تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816773446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرافیک سرسفره مردم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گرافیک امروز ایران و بیشترین رخدادهای گرافیک ایران حول محور نمایشگاهها، سالانهها و دوسالانههای طراحی پوستر صورت میگیرد. این توجه خاص که طراحان گرافیک به این بخش از گرافیک دارند، به این دلیل است که طراحی پوستر میدانی است برای تظاهر سبک و سیاق شخصی هنرمند و مجالی است که در سایر گونههای گرافیک بدان دست نمییابند. از سوی دیگر پوستر میتواند بیانگر نگاه جامعه و تفکر حاکم بر جامعه باشد و از همین رو از سوی مسوولان و متولیان هنری بیشتر حمایت میشود. برگزاری سالانههایی با موضوعات روز همچون مقاومت فلسطین و در مکانهایی معتبر چون موزه هنرهای معاصر مبین این مطلب است.


این که چرا نگاه طراحان گرافیک بیشتر به سمت پوستر معطوف شده، دلایلی را شامل میشود که حمایتهای دولتی تنها یکی از این عوامل است. ریشه این مساله را میبایست در خود طراحان جستجو کرد و در نوع نگرش آنها به گرافیک. با نگاهی دقیق به گرافیک جهان به دو گونه گرافیک برخواهیم خورد. در تمامی دنیا گرافیک را به عنوان یک شغل میشناسند. فارغ از هر گونه بیان فردی از هنر. این بدین معناست که طراح گرافیک الزاما نباید هنرمند باشد، در واقع صحبت از تکنسین است نه هنرمند.


طراحی گرافیک فرایندی را طی میکند که با شرکت افراد زیادی صورت میگیرد که طراح یکی از آنهاست. در حقیقت طراح نتیجه کار گروهی را تصویر میکند و روانه بازار میسازد. در اینجا هدف اطلاع رسانی است. اما زمانی که اثر گرافیک را روانه نمایشگاهها و موزهها میکنیم، هدف اطلاعرسانی نیست این بیان فرهنگ یک جامعه است. پس دو گونه گرافیک برای ما روشن شده است یکی در حیطه تجاری و دیگری در حیطه فرهنگ.


شکلگیری گرافیک در فرایند یک هرم است، یعنی سفارشدهنده آگاه، طراح و مخاطب آگاه و اگر این سه آگاهانه در کنار هم قرار گیرند باعث میشوند تا آثار گرافیک در گونههای مختلفش و در پوستر به گونهای فاخر و تاثیرگذار در جامعه ظاهر شود
.
شاید علت توجه طراحان به گرافیک نمایشگاهی و حرکتهای فردی، نبود سفارشدهنده آگاه باشد. اما زمانی که ما این را در شکل ایده آل نداریم، بالطبع وظیفه ما اگاهی دادن به آنهاست.
برگزاری نمایشگاهها تنها میتواند طراحان و جامعه را از نظر فکری درگیر یک موضوع کند که آن هم به دلیل نداشتن محدوده زمانی مشخص و هدف از قبل مشخص شده نمیتوان نتیجه خاصی را در مقطع زمانی معین برایش متصور شد. این گونه فعالیتها تنها میتواند در دراز مدت نتیجه بخش باشند که آن هم با گذشتن زمان از شروع اتفاق تاثیرگذاری خود را از دست خواهند داد.
طی برگزاری این نمایشگاهها ما با طراحان بیشماری برمیخوریم که آثارشان از نظر هنری در سطح بالایی قرار دارند، ولی هرگز سفارشدهندهای به سراغشان نخواهد رفت و اصلا جامعه آنها را نمیبیند. چرا که جامعه درگیر با موضوع کار شده است و توجهی به اصل اثر ندارد.
اما چگونه طراحان گرافیک میتوانند بر مردم تاثیر بگذارند؟ بدون شک این مهم از طریق نمایشگاهها میسر نخواهد بود، زیرا کارکردی که از نمایشگاه انتظار میرود، این است که عدهای طراح گرد هم جمع شوند و حرف خود را در مورد یکی از موضوعات مطرح شده در جامعه بزنند و در خوشبینانهترین حالت با غلبه بر احساسات مردم آنها را نیز به تفکر در باره موضوع مطروحه وادارند.


گرافیک حرفهای است که از دل تبلیغات بیرون آمده است. تفاوت گرافیک با سایر هنرها از جمله نقاشی در قدرت بیان است و اینکه گرافیک میتواند وضع تازهای را ایجاد کند. گرافیک به سفارشدهنده نیاز دارد تا بتواند شکل بگیرد و طراحان تنها از این طریق است که میتوانند در جامعه حضور موثر داشته باشند
.
تاثیرگذاری حقیقی طراح نیز از این طریق است. نتیجه حضور طراح در رویدادهای نمایشگاهی علیرغم ارزش و وجاهت اجتماعی و جایگاه هنری در مرحله اول به معطوف خود اوست نه جامعه. این طراح است که با شرکت در این نمایشگاه توانسته به بیان فردی خود برسد و جامعه در صورت توفیق وی ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. ولی حضور طراح در فرایند تبلیغات به عنوان عنصر اصلی اطلاع رسانی وی را از جایگاه یک هنرمند شخصی به یک هنرمند اجتماعی ارتقا میدهد. چرا که وی نتیجه کار خود را در دستان مردم میبین
د.
هنرمندان هر جامعه هستند که فرهنگ جامعه را میسازند قرار گرفتن هنرمندان زیر سلطه فرهنگ حاکم جامعه تنها باعث افول فرهنگی خواهد شد. باید جایگاه هنرمند را در جامعه شناخت و تثبیت کرد. در گرافیک هم به همین صورت است. باید جایگاه طراح گرافیک شناخته شود، تنها در این صورت است که میشود از طریق گرافیک بر جامعه تاثیر گذاشت.
آگاهی در مورد گرافیک را باید به افرادی غیر از طراحان داد. در واقع این صاحبان صنایع و مدیران بازاریابی هستند که میبایست با گرافیک و برخورد صحیح با آن آشنا شوند. برگزاری نمایشگاههای طراحی پوستر امکان خوبی است تا نیروهای هنرمند و خلاق را شناسایی کنیم و حال آنها میبایست بوسیله همان مدیران انتخاب شوند تا در عرصه حرفهای گرافیک فعالیت کنند. سرمایه هنری چند هزار ساله ما چیزی کمتر از سرمایههای نفتی ما نیست و با این نیروهای هنری که همه ساله در این نمایشگاهها میبینیم، میتوانیم گرافیک را نیز بر سر سفره مردم بیاوری .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن