تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816614509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه‌هاي غربي چگونه در جنگ عراق نقش گمراه‌كننده ايفا كردند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رسانه‌هاي غربي چگونه در جنگ عراق نقش گمراه‌كننده ايفا كردند؟
شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي در ميزگردي به بررسي نقش رسانه ها در جنگ عراق از زمان آغاز آن تاكنون پرداخت.

در اين ميزگرد، "اكيوا الدار" خبرنگار روزنامه صهيونيستي هاآرتص درباره نحوه انعكاس اخبار عراق در رسانه ها تأكيد كرد: اين كار علاوه بر رعايت اصول خبرنگاري، منافع ملي اسرائيل را هم بايد تأمين كند.

وي افزود: در واقع به عراق به عنوان كشوري همسايه، عرب، شريك احتمالي صلح و حتي به عنوان تأمين كننده احتمالي نفت اسرائيل نگاه مي شود. عراق كشوري است كه تأثير به سزايي در ثبات منطقه دارد. به علاوه، روزنامه نگاران اسرائيلي توجه دارند كه چگونه مي توانند با صلح با فلسطينيان و سوريه، به كاهش مشكلات امريكا در عراق كمك كنند زيرا آنچه كه به نفع امريكا است، به نفع اسرائيل هم هست.

خبرنگار هاآرتص همچنين با بيان اينكه "احمدي نژاد رئيس جمهور ايران حرفهاي تهديدآميزي عليه اسرائيل زده و اسرائيلي ها بسيار درباره برنامه هسته اي ايران نگران هستند" اضافه كرد: آنها همچنين نگران تهديد شيعيان هستند كه از طريق ايران و عراق به سوريه و لبنان نفوذ مي كنند و با حزب الله و حماس همكاري دارند. از اين رو اسرائيل در واقع عراق را بخشي از تهديدات ايران شيعه مي داند. رسانه هاي اسرائيل بر اين باورند كه امريكا نمي تواند از عراق كشوري دموكراتيك بسازد و از خود كشوري دموكراتيك در منطقه بجا بگذارد، از اين رو اسرائيل نگران است عراق به بخشي از جبهه گسترده ايران عليه اسرائيل تبديل شود.

وي درباره ارتباط حمله امريكا به عراق، اشغال اين كشور و اقدامات اسرائيل در سرزمين هاي فلسطيني نيز گفت: رفتار ضد حقوق بشري امريكا در عراق و گوانتانامو به نوعي اقدامات ناقض حقوق بشر اسرائيل را در سرزمين هاي فلسطيني توجيه و تشويق مي كند زيرا اسرائيلي ها امريكا را الگوي خود براي حقوق بشر مي دانند. به اين ترتيب امريكايي ها هم نمي توانند اسرائيل را به علت نقض حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.

در ادامه اين ميزگرد "رابرت دريفوس" خبرنگار مستقل امريكايي نيز درباره نقش رسانه هاي امريكا در كمك به بوش براي حمله به عراق تأكيد كرد: شكي نيست كه وقتي بوش موضوع تسليحات كشتار جمعي عراق و ارتباط صدام با القاعده و حتي حملات 11 سپتامبر را براي حمله به عراق بهانه قرار داد، رسانه هاي امريكا نه تنها اين ادعاها را به چالش نگرفتند بلكه خود به عنوان مشوق جنگ عمل كردند.

وي افزود: پس از آنكه هيچ سلاح كشتار جمعي در عراق پيدا نشد، دوباره رسانه هاي امريكا وارد عمل شدند تا اين مسئله را به نحوي خنثي كنند و اكنون هم اخبار عراق خيلي كم در رسانه هاي امريكا منعكس مي شود و از رسانه هاي اين كشور تقريباً حذف شده است.

دريفوس درباره بي توجهي رسانه هاي امريكا به اخبار عراق گفت: رسانه ها به دنبال علايق مردم هستند و به علت اينكه ميزان خشونت ها به ويژه شمار امريكايي هايي كه هر ماه در عراق كشته مي شوند، كم شده است، مردم امريكا ديگر توجهي به عراق ندارند، از اين رو رسانه ها هم ديگر اخبار عراق را چندان پيگيري نمي كنند. در واقع مردم امريكا توجهي ندارند كه چه ميزان عراقي در جنگ كشته شده است. صدها هزار عراقي كشته شده اند و اين كشور به ويرانه اي تبديل شده و اقتصاد و نهادهاي اين كشور به كلي تخريب شده است. اين واقعيت كه ديگر نيروهاي امريكايي در عراق كشته نمي شوند، باعث شده تا ديگر مردم و افكار عمومي توجه خود را از جنگ برگردانند. اكنون دولت عراق بيشتر در كنترل كساني است كه عوامل ايران يا دست كم متحدان ايران هستند يعني اينكه وضع عراق درست برعكس آن چيزي شده است كه بوش انتظار ان را داشته و احتمالاً براي آن به عراق حمله كرد.

اين خبرنگار امريكايي تأكيد كرد: پوشش رسانه اي اخبار عراق در امريكا به گونه اي است كه مردم از اين حقيقت غافل هستند كه عراق هنوز در آستانه انفجار قرار دارد نه فقط به خاطر مسئله كركوك كه ممكن است هر لحظه منفجر شود بلكه حملات و اهانت ها عليه شوراهاي بيداري و بسياري مشكلات ديگر وضع خطرناكي را در عراق ايجاد كرده است كه مردم امريكا به آنها بي توجه هستند. در واقع مردم امريكا كه در ابتدا حامي جنگ بودند، اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه جنگ عراق ارزش وارد شدن را نداشت.

وي درباره اينكه چرا دموكراسي در عراق وجود ندارد، گفت: احزاب سياسي در عراق در واقع مافياي قدرت هستند زيرا هيچ كدام از آنها ريشه اي عميق در عراق ندارند و حتي بزرگ ترين حزب يعني مجلس اعلاي اسلامي يك حزب اساساً شبه نظامي است كه از حمايت واقعي مردم برخوردار نيست. حزب الدعوه نيز كه حزب روشنفكرها است، هيچ پايگاه واقعي در ميان مردم ندارد. حزب سني ها يعني حزب اسلامي عراق هم با 2 درصد از آراي سني ها در انتخابات اخير انتخاب شد و تقريباً هيچ نماينده اي ندارد، از اين رو به راحتي در انتخابات استاني آتي حذف مي شود. مردم در شهرستانها و استانهاي غير پايتخت براي دفاع و حمايت از خود بيشتر به شبه نظاميان و گروههاي مسلح محلي وابسته هستند. در شمال عراق حكومت كردها را همه چيز به جز دموكراسي مي توان ناميد. 2 حزب اصلي كرد در واقع 2 مافياي قدرت هستند كه شمال عراق را در دست دارند. در واقع كل عراق در هرج و مرج به معناي واقعي قرار دارد.

همچنين "ناديا ابوالمجد" مدير دفتر نشريه نشنال در قاهره هم در اين ميزگرد گفت: حتي بدون وجود مسئله عراق، خبرنگاران و رسانه ها بايد بي طرفانه عمل كنند. بسياري از خبرنگاران كه اخبار عراق را پوشش مي دهند، واقعاً در صحنه حضور ندارند و واقعيات را به خوبي نمي دانند.

وي درباره وجود خفقان رسانه اي و نبود آزادي بيان در عراق گفت: نبود صدام به اين معنا نيست كه وضع موجود دمكراتيك است زيرا خشونت ها، پاكسازي قومي و كشتارها با دمكراسي سازگار نيستند و كشور و دولت عراق در واقع تخريب شده است، از اين رو تصوير عراق در همه جنبه ها منفي است.

ناديا همچنين با بيان اينكه "مردم مصر اصولاً با جنگ عراق مخالف بوده اند"، ادعا كرد: اكنون عراق را افراد وابسته به ايران اداره مي كنند.

نظرات كاربران:
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن