تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816591668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درياچه‌اروميه،مكانى‌زيبا‌براى‌ ‌گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: درياچه‌اروميه،مكانى‌زيبا‌براى‌ ‌گردشگران
مريم اميرى - بندر شرفخانه، بزرگ‌ترين بندر درياچه اروميه و يكى از مراكز مهم گردشگرى آذربايجان‌شرقى در شمال درياچه اروميه و در 75 كيلومترى شهر تبريز واقع است و خط آهن سراسرى ايران به اروپا و تركيه از اين شهر مى‌گذرد. سالانه هزاران توريست داخلى و خارجى براى شنا، تفريح و ديدن سواحل زيبا و درمان بيمارى‌هاى پوستى و روماتيسمى و اعصاب به اين شهر سفر مى‌كنند. هتل بندر شرفخانه در ساحل شمالى درياچه اروميه داراى موقعيت منحصر به فرد براى تورهاى آب درمانى و لجن درمانى است. لجن‌هاى ساحلى درياچه اروميه خاصيت درمانى دارد و اين امر باعث افزايش گردشگر همزمان با آغاز فصل گرما شده است.سواحل لجنى اين بندر سال‌هاست كه در فصل گرما پذيراى گردشگران طبيعت دوست است. با اينكه قسمت اعظمى از سواحل درياچه اروميه پوشيده از لجن است، اما وجود اسكله و امكانات مورد نياز مسافران در شرفخانه باعث رونق لجن درمانى در سواحل اين شهرستان شده است. دكتر وحيد فرسيو متخصص ارتوپدى كه در زمينه نمك‌‌درمانى درياچه اروميه تحقيقاتى انجام داده است، در اين باره مى‌گويد: راز اثرات درمانى درياچه اروميه از گذشته‌هاى دور كشف شده بود به طورى كه بيماران مسافت‌هاى طولانى را براى رسيدن به درياچه‌هاى مرده و استحمام در آنها طى مى‌كردند. وى مى‌افزايد: نمك درياچه اروميه از نادر نمك‌هاى درياچه‌اى مرده در جهان است كه به دليل وجود گونه‌‌اى از سخت‌پوستان كه از كمياب‌ترين سخت پوستان دنيا است به نام ( آرتيميا ) در آب درياچه اروميه و تركيبات و مواد معدنى كه از پوسته اين موجود زنده به دست آمده است، مشخص شده داراى مقادير بسيارى از مواد معدنى از جمله كلر، سديم، پتاسيم، كلسيم، برم، سولفات‌ها و ديگر مواد معدنى به همراه كتون است.

درياچه مرده به درياچه‌هايى مى‌گويند كه به دليل عدم ارتباط با آبراه‌هاى اصلى به تدريج با از دست دادن آب و افزايش ميزان املاح نمكى به درياچه‌هاى شورى تبديل مى‌شوند كه ديگر زيستگاه هيچ موجود زنده دريايى نيست و در اصطلاح آن را درياچه مرده مى‌نامند. اما اين درياچه‌هاى مرده آن قدر مملو از خواص درمانى ناياب هستند كه بهترين درمان براى انواع بيمارى و امراض مختلف محسوب مى‌شوند. تنها 3 درياچه عظيم مرده در دنيا وجود دارد كه دومين آنها پس از بحرالميت درياچه مرده اروميه است و پس از آن درياچه مرده نمك آمريكا (America Lake Salt )در رده سوم قرار دارد.

فرسيو تاكيد مى‌كند: نمك اين درياچه براى بيمارى‌هاى قارچى و پوستي، دردهاى عضلانى و مفصلي، رفع خستگى و استرس، همچنين بهبود پينه و ترك دست پا و موثر است.

گسترش توريسم درمانى از اهداف سازمان ميراث فرهنگى

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستى و گردشگرى استان آذربايجان غربى نيز درباره خواص درمانى درياچه اروميه اظهار كرد: درياچه اروميه داراى خاصيت درمانى فراوانى است و درحال حاضر گردشگران از آب و لجن آن استفاده مى‌كنند و از اين طريق بيمارى‌هاى روماتيسم و پوستى درمان مى‌شود. محمد اشترى مى‌افزايد: مردم منطقه نيز در آغاز فصل تابستان به سواحل اين درياچه مى‌آيند و از لجن آن استفاده مى‌كنند. در اين فصل مردم منطقه خود را در ماسه‌هاى اطراف درياچه مى‌پوشانند و براى دفع بيمارى‌هاى روماتيسمى و جلدى حمام شن مى‌گيرند. همچنين براى لجن‌درمانى لجن آن را به خود مى‌مالند و ساعت‌ها در آفتاب مى‌خوابند. در اين راستا در استان آذربايجان غربى در سال‌هاى اخير مجتمع‌هاى گردشگرى در سواحل درياچه در حال احداث است كه با استانداردهاى لازم به گردشگران خدمات ارائه دهند، اما در اين استان مجتمع بارى تنها مجموعه‌اى است كه در حال حاضر به گردشگران سلامت خدمات ارائه مى‌دهد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگى آذربايجان غربى اضافه مى‌كند: اين مجتمع‌ها داراى استخر آب شيرين و شور هستند و با اين روش به گردشگران داخلى و خارجى خدمات ارائه مى‌دهند .وى مى‌گويد: همچنين از املاح موجود در دريا نمكى به نام نمك وان استخراج مى‌شود كه به كشورهاى ديگر نيز صادر شده و در تمام دنيا از اين نمك‌ها استفاده مى‌شود. در واقع افرادى كه به آب‌هاى شور دسترسى ندارند، مى‌‌توانند از اين نمك در وان استفاده كنند. اين نمك در درياچه اروميه توليد مى‌شود و در دسترس افرادى كه در حال درمان‌هاى پوستى هستند قرار مى‌گيرد .وى همچنين خاطر نشان مى‌كند: درياچه اروميه در حال حاضر بدترين زمان را طى مى‌كند، پسروى آب در برخى از سواحل تا 3 كيلومتر است و حدود 6 متر نيز از ارتفاع آب كم شده ولى همچنان گردشگران از اين منطقه استقبال مى‌كنند. اشترى ادامه مى‌دهد: برخى دليل كم آبى درياچه اروميه را خشكسالى و كمبود بارندگى و برخى وجود سدهايى مى‌دانند كه در مسير اين درياچه ساخته شده است. كارشناسان ديگرى نيز عقيده دارند كه آب اين درياچه از چشمه‌هاى بزرگى كه در كف آن قرار دارد تامين مى‌شده است اما در حال حاضر اين چشمه‌ها خشكيده‌اند.موسس مجتمع گردشگرى بارى اروميه نيز درباره تعداد گردشگران و استقبال آنها مى‌گويد : در شش ماهه اخير بيش از 75 درصد ظرفيت مجتمع گردشگرى بارى اشغال بوده است. در حال حاضر 90 درصد گردشگران اين منطقه داخلى و 10درصد خارجى هستند.كيامرز كيهان‌فر با اشاره به اينكه كاهش آب درياچه كه طى اين چند سال اتفاق افتاده هيچ اثرى بر خواص درمانى اين آب ندارد، مى‌افزايد: مجتمع گردشگرى بارى امكانات استفاده از آب درياچه را دارد و گردشگران مى‌توانند در مجموعه سونا و استخر از لجن‌درمانى استفاده كنند. در اين مجتمع دو مجموعه در حال ساخت است كه يكى 850 متر مربع وسعت دارد و طى سه ماه آينده به بهره‌بردارى مى‌رسد و ديگرى نيز داراى 3 هزار و 600 متر مربع است.وى تصريح مى‌كند: در اين مجتمع‌ها تنها لجن‌درمانى انجام نمى‌شود بلكه دانش و طبى نظير رنگ‌درمانى و نور درمانى نيز به كار گرفته خواهد شد و به اين ترتيب در استخرهاى مجتمع بارى گردشگران مى‌توانند از استخر آب شور، لجن درياچه و ماساژدرمانى استفاده كنند.

مسئول دبيرخانه كميته گردشگرى سلامت آذربايجان‌شرقى نيز درباره خواص اين درياچه گفت:درياچه اروميه به لحاظ ويژ‌گى‌هاى خاص و املاح آن از لحاظ لجن درمانى و درمان‌ بيمارى‌هاى روماتيسمى يكى از مراكز عمده جذب گردشگر در استان آذربايجان‌شرقى است . وى مى‌افزايد : با توجه به سياست‌هاى مسئولان استان، در دو منطقه بندر شرفخانه و بندر رحمانلو گردشگرى سلامت اجرا مى‌شود. همچنين با همكارى كميته گردشگرى سلامت استان، مركز تحقيقات لجن‌درمانى در بندر رحمانلو ايجاد شده و اين مركز اقدامات مطالعاتى خود را از مهرماه آغاز مى‌كند.رامين اسبقى ادامه مى‌دهد: از 107 دفتر خدمات مسافرتى در استان آذربايجان شرقي، 6 دفتر مجرى سفرهاى ارزان قيمت هستند و در تمامى برنامه تورهايشان بندر رحمانلو و شرفخانه را به عنوان مقاصد خود قرار مى‌دهند.ايران در حوزه گردشگرى سلامت داراى قابليت‌هاو ظرفيت‌هاى فراوانى است كه به دليل نبود اطلاع‌رسانى كافى براى گردشگران داخلى و خارجى ناشناخته است. لجن‌ درياچه اروميه نيز يكى از اين ظرفيت‌هاى گردشگرى سلامت كشور است كه با خاصيت درمانى كه دارد مى‌تواند هرساله باعث افزايش ورود گردشگر به اين منطقه شود ولى جالب اينجاست كه حتى بسيارى از گردشگران داخلى كشور از خاصيت درمانى آب و لجن اين درياچه بى‌اطلاعند كه اميدواريم با معرفى و اطلاع‌رسانى در اين حوزه از اين مواهب طبيعى كه در كشور وجود دارد، حداكثر استفاده در جهت تامين رفاه گردشگران و كسب در آمد و رونق اقتصادى به عمل آيد و زمينه‌اى فراهم شود كه گردشگران بتوانند لحظه‌اى را دور از زندگى شهرى و شهرنشينى در اين مكان بيارامند.
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن