تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816999322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوت سرنوشت‌ساز يك دندانپزشك


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سوت سرنوشت‌ساز يك دندانپزشك
جام جم آنلاين: گرچه خبر خداحافظي مارك شيلد، داور 35 ساله استراليايي و سرشناس جهان بسياري از فوتبالدوستان دنيا را متعجب كرد، اما در پايان فصل گذشته رقابت‌هاي بوندس‌ليگا و زماني كه خبر بازنشستگي ماركوس مرك 46ساله به همگان رسيد، خيلي غيرمنتظره نبود.


بي‌شك قضاوت، يكي از مشكل‌ترين حرفه‌ها در دنياست. قاضي چه پشت ميز دادگاه يا در ميدان مسابقه، حكمي را صادر مي‌كند و سرنوشتي را رقم مي‌زند و گاه قضاوتي اشتباه، ممكن است عواقب جبران‌ناپذيري را به دنبال داشته باشد.

ماركوس مرك و مارك شيلد بموقع سوت خود را آويزان كردند تا دلبستگي‌هاي آنان به ميدان مسابقه، صدمه جبران‌ناپذيري به بار نياورد. در اينجا بخش كوتاهي از عملكرد قاضي ميانه ميدان و داور سرشناس فوتبال جهان ماركوس مرك را كه در اوج از حرفه خود كناره‌گيري كرد، از نظر مي‌گذرانيم.

ماركوس مرك، متولد 15 مارس 1962 كايزرسلاترن آلمان، يكي از بزرگ‌ترين داوران سطح بالا و باهوش فوتبال جهان بود. او در كارنامه خود 3 دوره بهترين داوري سال‌هاي 2004، 2005 و 2007 فيفا و 6 دوره بهترين داوري ليگ فوتبال آلمان كه ركورد بي‌سابقه‌اي است، دارد. همچنين سال 2005 به پاس فعاليت‌هاي خيريه در هندوستان جايزه شايستگي كميته صليب سرخ آلمان فدرال به او اهدا شد.

اولين قضاوت مرك سال 1988 در 25 سالگي در ليگ جوانان آلمان انجام شد. او 4 سال بعد به جمع داوران بين‌المللي پيوست و در تابستان همين سال در رقابت‌هاي المپيك بارسلونا سوت زد و خودش را به عنوان داوري قابل اعتماد و محكم معرفي كرد.

انتخاب بي‌سابقه 6 دوره به عنوان داور سال ليگ فوتبال آلمان از افتخارات مرك به شمار مي‌رود؛ اما هميشه روزگار روي خوشي ندارد. او در ديدار پاياني يورو 2004 بين 2 تيم پرتغال و يونان مورد اعتراض هواداران يوناني قرار گرفت؛ تيمي كه رهبري او در دستان مراجعه‌كننده مطب دندانپزشكي مرك يعني اتورهاگل بود.

در مسابقه‌هاي جام‌‌جهاني 2006 آلمان و در ديدار بين 2 تيم استراليا و برزيل، هري كيول او را متهم به سوت‌زني به نفع برزيل كرد و در بازي بين تيم‌هاي ملي آ‌مريكا و غنا، از سوي بوروس آرنا، سرمربي تيم ملي آمريكا و برخي بازيكنان اين تيم بشدت مورد حمله قرار گرفت و اين آخرين مسابقه‌اي بود كه مرك در جام‌جهاني سوت زد.

پس از اين ديدارها، او از سوي جامعه داوران فيفا مورد انتقاد قرار گرفت. او باز هم به اردوي داوران دعوت شد، اما رقابت‌هاي غيرحرفه‌اي را به عنوان كمكي همراه كرد يا فقط در اردوي داوران حضور داشت.

مرك، همچنين گل كاملا آفسايد تيم وردربرمن را پذيرفته شده اعلام كرد و به ضرر تيم حريف عمل كرد؛ اما خيلي زود به اشتباه خود پي برد و به آن اعتراف كرد، هرچند خيلي دير شده بود. ماركوس مرك اين حادثه را تلخ‌ترين لحظه حرفه داوري‌اش مي‌داند، اما اين حوادث باعث نشد عملكرد مثبت او ناديده گرفته شود.

ماركوس مرك دندانپزشك قابل و داور حرفه‌اي و سختگير كه يكي از خوش‌قامت‌ترين داوران بين‌المللي نيز بود، در امور مذهبي و اجتماعي نيز فعاليت دارد؛ به طوري كه از سال 1991 خدمات دندانپزشكي خود را به محله فقيرنشين هندوستان برده و به بخش امور خيريه كايزرسلاترن كه در كارهاي مدرسه و خانه‌سازي و خدمات پزشكي و بهداشتي براي بي‌خانمان‌ها فعاليت دارد، كمك مي‌كند.

ماركوس مرك هنگام اعلام بازنشستگي خود گفت: اكنون بهترين موقعيت براي خداحافظي است. بدون خاطراتي منفي كه تمامي نقاط مثبت را تحت تاثير قرار مي‌دهد. او از سال 1998 تا زمان بازنشستگي خود داوري 333 بازي ليگ و 50بازي بين‌المللي را در كارنامه افتخاراتش داشت و معتقد بود درستكاري مهم‌ترين عامل در زندگي شخصي و حرفه داوري است. اين اعتقاد، نشان از زندگي شرافتمندانه او دارد. مرك خودش را مسوول جامعه نيز مي‌دانست.
او در رقابت‌هاي يورو 2004 همراه پير لوييجي كولينا، آندره فريكس و تعدادي ديگر از داوران سرشناس جهان به عنوان سفيران كميته جهاني صليب سرخ انتخاب و از كودكان در جنگ حمايت كردند. «اين وظيفه ماست كه به كودكان كمك كنيم.» از ديگر ويژگي‌هاي او حمايت شديد از بازي جوانمردانه و هدايت بازيكنان در ميدان بود.

ماركوس مرك در ديدار پاياني مسابقه‌هاي باشگاه‌هاي اروپاي 2003 به خاطر كنترل بازي و ايجاد فضايي به سوي بازي جوانمردانه، لوح تقدير اين رقابت‌ها را نصيب خود كرد. او اعتقاد دارد: «راهنمايي بهتر از تنبيه است.» ماركوس مرك در ديدار بين 2 تيم بايرن‌مونيخ و هرتابرلين و در واپسين روزهاي فصل گذشته بوندس‌ليگا (2008 - 2007)‌ به حرفه داوري خود خاتمه داد.

گفته مي‌شود پس از خداحافظي مرك، بابك رفعتي داور ايراني‌الاصل متولد هانوفر آلمان حاضر در بوندس‌ليگا، جانشين او شد. انتخاب رفعتي شايد يكي از بهترين گزينه‌ها بود، چراكه بيشترين شباهت اخلاقي را به مرك دارد. اين داور جوان همچون ماركوس مرك به برقراري ارتباط با ديگران، انتقادپذيري، عدالت، صداقت و درستي بسيار پايبند است.

مترجم: فريده سبزعليزاده‌
منبع: يوفا و Wikipedia
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن