تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819987440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح / سخنگوي وزارت خارجه :بي عدالتي آشكار ژاپن در شوراي امنيت/ خبر جديدي از امام موسي صدر نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشروح / سخنگوي وزارت خارجه :بي عدالتي آشكار ژاپن در شوراي امنيت/ خبر جديدي از امام موسي صدر نيست
حسن قشقاوي با انتقاد صريح از انحصار ده ساله كشور ژاپن بر كرسي عضويت غيردائم در شوراي امنيت كه اخيرا نامزدي ايران براي اين كرسي را نيز تحت الشعاع قرار داد تاكيد كرد: ساختار فعلي سازمان ملل متحد به ويژه نحوه مشاركت اعضا و تقسيم بندي عضويت در آن ناعادلانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه پيش از ظهر امروزدر نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در واكنش به انتشار مجدد اخباري مبني بر تسليم درخواست آمريكا به ايران در خصوص گشايش دفتر حافظ منافع آن كشور در تهران تصريح كرد: هيچ درخواستي در اين باره تا كنون دريافت نشده است.

وي در پاسخ به سئوالي درباره تعداد سانتريفيوژهاي فعال در تاسيسات اتمي كشورمان اظهار داشت: در حال حاضر هزاران سانتريفيوژ در اين تاسيسات مشغول به كار است.

آزموده را آزمودن خطاست!

قشقاوي با تاكيد مجدد بر بي فايده بودن پيگيري رويكردهاي تقابل جويانه با ملت ايران در موضوع هسته اي اعلام كرد كه رفتارهاي تكراري با عناوين مختلف همچون چماق و هويج با ملت ايران اشتباه است و همانطور كه در ضرب المثل گفته شده است آزموده را آزمودن خطاست!

سخنگوي وزارت خارجه همچنين از كشورهاي اروپايي و غربي خواست تا در خصوص علت ايجاد انحراف در مسير گفتگوهاي سازنده هسته اي با كشورمان كه با صدور قطعنامه شوراي امنيت ايجاد شد توضيح بدهند.

قشقاوي يادآور شد: انتظار جمهوري اسلامي ايران پس از برگزاري جلسات خاويرسولانا و دكتر جليلي ونمايندگان آنها تداوم مسير مذاكرات سازنده و جدي بود كه طبعا نتيجه آن رفع ابهامات طرف مقابل و ارائه پاسخهاي ايران بود اما ناگهان در ميان اين مسير با صدور قطعنامه شوراي امنيت انحرافي رخ داد كه روند سازنده مذاكرات را مختل كرد.

پاسخ حداكثري به تهديد حداقلي

وي همچنين در واكنش به تهديدات ماههاي اخير رژيم صهيونيستي عليه كشورمان تاكيد كرد ما اين قبيل مباحث را كم ارزش تر از آن مي بينيم كه بخواهيم نسبت به آن حتي واكنش جدي نشان دهيم اما طبعا نيروهاي دفاعي ايران براي پاسخگويي به هر گونه تهديد احتمالي از سوي هر كشوري آمادگي لازم را داشته و ما پاسخ هر تهديد حداقل را به صورت حداكثري خواهيم داد.

ابعاد سفر مقام روسي به تهران

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور درباره سفر معاون جديد الانتصاب خلع سلاح و كنترل تسليحات وزير خارجه روسيه به تهران نيز توضيح داد و در اين خصوص گفت: با توجه به مسئوليت جديد اين مقام روسي آشنايي با مواضع جمهوري اسلامي ايران در حوزه كاري او و ديدار با مقامات مختلف كشور در دستور كار اين سفر قرار دارد.

قشقاوي خاطرنشان كرد كه تمركز سفر اين مقام روسي در ايران عمدتا بر مباحث دو جانبه و بررسي مهمترين تحولات نظام بين الملل و منطقه خاورميانه بوده است.

عضويت ايران در شوراي امنيت كارشناسي شده بود

وي درپاسخ به سئوال خبرنگار مهر كه پرسيد با توجه به عدم استقبال چشمگير كشورهاي مختلف از موضوع عضويت ايران در شوراي امنيت آيا اين مسئله و مواضع كشورها در اين خصوص پيشتر از سوي دستگاه ديپلماسي كشور مورد كارشناسي دقيق قرار گرفته بود؟ اظهار داشت: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پس از گذشت 54 سال زمان مصمم بوده و هست كه عضويت غير دائم ايران در شوراي امنيت را به طور جدي پيگيري نمايند.

سخنگوي وزارت خارجه افزود: بايد بدانيد كه در اين خصوص كار كارشناسي به صورت كاملا جدي صورت گرفته و عضويت در شوراي امنيت از تصميمات جدي ماست كه در آينده هم اقداماتي در چارچوب آن شكل خواهد گرفت اما جداي از نتيجه اين فعاليتها اصلي ترين هدف ما بيان اين منطق در محيط بين المللي بوده كه ساختار فعلي سازمان ملل متحد به ويژه نحوه مشاركت اعضا و تقسيم بندي عضويت در آن ناعادلانه است.

قشقاوي ادامه داد: البته دليل اين ساختار ناعادلانه كاملا مشخص است چرا كه همانطور كه مي دانيد از آغاز فعاليت اين نهاد بين المللي تا كنون 74 كشورحتي يك بار هم به عضويت غير دائم شوراي امنيت در نيامده و 42 كشور از جمله ايران تنها يك بار به عنوان عضو غير دائم شوراي امنيت در آمده اند و اين مشكلي جدي است كه نمايانگر بي عدالتي و متاسفانه استقبال از فضاي تك صدايي در شوراي امنيت است.

وي در ادامه پاسخ به سئوال خبرنگار مهر گفت: شرايط فعلي در حالي نمايان است كه اقتضاي ثبات، صلح، امنيت و پايداري ارزشهاي بين المللي به مشاركت فعال تمام اعضاي جامعه جهاني و تقسيم عادلانه كرسيها در نهادهاي بين المللي وابسته است و اين صداي عدالت طلبانه اي است كه چند ماه گذشته پژواك آن در بيانيه گروه كشورهاي موسوم به عدم تعهد مشاهده شد.

بي عدالتي آشكار ژاپن در شوراي امنيت

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه با انتقاد از انحصاري شدن كرسي ژاپن در شوراي امنيت سازمان ملل متحد اظهار داشت: به هر صورت هيچ دليل منطقي وجود ندارد كه ژاپن يك كرسي ناظر در شوراي امنيت را در انحصار خود قرار داده و براي دهمين بار با اين عنوان به عنوان ناظر در اين شورا برگزيده شود. البته اين جريان پيش از ماجراي عضويت ايران و در جريان عضويت هند و رقابت تنگاتنگ اين كشور با ژاپن نيز مشاهده شده است.

قشقاوي تاكيد كرد: به اعتقاد ما انحصار ژاپن بر كرسي ناظر شوراي امنيت يك بي عدالتي آشكار است كه اميدواريم همه ما از جمله اصحاب رسانه با پيگيري مسير عدالت طلبانه در جهت اصلاح اين شرايط گام بردارند. البته اين خيلي عجيب بود كه برخي تحليلها در جهت هم صدايي با بي عدالتيهاي جاري در نظام بين الملل ارائه مي شد نبايد از ياد برد كه اگر مي خواستيم حرف ديگران را بزنيم ديگر انقلاب نمي كرديم ما بايد آنچه را كه مي خواهيم محقق كنيم نه اينكه در پي اهداف ديگران باشيم.

وي ابراز اميدواري كرد كه همه جريانات كشور قلم و زبانشان را در جهت انتقاد از بي عدالتيهاي جاري در نظام بين الملل به كار گرفته تا از اين رهگذر مسير ارزشمند ابلاغ پيام عدالت طلبانه جمهوري اسلامي ايران كه با پيگيريهاي كارشناسانه تداوم مي يابد به سرانجامي قابل قبول نايل گردد.

از امام موسي صدر خبر جديدي نيست!

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به ديگر سئوال خبرنگار مهر كه با اشاره به مواضع اخير يكي از جريانات منتقد دولت ليبي مدعي افشاگري در خصوص ابعاد جديد پرونده امام موسي صدر شده بود، پرسيد آيا نشانه هاي جديدي در اين خصوص بروز كرده است؟ اظهار داشت: امام موسي صدر قطعا از شخصيتهاي شناخته شده جهان اسلام است و ما نيز پيش از اين اعلام كرده ايم كه از هر حركتي در جهت روشن شدن وضعيت ايشان استقبال مي كنيم.

قشقاوي اخبار منتشر شده درباره امام موسي صدر را تاييد نكرد و افزود: در اين خصوص حداقل ما دروزارت خارجه خبر جديدي نشنيده ايم.

اطلاعي از ديدار نمايندگان با آمريكاييها نداريم

وي در پاسخ به سئوالي ديگر درباره اخبار منتشر شده مبني بر ديدار تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با همتايان آمريكايي خود در حاشيه اجلاس اخير صندوق بين المللي پول، تصريح كرد: وزارت خارجه هيچ اطلاعي از جريان اين مذاكرات ندارد.

بازگشت مغزها به ايران بيش از خروج آنهاست

سخنگوي وزارت خارجه همچنين درواكنش به سئوال يكي از خبرنگاران درباره برنامه ريزي دستگاه ديپلماسي كشور جهت جلب سرمايه هاي ايرانيان خارج از كشورمان، گفت: در اين خصوص برنامه هاي بسياري وجود دارد كه بايد از سوي مراجع ذيصلاح تشريح شود اما آنچه مشخص است اينكه بدون شك امروز روند گرايش ايرانيان خارج از كشور در كنار هويت طلبي آنها براي حضور در كشورشان بسيار رو به پيش است.

قشقاوي تاكيد كرد كه امروز ميزان حضور و استقبال مغزهاي ايراني خارج از كشور براي ورود به جريانات داخل كشورمان به مراتب بيش از خروج آنهاست.

اشغالگران پاسخ دهند

وي در بخش ديگري از سخنان خود از شكست منطق جنگ طلبانه اشغالگران در عراق و افغانستان سخن گفت و افزود: بدون شك مماشات با اشغالگران نمي تواند در خدمت صلح و امنيت منطقه باشد ضمن آنكه آنها موظفند نسبت به تعارض و تضاد موجود بين شعارهاي سابق و عملكرد كنونيشان به جهانيان پاسخ دهند.

تداوم اختلاف بر سر توافقنامه امنيتي

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سئوالي ديگر درباره بروز نشانه هايي مبني بر احتمال توافق عراق و آمريكا بر سر توافقنامه امنيتي دو كشور، ضمن اعلام موضع سابق تهران در اين خصوص گفت: تا جايي كه ما از اين مسئله اطلاع داريم همچنان بسياري از بندهاي اين توافقنامه مورد اختلاف جدي دو طرف قرار دارد اما در اين خصوص موضع ما تاكيد بر احترام به حاكميت و استقلال مردم و جريانات داخلي كشور عراق است.

تهران ميزبان مقامات لبناني

قشقاوي همچنين از تداوم سفر مقامات كنوني و سابق كشور لبنان به ايران خبر داد و گفت: مقامات و شخصيتهاي لبناني اعم از رسمي، دولتي يا غير دولتي در ادامه سفرهاي صورت گرفته از سوي افرادي چون ميشل عون در آينده نيز به جمهوري اسلامي ايران سفر خواهند كرد.

وي به زمان سفر مقاماتي چون ميشل سليمان به تهران اشاره نكرد و گفت: اجازه دهيد تا زمان قطعي شدن اين سفر از اعلام زمان دقيق آن خودداري كنيم اما مطمئنا تهران در آينده ميزبان شخصيتهاي موثر كشور لبنان خواهد بود.

برنامه اي براي اجلاس شوراي هماهنگي نداريم

سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به ادعاي منتشر شده مبني بر برنامه ريزي ايران جهت حضور كمرنگ در اجلاس آتي شوراي همكاري خليج فارس نيز اظهار داشت: ما هيچ برنامه دقيقي در حال حاضر براي اين منظور نداريم و آنچه در اين باره مطرح شده صرفا گمانه زني هاي رسانه اي بوده است.

ابراز بي اطلاعي از توقيف شناور ايراني در آبهاي هند

قشقاوي در پاسخ به سئوال يكي ديگر از خبرنگاران از توقيف يك شناور ايراني در آبهاي كشور هند و درخواست مبادله زندانيان هندي در ايران جهت آزادي خدمه اين شناور ايراني ابراز بي اطلاعي كرد و گفت : ما هيچ اطلاع مستندي از مراجع رسمي در اين خصوص دريافت نكرده ايم.

از مجلس بپرسيد!

وي همچنين از ديدار دكتر لاريجاني با برنارد كوشنر وزير خارجه فرانسه ابراز بي اطلاعي كردو گفت: اين اخبار را بايد از مجاري اطلاع رساني مجلس شوراي اسلامي جويا شويد.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين ارتباط سفر اخير برهان الدين رباني به تهران با احتمال حمايت كشورمان از ائتلاف شمال در جريان انتخابات آتي افغانستان را تاييد نكرد و گفت: قطعا در انتخابات آن كشور بايد نظر مردم افغانستان لحاظ گردد و ضمن آنكه ارتباط ما در اين چارچوب با تمام طوايف و گروههاي كشور افغانستان بوده و در سطوح مختلف ادامه خواهد داشت.

قشقاوي با بيان اينكه تداوم و شكل گيري اين قبيل رايزنيها براي كشورهاي همسايه كاملا امري عادي است اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با تمامي جريانات افغانستان به عنوان يك كشور همسايه ارتباط دارد و البته اقتضاي همسايگي نيز همين است ضمن آنكه ما به عنوان مسلمان بايد فرموده پيامبر اسلام (ص) در خصوص آگاهي از وضعيت 40 همسايه را مورد توجه قرار دهيم!

بدرفتاري با زائران عتبات عاليات رويه نيست

وي در پاسخ به سئوال يكي ديگر از خبرنگاران درباره آنچه بدتر شدن رفتارها با زائران ايراني عتبات عاليات مي خواند تصريح كرد: البته برخي اوقات اين اتفاقات رخ مي دهد اما اينگونه نيست كه چنين چيزي به عنوان يك رويه وجود داشته است ما نيز به عنوان وزارت خارجه همواره در موارد مشابه با ارسال يادداشت يا در ملاقاتهاي مختلف نسبت به اين موارد تذكر داده ايم.

سخنگوي وزارت خارجه سفر اخير حجت الاسلام شهيدي معاون كنسولي وزير خارجه به كشور عراق را در همين چارچوب اعلام كرد و گفت: در جريان سفر اخير آقاي شهيدي به بغداد اين موضوع به طور دقيق و جدي مورد بررسي قرار گرفت تا تسهيلات لازم در اين خصوص فراهم شده و مشكلات ايجاد شده برطرف گردد.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن