تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815436310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران‌شهر - خشكسالي بي‌سابقه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ايران‌شهر - خشكسالي بي‌سابقه


ايران‌شهر - خشكسالي بي‌سابقه

خشكسالي كه در سال آبي گذشته يعني از مهر ماه سال قبل تا مهر ماه جاري به وقوع پيوسته، طي 50 سال اخير بي‌سابقه بوده است. خشكسالي اخير در بسياري از نقاط كشور به صورت دفعي رخ داد و خسارات زيادي بر جا گذاشت، از آنجا كه خشكسالي پس از سرمازدگي رخ داد، در مجموع حدود 12 هزار ميليارد تومان خسارت برجا گذاشت. به‌طوري كه دولت مجبور شد براي جبران خسارت‌هاي خشكسالي، به استان‌ها اعتبارات خشكسالي بدهد اما هنوز با توجه به اينكه چند ماه از اختصاص اعتبارات خشكسالي مي‌گذرد، مبلغي به برخي كشاورزان مانند كشاورزان گيلاني پرداخت نشده است. اين در حالي است كه وزير جهاد كشاورزي اعلام كرده صندوق بيمه كشور، بيش از 490 ميليارد تومان به خسارت‌ديدگان بخش كشاورزي پرداخت كرده است.

خشكسالي به 75 درصد محصولات كشاورزي گنبد خسارت زد
فرماندار شهرستان گنبدكاووس اظهار داشت: 75 درصد محصولات كشاورزي شهرستان گنبدكاووس بر اثر خشكسالي سال زراعي جاري دچار خسارت شدند. همچنين بر اثر اين حادثه طبيعي 100 درصد كشاورزان منطقه متضرر شدند درحالي كه در فهرست اوليه ارائه شده از سوي بانك‌ها به جهاد كشاورزي، سه هزار و 500 كشاورز خسارت ديده ارائه شده است. از اين‌رو بازنگري در اين فهرست و بررسي جامع خسارت وارده به بخش كشاورزي منطقه امري الزامي است. شهرستان 290 هزار نفري گنبد كاووس 180 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد. سوسرايي، خواستار توجه ويژه ستاد حوادث استان در تخصيص اعتبارات خشكسالي به شهرستان گنبدكاووس شد و ميزان اعتبار تخصيصي براي جبران خسارات خشكسالي استان را 90 ميليارد ريال اعلام و عنوان كرد «تخصيص بخشي از اين اعتبار به اين شهرستان پاسخگوي نيازها نيست. »
خشكسالي در كرمان ادامه دارد
حتي اگر بارندگي كرمان در سال جاري آبي در حد نرمال هم باشد، باز هم مشكلات تامين آب شهري و روستايي در استان كرمان وجود دارد و پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي حكايت از تداوم خشكسالي در اين استان دارد. به گفته مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب استان كرمان، خشكسالي كه در سال آبي گذشته يعني از مهر ماه سال قبل تا مهر ماه جاري به وقوع پيوسته، طي 50 سال اخير بي‌سابقه بوده است و خشكسالي 10 ساله اخير منجر به برداشت بي‌رويه از منابع آب زيرزميني استان شده و هم‌اكنون منابع زيرزميني آب استان به‌شدت كاهش يافته است. با اينكه تاكنون مصوبات زيادي در قالب جلسات ستاد خشكسالي براي جلوگيري از برداشت بي‌رويه آب از منابع زيرزميني به تصويب رسيده است، اما اين مصوبات هنوز به صورت جدي اجرايي نشده‌اند. تربتي همچنين در ادامه صحبت‌هاي خود از حاشيه‌نشيني به‌عنوان يكي از اثرات نامطلوب خشكسالي نام برد و گفت: در تابستان سال جاري بيش از ‌هزار و 200 روستا به صورت سيار و به وسيله تانكر آبرساني شده‌اند كه اگر اين روند ادامه داشته باشد، شاهد مهاجرت جمعيت بيشتري از روستاها به شهر خواهيم بود. وي گفت: مهاجرت جمعيت روستايي به شهرها و حاشيه‌نشيني، برنامه‌ريزي‌ها و فعاليت‌هاي انجام شده براي تامين و توزيع آب در شهرها، آنها را دچار مشكل مي‌كند. مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان كرمان همچنين همكاري مردم براي مصرف بهينه آب را از جمله ساير راه‌هاي غلبه بر مشكل تامين آب ذكر كرد و گفت: در تابستان سال جاري تنها 20 درصد از مشتركان استان در مصرف آب صرفه‌جويي كردند.
سرما و خشكسالي به 50 درصد از محصول زعفران خسارت وارد كرد
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي اعلام كرد سرمازدگي و خشكسالي به بخش كشاورزي استان 18 هزار ميليارد و 489 ميليون و 492 ريال خسارت زده است. سرما به 7/42 درصد از باغات زعفران استان خسارت وارد كرده است. به گفته اسماعيل‌نيا، سازمان جهاد كشاورزي استان خراسان رضوي براي جبران خسارت سرما در بهمن‌ماه سال گذشته ستاد بحران استان را تشكيل داد و گروه‌هاي كارشناسي به شهرستان‌ها اعزام كرد، جمع‌بندي نظرات كارشناسي و ارائه دستورالعمل‌هاي آنها را جمع‌بندي كرد،گردهمايي با حضورمديران جهاد كشاورزي شهرستان‌ها با اعضاي هيات‌مديره صندوق بيمه محصولات كشاورزي كشور برگزار كرد تا براي رفع خسارت كشاورزان راه‌حلي پيدا كرده و ياس و نااميدي كشاورزان را تبديل به اميدواري كنند. مدير گروه خدمات بيمه‌اي صندوق بيمه محصولات كشاورزي خراسان رضوي، بخش كشاورزي را به دليل نرخ بازده پايين سرمايه‌اي و ضريب ريسك بالا به عنوان يك فعاليت اقتصادي پرخطر معرفي كرد و گفت: «بايد براي هر كشاورزي كه به ازاي يك متر مكعب آب محصول بيشتري توليد مي‌كند، يارانه بيشتري به آن پرداخت شود. » همچنين علي عدالتيان كرباسي پيش‌بيني كرد كه بيمه 20 ميليارد ريال غرامت در ارتباط با زعفران پرداخت كند و گفت «به دليل خشكسالي و سرمازدگي حق بيمه كشاورزان در سال جاري كاهش و ميزان پرداخت غرامت به آنان بين 20 تا 40 درصد افزايش يافت.
خشكسالي برداشت گندم ديم را 30 درصد كاهش داد
مدير جهاد كشاورزي شهرستان دورود اعلام كرد به علت كمبود بارندگي و كاهش 45 درصدي نزولات آسماني اراضي زيركشت گندم و جو ديم حدود 80 درصد خسارت ديده‌اند. علي هاشمي ميانگين عملكرد گندم آبي در سال‌ جاري را حدود 3/4 تن اعلام كرد و گفت: علاوه بر اين گندم ديم 550 كيلوگرم، جو آبي 3/3 تن و جو ديم 420 كيلوگرم در هر هكتار بوده است. مدير جهاد كشاورزي شهرستان دورود خاطرنشان كرد: رعايت اصول فني در مراحل كاشت و داشت گندم آبي در واحد سطح افزايش توليد داشته كه تاحدودي جبران كاهش عملكرد گندم ديم را كرده است.
تصميمات ويژه دولت براي مقابله با خشكسالي
علي سعيدلو معاون اجرايي رئيس‌جمهور و رئيس ستاد خشكسالي كشور در تشريح فعاليت‌ها و راهبردهاي دولت براي مقابله با خشكسالي، با اشاره به چگونگي شكل‌گيري ستاد خشكسالي كشور و اهداف آن، گفت: اگر چه قانون متمم بودجه سال 1387 كل كشور در تير ماه 1387 به تصويب رسيد، اما به دليل بروز مشكلات سرمازدگي و خشكسالي در سال زراعي 87 - 1386 به منظور كاهش آثار ناشي از خشكسالي و همچنين ايجاد هماهنگي لازم در بين دستگاه‌هاي اجرايي، با رهنمود و پيشنهاد رئيس‌جمهور، ستاد خشكسالي تشكيل شد. سعيدلو توضيح دادكه اين قانون از دو بخش تشكيل شده كه بخش اول مربوط به مبلغ 20هزار ميليارد ريال وزارت بازرگاني است كه براي تامين صادرات كالاهاي اساسي و ضروري بر اساس مصوبه هيات وزيران هزينه مي‌شود و بخش دوم مربوط به مبلغ 21هزار ميليارد ريال وزارت جهاد كشاورزي و 4هزار ميليارد ريال وزارت نيرو است. سعيدلو به ساير اقدامات نمايندگان ويژه رئيس‌جمهور در ستاد خشكسالي اشاره كرد و ادامه داد: به دستگاه‌هاي اجرايي در استان‌ها اجازه داده شد تا سقف 5 درصد براي عمليات اضطراري خشكسالي را با پيشنهاد رئيس دستگاه مربوطه و تصويب ستاد حوادث استان در قالب پروژه‌هاي مشخص هزينه نمايند و در مورد دستگاه‌هاي ملي مقرر شد اين سقف در قالب پروژه مشخص، پس از تصويب ستاد خشكسالي هزينه شود. اين موضوع با هدف موظف شدن دستگاه‌ها جهت تسريع در كاهش خسارات انجام شد تا به صورت مستمر و منظم موضوع كاهش خسارات ناشي از خشكسالي و سرمازدگي را هدايت كنند.
* با استفاده از آرشيو خبرگزاري‌هاي ايسنا، فارس و مهر
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن