تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817017191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر/غوغاي حيات و شور زندگي در تالاب انزلي رو به افول است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر/غوغاي حيات و شور زندگي در تالاب انزلي رو به افول است
رشت - خبرگزاري مهر: تالاب انزلي يكي از مهم ترين بخش اكوسيستم خزري و درياي خزر است كه در تداوم حيات وحش، تامين آب شيرين و حفظ تعادل زيستي نقشي حياتي دارد اما بي توجهي به اين اكوسيستم حيات اين تالاب را در معرض نابودي قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، تالاب انزلي يكي از 10 تالاب ارزشمند جهان است كه در ميان شهرستان هاي صومعه سرا، رشت و بندر انزلي در ساحل جنوبي درياي خزر جاي گرفته و يكي از بزرگترين و پرتنوع ترين تالاب هاي دنيا است.

مساحت اين تالاب بيش از 19هزار هكتار بوده و طول آن 35 كيلومتر و بيشترين پهناي آن 12 كيلومتر است، اين تالاب از ديدگاه جهانگردي و سياحتي از جاذبه هاي مهم استان گيلان است.

كارشناس ارشد مسائل زيست محيطي دراين باره گفت: انتقال مواد رسوبي از طريق رودخانه هاي ورودي به تالاب و ته نشيني مقدار زيادي از مواد معلق در آن يكي از علل كاهش عمر طبيعي تالاب و مرگ زودرس آن است به طوري كه سطح وسيعي از تالاب مملو از رسوبات شده و حيات تالاب را در خطر انداخته است.

محمد جواد عزيزي افزود: فعاليت هاي كشاورزي نسنجيده در اطراف تالاب انزلي از عوامل ديگر تخريب و زوال اين تالاب است.

وي گفت: اختلال در تعادل اكولوژيك بر اثر انواع سموم و كودهاي شيميايي كه در فعاليت هاي كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد از پيامدهاي فعاليت هاي كشاورزي بي رويه در اراضي اطراف تالاب انزلي است همچنين رشد و توسعه شهرها و شهرك هاي صنعتي بدون مكان يابي صحيح از عوامل تهديد كننده تالاب انزلي و از منابع مهم آلودگي آب تالاب به شمار مي رود.

عزيزي بيان داشت: در سالهاي اخير منطقه طالب آباد در حد فاصل تالاب و درياي خزر در فاصله بين بندر انزلي و حسن رود، به عنوان منطقه صنعتي مطرح و ده ها واحد كوچك و بزرگ صنعتي در آن مستقر شده است كه به طور طبيعي باعث بحرانهاي زيست محيطي بيشتر در اين منطقه مي شود.

اين كارشناس زيست محيطي اعلام كرد: صنايع مستقر در حوزه آبريز تالاب از نظر محل استقرار، نوع و ميزان آلودگي و محل تخليه به رودخانه هاي ورودي اهميت ويژه و تاثيرات منفي بسياري دارند به نحوي كه سالي نيست كه حوادثي نظير مرگ و مير آبزيان به خصوص ماهيان تجاري در اين محدوده پديد نيايد.

عزيزي اظهارداشت: از ۳۸ واحد صنعتي آلاينده آب در استان گيلان تعداد ۲۳ واحد در حاشيه تالاب يا در مسير رودخانه هاي آن قرار گرفته اند و نقش آنها در آلودگي اين اكوسيستم حساس به خوبي آشكار است.

وي همچنين سرريز نمودن انواع مواد زائد جامد كارگاهي، صنعتي، بيمارستاني، كشتارگاه ها و ديگر اسقاط و مستعمل شهري و روستايي در حاشيه رودخانه منتهي به تالاب و حاشيه آن علاوه بر ايجاد منظره نامطلوب حكايت از تخريب بيش از حد منابع آبي منطقه است.

اين كارشناس ارشد زيست محيطي اعلام كرد: در كنار منابع متعدد آلاينده تالاب، آلودگيهاي مختلفي كه به دفعات در اثر شستشوي مخازن انبار نفت شهر رشت در رودخانه زرجوب ايجاد شده را بايد به ديگر آلاينده هاي تالاب اضافه كرد.

مدرس رشته اكولوژي دانشگاه هاي گيلان هم به رشد گياهي به نام "آزولا" در تالاب انزلي اشاره كرد و افزود: "آزولا" گياهي است كه در مناطق تالابي رشد مي كند اما اين گياه گونه بومي تالاب انزلي نيست.

منصوره رحماني بيان داشت: چند سال پيش وزارت كشاورزي با همكاري شيلات اين گياه را براي تكثير وارد كشور كرد تا براي تهيه كودهاي ازته از آن استفاده كند همچنين از اين گياه به عنوان غذاي ماهيان پرورشي علفخوار به نام فيتوفاك مصرف مي شد.

رحماني گفت: در ابتدا كشت و تكثير اين گياه به طور آزمايشي در درياچه هاي مصنوعي پرورش ماهي در استان گيلان انجام شد، ولي بذر اين گياه به وسيله پرندگان به تالاب انزلي برده شد و در اين تالاب با توجه به اينكه زمينه رشد براي گياه فراهم بود، تكثير و رشد آن به شكل فزاينده اي صورت گرفت به نحوي كه هم اكنون اين گياه قسمت عمده اي از تالاب را در بر گرفته است و اگر با رشد اين گياه كه به صورت گياهي مهاجم است مبارزه اي فراگير انجام نشود ظرف چند سال آينده تمام سطح تالاب را خواهد پوشاند.

اين استاد دانشگاه اعلام كرد: اين گياه با ضخامتي در حدود ۱۰ سانتي متر سطح تالاب را مي پوشاند و با اين پوشاندن مانع رسيدن نور خورشيد به زير آب مي شود و در نتيجه فعل و انفعالات شيميايي توسط فيتوپلانكتونها در عمق آب انجام نمي شود و با مستور شدن سطح تالاب اكسيژن كافي به آبزيان نمي رسد.

كارشناس مهندسي فاضلاب نيز گفت: عمده ترين آلودگي تالاب بين المللي انزلي از طريق رودخانه پيربازار كه از دو رودخانه كوچكتر "گوهرود" و "زرجوب" داخل شهر رشت منشا مي گيرد، منتقل مي شود از طرفي فاضلاب ها و آلاينده هاي شهرستانهاي بندرانزلي، فومن، صومعه سرا، رشت و ماسال نيز به اين تالاب مي ريزند.

مهدي داوودي گفت: علاوه بر فاضلابهاي شهري، سموم كشاورزي شاليزارهاي روستاهايي اطراف تالاب انزلي نيز از طريق زهكش ها به طور مستقيم وارد اين تالاب مي شوند.

وي بيان داشت: اين تالاب با ارزش جهاني، متاسفانه به محلي براي دفع انواع فاضلاب و آلاينده ها تبديل شده و كاركرد واقعي خود را از دست داده است به نحوي كه بسياري از آلودگي ها و رسوبات، پيش از ورود به دريا جذب اين تالاب مي شود و اين مكان مانع ورود اين مواد به دريايي خزر مي شود.

تالاب انزلي يكي از مهمترين تالابهاي حاشيه درياي خزر است كه از نظر اقتصادي، گردشگري، تنوع زيستي، كنترل سيلاب، اشتغالزايي، ماهيگيري، شكار و تقويت آبهاي زيرزميني داراي ارزش بسياري است.

اين تالاب به دليل تنوع زيستي داراي اهميت جهاني و بخشي از محيط زيست دريايي خزر محسوب مي شود كه هم بر دريا تاثير مي گذارد و هم از اين دريا تاثير مي پذيرد اين تالاب با مساحت 19 هزار هكتار يكي از 22 تالاب ايراني به ثبت رسيده در كنوانسيون حفاظت از تالابها در سال 1971 در رامسر است.

به هر روي حفاظت از اين اكوسيستم و اكوسيستمهاي مشابه به دليل اهميت و تاثير اين تالابها در عرصه هاي مختلف زيست محيطي، گردشگري و .... از اهميت بالايي برخوردار است و لازم است مسئولان بيش از پيش به اين امر توجه كنند و با خروج صنايع آلاينده يا اتخاذ روشهايي براي جلوگيري از آلودگي اين تالاب همچنين با به كارگيري روشهاي علمي براي جلوگيري از رشد "آزولا" در اين منطقه و .... از نابودي حيات در اين تالاب جلوگيري كنند.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن