واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در دومين نشست علمي همايش «قرآن، انسان و پرسش» عنوان شد: چاپ سالانه 50 ميليون قرآن در مقابل 100 ميليون انجيل در جهان
گروه گزارش: دومين نشست علمي همايش «قرآن، انسان و پرسش»، امروز دوشنبه، 29 مهرماه جاري، با موضوع «آسيبشناسي مراكز پاسخگويي به سؤالات قرآني» در فرهنگسراي قرآن برگزار شد.
«محمدرضا پورمعين» رئيس فرهنگسراي قرآن طي سخناني در اين نشست درباره وضعيت قرآني كشور در حوزه تبليغ و ترويج گفت: سالانه بين 425 تا 650 ميليون دلار انجيل در جامعه آمريكا فروخته ميشود كه سرانه هر نفر بين سه تا چهار جلد است همچنين انجيل به بيش از دو هزار زبان و لهجه و گويش ترجمه شده است.
وي به نقل از مجله «اكونوميست»اظهار كرد: بيشترين كتاب مورد مطالعه در كشورهاي اسلامي، قرآن است و سالانه كمتر از 50 ميليون جلد قرآن در جهان چاپ و توزيع ميشود و ثروت سعوديها مهمترين منبع تامين هزينه چاپ قرآن در ميان كشورهاي اسلامي است.
پورمعين با بيان اينكه هماكنون دو ميليارد مسيحي و 5/1 ميليارد مسلمان در جهان زندگي ميكنند و بزرگان مسيحي معتقدند كه در سال 2050، اسلام به بزرگترين مذهب جهان تبديل ميشود، تصريح كرد: «هاپركالينز» يكي از بزرگترين انتشارات غربي، انجيل را به 60 نوع چاپ ميكند كه انجيل براي دختران، پسران، انجيل بازاري، 100 دقيقهاي، محاورهاي و ... از جمله آنها است. البته در حوزه چاپ قرآن هم تنوع خوبي را شاهد هستيم و قرآن به صورت جيبي، تصويري، صوتي و ... نمونهاي از آن است.
چاپ تقريبا 10 ميليون جلد قرآن در كشور
رئيس فرهنگسراي قرآن با بيان اينكه چاپ قرآن در كشور در ميان ساير كتابها رتبه اول را دارد اظهار كرد: تقريبا 10 ميليون جلد قرآن در كشور چاپ ميشود البته طبق آمار سال 1386 بين هفت تا 10 ميليون جلد اختلاف است.
وي با اشاره به وضعيت رسانههاي قرآني در كشور افزود: طبق آمار سال 1382، 70 روزنامه و حدود 280 ــ 90 نوع مجله در كشور چاپ ميشوند كه تنها يكي دو مجله و يا روزنامه قرآني بيشتر نداريم كه يكي از اين مجلهها به نام گلستان قرآن هم به دلايلي دو تا سه سال است كه تععطيل شده و در دو سه سال اخير هم يك روزنامه با نام اعتدال منتشر ميشود.
پورمعين در پايان سخنانش با بيان اينكه در حوزه تبليغات قرآني در ساير شبكههاي صدا و سيما جز شبكه قرآن غريب هستيم، تاكيد كرد: منويات و توصيههاي مقام معظم رهبري در حوزه قرآن بسيار موشكافانه و دقيق است و ايشان 60 توصيه و سفارش در اين زمينه داشتهاند كه هنوز بسياري از آنها از جمله اينكه عامه مردم بايد با روخواني قرآن آشنا باشند، عملي نشده است.
همچنين در اين نشست محمد انجمشعاع» مدير عامل اتحاديه مؤسسات و مراكز قرآني استان تهران، طي سخناني، مهمترين آسيبهاي تهديدكننده مراكز پاسخگويي به سؤالات ديني و قرآني را برشمرد و گفت: اولين آسيبي كه مراكز پاسخگويي را تهديد ميكند، بحث كميت آنهاست. اكنون ما در كشور در خوشبينانهترين وضعيت 50 تا 60 مركز پاسخگويي داريم كه برخي از اينها مولد هستند و برخي تنها رابط.
وي افزود: سرانه وجود مراكز پاسخگويي به سئوالات ديني و قرآني حتي در مقايسه با ساير مراكز فرهنگي قابل قياس نيست چه رسد به حوزههاي ديگر غير فرهنگي. به طور مثال اگر براي هر 100 هزار نفر يك سينما در كشور وجود داشته باشد اين نسبت در زمينه وجود مراكز پاسخگويي به يك مركز براي يك و نيم ميليون نفر است.
انجمشعاع در دسترس نبودن مراكز پاسخگويي به سئوالات ديني و قرآني را دومين آسيب براي اين مراكز عنوان و تصريح كرد: بسياري از اين مراكز در تيررس ديد مردم نيستند و راهكار براي حل اين موضوع، اين است كه مساجد به شعبههاي اصلي مراكز پاسخگويي تبديل شوند و آموزش براي توليد مراكز پاسخگويي نيز مورد توجه قرار گيرد.
لزوم سرعت در پاسخگويي به سئوالات ديني
مدير عامل اتحاديه مؤسسات و مراكز قرآني استان تهران، با تاكيد بر لزوم سرعت در پاسخگويي به سئوالات قرآني اظهار كرد: بايد فاصله ميان طرح سئوال در ذهن افراد به ويژه جوانان تا رسيدن به پاسخ آن بسيار اندك باشد چرا كه طولاني شدن فاصله ميتواند منجر به بحرانهاي فكري و روحي شود و در اين صورت چه كسي مسئول آن خواهد بود.
وي افزود: بر اساس يك تحقيق ميداني كه انجام دادهام، تنها شش درصد مراكز پاسخگويي زير 24 ساعت به سئوالات پاسخ ميدهند، 17 درصد تا سه روز، نزديك 50 درصد يك هفته بعد از طرح سئوال و برخي مراكز هم بيش از سه هفته به سئوالات ديني و قرآني مردم پاسخ ميدهند در صورتي كه شبكههاي مايكروسافت كمتر از 12 ساعت به سئوالات پرسشكنندگان پاسخ ميدهند.
انجمشعاع، روشن نبودن ارتباط طولي و عرضي مراكز پاسخگويي با يكديگر را از ديگر آسيبهاي اين مراكز برشمرد و گفت: مشخص نبودن چنين ارتباط سازماني سبب ميشود تا در پارهاي از موارد پاسخهاي ارايه شده به سئوالكننده متناقض باشد و مخاطب را سر درگم كند.
وي با تاكيد بر لزوم سطحبندي مراكز پاسخگويي براي ايجاد پيوند ساختاري مناسب، افزود: دشمنان ما امروز مسايل ديني را رصد ميكنند و از روي عمد به توليد شبهه و انتشار آن دست ميزنند بنابراين مراكز پاسخگويي به سئوالات ديني قبل از آنكه دشمنان به توليد شبهه بپردازند بايد در كنار واحد پاسخگويي، خودشان واحد توليد سئوال نيز ايجاد كنند.
انجمشعاع، كمبود افراد متخصص و نبود واحد پيگيري در مراكز پاسخگويي به سئوالات را از ديگر آسيبهاي اين گونه مراكز عنوان و تاكيد كرد: وجود واحد پيگيري سبب ميشود تا سئوالكنندگان به اقناع برسند.
وي همچنين در ابتداي سخنانش، با ذكر اين حديث از امام صادق(ع) كه هلاكت بسياري از مردم در اين است كه سئوال نميكنند، بر اهميت سئوال و پرسش در اسلام و قرآن تاكيد كرد.
حدود هزار آيه در قرآن انواع و اشكال گوناگون «سؤال» را مطرح كرده است
در ادامه «محمدهادي موذن»، مشاور عالي شهردار تهران با بيان اينكه از نگاه قرآن، فرشتگان، نخستين سؤالكنندگان بودند، گفت:حدود هزار آيه در قرآن انواع و اشكال گوناگون «سؤال» را مطرح كرده است كه سؤالات تعجبي، تشويقي، حقيقي، مجازي و ... نمونههايي از آن آنها است.
وي افزود: عنوان اين همايش(قرآن، انسان، پرسش) بحثي كليدي است. از پيامبر(ص) نقل شده است كه «العلم خزائن و مفاتيحه السئوال»، همچنين در روايات داريم كه سئوال باعث رحمت الهي ميشود و چهار نفر از پرسش اجر ميبرند؛ سائل، جوابدهنده، مستمع و محب.
موذن با بيان اينكه سئوال بايد موجب رشد انسان شود نه اينكه براي مچگيري باشد، به ديدگاه برخي از بزرگان دنيا درباره سئوال پرداخت و اظهار كرد: گاندي گفته است كه سئوال پايه همه پيشرفتهاي بشر است همچنين هايدگر گفته كه سئوال پارسايي ذهن است.
وي با تشريح بخشي از آيات مربوط به قصه حضرت ابراهيم(ع) در شكستن بتها و قصه حضرت موسي(ع)، سئوال و پاسخ گفتماني را از لطايف زيباي قرآن عنوان و تاكيد كرد: ماجراي اين دو پيامبر بزرگوار در قرآن پر از سئوال و پاسخهاي گفتماني است.
موذن با بيان اينكه قوم حضرت موسي با وجود وي گمراه و 40 سال سرگردان شدند، سخنان خود را با طرح اين سئوال كه اكنون كه ما در آستانه ظهور قرار داريم و بوي ظهور نزديك است، چه كردهايم و چه بايد بكنيم؟ پايان داد.
حجتالاسلاموالمسلمين «مخدوم» عضو كميته علمي همايش«قرآن، انسان، پرسش» سخنران بعدي اين نشست بود كه با بيان اين مطلب گفت: قرآن، پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) مهمترين منابع پاسخگويي به سئوالات بشر هستند و اگر چه عنوان همايش با قرآن آغاز ميشود اما مراد ما توجه صرف به قرآن بدون پيامبر(ص) و اهلبيت(ع) نيست.
آسيبشناسي بايد ميداني، كاربردي و با ارايه راهكارهاي عملي باشد
وي با اشاره به جنبههاي مطلوب آسيبشناسي افزود: آسيبشناسي مراكز پاسخگويي به سئوالات ديني بايد ميداني، كاربردي و با ارايه راهكارهاي عملي باشد و اين موضوعات در اظهار نظر درباره بازخورد اين مراكز اعمال شود.
مخدوم، مهمترين هدف همايش قرآن، انسان، پرسش را اعلام اين مسئله كه پرسش و پاسخ بايد مورد توجه و اهميت قرار گيرند، دانست و تصريح كرد: ما تصور نميكنيم كه با برپايي اين همايش رد صدد ساماندهي مراكز پاسخگويي هستيم و منتظريم ديگران دنبال ما راه بيفتند بلكه تلنگري به اين است كه بحث پرسش و پاسخ در جامعه جديتر گرفته شود.
وي ضمن قدرداني از مراكز پاسخگويي به سئوالات ديني گفت: آسيبشناسي نبايد تنها جنبه سلبي داشته باشد بلكه بايد نقد ايجابي هم صورت گيرد. الان مراكزي داريم كه با كمترين امكانات چه كارهاي بزرگي كه انجام نميدهند.
حجتالاسلاموالمسلمين«گلزاده» رئيس ستاد پاسخگويي به سؤالات ديني نيز در اين نشست گفت: راهكار پرسش و پاسخ در قرآن، موسع است و هم تحمل شنيدن، هم قالب پاسخ سازگار با مخاطب و هم اتقان پاسخگويي را به انسان ميآموزد.
وي افزود: ما بايد با برداشت از قرآن و قول و فعل و تقرير ائمه معصومين(ع) ادب پاسخگويي را فراگيريم.
گلزاده با بيان اينكه حجم سؤال در جامعه ما بالاست، تصريح كرد: سؤال مقدمه علم و يقين است و به همين دليل هم براي رسيدن جامعه به علم و يقين، سؤال بايد درست مطرح شود.
رئيس ستاد پاسخگويي به سؤالات ديني، تاكيد كرد: اگر نظام به مقوله سياستگذاري، هماهنگي، ساماندهي و پشتيباني مراكز پاسخگويي نميپرداخت، با نقيصه اساسي روبهرو بوديم اما با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ضرورت تاسيس و راهاندازي ستاد پاسخگويي به سؤالات مستحدثه رقم خورد و دفتر تبليغات اسلامي قم مكلف به راهاندازي اين ستاد شد.
پاسخگويي بايد مبتني بر سرعت و دقت باشد
وي با اشاره به اينكه در دوران انفجار اطلاعات، پيامها و پرسشها به سرعت امواج در حال انتقال هستند، تاكيد كرد: در چنين فضا و شرايطي راهبرد پاسخگويي به سئوالات ديني نيز بايد مبتني بر سرعت و دقت باشد.
گلزاده اظهار كرد: ستاد پاسخگويي به سئوالات ديني با سه واحد مديريت ارتباطات و هماهنگي، برنامهريزي علمي و مديريت اطلاعرساني در خدمت همه مراكز پاسخگويي است و بنا دارد به مثابه قلب در بدن تنها به كار ستادي بپردازد.
همچنين حسين اخواناقدم، مجري نشست و معاون فرهنگسراي قرآن از برپايي جلسات پاياني همايش قرآن، انسان، پرسش در روزهاي 9 و 10 بهمن ماه به ترتيب در تهران(تالار شيخ صدوق آستان حضرت عبدالعظيم(ع)) و قم(مركز همايشهاي دفتر تبليغات اسلامي) خبر داد.
وي افزود: بر اين اساس، در اين سالها حجم بسياري از شبهات در كتابها، مجلات، اينترنت، اينترانت و ... شناسايي و پاسخهاي آن نيز تدوين و جمعآوري شده است كه تدوين 40 جلد كتاب از بركات آن است، ضمن اينكه سامانه اطلاعرساني ستاد با عنوان«پرس و جو» در خدمت همه افراد است.
يادآوري ميشود، اين نشست با حضور آقايان «محمد انجمشعاع»، مدير عامل اتحاديه مؤسسات و مراكز قرآني استان تهران، «محمدرضا پورمعين»، رئيس فرهنگسراي قرآن، «محمدهادي مؤذن جامي»، مشاور عالي شهردار تهران، حجتالاسلام «مخدوم» عضو كميته علمي اين نشست و حجتالاسلام «گلزاده» رئيس ستاد پاسخگويي به سؤالات ديني برگزار شد و حجتالاسلاموالمسلمين ذكاوت، مسئول موسسه قرآني معجزه ماندگار خاتم و علي سرابي، مدير عامل اتحاديه تشكلهاي قرآني مردمي نيز حضور داشتند.
علي فرجزاده
دوشنبه 29 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]