تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799349458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛شهريه هاي بي حساب و كتاب مهدهاي كودك، مردم و مديران ناراضي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛شهريه هاي بي حساب و كتاب مهدهاي كودك، مردم و مديران ناراضي
؛تصور كنيد كودك دلبند شما به سن و سال مهدكودك رفتن رسيده و شما هم او را «شال و كلاه مي كنيد» براي ثبت نام در يك مهد كودك.

طبيعي است كه در اين شرايط شما به عنوان پدر يا مادر كودك سعي مي كنيد مهدكودكي را براي فرزندتان انتخاب كنيد كه فضاي آموزشي و تفريحي و نيز ايمني مناسبي داشته باشد.

و البته در كنار اين حساسيت در انتخاب، نگاهي هم به جيب تان كنيد و شهريه مهدهاي كودك و درخواست هاي آن ها شما را به تعجب وا مي دارد.

اما جالب اين جاست كه پس از مراجعه به چند مهدكودك متوجه مي شويد شهريه مهدهاي كودك درپاره اي از موارد با هم تفاوت دارند و جالب تر اين كه مهدهاي كودك با شرايط متفاوت آموزشي، تفريحي و ايمني (استانداردهاي متفاوت) شهريه هاي بعضا يكساني نيز دارند.

متعجب مي شويد و در نهايت كودك دلبندتان را در يك مهد ثبت نام مي كنيد اما اين سوال در ذهن تان نقش مي بندد كه مبناي محاسبه شهريه مهدهاي كودك چيست و چه كسي مسئول نظارت بر آن ها است.

؛صحبت هاي مردم
؛«مجيد-م» پدر كودكي ٣ ساله كه به قول خودش به مهدهاي كودك متعددي براي ثبت نام فرزندش سرزده است مي گويد: اصلا مهدهاي كودك نرخ مشخصي ندارند و نرخ هاي مصوب عملا در بسياري از آن ها رعايت نمي شود و مهدهاي مناطق پرتقاضا مبالغي خيلي بيشتر از نرخ مصوب ثبت نام دريافت مي كنند.

وي مي گويد: نرخ ثبت نام مهدهاي كودك سقف ندارد و بسته به موقعيت مكاني و ارائه خدمات و عرف منطقه و حتي چشم و هم چشمي مردم (!) فرق مي كند.

يك بانوي خانه دار نيز كه براي ثبت نام فرزندش به يك مهدكودك مراجعه كرده است مي گويد: بعضي مهدهاي كودك تازه تأسيس و نوپا به منظور بازاريابي نرخ ها را شكسته اند و با قيمت هايي كمتر از نرخ مصوب، بچه ها را ثبت نام مي كنند.

وي مي افزايد: اين تخفيف ها شايد نظر عده اي را جلب كند ولي اين مهدها مجبور مي شوند به خاطر هماهنگ كردن هزينه- فايده از كيفيت كاري خود كم كنند كه بعضا لطمات جبران ناپذيري براي كودك به همراه دارد.

اين خانم خانه دار مي افزايد: وقتي با بهزيستي تماس گرفتم و علت تفاوت قيمت ها را جويا شدم، گفتند نرخ مصوب مشخص است، اگر بيشتر مي خواهند، ندهيد و اگر كمتر مي گيرند به نفع شماست.

مدير يك مهدكودك منطقه به اصطلاح بالاي شهر هم مي گويد: نرخ هاي مصوب اداره بهزيستي عادلانه نيست و براي همه مهدهاي كودك حتي با وجود خدمات متفاوت، يكسان درنظر گرفته شده اند.

وي مي افزايد: به عنوان مثال مهدكودك من در منطقه اي از شهر قرار دارد كه هزينه اجاره بهاي آن چند برابر ساير مناطق شهر است و باتوجه به شرايط منطقه و محل بايد خدمات بيشتري نيز ارائه بدهيم و خود والدين هم همين توقع را دارند، ولي در مقابل اين همه توقع، هيچ تفاوتي در شهريه مهدهاي كودك تاكنون وجود نداشته است و بهزيستي نيز به ما اجازه نمي دهد، بيشتر از نرخ مصوب كه جواب گوي هزينه هاي ما نيست، مبلغي دريافت كنيم.«حسيني» مي افزايد: البته به تازگي صحبت هايي درباره درجه بندي مهدهاي كودك مطرح شده است كه از جزئيات آن اطلاعات زيادي ندارم ولي اميدوارم كه با اجراي اين قانون جديد، تفاوت هاي كيفي مهدهاي كودك در تعيين شهريه لحاظ شود.

؛درجه بندي مهدهاي كودك
؛هرچند تا به حال همه مهدهاي كودك در تمام مناطق شهر و با خدمات متفاوت، شهريه مصوب و يكساني داشته اند، ظاهرا به تازگي و براي سال جاري برنامه هاي جديدي براي دريافت شهريه مهدهاي كودك تنظيم شده است.

تلاش ما براي اطلاع يافتن از جزئيات اين طرح جديد در معاونت اجتماعي بهزيستي كشور به جايي نرسيد، اما معاونت اجتماعي سازمان بهزيستي خراسان رضوي به جزئيات اين طرح اشاره مي كند و مي گويد: سال گذشته ستاد بررسي و كنترل قيمت ها كه زير نظر اداره بازرگاني فعاليت مي كند، در بخش نامه اي به بهزيستي اعلام كرد كه شهريه مهدهاي كودك در سال ٨٧ بايد براساس درجه بندي مهدها دريافت شود.

«بختياري» مي افزايد: در حال حاضر ما به مهدهاي كودك اعلام كرده ايم كه تا مشخص شدن درجه هر مهدكودك، شهريه را مطابق نرخ هاي تعيين شده در سال ٨٦ دريافت كنند، يعني بين ٣٦ تا ٤٢ هزار تومان.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي خراسان رضوي همچنين به ملاك هاي ستاره دار شدن مهدها اشاره مي كند و مي گويد: ٣ درجه براي مهدهاي كودك در نظر گرفته شده است كه به صورت ستاره مشخص مي شود.

يعني بهترين مهدهاي كودك ٣ ستاره دريافت خواهند كرد و بايد حداقل ٧٥ درصد پرسنل شان بيمه باشند، مدير مهدكودك تمام دوره هاي آموزشي را طي كرده باشد، استانداردهاي فيزيكي و ايمني به طور كامل رعايت شود و براي هر ٢٠ كودك يك دست شوييوجود داشته باشد و... در واقع مهدهاي كودك ٣ ستاره بايد حداقل اين امتياز را كسب كرده باشند.

وي با اشاره به اين كه نام اين طرح، ارزشيابي و ارتقاي مهدهاي كودك است مي گويد: درست نيست مهدهاي كودكي كه حداقل و حداكثر استانداردها را دارند، شهريه يكسان با ساير مهدها دريافت كنند ضمن اين كه با اجراي اين طرح والدين به خوبي متوجه مي شوند كه كدام مهدها كيفيت بهتري دارند و مشكل ثبت نام با قيمت هاي پايين تر و بالاترنيز تا حد زيادي برطرف مي شود.

«بختياري» مي افزايد: البته بايد اشاره كرد كه رعايت كامل استانداردهاي مهدهاي كودك با اين مبالغ امكان پذير نيست و شهريه آن ها در صورت رعايت استانداردهاي آموزشي و فيزيكي و ايمني خيلي بيشتر از اين مبالغ است.

به عنوان مثال يك كلاس ١٥ نفره در سن ٣ تا ٦ سال، نياز به ٢ نفر پرسنل دارد و در گروه سني شيرخوار نيز براي هر ١٠ كودك، ٣ نفر پرسنل به علاوه نيروي خدماتي مورد نياز است.

وي مي گويد: در سال هاي گذشته مشاهده شده بود كه بعضي مهدهاي كودك هنگام ثبت نام شهريه خود را تخفيف مي دادند ولي اين تخفيف را از محل اخذ هزينه هاي مختلف جبران مي كردند.

از طرفي مردم نيز بايد بدانند كه هيچ ارزاني بي علت نيست و بسياري از اين مهدها مجبورند از كيفيت خدمات خود بكاهند كه اين موضوع نيز گريبان گير كودكان و خانواده هاي آن ها در آينده مي شود.

؛تعرفه هاي غيرواقعي
؛هر چند «بختياري» اذعان مي كند كه استاندارد سازي كامل مهدهاي كودك نيازمند دريافت شهريه هاي بيشتري است اما در عين حال معتقد است كه توان پرداخت مردم نيز سقف مشخصي دارد.

يك منبع مطلع در سازمان بهزيستي در اين باره مي گويد: طبق يك مصوبه قديمي كه مربوط به چند سال پيش مي شود، قرار شده است كه تعرفه مهدهاي كودك با حضور نمايندگان سازمان بازرگاني تعيين شود و اين موضوع مشكلات زيادي براي مهدها ايجاد مي كند.

وي كه مايل به ذكر نامش نيست مي افزايد: مثلا در بعضي استان ها سازمان بازرگاني بدون توجه به نرخ تورم، افزايش هزينه را بيشتر از حد مشخصي قبول ندارد.

هر چند اداره بازرگاني در تعيين شهريه، توان مردم را در نظر مي گيرد، مهدهاي كودك هم بايد رعايت استانداردها را بكنند. رعايت استانداردهاي آموزشي در بسياري از موارد از آسيب هاي بعدي جلوگيري مي كند و اساسا يك نياز آموزشي است.

؛نظارت بر مهدهاي كودك
؛اما در حالي كه مسئولان، خبر از اجراي طرح درجه بندي مهد كودك ها بر اساس كيفيت آن ها مي دهند، تكليف نظارت بر مهد كودك ها چه مي شود؟

شنيده هاي ما و صحبت هاي مردم حاكي از آن است كه در سال هاي گذشته برخي مهدهاي كودك هنگام ثبت نام مبلغي بيشتر از نرخ مصوب درخواست مي كردند و واقعيت اين است كه در چنين مواردي كار نظارت نيز دشوار خواهد بود. زيرا بسياري از والدين يا از نرخ هاي مصوب اطلاعي ندارند يا به راحتي مي پذيرند كه قيمت هاي مصوب در مقابل خدمات ارائه شده در مهدهاي كودك، كم است و مهدها براي ارتقاي سطح كيفي و آموزشي خود نيازمند مبلغ بيشتري مي باشند.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي خراسان رضوي در اين باره مي گويد: ناظر اصلي مردم اند و آن ها بايد هنگام ثبت نام، مصوبات سازمان بهزيستي را از مديران مهدهاي كودك بخواهند و مهدها نيز موظفند تابلوي نرخ هاي مصوب را در معرض ديد نصب كنند.«بختياري» مي افزايد: در بسياري از مواقع خانواده ها بي تفاوت عمل مي كنند و با وجود كارشناس ناظر بر مهدهاي كودك، چنانچه هر كسي خبر از تخلف مهدهاي كودك بدهد، به سرعت رسيدگي مي شود.

سازمان بازرگاني نيز در برنامه هاي نظارتي خود با متخلفان برخورد مي كند.

وي مي افزايد: اين حق طبيعي خانواده هاست كه به عنوان اولين ناظر، نظارت كنند.

اما متأسفانه مردم خيلي وقت ها انتظار دارند ما از آن ها دفاع كنيم. برنامه ريزي شده است تا هر مهد كودكي كه تخلف داشته باشد، علاوه بر برخورد قانوني، يك ستاره آن نيز كم شود.

همچنين مديركل كودكان و نوجوانان بهزيستي چندي پيش به فارس گفت: آخرين شهريه اعلام شده براي مهدهاي كودك در تهران، در آذر ماه سال گذشته بوده است و بعد از آن هر افزايشي كه از سوي مسئولان مهدهاي كودك تهران اعمال شده، غيرقانوني است و ملاك قضاوت ما تا امروز همان شهريه است.

«جوادي» افزود: در تمام كشور و از جمله استان تهران، در هر مورد دريافت شهريه بيش از حد اعلام شده از مردم، در صورت گزارش شدن به بهزيستي استان، حتما با متخلف برخورد مي شود.

برخورد سازمان بهزيستي با متخلفان نيز از تذكر كتبي و جريمه تا معرفي به تعزيرات و تعطيلي مهد كودك متغير است.

وي افزود: سال گذشته با ١٠٠ مهدكودك متخلف در كشور برخورد شد و حتي تعدادي از آن ها نيز تعطيل شدند.

به گفته وي بر اساس آخرين آمار موجود تا پايان سال ٨٦ - ١٣هزار و ٥ مهد كودك در كشور فعال شده اند و با حضور ٤٧ هزار و ٥٣٧ مربي حدود ٦٠٠ هزار كودك را تحت پوشش دارند كه حدود ١٨ درصد كودكان ٣ تا ٦ سال كشور را شامل مي شوند و بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم، بايد به پوشش ٢٠ درصدي در اين زمينه برسيم.به گفته وي، ميزان پوشش مهدهاي كودك در كشورهاي پيشرفته بالاي ٧٠ درصد است.

؛تازه ترين خبرها
؛اگرچه چندي پيش مديركل امور كودكان و نوجوانان بهزيستي اعلام كرده بود كه شهريه جديد مهدهاي كودك تا اواسط مهر اعلام مي شود، به منظور پي گيري بيشتر و روشن شدن زواياي ماجرا بالاخره موفق مي شويم با مديركل امور كودكان و نوجوانان بهزيستي گفت و گو كنيم.«جوادي» درباره آخرين اخبار از شهريه جديد مهدهاي كودك مي گويد: بر اساس مصوبه ستاد بررسي و كنترل، شهريه مهدهاي كودك در سال ٨٧ بايد بر اساس درجه بندي باشد و اين درجه بندي نيز بايد امسال در سراسر كشور انجام شود.

از وي مي پرسيم قبلا اعلام شده بود كه تا اواسط مهر نرخ هاي جديد اعلام مي شود، ولي نشده است. تكليف چيست؟ وي مي گويد: تا پايان سال همه مهدها بر اساس چارچوب درجه بندي مهدهاي كودك مشخص و ارزش يابي مي شوند.

بر اين اساس ارائه خدمات و شهريه ها بر اساس عدالت بيشتري خواهد بود.

گرچه مي پذيريم كه نبايد خدمات متفاوت مهدهاي كودك با يك معيار سنجش شود ولي اصلاح اساسي اين ساختار غلط نياز به ارزش يابي دقيق خدمات مهدهاي كودك دارد.

هر چند به نظر مي رسد كه شهريه مهدهاي كودك در حال حاضر پاسخ گوي نيازهاي آموزشي نيست.چرا كه به عنوان مثال و به گفته يك منبع مطلع در سازمان بهزيستي تنها ١٠ درصد مهدهاي كودك مشهد ٣ ستاره اند.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن