واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تئاتر خياباني فرصتي براي انتقال مفاهيم قرآن / 12حميدرضا آذرنگ:تئاتر خياباني ظرفيت القا، تفهيم و بازساخت مفاهيم ديني را دارد
گروه هنر: هنر نمايش در كليتش قابليت بالايي براي انتقال مفاهيم ديني دارد كه در اين مسير تئاتر خياباني به عنوان زيرمجموعه تئاتر هم اين بضاعت را دارد كه براي القا، تفهيم و بازساخت خيلي از مفاهيم با ديدگاههاي ارزشي، ديني استفاده شود.
«حميدرضا آذرنگ» كارگردان و بازيگر تئاتر در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در مورد تفاوتهاي تئاتر خياباني با ساير گونههاي تئاتر صحنهاي گفت: ارتباط مخاطب با تئاتر خياباني خيلي وسيعتر و گستردهتر از ارتباط مخاطب با تئاتر صحنهاي است زيرا مخاطب، تئاتر صحنهاي را براي ديدن انتخاب ميكند اما تئاتر خياباني اين ظرفيت را دارد كه خودش را به مخاطبي كه از محل اجرا در حال گذر است تحميل كند و بتواند حرفش را به مخاطب عرضه كند. اين مسئله وسعت عمل و گستردگي تئاتر خياباني را به منصه ظهور ميرساند.
كارگردان «روزي روزگاري در آبادان» تاكيد كرد: تئاتر خياباني به علت جايگاه مردميش ميتواند پيامهاي خوب و ارزشمندي را به مخاطب ارايه كند. ايجاد فرهنگ، فرهنگسازي و تحقق هدفي كه در خود درام و متن نمايش خياباني تعبيه شده نيز يكي از جنبههاي حايز اهميت تئاتر خياباني است.
بازيگر «بيدارخانه نسوان» در ادامه در مورد انتقال مفاهيم قرآني توسط تئاتر خياباني گفت: تئاتر به دليل گستردگي و جامعيتي كه دارد نظير دو و ميداني در ميان ورزشها است كه به مادر ورزشها معروف شده است. تئاتر هم همين بضاعت را در درون خودش دارد و براي القا و تفهيم و بازساخت خيلي از مفاهيم با ديدگاههاي ارزشي، ديني قابليت دارد.
اين كارگردان ادامه داد: البته چندان به تقسيمبندي كردن گونههاي مختلف تئاتري اعتقادي ندارم و تمام اين مفاهيم ميتواند به شكل درست و هنرمندانهاي در اثر يك كارگردان در هر فرمتي متبلور شود.
وي تاكيد كرد: در تمام دنيا بهترين استفاده را از تئاتر انجام دادهاند تا بتوانند مفاهيم مقدسشان را بيشتر پرورش بدهند و ارتباط بيشتري از طريق تئاتر با مفاهيم مورد نظر ايجاد كنند. فكر ميكنم جداسازي گونههاي تئاتري باعث آسيب رساندن به مفاهيم و كليت تئاتر ميشود.
كارگردان «آخرين مرواريد» در ادامه افزود: در هر كشوري يك سري از مفاهيم و اعتقادات مذهبي و ارزشي وجود دارد كه بايد در قالب هنر تجلي و جلوه پيدا كند.
كارگردان «خيال روي خطوط موازي» در مورد قرار دادن تعزيه در گونه تئاتر خياباني گفت: تعزيه را برگرفته از يك آيين ميدانم كه از دل مفاهيم ديني بيرون آمده است و شكل نمايشي پيدا كرده اما در بيشتر مواقع نمايش نيست. در هرصورت ميتوان تعزيه و تئاتر خياباني را در يك راستا قلمداد كرد.
آذرنگ بيان كرد: اگر در كنار هم از اين دو گونه تلفيق درستي شكل بگيرد ميتواند شيوههاي زيباتر و شكلهاي بديعتري از آنچه كه هست را در اختيار مخاطبي قرار دهد كه منتظر بدعت است و دنبال چيزهاي نو است.
وي در مورد آسيبشناسي تئاتر خياباني گفت: متاسفانه در كشور ما كلاً به مقوله تئاتر چندان جدي فكر نميشود و هنرمنداني هستند كه عاشقانه و بدون چشمداشت چراغ تئاتر را روشن نگه داشتهاند وگرنه پيش از اين تئاتر ازبين رفته بود. هنر تئاتر به عنوان شغل براي هنرمندش هويتي ندارد صحبت كردن از كاستيها بيهوده است و چشماندازهاي مورد نظر تئاتريها دستنيافتني و خيلي دور است.
آذرنگ در پايان تاكيد كرد: اول بايد جايگاه تئاتر براي سياستگذران و مسئولان تعريف شود و آنوقت ميتوانيم درباره مسائل تئاتر خياباني به بحت و گفتوگو بنشينم.
سه شنبه 30 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]