تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816808393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش، زنگي بي صدا در مدارس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ورزش، زنگي بي صدا در مدارس
از: مسعود احمدي سكوت سنگين حياط مدرسه ناگهان با صداي هجوم دانش آموزان كلاسي فشرده با جمعيت 45 نفري در زنگ ورزش مي شكند، اما شنيدن صدايي ماندگار از اين زنگ دشوار است.


سر و صداي بچه ها هنگام بازي ازيك سو و اعتراض معلمان و دانش آموزان حاضر در كلاس هاس درس از سوي ديگر، سبب مي شود كه بيش از صداي سوت مربي براي تمرين هاي ورزشي، صداي فراخوان وي به رعايت سكوت دراين حياط كوچك به گوش برسد.
زنگ ورزش شادترين ساعات دوران دانش آموزي است كه از ظن كودكانه و خام دانش آموزان، شادي آن ناشي از عدم وجود ضرورت ها و بايدهاي آموزشي در آن است كه البته اين هم آن كاستي مهم از نظر كارشناسان سلامت است.
آمار نگران كننده فقر حركتي دانش آموزان، نبود معلم ورزش در مدارس ابتدايي به ويژه درپايه هاي اول و دوم، پايين بودن امكانات ورزشي در مدارس دخترانه، نبود فضاهاي مناسب ورزشي، به روز نبودن علم معلمان ورزش و ضعف مديريت ورزش در فضاهاي آموزشي از جمله مهمترين مشكلات بخش ورزش در مدارس كشور است كه كردستان نيز از اين قاعده مستثنا نيست.
يكي از معلمان ورزش آموزش و پرورش سنندج معتقد است: درس ورزش هم مثل ساير علوم هر سال در حال تغيير و تحول است و اين در حالي است كه زمينه حضور معلمان ورزش به ندرت در دوره هاي آموزشي فراهم مي شود.
گلاله قادري، برگزاري كلاس هاي ضمن خدمت براي معلمان ورزش را نفي نمي كند، اما بر اين باور است كه چون اجراي آموخته هاي اين دوره ها،نيازمند امكاناتي است كه در بسياري از مدارس وجود ندارد، در عمل كاربرد آموزش خنثي مي شود.
عدم تخصص معلمان ورزش به همراه بي توجهي برخي از مديران مدارس به امر ورزش به سلامت جسمي افراد جامعه لطمه مي زند و دانش آموزان به عنوان آينده سازان با مشكلات ناشي از فقر حركتي روبرو خواهند شد.
كسي كتمان نمي كند كه درس ورزش در مدارس اهميتي ندارد و مسوولان مدارس براي آن به اندازه ساير دروس ارزش قايل نيستند، در بسياري از موارد خود مدير مدرسه كلاس ورزش را به عنوان اضافه كار تدريس معرفي مي كند.
مسوول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استان كردستان،برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت براي مربيان و معلمان تربيت بدني را يكي از اقدامات مهم آموزش و پرورش در راستاي به روز رساني دانش علمي مربيان مي داند.
سيد مجتبي سبحاني به خبرنگار ايرنا گفت: پارسال 18 تن از معلمان تربيت بدني شامل 10 زن و 8 مرد از ميان 622 مربي و معلم ورزش استان كردستان در اين دوره ها آموزش ديدند.
مدير گروه تربيت بدني دانشگاه كردستان نيز در اين زمينه گفت: سال هاي قبل دوره هاي آموزش ضمن خدمت به نسبت مطلوب براي مربيان برگزار مي شد اما در دو سال گذشته به اين امر بي توجهي زيادي شده است.
داريوش شيخ الاسلام وطني يكي از دلايل بي توجهي به اين امر را ادغام دو معاونت تربيت بدني و پرورشي دانست.
به گفته وي زماني كه معاونت تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش مستقل بود، اقداماتي خاص از جمله برگزاري كلاس هاي آموزش ضمن خدمت،برنامه ريزهاي عملي، تشكيل فدراسيون دانش آموزي، راه اندازي انجمن هاي ورزشي داراي بودجه مستقل بود كه با ادغام دوباره معاونت تربيت بدني و پرورشي تمام اين موارد از بين رفت.
با وجود اثبات نقش ورزش در سلامت افراد، هنوز فرهنگ ورزش كردن در جامعه ما جا نيفتاده است، حتي به نظر برخي مديران مدارس، زنگ ورزش يعني زنگ بيكاري و طرفداران اين باور بر اين تصميم هستند كه از تلف شدن وقت در زنگ ورزش مدارس اجتناب كنند.
بر اساس تحقيقات ملي تعداد زيادي از دانش آموزان كشور از فقر حركتي رنج مي برند و اين موضوع براي گروه دختران مشهودتر است، سازمان آموزش و پرورش استان كردستان اگر چه هر سال چندين طرح تحقيقاتي در اين زمينه انجام مي دهد اما تاكنون نتيجه هيچكدام از اين طرحها به اطلاع عموم نرسيده است.
به گفته دكتر شيخ الاسلام بيش از 80 درصد دانش آموزان كردستاني به ويژه دانش آموزان دختر با فقر حركتي و ناهنجاري هاي اسكلتي مواجه هستند كه لازم است آموزش و پرورش استان در اين زمينه تحقيقات كاملي انجام دهد.
به جرات مي توان گفت كه چنانچه ورزش و تشكيلات ورزشي در مدارس سمت و سوي تحرك نيابد، هزينه هاي سنگين انواع بيماري هاي جسمي و رواج ناهنجاري ها در آينده به شدت افزايش خواهد يافت و نه تنها از بعد اقتصادي، بلكه از ابعاد اجتماعي و فرهنگي جامعه را دچار خسارت جبران ناپذير مي كند.
اگر دولت اعتبار بيشتري براي سرانه دانش آموزي در بخش ورزش تختصيص دهد، اين هزينه در آينده به شكلي افزون جبران خواهد شد چون ورزش يكي از عوامل مهم در زمينه پيشگيري از ناهنجاري هاست.
برخي مسوولان تربيت بدني دانشگاه كردستان معتقدند ورزش از بعد فرهنگي نيز در جامعه مظلوم واقع شده به طوري كه در خانواده هاي ايراني حتي در خانواده هاي به نسبت مرفه نيز هزينه اي به عنوان سبد ورزشي لحاظ نمي شود و بيشتر خانواده ها انتظار دارند ورزش مانند آموزش به شكل رايگان ارايه شود.
مسوول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش كردستان در مورد انجام تحقيقات مربوط به سنجش طرح ساختار قامتي دانش آموزان گفت:طرح در تمام شهرستان ها و مناطق اجرا و به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده كه تاكنون وضعيت استان در مقايسه با كشور منعكس نشده است.
مجتبي سبحاني در اين مورد گفت: براي بيش از 301 هزار دانش آموز كردستاني تنها 36 فضاي ورزشي استاندارد وجود دارد كه از اين تعداد چهار مورد روباز است.
براين اساس مبناي سرانه فضاي ورزشي براي هر دانش آموز كردستاني تنها هشت سانتيمتر مربع است.
از طرفي ديگر بر اساس استانداردهاي جهاني فضاي حركتي هر دانش آموز 5/2 متر است كه متاسفانه اين رقم در كشور ما به دليل كمبود فضاي مناسب، براي دختران 17 و پسران 26 سانتيمتر است اما اين رقم در استان بسيار كمتر است.
سرانه مالي ورزشي دانش آموزان از طريق اعتبارات سرانه دانش آموزي پرداخت مي شود و اين رقم در سال تحصيلي گذشته پنج هزار ريال بود، اما اين رقم در سال جاري براي دانش آموزان مقطع ابتدايي دو هزار ريال، راهنمايي سه هزار ريال و متوسطه نيز پنج هزار ريال تعيين شده است.
دكتر شيخ الاسلام فضاي ورزش در مدارس كردستان را بسيار كم دانست و گفت:به طور كلي تنها تعداد محدودي از مدارس استان داراي فضاي ورزشي هستند.
سرانه اعتبار براي ورزش استان بسيار كم و رقم هاي اعلام شده توسط آموزش و پرورش نيز ناچيز است،به اعتقاد كارشناسان حداقل سرانه ورزشي بايد به 100 تا 150 هزار ريال براي هر دانش آموز برسد.
بحث ورزش در مدارس غير انتفاعي و بزرگسالان استان كردستان نيز به كلي ضعيف است زيرا ورزش در يك ساختمان دو طبقه استيجاري امكانپذير نيست.
بيشتر سالن هاي ورزشي وابسته به آموزش و پرورش كردستان اكنون يا تعطيل هستند و يا در حالت نيمه تعطيل به سر مي برند چون قبلا مربيان تربيت بدني مي توانستند به شكل فوق برنامه در اين سالن ها حضور يابند و به تدريس و آموزش بپردازند ولي اكنون اين امكان نيز حذف شده است.
واگذاري سالن ها و فضاهاي ورزشي آموزش و پرورش به بخش خصوصي با اميد به توسعه و رفع مشكلات ورزشي مدارس انتظاري منطقي به نظر نمي رسد و بلكه اين وضعيت را بدتر خواهد كرد.
برنامه ريزي، تجهيزات لازم، فضا و نيروي انساني از عواملي هستند كه در كلاس ورزش تاثير گذارند اما متاسفانه در مدارس كمتر به آنها توجه مي شود.
به گفته مسوولان سازمان آموزش و پرورش كردستان، آيين نامه افزايش ساعات درس تربيت بدني از دو ساعت به سه ساعت از 15 مهر ماه به ادارات آموزش و پرورش نواحي ابلاغ شده ولي تاكنون اين آيين نامه اجرايي نشده است.
راه پيشرفت و ترقي ورزش در كشور از آموزش و پرورش مي گذرد و توجه بيشتر به اين امر، داشتن نسلي سالم، توانا و با نشاط را نويد مي دهد.
به اعتقاد صاحب نظران سيستم ورزشي در مدارس ابتدايي بايد عوض شود و به ورزش ژيمناستيك توجه بيشتري شود.
مديريت ورزشي در مدارس استان كردستان بسيار ضعيف است و نياز دارد براي تمام رشته هاي تربيت بدني مدير گروه ايجاد شود.
در نظام ورزشي استان كردستان سيستم استعداديابي در حد صفر است و اگر هم در برخي از رشته ها برخي افراد به مدال هايي مي رسند به دليل استعداديابي و كشف ورزشي نيست.
پيشرفت تيم هاي ورزشي نوجوانان كشور بويژه تيم هاي بسكتبال و هندبال ، به دليل استعداديابي در سال هاي گذشته است.
به گفته مسوول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش كردستان تنها يك پايگاه قهرماني و آن هم در سنندج براي دانش آموزان استان وجود دارد.
به اعتقاد سبحاني و كارشناسان، ورزش جز اولويت هاي آموزش و پرورش نيست زيرا اين سازمان دغدغه هاي بزرگتر و بيشتري دارد كه بايد به آنها برسد، وزارت آموزش و پرورش برنامه جامعي براي توسعه ورزش در مدارس ندارد.
اگر چه عمده مشكلات آموزش و پرورش ساختاري است ولي بيشتر اين مشكلات در بخش ورزش مديريتي است و قابل رفع است و مسوولان ورزشي استان كردستان نيز با درايت و تدبير مي توانند تا حدي از اين مشكلات بكاهند.
ك/4 533/610/587 شماره 438 ساعت 13:45 تمام
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن