تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816448736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاورقي آشتي اسلام ، دموكراسي و غرب


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پاورقي آشتي اسلام ، دموكراسي و غرب


كشوري كه در ميدانهاي نبرد اروپا و درياهاي بزرگ اقيانوس آرام به شدت خون ريخته بود و نيروهاي انساني وابزار بنيادي را سرمايه‌گذاري كرده بود، شجاعانه تصميم گرفت كه از مسئوليت بين‌المللي خود سرباز نزند. آمريكا مي‌توانست همه چيز را رها كند. اما با اين حال مسير ديگري را انتخاب كرد.

اگر چه تنها 15 درصد مردم آمريكا [طبق نظرسنجي گالوپ (Gallup) در آن زمان] مي‌خواستند كه آمريكا تعهد خود را به اروپا پس از 1945 ادامه دهد، رئيس جمهوري بزرگ با بينشي عظيم دريافت كه كارآمدترين راه براي جلوگيري از گسترش كمونيسم در اروپا راه‌اندازي مجدد اقتصاد كشورهاي اين قاره است. طرح مارشال بر پاية اين مفهوم بود اگر نيازهاي اجتماعي به طور كافي توسط دولت تأمين شود، آنها نه هرگز به سلطة توتاليتر يا افراط گرا نه تن مي‌دهند و نه آن را تحمل مي‌كنند. رئيس جمهور «هري اس. ترومن» ميليارد‌ها دلار براي بازسازي مجدد يونان، ايتاليا و فرانسه سرمايه گذاري كرد.

وي نه تنها براي دوباره سازي اقتصادي آلمان و ژاپن شكست خورده پول و اعتبار اختصاص داد، بلكه از دموكراسي‌هاي كارآمد و شكوفا حمايت و پشتيباني كرد. اين نوع بينش و شيوه ـ حتي بيشتر از ارتش بزرگ ناتو ـ چيزي است كه در نهايت كمونيسم را شكست داد. همان طور كه واكلاو‌هاول(Vaclav Havel)، رئيس جمهور سابق چكسلواكي و جمهوري چك امروز به درستي درسال 1992 گفت: «كمونيسم را نيروي نظامي شكست نداد، بلكه اين روح انساني، وجدان و مقاومت در مقابل دخل و تصرف بود كه بر كمونيسم غلبه كرد. كمونيسم توسط طغيان شخصيت انساني عليه حبس درون يك ايدئولوژي واحد شكست خورد.»

دنيا جاي بسيار متفاوتي بود اگر غرب همين تعهدات را براي ساخت زيربناي اقتصادي و سياست دموكراتيك در جهان اسلام به عهده مي‌گرفت به جاي اين كه اغلب منابع انساني و مادي آن را به غارت ببرد و رشد ارزش‌هاي دموكراتيك را در آن متوقف كند. يك جامعة تحصيل كرده ـ كه در آن پدر و مادر شاغل هستند، كودكان به طور صحيح تغذيه مي‌شوند و مسكن و لباس برايشان فراهم است، و نسل بعدي اميدوار است كه زندگي بهتري نسبت به والدينش بسازد ـ جامعه‌اي نيست، كه يك محيط اجتماعي وسياسي را كه در مقابل درخواست تندروهاي مذهبي و افراطي‌هاي سياسي حساس و آسيب‌پذير باشد، بپذيرد. جامعه‌اي نيست كه مشروعيت يك ارتش سركوبگر و مداخله گر را به عنوان بازيگر اصلي قدرت سياسي در جامعه بپذيرد.

گرسنگي، نااميدي و يأس سبب ايجاد افراط‌گرايي است. دادن فرصت، سبب شكوفايي دموكراسي مي‌شود. دولتي كه پاسخگوي نيازهاي انساني مردمش است، بي گناه است. دولتي كه به شكلي موفقيت آميز پاسخگوي نيازها و نگراني‌هاي هر روزة ملتش است، به احتمال قوي از حمايت سياسي لازم و زمان كافي براي توسعة ساختارهاي دموكراتيك برخوردار خواهد بود. مردمي كه محروم هستند، بي طاقت مي‌شوند، و اين بي طاقتي اغلب به افراطي‌گري كشانده مي‌شود.

ممكن است كشورهايي كه اكثريت آنها مسلمان هستند، از مساعدت غرب براي ايجاد پيشرفت لازم در توسعة اجتماعي و اقتصادي كه موجب حفظ توسعة سياسي نيز مي‌شود، بهره ببرند، اما در نهايت مسئوليت بر دوش جهان اسلام است.

اينها برخي از درس‌هاي مهمي هستند كه ما از بررسي و مطالعة وضعيت دموكراسي در جهان اسلام در تاريخ و امروز مي‌آموزيم. ما بعدها درس‌هاي اين رساله را در تلاش خود براي شكل دهي و ساخت يك ساختار واقع گرايانه براي آشتي دادن مردم، ارزش‌ها و سازمان‌هاي غرب با جهان اسلام به كار خواهيم گرفت.

فصل چهارم

وضعيت پاكستان

اين صفحات را در حالي‌ مي‌نويسم كه سراسر پاكستان را آشوب و ناآرامي فراگرفته است. در تاريخ شصت سالة پاكستان، سوم نوامبر 2007 سياه‌ترين روز خواهد بود. پاكستان اكنون تحت سلطة ديكتاتوري نظامي است. در اين روز، ژنرال پرويز مشرف با كودتاي فرا قانوني ديگري، همه بهانه‌ها را براي برقراري دموكراسي از بين برد. وي قانون اساسي كشور را به حال تعليق درآورد و بيش از صدها نفر از مقامات احزاب، فعالان حقوق بشر، وكلاء، قضات و روزنامه نگاران را بازداشت كرد. وي كار تلويزيون مستقل را موقتاً تعطيل كرد. وي هر گونه فعاليت مطبوعاتي را كه به حكومت نظامي او انتقاد‌ مي‌كردند، ممنوع اعلام كرد.

او به نيروهاي پليس و ارتش كشور من دستور داد كه مردم كشورمان را با ضربات باتوم مورد حمله قرار دهند و گاز اشك‌آور به سوي آنها پرتاب كنند. اين روز، روز سياهي براي پاكستان بود، روزي سياه براي دموكراسي، و روزي سياه براي يك ميليارد مسلمان سراسر دنيا كه به پاكستان به عنوان الگويي براي ميانه روي، تمدن، پيشرفت و دموكراسي نگاه‌ مي‌كردند. من اكنون با دنبال كردن تاريخ اين كشور بررسي‌ مي‌كنم چطور شد كه پاكستان به اين نقطه رسيد.

براي درك بهتر سياست پاكستان، آشنايي با ايالت‌هاي پاكستان و ويژگي اين ايالت‌ها ضروري است. پاكستان از چهار ايالت تشكيل شده است: پنجاب، سند، بلوچستان و ايالت سرحد شمال غربي. علاوه بر اين‌ها، پاكستان از چهار منطقه كه به طور جداگانه اداره‌ مي‌شوند، تشكيل شده است.




 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن