تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821211274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جمشيدي خبر داد:تشكيل نهاد ملي براي حمايت از كودكان و نوجوانان


واضح آرشیو وب فارسی:موج: جمشيدي خبر داد:تشكيل نهاد ملي براي حمايت از كودكان و نوجوانان
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد سياسي سخنگوي قوه قضائيه از تاسيس نهاد ملي براي حمايت از كودكان و نوجوانان خبر داد


به گزارش موج ، عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران كه صبح امروز در وزارت دادگستري برگزار شد با اشاره به سفر هفته گذشته رييس قوه قضاييه و مسوولين عالي رتبه قوه قضائيه به اردبيل به تشريح اهداف اين سفر پرداخت و گفت : اين سفر به منظور بررسي وضعيت حقوقي وقضايي مردم استان بوده است .
وي اعزام هيات بررسي به شهرستان هاي اين استان،ديدار با اساتيد و دانشجويان ، ديدار با كاركنان و قضات بخش قضايي ،جلسه چهار ساعته و رسيدگي به برخي از پرونده هاي اين استان و تشكيل جلسات شوراي اداري و شوراي تامين را رهاورد قوه قضاييه در سفر به اردبيل دانست .
وي در بخش دوم سخنانش به لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان اشاره كرد و گفت : اين لايحه از سال 1383 در دستور كار قوه قضائيه قرار گرفته و مطالعات ميداني ،قضايي و حمايتي پيرامون آن آغاز شده است كه در اين راستا از تجربه كشور هاي مختلف و سازمان يونيسف استفاده شده و با حضور قضات عالي رتبه در جلسات مسوولان قضايي اين لايحه در 86 ماده مورد بررسي واقع شد .
جمشيدي به همكاري سازمان بهزيستي ، نيروي انتظامي ،سازمان بهداشت و بخش هاي ديگر در نگارش اين لا يحه اشاره كرد و خاطر نشان كرد : اين لايحه از اهميت بالايي برخورداراست زيرا حمايت از اطفال بزه كار ،بزه ديده و در معرض خطر به عنوان يكي از اقشار آسيب پذير نياز مند تدابير دقيق دادرسي است .
وي با بيان اين مطلب اضافه كرد : در اين لايحه به شيوه اداره دادگاه ها ،حضور مشاوران اجتماعي در دادگاه و ايجاد دادگاه هاي تخصصي ويژه توجه زيادي شده است .
سخنگوي قوه قضاييه با تاكيد بر حذف مجازات اعدام براي كودكان زير 18 سال در اين لايحه اشاره داشت مباحثي جهت قصاص كودكان و نوجوانان در لايحه مطرح است كه به عنوان انديشه پيشگام و موثر در مورد شيوه ي رسيدگي به احكام اطفال بزه كار مطرح است .
وي در تصريح اين لايحه همچنين افزود: اقدامات حمايتي پيش بيني شده در اين لايحه از كودكان بزه ديده به اين گونه است ما در قدم اول كودكان و نوجوانان را حمايت و مراقبت مي كنيم تا معرض آسيب هاي جسمس و روحي قرارنگيرند .براي رسيدن به اين موضوع قوه قضاييه با سازمان هايي مثل آموزش و پرورش،وزارت بهداشت و نيروي انتظامي و ديگر سازمانها وارد تعامل شده است.
وي در ادامه از تاسيس نهادي ملي كه زير مجموعه رياست جمهوري فعاليت كند خبر داد و وظيفه اين نهاد را پايش و كنترل حقوق كودكان ونوجوانان معرفي كرد .
جمشيدي در ادامه به نوآوري در اين لايحه اشاره كرد وگفت :براي اولين بار تاسيس يك نظام حقوقي براي كودكان در معرض خطر را دركنار كودكان بزه ديده به رسميت شناخته مي شود.
سخنگوي قوه قضاييه به شناسايي 12 گروه كودك در معرض خطر اشاره مي كند وتوضيح مي دهد كه والدين معتاد،والدين زنداني ، والديني كه اشتهار به فساد و فحشا دارند ،اعتياد كودك
محيط زاينده بزه از جمله مواردي هستند كه كودك رادر معرض رفتار ضد اجتماعي قرار مي دهند .
وي به نوع حمايت از كودكان اشاره مي كند وآن را فرصت بخشي به خانواده تلقي مي كند و مي افزايدساختار خانواده به گونه اي است كه شرايط را برا ي تعالي كودك به بهترين وجه فراهم مي سازد و هرگز نمي توان مطابق چنين ساختار را براي رشد و نمو كودك فراهم كرد بنابراين سعي در آن است تلاشهاي اوليه را جهت امن كردن محيط خانواده فراهم كنيم در واقع تشكيلاتي را در همه سازمان هاي ذي ربط لحاظ كنيم تا دفتر حمايت از كودكان و نوجوانان با اقدامات ساختاري مناسب وارد كار شود ، مددكاران اجتماعي در اين زمينه انجام وظيفه كنند ، در جايي كه كودك در معرض خطر است دادستان ملاحظات فوري و اورژانسي را لحاظ كند .
وي تاكيد كرد :دراين لايحه سياست بر اين است كه دادگاه ها از هرزه نگاري ممانعت شود يعني در مواردي كه فحشا و فساد در كار است محيطي به گونه اي نباشد كه كودك در جريان كامل فرا ماجرا قرار بگيرد در صورتي كه قادر به فهم ودرك ماجرا نيست بايد در دادگاه ويژه اطفال و متفاوت از دادگاه عادي با حضور وكيل كودك وارد عمل شويم تا كودك بيشتر از حد آسيب نبيند .
جمشيدي درادامه توضيح مي دهد كه در اين دادگاه بايد به تشكيل پرونده و تحقيق اجتماعي متوسل شويم و سازمان بهزيستي ضابط تشكيل اين پرونده حمايتي است .
وي با بيان اين كه حمايت از كودك بدون اين پرونده ممكن نيست در پايان خاطر نشان كرد: در مرحله آخر حق حضانت از والدين سلب مي شود در مواردي حق سرپرستي و قيموميت هم گرفته مي شود اين سلب حق هم به صورت دايم وهم به صورت موقتي قابل اجراست .
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن