تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816715555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل ايسنا از نشست «ديروز،‌ امروز و فرداي عدالت‌خواهي در جنبش دانشجويي» در دانشگاه تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش كامل ايسنا از نشست «ديروز،‌ امروز و فرداي عدالت‌خواهي در جنبش دانشجويي» در دانشگاه تهران


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

نشستي با عنوان «ديروز،‌ امروز و فرداي عدالت‌خواهي در جنبش دانشجويي» با حضور دبير جنبش عدالت‌خواه دانشجويي، دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) و مسوول بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، عصر امروز(دوشنبه) و از سوي بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در دفتر اين تشكل برگزار شد.

كليد و ملاك مشروعيت نظام در عدالت‌خواهي است

دبير جنبش عدالت‌خواه دانشجويي اظهار كرد: كليد و ملاك مشروعيت نظام در عدالت‌خواهي است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صادق شهبازي در نشستي كه با عنوان «ديروز،‌ امروز و فرداي عدالت‌خواهي در جنبش دانشجويي» و از سوي بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در حالي كه در آستانه پيام مقام معظم رهبري براي بحث عدالتخواهي قرار داريم اين موضوع در بازي‌هاي سياسي همچون انتخابات گم شده است. اما بحث عدالت مطالبه‌ي جدي و اساسي امام(ره) و مقام معظم رهبري است.

اين فعال دانشجويي با تاكيد بر اينكه عدالت يكي از مهم‌ترين آرمان‌هاي انساني است،‌ گفت: عدالت ملاك تعيين كننده دو خط كلي سازش، فريب‌كاري و خط انبياء و اوليا الهي است كه در همين راستا امام بر روي دو بحث اسلام ناب و اسلام آمريكايي تاكيد داشتند.

وي يكي از تفاوت‌هاي اساسي انقلاب اسلامي با انقلاب‌هاي ديگر را در تظلم عدالت و معنويت عنوان و خاطرنشان كرد: بعد از امام(ره)،‌ مقام معظم رهبري تندتر از مسوولان نظام چه در وجه ساده‌زيستي و چه در سطوح سياستگذاري و كلان كشور وجه عدالت‌ سياسي را مورد تاكيد قرار دادند اما اتفاقي كه رخ داد اين بود كه موج غرب‌گرايي بعد از جنگ تبديل شدن بي‌توجهي به عدالت به نام توسعه سياسي و غيره موج اعتراضي را از دورن نسل انقلاب به وجود آورد.

شهبازي ادامه داد: به دليل فضاي موجود در دانشگاه در دولت سازندگي و بعد مباحث مطرح شده در طرح توسعه سياسي اين فضا مغفول ماند. در همان سال‌ها دانشجويان مسلمان دانشگاه‌ها علم عدالت‌طلبي را بلند كرده و بر همين اساس پس از پيام مقام معظم رهبري تشكلي به نام جنبش عدالتخواه دانشجويي تاسيس شد.

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي خاطر نشان كرد: پس از اينكه عده‌اي با شعار عدالت توانستند دولت و مجلس را در دست گيرند گروهي تصور كردند كه عدالت به صورت كامل در كشور محقق شده و از صحنه كنار رفتند. عملكرد اين افراد همچون كساني است كه در دهه ‌70 اعلام كردند كه چون رييس دولت سياسي است احتياجي نيست كه كسي سياسي باشد. در اين بين عده‌اي محدود همچنان آرمان عدالت خود را حفظ كرده و فارغ از جناح‌هاي سياسي كار مي‌كنند. از سوي ديگر عده‌اي ديگر از عدالت استفاده‌ي ابزاري مي‌كنند.

وي در ادامه با بيان اين كه در حال حاضر در شرايط فعلي گروهي تنها به تاييد صرف عملكرد دولت و مجلس پرداخته كه آن‌ها بزرگ‌ترين خطر براي انقلاب و كشور هستند، گفت: از سوي ديگر گروهي ديگر تنها مغرضانه با كارهاي مجلس و دولت مخالفت مي‌كنند در اين بين تنها گروه معدودي با در نظر گرفتن آرمان‌هاي انقلاب به بررسي عملكرد دولت و مجلس مي‌پردازند.

شهبازي با تاكيد بر اينكه عدالت‌خواهي محدود به افرادي كه دولت و مجلس را در دست گرفتند، نيست،‌گفت: عدالتخواهي يك جريان است همان‌گونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند و جوان‌هاي مسلمان پرچم‌عدالتي را در دست گرفتند اين گفتمان يك گفتمان اساسي است و كليد و ملاك مشروعيت نظام است؛ از اين رو جنبش دانشجويي هيچ گاه اجازه نمي‌دهد كسي از اين ملاك‌ها سوءاستفاده كند چرا كه مقام معظم رهبري نيز تاكيد كردند كه با ابزارهايي كه از عدالتخواهي سوءاستفاده مي‌شود بايد مبارزه كرد.

اين فعال دانشجويي در ادامه سخنانش با بيان اين عقيده كه موارد بي‌عدالتي در كشور متعدد است، گفت: مهم‌ترين مساله در مطالبه عدالت، اجراي عدالت در مطالبه‌ي عدالت است بدان معنا كه در بحث عدالت تنها حمايت از گروه خاصي و ناديده گرفتن بقيه موارد آسيب‌هاي جدي است كه به عدالت‌خواهي وارد مي‌شود.

وي در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر در حوزه‌ي دولت مساله وزير كشور مطرح است به هر صورت بعد از چند هفته مدرك ايشان تكذيب شد ولي با اين وجود وزير كشور عزل نشد. اين موضوع محل سوال جدي مردم، جنبش دانشجويي و برخي از فعالان سياسي حقيقت‌گرا است؛ چرا كه در اين رابطه رعايت صداقت انجام نشده است.

شهبازي مدعي شد كه ‌ روز گذشته برخي از سايت‌هاي دسته چندمي بيانيه كذبي را از سوي تشكل جنبش عدالت خواه دانشجويي به طرفداري از آقاي كردان صادر كردند و شب همان روز مدير مسوول و سردبير يكي از اين سايت‌ها با تماس با وي پيشنهاد ديدار با كردان را مطرح كرد و اعلام كرده كه در صورت پيگيري روندي ديگر از جنبش عدالتخواه دانشجويي، كردان از مدير مسوول سايت عدالتخانه حمايت مي‌كند و هنگامي كه وي با اين موضوع مخالفت كرده و از روند قضايي پيگيري اين مساله نام برده آن‌ها عنوان كردند كه پشتوانه آن‌ها در قوه قضاييه بيشتراست.

شهبازي ادامه داد: اگر تاكنون در رابطه با مساله كردان شكي وجود داشت بعد از پيشنهاد روز گذشته و معامله مبني بر حمايت آن‌ها از مديرمسوول سايت عدالتخانه ديگر امروز اين شك وجود ندارد. اين در حالي است كه مدير مسوول سايت عدالتخانه يك دانشجو است و صحبت‌هاي رييس جمهور و مسوولان را به نقل از برخي خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها منتشر كرده است اما با اين وجود اتحاديه‌هاي دانشجويي از وي حمايت كرده و احتياجي به معامله‌هاي سياسي نيست.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: مساله آقاي كردان در مجلس شوراي اسلامي به آزمون اصولگرايي براي نمايندگان تبديل شده است.

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي با اشاره به طرح تحول اقتصادي اظهار كرد: اين طرح نشان از انگيزه‌ي جدي دولت براي رفع مشكلات در حوزه اقتصادي است اما نگراني‌هاي جدي در اين زمينه نيز وجود دارد مبني بر اينكه طرح كنوني به نوعي طرح پررنگ شده نقدي‌سازي يارانه‌ها در دولت هاشمي است. از سوي ديگر در شرايطي كه صحبت از اقتصاد اسلامي مي‌شود اين طرح خشن‌ترين مدل سرمايه‌داري و طرح سال ‌2003 بانك جهاني به ايران است كه بر روي نقدي‌سازي متمركز شده است .

وي ادامه داد: يكي ديگر از سوالات در اين زمينه اين است كه آيا در طرح تحول اقتصادي به آثار اجتماعي آن توجه شده است يا نه، از سوي ديگر در بحث عدالتخواهي نگراني‌هاي جدي در رابطه با اصل ‌44 قانون اساسي وجود دارد؛ چرا كه در حال حاضر تنها به بند "ج" اين طرح يعني آزادسازي و خصوصي‌سازي توجه مي‌شود و به بندهاي ديگر بي‌توجهي شده است.

اين فعال دانشجويي معتقد است: با وجودي كه در سال گذشته آمار ‌9/2 ميليون نفر زير خط فقر وجود داشت و اكنون اين آمار به ‌12 ميليون نفر رسيده است توجه چنداني به بحث فقر نمي‌شود.

شهبازي با بيان اينكه در حال حاضر گفتمان عدالت در كشور حاكم شده است، گفت: بايد به سمت شاخص‌ها حركت كرد بر اين اساس براي انتخابات رياست جمهوري آينده، نامزدهاي انتخاباتي بايد با برنامه‌ريزي وارد عرصه انتخابات شوند و هيچ كس نبايد به دادن شعارهاي كلي بسنده كند؛ چرا كه جنبش دانشجويي در اين زمينه بيدار است و به اين قضايا عكس‌العمل نشان مي‌دهد. در همين زمينه يكي از ملاك‌هاي تصميم‌گيري ملاك عدالت‌خواهي است.

به گزارش ايسنا، دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي در ادامه اين نشست كه در دفتر بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد،‌ به بيانات مقام معظم رهبري در سال ‌82 مبني بر اينكه بايد سه نهضت عدالت‌خواهي، جنبش نرم‌افزاري و آزادانديشي پيگيري شود، اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري در اين ديدار تاكيد كردند كه بايد در حوزه عدالت كار تئوريك انجام داده شود. ولي در حال حاضر فضا به گونه‌اي است كه كارها محدود به يك دستگاه يا افرادي خاص شده است در اين راستا بايد هنگامي كه بحث از عدالت به ميان مي‌آيد سهم دولت، مجلس و قوه قضائيه مشخص شود.

شهبازي با بيان اين كه در ابتداي روي كار آمدن هاشمي شاهرودي شاهد حركت بي‌سابقه‌اي بوديم بدين گونه كه ايشان در ابتدا عنوان كردند كه ويرانه‌اي را تبديل گرفتند كه اين موضوع نشان از انگيزه‌اي در ايجاد تحول در قوه قضائيه بود، معتقد است: اما مسائل مديريتي و ساختار سياسي اين موضوع را فلج كرد به گونه‌اي كه پس از نه سال از آن روز باز هم مشكلات سال اول رياست ايشان ديده مي‌شود.

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي با اشاره به موضوعاتي چون بحث دفاع از سرمايه‌داري، عدم بيان برخي در صحنه عمومي، تصويب حكم عدم انجام اعدام براي افراد زير ‌18 سال، اين موارد را نشاني از عقب‌نشيني در مقابل برخي جريان‌هايي كه خود را حامي حقوق بشر نشان مي‌دهند، خواند و گفت كه اين اتفاقات نگران كننده است.

شهبازي يكي از نگراني‌هاي موجود در قوه قضائيه را كمبود كارشناس‌هاي خوب در اين قوه دانست و گفت: در حال حاضر بدنه‌ي كارشناسي خوبي در قوه قضائيه به چشم نمي‌خورد؛ البته اين موضوع بدان معنا نيست كه افراد خوبي در قوه قضاييه وجود ندارد چرا كه شاهد بوديم كه حتي برخي از قضات براي اجراي عدالت به شهادت رسيدند.

وي با بيان اين كه ديدارهاي مردمي قوه قضائيه، ديدارهاي خوبي است،نسبت به آن‌چه پشت صحنه‌هاي اين ديدارها مي‌خواند انتقاد كرد.

شهبازي عدم شفافيت در دستگاه قضايي را از ديگر مشكلات اين قوه خواند و آن‌چه آن را برخورد با منتقدين ناميد را نيز از ديگر مشكلات اين دستگاه دانست و ابراز عقيده كرد كه به نظر مي‌رسد افرادي اقتدارگرايانه در اين قوه حاكم شده‌اند تا جلوي هر فردي را كه قصد انتقاد از آن‌ها را دارد بگيرند كه نمونه آن را مي‌توان برخورد با طلبه‌ي سيرجاني عنوان كرد. در محاكمه ايشان عنوان كرده بودند كه پياده روي براي اعتراض به مفاسد اقتصادي خلاف شان روحانيت است. آيا شان روحانيت سوار شدن بر ماشين‌هاي مدل بالاست؟

اين فعال دانشجويي معتقد است: آن‌ها كاري مي‌كنند كه در حافظه‌ي تاريخي مردم اين موضوع حك شود كه با انتقادات و حرف‌ها برخورد مي‌شود.

وي با بيان اين عقيده كه در بحث عدالت فرهنگي فرصت‌هاي عادلانه‌اي در اختيار جبهه‌هاي فرهنگي داده نشده است،‌ ادعا كرد: در جشنواره حقيقت در دو فيلم به بحث هويت تهران كه رهبر مطرح كردند و به امام و انقلاب توهين شد. از سوي ديگر شاهد انتشار برخي كتب در حال حاضر هستيم كه اين مسائل جاي سوال جدي دارد.

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي ابراز عقيده كرد: در حال حاضر مهم‌ترين منبع تاريخي اثبات هويت مردمي جنگ و آداب و رسوم مردم به خاطر سيطره‌ي نگاه فرماليستي در حال نابودي است برخي قصد دارند همان بلايي را كه بر سر مزار شهداي گمنام آوردند بر سر شهداي با نام و نشان آورند اين در حالي است كه دو موزه شهداي موجود در كشور همواره تعطيل و آن‌ها حتي يك سايت اطلاع‌رساني و كتاب‌خواني درستي ندارند اين موارد نشان از عدم كار جدي در اين حوزه دارد.

شهبازي با اشاره به اعطاي تسهيلات صد ميليون توماني به نمايندگان مجلس گفت: اعتراض ما بدان دليل است كه افرادي از درون قشر مرفه با شعار عدالت خواهي در درون مجلس آمده سپس با تصويب تسهيلات صد ميليون توماني به كار مي‌پردازند. اين يك مساله جدي است.

وي در پايان تاكيد كرد: ملاك‌هاي جدي براي عدالت‌خواهي بايد در ساختارهاي كشور در نظر گرفته شود كه در اين صورت بسياري از مشكلات حل مي‌شود.

مردم تشنه‌ عدالت و شيفته‌ عدالت اسلامي هستند

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) اظهار كرد: مردم تشنه‌ي عدالت و شيفته‌ي عدالت اسلامي هستند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي عباسي‌مهر كه در نشستي با عنوان «ديروز، امروز و فرداي عدالت‌خواهي در جنبش دانشجويي» به ايراد سخن مي‌پرداخـت،‌ گفت: انبياء الهي با ماموريتي كه خداوند به آن‌ها واگذار كرد براي هدايت انسان‌ها وظيفه‌ي پياده سازي عدالت را در همه جوامع به عهده گرفتند؛ از اين رو با مطالعه تاريخ جوامع گذشته مي‌توان دريافت جوامعي كه تحت فشار، تبعيض،‌ بي‌حرمتي و بي‌عدالتي‌ها بودند بيشتر مورد نظر خدا قرار گرفتند و پيامبران نيز وظيفه‌ي پياده سازي عدالت را به عهده گرفتند.

اين فعال دانشجويي با بيان اينكه شعار عدالت تمام تفكرات و ايدئولوژي‌ها را جذب خود كرده است، اظهار كرد: كمتر متفكري است كه در بحث عدالت وارد نشده باشد، اما بحث در اينجاست كه عدالت در جامعه‌ي ما به عنوان يك جامعه اسلامي با داشتن مردمي مسلمان و بزرگان ديني، بايد به عنوان شعار اصلي و اساسي براي شكل‌گيري جامعه اسلامي قرار گيرد.

وي ادامه داد: امام(ره) به عنوان يكي از نخبگان جامعه اسلامي و حوزه با شكل‌دهي انقلاب اسلامي بحث عدالت را به عنوان شعار و هدف و يكي از غايت‌هاي نهايي جامعه جهاني عنوان و بر اين اساس انقلاب را به پا داشتند. امام(ره) شعار اصلي و اساسي خود را بحث عدالت به معناي واقعي يعني عدالت اسلامي عنوان كردند و آن را سرلوحه‌ي فعاليت‌هاي خود و انقلابيون قرار دادند.

عباسي‌مهر انقلاب اسلامي را انقلاب عدالتخواهانه عنوان و خاطرنشان كرد: مردم ما مردم عدالتخواه هستند؛ از اين رو طبيعي است كه شعار عدالت نه تنها در گذشته بلكه در حال و آينده از شعارهاي اساسي مردم و مسوولان قرار گيرد منتهي بايد به اين نكته توجه شود كه تعريف امام(ره) و مقام معظم رهبري از عدالت چيست و آنچه كه ما دنبال مي‌كنيم چه چيزي است؟

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) كه به دعوت بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران دراين نشست حضور يافته بود، گفت: امام با الگوگيري از بزرگ عدالت‌خواه انسان‌ها و جهان يعني حضرت علي (ع)‌ عدالت را عدالت همه جانبه دانسته و در تمامي طبقات آن را در سرلوحه فعاليت‌هايشان قرار دادند اما متاسفانه امروز در جامعه ما ديده مي‌شود نگاه ابزاري به عدالت است؛ اينكه عدالت تنها در كليشه‌ها پياده و عدالت خواهي منحصر به گروه و جريان خاصي شده است.

عباسي‌مهر خاطر نشان كرد: آنچه كه بايد در سرلوحه فعاليت‌هاي ما به عنوان دانشجويان پيرو خط امام و انقلاب باشد آن است كه عدالت را در همه جامعه پيگيري كنيم و ذره‌اي از آن عقب ننشينيم بايد عدالت در سطوح فرهنگي، اجتماعي، معيشتي و غيره پياده شود و تلاش شود كه دانشجو در دوران تحصيل ذره‌اي عدالت را در زندگي خود جاري كند.

اين فعال دانشجويي با طرح اين سوال كه آيا عدالت را در زندگي خود جاري كرده‌ايم؟ ‌گفت: زندگي بزرگان و ائمه همچون زندگي حضرت علي (ع) و زندگي امام و مقام معظم رهبري در عدالت خلاصه مي‌شود. بر اين اساس بايد دايره‌ي ملموس زندگي خود را بر اساس شعار عدالت متمركز كنيم. از اين رو اين سوال مطرح است كه آيا بحث عدالت در دانشگاه و مجموعه آموزش عالي به خوبي پياده‌سازي شده است يا نه، در اين صورت ما مي توانيم در عرصه اجتماع سخن از عدالتي به ميان آورده كه مردم پذيراي آن باشند.

به گزارش ايسنا،‌ دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) خاطر نشان كرد: طبق آنچه كه از گذشتگان به ما رسيده است عدالت بايد در تمام طبقات اجتماع جاري باشد اما آنچه كه امروز مي‌بينيم با هدف و غايت نهايي فاصله زيادي دارد و حتي انحرافات جدي در آن وارد شده است.

عباسي‌مهر ادامه داد: بنده با اين موضوع كه گفتمان عدالتخواهي امروز در جامعه حاكم شده است مخالفم؛ چرا كه امروز گفتمان عدالتخواهي در جامعه جاري شده است. اگر اين گفتمان در كشور حاكم بود عملكرد كشور در چند سال اخير اين گونه نبود.

وي ادامه داد: هنگامي كه سخن از عدالت به ميان مي‌آيد صحبت‌ها به سمت معيشت و اقتصاد مردم كشيده مي‌شود به گونه‌اي كه سنبل همه بحث‌ها معيشت مردم است. اين در حالي است كه تبعيض‌هاي زيادي در عرصه فرهنگي و اجتماعي وجود دارد كه صحبتي از آن به ميان نمي‌آيد.

اين فعال دانشجويي تاكيد كرد: هنگامي كه بحث از عدالت به ميان مي‌آيد بايد مردم آن را در زندگي روزمره‌شان به خوبي حس كنند اين در حالي است كه زندگي امروز مردم به گونه‌اي است كه با مشكلات متعددي روبرو هستند. امروز دولت با وجود شعارهايش به سرعت به سمت WTO حركت مي‌كند و در چنين شرايطي شعار عدالت‌خواهي به زمين مي‌خورد.

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز)، ادامه داد: در حالي كه اعتقاد راسخ مردم و جامعه بحث عدالت در جامعه جهاني است صحبت از نام اسراييل در بين برخي مسوولان زده مي‌شود بيان اين سخنان نشان از آن دارد كه آن‌ها در بحث اعتقادي و گفتمان رايج در افكار مردم كار علمي انجام نداده‌اند.

عباسي‌مهر اضافه كرد: بهتر است همان طور كه بحث منشور فرهنگ تحزب در كشور بيان مي‌شود منشور عدالت نيز ايجاد شود. ولي تاكنون حرفي از اين موضوع به ميان نيامده است.

اين فعال دانشجويي ابراز عقيده كرد: وزير كشور با اعتقاد مردم بازي كرده و دروغ گفته است وي با دروغ از نمايندگان مردم راي گرفته و اكنون حاضر به استعفا نيست در همين رابطه شاهديم كه رييس جمهور به عنوان يك فرد عدالتخواه برخورد جدي با او نمي‌كند اين مسائل نشان از فاصله جدي حاكم شدن گفتمان عدالت اجتماعي در جامعه دارد.

وي تصريح كرد: شايد جريان دوم خرداد در انتها به قهقرا كشيده شد اما مردم در ابتدا با حضور در پاي صندوق‌هاي راي، نه جدي به تكنوكرات‌ها در جامعه دادند، دوم خرداد يك حماسه بود همان طور كه سوم تير نيز يك حماسه جدي بود، اين موضوع نشان مي‌دهد كه مردم در برابر گفتماني كه امام، ‌ائمه، رسول خدا و مساجد به آن‌ها ياد داده‌اند وفادار بوده اما اين گفتمان به عنوان گفتمان جدي در بين مديران جاري نيست.

عباسي‌مهر معتقد است: در سوم تير عدالت‌خواهي شعار جدي براي مديران شد اما از آن پتانسيل به معناي واقعي استفاده نشد.

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) ابراز عقيده كرد كه با نگاه به عملكرد دستگاه قضايي مي‌توان به اين موضوع رسيد كه عدالت به صورت جدي براي مديران تعريف نشده و يا منشور عدالت خواهي واضح نبوده و يا اينكه برخي مديران تخلف مي‌كنند.

اين فعال دانشجويي خاطر نشان كرد: تحزب در كشور مخالف جدي شعار عدالت‌خواهي است هنگامي كه مديران دغدغه نداشته و دنبال منافع خود باشند شاهد نابساماني‌هايي هستيم كه راه‌حل آن ورود جنبش‌هاي اجتماعي مسلمان به عنوان ديده‌بان كشور است كه در اين زمينه نبايد سكوت كنند.

وي با بيان اين عقيده كه امروز دغدغه شعار عدالت در جامعه با هزينه است، گفت: اين انقلاب با هزينه شكل گرفته پس براي حاكم شدن بحث عدالتخواهي در كشور بايد هزينه داد.

عباسي‌مهر با بيان اين كه آن‌چه كه از دولت نهم مي‌خواستيم اجرايي نشد، معتقد است: دولت ارتباطش را با دانشجويان كم كرده به گونه‌اي كه ديدارهاي دانشجويي در سال جاري كاهش پيدا كرده است. از سوي ديگر حضور مشايي و كردان و شعار صنعتي شدن با پارامترهاي غربي، نقدهايي را از سوي تشكل‌هاي دانشجويي به دولت وارد مي‌كند.

وي خاطر نشان كرد: ما در دولت سازندگي و اصلاحات نقد‌هايي را ارائه كرده و در دولت عدالتخواه با توجه به شعارش مبني بر دغدغه‌ي مردم نقدهايي را داريم. بنابراين در جامعه‌اي كه دغدغه انقلاب دارد مسوولان بايد بپذيرند كه حرف مردم را شنوا باشند.

وي گفت: با وجودي كه دولت حرف از عدالتخواهي مي زند اما در طول سه سال گذشته يك مصوبه فرهنگي نداشته بايد نسبت به اين مساله كه وزارت فرهنگ دولت نهم چه عملكردي داشته حساس باشيم. دولت در بحث معيشت تحولات جدي را انجام داده اما سوال در اينجاست در بحث روح و روان چه كاري كرده است؟

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز)، ابراز عقيده گرد: مجلس شوراي اسلامي نيز مجلسي به شدت مصلحت‌گرا است به گونه‌اي كه در برهه‌اي آن‌ها قصد عزل مشايي را داشتند و بر اين اساس مي‌خواستند سازمان گردشگري را زير نظر وزارت و فرهنگ ببرند اما اكنون دست از همه اين كارها برداشتند.

وي معتقد است: در شرايط كنوني به غير از مقام معظم رهبري مسوولان در سه قوا تنها شعارها را هزينه عملكرد خود مي‌كنند از اين رو ما با همه جريانات سياسي در اين رابطه بحث‌هاي زيادي را مطرح كرديم چرا كه اگر فرداي قيامت لفظ اصولگرايي و اصلاح‌طلبي لب به سخن آورند شكايت مي‌كنند؛ چرا كه هر دوي اين لفظ‌ها در قرآن وجود داشته و برگرفته از انديشه‌هاي بزرگان است.

وي تاكيد كرد: ما مخالف تحزب نيستيم؛ چرا كه شرط عدالت در جامعه تحزب اسلامي نه تحزب ناقص برگرفته شده از غرب است.

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز)، در ادامه گفت:‌ براي آنكه بخواهيم عدالت‌خواه باشيم ابتدا بايد الگوي مناسبي براي ساير دانشجويان باشيم اگر در محيط دانشگاه قدرت‌طلب بوديم نبايد حرف از عدالتخواهي بزنيم. اين در حالي است كه فضاي كنوني دانشگاه امروز ما با شرايط متوسط فاصله دارد و ما هنوز نتوانستيم بحث عدالت را در دانشگاه جا بياندازيم. بر اين اساس با پذيرفتن اين نكته كه آينده كشور در دست جوانان است اگر اين دانشجويان عدالت‌خواه نباشند آيا مي‌توان تضميني براي تحقق عدالت در آينده كشور داشت؟

عباسي‌مهر با تاكيد بر اينكه عدالت شعار بزرگي است، گفت: تشكلهاي دانشجويي و عموم دانشجويان بايد فرياد عدالت را بر سر مسوولان كشيده و سكوت نكنند. بايد روح عدالت را جاري و همه را به سمت عدالتخواهي ترغيب كنيم و بحث عدالت را در فرهنگ و اجتماع وارد كنيم.

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز)، با بيان اين كه در حال حاضر بايد اين مسائل در سلسله جلساتي به بحث گذاشته شود، ابراز عقيده كرد كه برخي مسوولان نه تنها دانشجويان را از فعاليت‌هاي روزمره همچون حضور در فعاليت‌هاي دانشجويي پشيمان مي‌كنند حتي در مورد درس خواندن نيز آن‌ها را با مشكل مواجه مي‌ككنند و امروز دانشگاه به جاي اينكه محلي براي برگزاري جلساتي همچون آزادانديشي، تفكر و تامل براي اصل اساسي انقلاب باشد كمپينگ‌هاي دفاع از حقوق صنفي دانشجويان شده است.

وي افزود: تشكل‌هاي دانشجويي در حال حاضر به جاي بيانيه دادن سعي مي‌كنند فريادهاي صنفي خود را به گوش مسوولان برساند. انگار مسوولان دانشگاهي توجهي به دانشجويان نمي‌كنند و آن‌ها را فراموش كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، در پايان اين نشست يكي از دانشجويان گفت: يكي از دلايلي كه شاهد ركود فعاليت‌هاي جنبش دانشجويي بوديم گم كردن دردهاي آن‌هاست. در حالي گفتمان عدالتخواهي مطرح مي‌شود كه به نظر مي‌رسد تنها جنبش عدالتخواه دانشجويي پيگير اين موضوع است و بقيه تشكل‌ها تنها حركت‌هاي با غرض‌ورزي انجام داده و به دنبال كار سياسي هستند البته اميدواريم با برگزاري نشست امروز تولد دوباره‌ي تشكل‌هاي دانشجويي رخ دهد.

عباسي مهر در پاسخ به اين دانشجو گفت: گذشته جنبش دانشجويي سرآمد بحث عدالتخواهي است زماني مبارزه با امپرياليسم سرلوحه كارها بوده كه نمونه آن تسخير لانه جاسوسي است. پس از آن هشت سال دفاع مقدس رخ داد و در برهه كنوني بحث عدالتخواهي توسط تشكل‌هاي دانشجويي سرلوحه فعاليت‌ها قرار گرفت.

وي ادامه داد: رويكرد سال جاري دفتر تحكيم وحدت رويكرد عدالتخواهي همه جانبه است ما عدالت كمونيستي نمي‌خواهيم در همين رابطه اين تشكل در نامه‌اي سرگشاده خطاب به هاشمي شاهرودي بحث عدالت اسلامي را در نه بند عنوان كرد.

عباسي‌مهر گفت: بايد پذيرفت كه جنبش دانشجويي سيال است و نمي‌توان اين جنبش را به صورت تطبيقي مقايسه كرد. محيط دانشگاه يك محيط علمي و سيال است اما اساسنامه و مرامنامه در تشكل‌هاي دانشجويي يك اصل به شمار مي آيد كه بايد سرلوحه كارها قرار گيرد.

وي اضافه كرد: در 10 سال اخير كمترين تزريقي از سوي قدرت به تشكل‌هاي دانشجويي شده است. تشكل‌هاي دانشجويي حافظ انقلاب و نظام هستند و همين اصل جنبش دانشجويي مسلمان را از جنبش‌هاي ديگر متمايز مي‌كند.

مطالبه عدالت بايد به فرهنگ عمومي جامعه تبديل شود

مسوول بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران اظهار كرد: پس از گذشت سي سال از انقلاب به اين نتيجه رسيده‌ايم كه براي طراحي مانيفست حركت جنبش دانشجويي مسلمان راهي جز پيگيري بحث عدالتخواهي وجود ندارد؛ چرا كه با رصد كردن بيانات مقام معظم رهبري در طول دو سال گذشته ايشان به بحث عدالتخواهي تاكيد كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اميرحسين ثابتي در نشستي با عنوان «ديروز، امروز و فرداي عدالتخواهي در جنبش دانشجويي» كه بعدازظهر امروز (دوشنبه) در دفتر بسيج دانشجويي اين دانشكده برگزار شد، با اشاره به فلسفه برگزاري اين برنامه گفت: مقام معظم رهبري در سال گذشته فرمودند كه دانشجويان گفتمان عدالتخواهي را روي كار آوردند اين سخن جداي از ظاهر اين جمله، پيام مهمي مبني بر اينكه دانشجويان هر كاري را بخواهند مي‌توانند انجام دهند و اين مسير را به درستي انتخاب كردند. همچنين ايشان در جاي ديگري دهه چهارم انقلاب را دهه پيشرفت و عدالت ناميدند كه اين موضوع صحه‌گذاري بر گفتمان عدالت خواهي است. بر اين اساس مطالبه عدالت بايد به فرهنگ عمومي جامعه تبديل شود كه براي پيگيري اين موضوع مي‌توان از همين مكان يعني گرد هم آوردن تشكل‌هاي دانشجويي شروع و آن را تبديل به فرهنگي در جامعه كرد.

اين فعال دانشجويي خاطر نشان كرد: با نگاهي به گذشته مي‌توان دريافت كه عدالتخواهي در جنبش دانشجويي از سال 32 با شهيد شدن سه دانشجوي دانشكده فني آغاز و تاكنون ادامه پيدا كرده است اما آنچه كه امروز احساس مي‌شود اين است كه در طول سه سال گذشته اين موضوع تبديل به فرهنگي شده است.

وي ادامه داد: دولت اصلاحات آرمانش را تحقق جامعه مدني و همچنين توسعه اقتصادي مي‌دانست اما حداقل دولت نهم در سخن، عدالت خواهي را مطرح مي‌كند كه اين موضوع شجاعت خاصي مي‌خواهد. اينكه فردي علمي را به نام عدالتخواهي در دست گيرد و فرياد زند شجاعت بسياري خواسته و ما نبايد وي را تنها گذاشته بلكه بايد به او كمك كنيم.

ثابتي خاطر نشان كرد: اما در مواقعي در همين دولت عدالتخواه و آرمان‌خواه كارهايي همچون بحث وزير كشور و آبروريزي‌هاي صورت گرفته رخ مي‌دهد. در اين موضوع مطرح مي‌شود كه مگر اين دولت آرمان‌خواه نيست پس چرا وزير كشورش اين طور است و چراهاي ديگر؟

مسوول بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با تاكيد بر اينكه طرح گفتمان عدالت توسط دولت يك شجاعت بود و قابل انكار نيست، گفت:‌اينكه فردي بعد از 16 سال اين سخنان را مي‌زند شجاعتي مي‌خواهد اما بايد توجه كرد كه ممكن است در همين زمينه آفتي گريبان‌گير شود كه يك روز در قالب وزير كشور و روز ديگري در قالب شخص ديگري باشد با اين وجود مسير در حال طي شدن به سمت قله‌ است و بايد در اين مسير ما كمك كنيم.

وي خاطر نشان كرد: نبايد اين گونه باشد كه بعد از سه سال برخي نقاب عدالتخواهي را به صورت زده و جلو بيايند خيلي از افراد صاحب اين گفتمان نيستند و از آنجايي كه مي‌بييند اين سخنان خوش رنگ و لعاب است صحبت از عدالتخواهي مي‌كنند ولي آن‌ها اگر دوباره كشور را در دست گيرند همين عدالت را با خاك يكسان مي‌كنند.

ثابتي ادامه داد: اگر روزنامه‌اي در بحث كردان متمركز مي‌شود آن روزنامه در پرونده هاوايي و امثال اين‌ها كجا بود؟ اين در حالي است كه برخي از آن‌ها به همين روش دكترا گرفته و عضو هيات عملي شده‌اند.

اين فعال دانشجويي در ادامه با تاكيد بر اينكه گفتمان عدالت هنوز در كشور حاكم نشده، بلكه جاري شده است، گفت: مدير مسوول سايت عدالتخانه اخباري را به نقل از برخي خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها راجع به متهم هسته‌يي منتشر مي‌كند ولي مديرمسوول اين سايت محكوم مي‌شود آيا به دليل آنكه پشت پرده اين سايت هيچ كسي نيست بايد با آن برخورد شود.

وي ادامه داد: قوه قضائيه در اين زمينه بايد پاسخگو باشد. هنگامي كه برخي سايت‌ها عليه موسويان سخناني را نوشته برخي از آن‌ها را فيلتر كردند كه سايتي مثل الف معذرت‌خواهي كرد. اما مدير مسوول سايت عدالتخانه حاضر نيست خود را تحقير كند.

ثابتي با بيان اين كه در تجمع سال گذشته تشكل‌هاي دانشجويي در مقابل قوه قضائيه قاضي مرتضوي قول‌هايي را به دانشجويان داد، مدعي شد كه تاكنون به آن قول‌ها عمل نشده است.

اين فعال دانشجويي گفت:‌در بحث پرونده دانشگاه آزاد تاكنون دانشجويان در اين زمينه پيگير بوده‌اند اما تا كي آن‌ها بايد دنبال اين پرونده باشند؟

به گفته وي سليمي نمين چندين بار مداركي را به برخي مسوولان قضايي ارائه كرده اما تاكنون جوابي دريافت نشده است يا اينكه هر بار برنامه‌اي با موضوع بررسي عملكرد دانشگاه آزاد با حضور ايشان برگزار مي‌شود عده‌اي براي بر هم زدن آن برنامه حاضر مي‌شوند و اين در حالي است كه زاكاني اسنادي را درباره دانشگاه آزاد ارائه كرده اما سايتش را فيلتر كرده‌اند.

اين فعال دانشجويي ابراز عقيده كرد كه اگر بحث دانشگاه آزاد به نتيجه نرسد مردم به نظام بدبين مي‌شوند. جاسبي تا كي مي‌خواهند خود را پنهان كنند برنامه‌اي نبوده كه در آن افراد وابسته به دانشگاه آزاد آن را به هم نريزنند.

ثابتي اظهار كرد: رييس جمهور از تريبوني برخي مفاسد را مطرح مي‌كند. رييس جمهور در مراسم توديع و معارفه بانك مركزي مسائلي را مطرح كردند مبني بر اينكه اگر كشاورزي پرداخت وامش يك ماه عقب بيفتد همه او را توبيخ مي‌كنند اما فردي 110 ميليارد وام گرفته و سپس در مسكن سرمايه‌گذاري مي‌كند او را دستگير نمي‌كنند. پس از اين سخنان بود كه خبر دستگيري اين فرد اعلام شد اما اگر رييس جمهور در جلسه اين سخنان را بيان نمي‌كرد آيا اين اتفاقات مي‌افتاد.

وي با بيان اين عقيده كه بحث دانه درشت‌ها در قوه قضاييه كليشه شده است و مسوولان اين دستگاه در دانشگاه حاضر نشده و به دانشجو پاسخ نمي‌دهند، گفت: اين در حالي است كه آقاي احمدي‌نژاد در دانشگاه آمد و حتي عكسش را آتش زدند.

به گزارش ايسنا، مسوول بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به دريافت تسهيلات صد ميليون توماني نمايندگان مجلس گفت:‌ تاكنون هيچ پاسخ قانع كننده‌اي دراين زمينه دريافت نشده است. سخن ما اين است كه طبق فرموده حضرت علي مسوولان بايد همچون ضعيف‌ترين مردم زندگي كنند. مسوولان در رابطه با دريافت 20 ميليون تومان براي خريد ماشين چه پاسخ قانع كننده‌اي دارند؟ آقايون اصولگرا بايد پاسخ دهند آن‌ها قبل از انتخابات حرف از معيشت مردم مي‌زنند اما امروز از اين تسهيلات استفاده مي‌كنند.

ثابتي با تاكيد بر اينكه ديدار دانشجويان با رييس جمهور از گذشته بيشتر شده است، گفت: در آخرين ديدار هنگامي كه يكي از دانشجويان با لفظ تندي از رييس جمهور انتقاد كرد وي در جواب گفت كه بنده افتخار مي‌كنم كه هنوز دانشجوياني با انتقادات آرمان‌خواهانه وجود دارند و اين نقطه‌ي اميدي براي ماست. رييس جمهور و دولت نه تنها از اين انتقادات ناراحت نمي‌شوند بلكه استقبال مي‌كنند. بايد قدر اين فرصت را دانسته و آن را از دست ندهيم.

وي با تاكيد بر اينكه اصولگرايي يك مكتب آرماني است، گفت:‌ ما اگر در جايي احساس كنيم به خوبي وارد آن موضوع شده و برنامه‌اي اين چنيني را تشكيل مي‌دهيم. ما از اين دولت و به افراد ديگر نقد داشته و آن را مطرح مي‌كنيم.

ثابتي همچنين در پايان خاطر نشان كرد: اين برنامه از اين جهت كه ما خود را صاحب گفتمان عدالت مي‌دانيم برگزار شده است؛ از اين رو هر از چندگاهي تذكر به مسوولان مي‌دهيم اما اگربحث دفاع از آرمان‌ها و گفتمان انقلاب باشد اولين كساني كه پاي اين گفتمان مي‌ايستند همين افراد هستند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن