتگو در خصوص رايزني‌هاي منوچهر متكي در نيويورك در حاشيه شصت و سومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل با بيان اينكه در اين اجلاس 79 كشور در سطح رئيس، 50 كشور در سطح معاون رئيس جمهور و نخست‌وزير و تعداد زيادي به رياست وزراي خارجه و سطوح ديگر شركت كردند، افزود: در اين اجلاس علاوه بر مباحث عمومي دو جلسه مهم ديگر شامل اجلاس ويژه توسعه آفريقا و همچنين اهداف توسعه‌اي هزاره برگزار شد كه رئيس جمهور كشورمان در اولين اجلاس حضور داشت و به ايراد سخنراني پرداخت و در دومين اجلاس كه در سطح وزرا بود، آقاي متكي شركت داشت.
حسيني همچنين به حضور منوچهر متكي در جلسه سالانه گروه كشورهاي در حال توسعه (گروه 77)، جلسه وزراي عضو سازمان كنفرانس اسلامي، اجلاس گروه 15 كه رياست آن بر عهده ايران است، اشاره كرد و گفت: در اين دوره كاري دو هفته‌اي، 90 برنامه براي هيئت وزير خارجه تنظيم شده بود از جمله قريب 50 ملاقات ديپلماتيك دوجانبه، 10 جلسه چندجانبه گروهي و 12 برنامه مطبوعاتي و سخنراني.
معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه اضافه كرد: ملاقات‌هاي ديپلماتيك در حوزه‌هاي مختلف انجام شد كه 10 ملاقات در حوزه كشورهاي عربي، هشت ملاقات در حوزه اروپاي غربي، هشت ملاقات در حوزه آسيا، هفت ملاقات در حوزه آفريقا، هفت ملاقات در حوزه اروپاي شرقي و شمالي و دو ملاقات در حوزه آمريكاي لاتين و چهار ملاقات مربوط به مقامات سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله دبيركل سازمان ملل متحد، انجام شد.
وي حضور متكي در موسسه شوراي روابط خارجي آمريكا با مشاركت 200 نفر از اعضاي اين شورا را يكي از موثرترين برنامه‌هاي سفر وي عنوان كرد.
حسيني گفت: عليرغم فضاي منفي تبليغاتي ايجاد شده توسط آمريكايي‌ها، فعال بودن هيئت جمهوري اسلامي در عرصه ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي توانست بسيار موثر واقع شد.
وي به ديدار متكي با رئيس، معاونين و مقامات ارشد شبكه تلويزيوني NBC براي تبادل نظر رو در رو و گفتگو درباره واقعيات موجود در عرصه بين‌الملل نيز اشاره كرد.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن