تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820531559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عفونت مونوكلوئز


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: عفونت مونوكلوئز
بالغ بر 95% بزرگسالان در برخورد با اين عامل ويروسي به دليل داشتن آنتي بادي خاص جان سالم به در مي برند. يعني بدون بروز علائم ، اين بيماري را رد مي كنند.
همه افراد مبتلا به عفونت مونوكلوئز داراي علائم اين بيماري نيستند . اين مسئله در نوجوانان به خصوص مشاهده مي شود .
تنها علامت ابتلا در آنها تب است و هيچ علامت ديگري دال بر اين بيماري در آنها وجود ندارد.افراد با سن 10 تا 24 سال نشانه هاي واضح تري از اين بيماري را به همراه دارند.
از جمله شايع ترين علائم اين بيماري عبارتند از :
1- تب حدود 101 تا 104 درجه فارنهايت و لرز
2- گلو درد به همراه لكه هاي سفيد روي لوزه ها
3- تورم غدد لنفاوي سراسر بدن به خصوص در ناحيه گلو
4- احساس ضعف و خستگي
5- از دست دادن اشتها
6- درد قسمت بالاي معده كه مي تواند نشانه بزرگ شدن طحال باشد.
7- سردرد و بدن درد
اين علائم بعد از 1 تا 2 ماه برطرف مي شود. در صورت مصرف آسپرين، آمپي سيلين و آموكسي سيلين در هنگام بيماري ممكن است دچار كهير شويد. اين نوع آنتي بيوتيك ها اغلب براي دلايل ديگر گلو درد همچون گلودرد استرپتوكوكي تجويز مي شود و همچنين امكان دارد پزشك به دليل عدم تشخيص علت اصلي گلو درد اين داروها را تجويز كند. با اين حال بايد گفت كه كهير دراين وضعيت نمي تواند يك پاسخ آلرژيك باشد. همچنين عفونت مونو كلوئز باعث تورم 2 تا 3 برابر طحال بيش از اندازه طبيعي آن شود. اين وضعيت در نصف از مبتلايان به اين عفونت ملاحظه شده است. ضربه زدن به شكم در اين وضعيت مي تواند سبب پاره شدن طحال شود. لذا براي جلوگيري از بروز اين حادثه بهتر است از انجام ورزش هاي تماسي(نظير فوتبال و... كه سبب برخورد فيزيكي بازيكنان مي شود)و وزنه برداري سنگين اجتناب شود، تا زماني كه پزشك انجام آنها را بي خطر اعلام كند. ولي در موارد بسيار نادر ممكن است طحال به صورت خود به خود پاره شود. علائم عفونت مونوكلوئز در افراد با سيستم ايمني ضعيف يا مختل و دربعضي از بيماري هاي بسيار نادر ژنتيكي شديدتر نمود مي كند. بايد توجه كرد كه علائم اين بيماري در بسياري از بيماري ها و امراض ديگر نيز مشاهده مي شود لذا تشخيص صحيح مي تواند به درمان سريع تر كمك كند.
روش انتقال
عامل عفونت مونو كلوئز ويروس اپستين بار (Epstein barr )ناميده مي شود. در حقيقت مي توان گفت بالغ بر 95% بزرگسالان در برخورد با اين عامل ويروسي به دليل داشتن آنتي بادي خاص جان سالم به در مي برند. يعني بدون بروز علائم ، اين بيماري را رد مي كنند. اگر چه اين ويروس از طريق بزاق دهان كه در هنگام بوسه زدن تراويده مي شود ممكن است به ديگري انتقال يابد (به همين دليل به بيماري بوسه نيز مشهور است)، با اين حال بيماري چندان مسري نيست . همچنين مي تواند به طرق ديگري همچون سرفه و عطسه نيز انتقال يابد. جلوگيري از انتشار و انتقال اين ويروس كار چندان ساده اي نيست، زيرا بسياري از افراد ناقل اين ويروس هيچ علامتي ندارند تا ديگران از نزديك شدن به آنها اجتناب كنند. درمان موثري براي اين بيماري وجود ندارد ، اگرچه استامينوفن ، ايبو بروفن و مصرف مايعات مي تواند علائم آن را تسكين دهد. بسياري از مبتلايان 1 تا 2 هفته بعد از ابتلا بهبود خواهند يافت.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن