تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814797090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زريبافان:مسكوت گذاشتن منوريل سياسي بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: زريبافان:مسكوت گذاشتن منوريل سياسي بود
از هنگام راه‌‏اندازي BRT، در مسير نهاد رياست جمهوري تا فرودگاه بيش از نيم ساعت معطل مي‌‏شوم، در صورتي كه در گذشته يك ربع ساعت براي اين مسير صرف مي‌‏كردم .

به گزارش رجانيوز ،مسعود زريبافان، مشاور رييس جمهور در گفت‌‏وگو باايلنا، با بيان اين مطلب و با اشاره به اينكه پروژه منوريل و تحقيق و تفحص از شهرداري تهران ساخته و پرداخته عده خاصي بود تا دولت راتضعيف كنند، به اهم نا كارآمدي‌‏هاي موجود در نظام حمل و نقل پرداخت و اظهار داشت: حمل و نقل يك طرح جامع نياز دارد تا همه سيستم‌‏هاي حمل و نقل را در بر بگيرد، هيچ كس نمي‌‏تواند اتوبوس شهري را نفي كند. اتوبوس شهري به عنوان يك عضو در مجموعه حمل و نقل همچون تاكسي، اتومبيل شخصي، منوريل و مترو قرار دارد كه حضوري الزام‌‏آور را داراست، بنابراين نفس حضور اتوبوس، مترو يا منوريل را نفي نمي‌‏كند بلكه همه اين‌‏ها بايد مجموعاً با هم كار كنند.

يك ريال بودجه دولتي در رابطه با منوريل هزينه نشد

وي در پاسخ به اين سؤال كه بودجه زيادي براي منوريل صرف شده اما به نتيجه‌‏اي نرسيده است، اظهار داشت: اصلاً بودجه‌‏اي صرف نشده، حتي يك ريال بودجه دولتي در رابطه با منوريل هزينه نشده و بودجه از سوي بخش خصوصي در اختيار پروژه قرار گرفت و سرمايه‌‏گذار هم مسؤوليت كار اجرايي را عهده‌‏دار شد.

وي در رابطه با خانه‌‏هاي خريداري شده در مسير منوريل و بودجه صرف شده در اين خصوص گفت: به هرحال شهرداري در آزادسازي مسير ضرر نمي‌‏كند، خانه خريداري شده در اختيار شهرداري قرار مي‌‏گيرد. البته در اين بحثي نيست اما در اجرا منوريل از مسيرهاي باز عبور مي‌‏كرد و به املاك مردم ضربه وارد نمي‌‏كرد؛ حتي بيراه نيست اگر گفته شود حسن منوريل اين است كه از فضاي باز با پايه T شكل گذر كرده و عبور سريع را ايجاد مي‌‏كند.

مسكوت گذاشتن منوريل سياسي بود

زريبافان در پاسخ به دلايل مسكوت ماندن منوريل، اين پروژه را سياسي توصيف كرد و افزود: مسكوت گذاشتن منوريل سياسي بود، چراكه نفس منوريل يك بحث كاملاً كارشناسي و فني بود و مخالفت مخالفان جنبه سياسي داشت.
وي خاطر نشان كرد: اين مخالفان معتقد بودند بايد طرح جامع براي حمل و نقل طراحي كرد اما نفساً با منوريل مخالف بودند، درست مثل اينكه كسي بگويد من با اتوبوس شهري يا مسير ويژه در شهر مخالفم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه در بسياري از كلان‌‏شهرها تمام وسايل حمل و نقل در كنار يكديگر وجود ندارد و اقتضاي شرايط براي درنظرگيري حمل و نقل جامع مد نظر است، گفت: اينجا "حساب دو دوتا چهارتاست"؛ در حالي كه در خيابان آزادي خط ويژه ايجاد مي‌‏كنند و عرض زيادي از حمل و نقل و خيابان را مي‌‏گيرند، ترافيك بيشتري ايجاد مي‌‏كنند. به هر حال ترافيك در يك مسير ويژه در تقاطع و سطح عبور در آن خيابان اثرگذار است، حال اگر از همين فضا در زير يا بالاي زمين استفاده شود، از ظرفيت موجود تمام خيابان استفاده خواهد شد.

مشاور رييس جمهور اظهار داشت: اگر از بسترخيابان‌‏هاي موجود براي خط ويژه استفاده كنيم بايد از ظرفيت موجود كم كنيم و براي اينكه به اين ظرفيت موجود دست نزنيم، دو راه داريم؛ محل عبور را به بالاي فضاي خياباني يا به زير خيابان منتقل كنيم.

وي افزود: با توجه به اينكه در تهران چشمه‌‏ها وچاه‌‏هاي زيادي وجود دارد، احداث خياباني زير خيابان اصلي كار پرهزينه‌‏اي است، بنابراين كم‌‏هزينه‌‏تر اين است كه از فضاي بالايي سطح خيابان‌‏ها استفاده شود، ضمن اينكه پايه منوريل همانند پايه پل هوايي نيست كه فضاي زيادي اشغال كند.

وي در خصوص چند طبقه‌‏سازي خيابان‌‏هاي تهران گفت: كشورهايي با كلانشهرهاي بزرگ اين كار را براي خودروهاي شخصي انجام مي‌‏دهند اما همين كار را براي حمل و نقل عمومي اگر انجام بدهند، به صلاح‌‏تر است.

زريبافان خاطر نشان كرد: اگر براي حمل و نقل عمومي تسهيلات ايجاد كنند، به صرفه‌‏تر از ايجاد خيابان در هم عرض خيابان اصلي است؛ چراكه اين كار هزينه زيادي را به سيستم تحميل مي‌‏كند.

وي ضمن انتقاد صريح به سيستم BRT اظهار داشت: مسير ويژه BRT عرض زيادي از خيابان را گرفته است وترافيك بسياري ايجاد كرده، من هميشه از نهاد رياست جمهوري تا فرودگاه را دريك ربع زمان مي‌‏رفتم ولي امروز به دليل عريض شدن مسير ويژه BRT همين مسافت را بايد در بيشتر از نيم‌‏ساعت طي كنم، اين سيستم فضاي زيادي از خيابان را اشغال كرده و با ايجاد تقاطع‌‏هاي زياد بر ترافيك افزوده است.

BRT پرهزينه و بي‌‏تأثير بود

مشاور رييس جمهورBRT را بسيار پر هزينه خواند و افزود: اين كار بسيار پرهزينه بود، درعين حال تاثيرگذار هم نبود، ضمن اينكه در حمل و نقل عادي نيز اختلال ايجاد كرده و در تقاطع‌‏ها ترافيك را سنگين‌‏تر نموده است.

وي ابراز داشت: نمودار و دبي ترافيك در سازمان حمل و نقل شهرداري تهران وجود دارد، صادقانه گزارش دهند كه ميزان حمل و نقل در اين خيابان (خيابان آزادي) قبلاً بيشتر بوده يا در زمان حاضر؟

وي به محاسن مترو و منوريل اشاره كرد و گفت: حسن منوريل و مترو اين است كه تقاطع ايجاد نمي‌‏كنند، چراكه خود تقاطع يكي از دلايل ترافيك است.

خبرنگار ايلنا درخصوص ضرورت مطالعه دقيق در پروژه منوريل سؤال كرد كه حركت در ارتفاع پر ريسك و داراي آلودگي صوتي است و يكي از ايرادهاي وارده به اين پروژه است. زريبافان پاسخ داد: در دنيا با استفاده از تكنولوژي روي درياها هم كيلومترها پل مي‌‏سازنند تا عبور و مرور به راحتي انجام گيرد. پر واضح است كه ايجاد پل در شهر و روي زمين خيلي راحت‌‏تر است، چراكه به آساني مي‌‏توان فوندانسيون ايجاد كرد، ستون زد و منوريل ايجاد كرد.

متوقف كردن پروژه منوريل سياسي بود

مشاور رييس جمهور تصريح كرد: از آنجا كه پروژه منوريل يك كار فني است، متوقف كردنش سياسي بود، چراكه عده‌‏اي فكر مي‌‏كردند منوريل پروژه‌‏اي است كه قطعاً به ثمر مي‌‏نشيند و به اصطلاح گل مي‌‏كند و امكان دارد به نفع بعضي‌‏ها شود، در صورتي كه كسي كه منوريل را طراحي كرد، در اين فضاها نبود.

وي تصريح كرد: كساني كه با طرح‌‏هاي مفيد به حال مردم مخالفت مي‌‏كنند، بايد در پيشگاه خداوند متعال، وجدان خود و مردم جوابگو باشند.

به پيمانكار منوريل امتياز داديم

زريبافان در خصوص پيمانكار پروژه منوريل اظهارداشت: كسي آمده بود و مي‌‏گفت من از شما پول نمي‌‏خواهم، امتيازاتي به من بدهيد من پروژه را اجرايي مي‌‏كنم. اين كار يك كار اقتصادي بود و مي‌‏توانست درآمد خود را تامين كند و به شهرداري هم هزينه جديد تحميل نكند. به هرحال بخش خصوصي در هركاري هزينه نمي‌‏كند، ترجيحش صرف هزينه در پروژه‌‏هاي كم هزينه است؛ به عنوان مثال وارد ساخت مترو و يا خيابان‌‏كشي كه پر هزينه است نمي‌‏شود اما براي منوريل سرمايه‌‏گذاري مي‌‏كند، چراكه اين كار كاملاً اقتصادي است و كاري كه اقتصادي باشد، جواب مي‌‏دهد.

دولت بايد پاي منوريل بايستد

وي با بيان اينكه دولت بايد پاي منوريل بايستد و پيگيري كند تا به نتيجه برسد، گفت: دكتر (رييس جمهور) موافق اين طرح است اما اين كار به سازمان‌‏هايي باز مي‌‏گردد كه خودشان دخيل هستند.

زريبافان اظهار داشت: تجربه نشان داده كه اين سازمان‌‏ها با فضاسازي مانع از انجام پروژه منوريل مي‌‏شوند، به هر حال شهر در اختيار دولت نيست كه بخواهد از هر مسيري رد شود. طبق قانون، معابر عمومي متعلق به شهرداري است و دولت حتي براي ساخت يك ساختمان بايد از شهرداري مجوز بگيرد.

بحث تحقيق و تفحص هم سياسي بود

مشاور رييس جمهور در رابطه با موضوع تحقيق و تفحص از شهرداري در خصوص هزينه‌‏كردهاي بي‌‏حساب و كتاب گفت: من از نوجواني و از اولين سال پذيرش در دانشگاه به شهرداري آمدم و به عنوان كسي كه بيشترين آشنايي را در شوراي دوم بين اعضا و حتي شوراي سوم و اول به عنوان ناظر بر شهرداري دارد، بيشترين آشنايي را با مسايل شهرداري دارم، به خوبي مسايل شهرداري و شهرسازي را مي‌‏شناسم و واقف به مقررات هستم و از ريز نكات شهرداري اطلاع دارم.

وي با ابراز تاسف براي كساني كه با جوسازي مانع از خدمت‌‏رساني دولت مي‌‏شوند، تصريح كرد: متاسفانه بحث تحقيق و تفحص هم سياسي بود. ما در دولت هم اين مشكل را داريم، به عنوان مثال دولت يك بودجه براي سرفصلي خاص در نظر مي‌‏گيرد كه در نهايت تصويب مي‌‏شود، بعد در حين كار اتفاقي مي‌‏افتد كه بايد از رديفي كم و به رديف ديگرافزود. قانون هم اجازه اين كار را داده و عنوان داشته تا در اصلاحيه بودجه آورده و اعمال شود.

زريبافان افزود: در شهرداري هم چنين چيزي وجود دارد. بودجه شهرداري را به شورا مي‌‏دهند تا شورا بررسي و تصويب كند. در حين اجراي كار ممكن است مانعي ايجاد شود و طرحي اجرا نشود و يا اتفاقي ديگر حادث شود كه اجراي طرح ديگري ضرورت پيدا كند. شهرداري چون يك سازمان خدمات‌‏ده است و سر و كارش با مردم است، نمي‌‏تواند كار را متوقف كند.

مشاور رييس جمهور تصريح كرد: در زمان شهرداري گذشته كه شوراي شهر دوم رأس كار بود، اتفاقي كه افتاد اين بود كه بسياري از كارهايي كه ضرورت پيدا مي‌‏كرد، شهردار وقت با تعاملي كه با شوراي شهر مي‌‏كرد و مجوزي كه مي‌‏گرفت، در شوراي شهر گزارش مي‌‏داد و به آقايان مي‌‏گفت برويد اجرا كنيد. اين كارها را با مجوز شوراي شهر انجام مي‌‏داد، حتي پروژه‌‏هايي را كه بعضي از دوستاني كه بعداً مدعي اين تحقيق و تفحص شدند خود آنها پيگير بودند، شهرداري با هماهنگي شوراي شهر كه دقيقاً در جريانش بود اجرا كرد و بعد شهرداري پيشنهاد مي‌‏داد و شورا اصلاح مي‌‏كرد.

وي افزود: جالب اينكه همان موقع هم شهرداري پيشنهاد داد اما برخي اعضاي شوراي شهر كه بعداً هم آن جنجال را راه انداختند، مانع از تصويبش شدند به بهانه اينكه بايد بررسي شود و در كميسيون فلان برود و.... همان‌‏ها مدعي شدند كه بخشي از بودجه شهرداري غيرمصوب بوده است يا به عبارتي تحقيق و تفحص‌‏شان بر مي‌‏گشت به اين كه شهرداري كارهايي خارج از بودجه انجام داده است.

زريبافان گفت: گروه‌‏هاي سياسي طوري وانمود كردند كه انگار در سيستم شهرداري پولي گم شده، در صورتي كه اصلاً اين طوري نبوده، ريالي نبوده كه در شهرداري هزينه شود و شورا خبر نداشته باشد.

مشاور رييس جمهور خاطر نشان كرد: اگر يك روزي لازم شود كه گفتني‌‏ها گفته شود، بايد گفت چه كساني در اين پروسه كار سياسي كردند. به نظرم اين‌‏ها به غير از اينكه عواقب دنيوي دارد، عواقب اخروي هم دارد؛ اين جور نيست كه من به يك نفر تهمت بزنم بعد در نظام عالم به راحتي از من بگذرند.

اعضاي ستاد حمل و نقل و سوخت هم‌‏تراز وزير هستند

زريبافان كه به تازگي به عضويت ستاد حمل و نقل نيز در آمده و با همكاري كردان و بهبهاني، وزراي كشور و راه و ترابري پروسه ساماندهي سوخت را دنبال مي‌‏كند، در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ما مبني بر اينكه دستور رييس جمهور در خصوص اين ستاد كليدي چه بوده است كه افراد كليدي را براي راهبري آن انتخاب كرده است، گفت: اين ستاد سوخت همان ستاد تبصره 13 قديم است كه سال 85 تشكيل شد، لذا يك كارگروه يا يك كميسيوني مثل كميسيون‌‏هاي ديگراست كه حمل و نقل و مصرف سوخت را مديريت مي‌‏كند.

وي افزود: در واقع همان ستاد تبصره 13 قديم است كه حال كمي جامع‌‏تر شده و امورمربوط به حمل و نقل را هم به صورت جامع در اختيار تصميم‌‏گيري دارد، البته اقدامي انجام نمي‌‏دهد اما در تصميم‌‏سازي مؤثر است.

عضو ستاد حمل و نقل و سوخت به عوايد حاصل از سهميه‌‏بندي بنزين اشاره كرد و گفت: صرف سهميه‌‏بندي كه هيچ مذيقه شديدي را هم براي مردم ايجاد نكرده است، 25 تا 30 درصد در مصرف سوخت صرفه‌‏جويي شده است.

وي در خصوص حذف سهميه‌‏بندي تا سال آتي ابراز داشت: اين همان بحث تحول اقتصادي كه همه يارانه‌‏ها را پوشش مي‌‏دهد، است يعني يكي از بحث‌‏هاي مهم همان بحثي است كه به سوخت و گراني سوخت اختصاص داده شده است. بحث تحول اقتصادي همه اينها را پوشش مي‌‏دهد و قرار است كه يارانه‌‏اي كه به اقشار خاصي پرداخت مي‌‏شود را به همه جامعه تعميم دهد، يعني يارانه از روي كالاها برداشته و در اختيار همه گذاشته مي‌‏شود. اين پروسه نيز از دهك‌‏هاي ضعيف آغاز مي‌‏شود.

وي ابراز داشت: سياست كلي و تصميم‌‏سازي‌‏هاي كارگروه طرح تحول اقتصادي را كميسيون حمل و نقل اعمال مي‌‏كند. اين ستاد از سال 85 مشغول به كار است و يكي از كارهاي مهم آن سهميه‌‏بندي بنزين بوده است.

زريبافان در پاسخ به اين سؤال كه چرا اعضاي اين كارگروه پس از مدتي فعاليت حكم‌‏هاي كليدي دريافت مي‌‏كنند، تصريح كرد: كساني كه در اين كميسيون هستند هم‌‏تراز وزير هستند. اگر عضو كميسيون بودند و حالا وزير شدند، هم‌‏تراز وزير بودند؛ اين موضوع اصلاً ربطي به كارگروه ندارد؛ هاشمي هم چون معاون وزير بود، سرپرست وزارت كشورشد نه به خاطر اينكه عضو كارگروه بود.

نظرات كاربران:
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن