تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802538784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انیمیشن(بالا)_نامزد جایزه اسکار سال 2009


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:























انيميشن كامپيوتري «بالا» كه در سينماهاي آمريكا و كانادا روي پرده رفت، بيشترين شانس را براي كسب عنوان صدرنشين جدول هفتگي گيشه فروش دارد.





تازهترين محصول مشترك كمپاني «والت ديزني» و شركت كامپيوتري «پيكسار» در 3 هزار و 766 سالن سينما به نمايش عمومي درآمده است. براي اولين بار در تاريخ سينما يك هزار و 530 سالن سينما اين فيلم را به صورت سه بعدي نمايش ميدهند.
قصه فيلم درباره پيرمردي است كه خانه قديمي خود را به صورت يك بالون بزرگ درميآورد و با آن به آسمان پرواز ميكند. در آسمان او متوجه ميشود يك پسر كوچولو هم مخفيانه با وي همسفر شده است و در اوج آسمان آبي با بالنهاي ديگري روبرو ميشود كه مثل او راهي يك سفر هيجانانگيز هوايي شدهاند.
تحليلگران اقتصادي سينما براي «بالا» پيشبيني افتتاحيهاي بالاي 60 ميليون دلار ميكنند.
«پيتر داكتر» كارگردان فيلم قبل از اين براي والت ديزني و پيكسار، انيميشن كامپيوتري پربيننده «شركت هيولاها» را ساخته است.
«اد آسنر» در «بالا» به جاي شخصيت اصلي قصه صحبت كرده است.
آخرين انيميشن كامپيوتري كه روي پرده سينماهاي آمريكا و كانادا رفت، «هيولاها عليه بيگانههاي فضايي» بود كه نمايش خود را با افتتاحيهاي 59 ميليون دلاري شروع كرد. فيلم كه دو ماه قبل به نمايش عمومي درآمد، محصول مشترك دو كمپاني «پارامونت» و «دريم وركز» است.
نكتهاي كه در ارتباط با انيميشن «بالا» مورد توجه تحليلگران و اهل فن قرار گرفته، تعداد نسخههاي سه بعدي اين فيلم در نمايش عمومي است. در حقيقت 40 درصد از سالنهاي نمايش فيلم اختصاص به نسخههاي سه بعدي آن دارند.
رقيب انيميشن «بالا» در جدول گيشه اين هفته سينماها «مرا به جهنم بكشان» است كه در 2 هزار و 508 سالن سينما روي پرده سينماها رفته است.
«سام ريمي» كارگردان سهگانه «مرد عنكبوتي» اين فيلم را ساخته است. «آليسون لوهمن» نقش اصلي فيلم را بازي ميكند.
او در اين فيلم ترسناك نقش يك افسر شاغل در يك بانك را دارد كه در محيط كار خود با مشكلاتي روبهرو ميشود. كمپاني «يونيورسال» تهيه كننده اين فيلم كه سال قبل در همين ايام فيلم ترسناك «غريبهها» را اكران عمومي كرد، اميدوار است افتتاحيه 21 ميليون دلاري آن را در مورد «مرا به جهنم بكشان» هم تكرار كند.

قسمت دوم


انيميشن «بالا» (UP) جداي از طرز ساخت و سازش از يك جنبه ديگر هم بسيار پر سر و صدا شد و آن هم اكران اين كارتون در مراسم افتتاحيه كن 62 بود ؛ اتفاقي كه پيش از اين هرگز روي نداده بود و باعث شد نام اين انيميشن به تاريخ سينما گره بخورد.

پس از افتتاحيه كن در 13 مي، 2 هفته بعد در 29 مي 2009 (8 خرداد) اكران سراسري انيميشن بالا آغاز شد؛ كارتوني كه با بودجهاي معادل 150 ميليون دلار ساخته شده بود و حالا حدود 270 ميليون دلار فروخته است و اكرانش حالا حالاها ادامه خواهد داشت.
پيتر داكتر 41 ساله و باب پترسون 47 ساله كارگردانان اين پروژه كارتوني موفق بودند.آنچه در پي ميآيد، گفتگويي است با اين دو، درباره فرآيند ساخت «بالا»، اكران سه بعدي و مقايسه اين كار با كارتونهاي قبليشان. بخوانيد.
شما هر دو جداي از كارگرداني، نويسنده هم هستيد. چگونه است كه در دنياي انيميشنسازي بسياري از سازندهها و كارگردانها نويسنده هم هستند و حتي صداپيشگي هم در كارنامه دارند؟
باب پترسون: در دنياي كارتوني اين اصلا عجيب نيست. وقتي انيماتور باشيد عمدتا با كاراكترها و شخصيتهايي كه مربوط به دنياي فانتزي هستند سر و كار داريد، شبانهروز اين كارتونها در ذهن شما هستند، طبيعي است كه گفتگوهايشان، طرز رفتارشان، كار و شغل و كلا زندگي آنها را در ذهنتان پرورش دهيد. وقتي اينگونه باشد، خب خيلي راحت اين چيزها را ميتوان روي كاغذ آورد. ضمن اين كه اين فرآيند انتقال، البته يكروزه نيست.





با اين حساب پيچيدگي كاراكترها مثلا در همين انيميشن «بالا» همان چيزي است كه در ذهن نويسنده و انيماتور بارور شده است؟
پيتر داكتر: غير از اين نميتواند باشد، اما حتما ميدانيد در دنياي سينما، پروژههاي انيميشن بيشترين مشاورها را دارند. علت هم مشخص است، چون كاراكترها دربست متعلق به دنياي فانتزي هستند و بايد باورپذير ارائه شوند. در غير اين صورت تماشاگر اصلا نميتواند كاراكترها را دوست داشته باشد.
از اين نترسيديد كه مخاطبان اصلي كارتونها يعني كودكان از يك پيرمرد غرغروي 78 ساله خوششان نيايد؟ به هر حال كارل فردريكس شخصيت اول اين كارتون 96 دقيقهاي است.
باب پترسون: صادقانه بگويم وقتي اين قصه را كار ميكرديم مدام با پيتر (داكتر) بر سر اين بحث ميكرديم كه كاراكتر كارل خلاصه عاقبتش چه ميشود. ما به اين نتيجه رسيديم كه از جواني تا پيري او را بسرعت نشان دهيم و در اين فاصله تماشاگر جذب قصه شود. در اين كه كارل در 78 سالگي يك بازنشسته بسيار بداخلاق است حرفي نيست، اما قرار نيست او تا پايان ماجرا اين گونه باشد.
پيتر داكتر: حتما به ياد داريد كه ما 45 دقيقه از كارتون را 3 هفته قبل از اكران در يك دعوت خصوصي به خبرنگاران نمايش داديم. قبل از شروع جلسه خب طبيعي است كه هم من و هم باب (پيترسون) و حتي رابرت (رابرت آيگر مدير اجرايي استوديوي ديزني است) نگران بوديم اما در پايان جلسه و پس از ديدن آن 45 دقيقه، اظهارنظرها آنقدر دلگرمكننده بود كه شك نداشتم «بالا» به موفقيت ميرسد.
يعني حتي تصور ميكرديد «بالا» در هفته اول 68 ميليون دلار بفروشد و ركوردهايي جديد خلق كند؟
باب پترسون: بايد به گونهاي ديگر هم تصور كنيم. كارل به عنوان يك پيرمرد غرغرو كاري انجام ميدهد كه كودكان در آرزويش هستند؛ يعني پرواز با بادكنكها. اين داستان آنقدر جذاب بود كه به موفقيتش بويژه پس از نمايش خصوصي و افتتاحيهاش در كن خوشبين باشيم. بله شايد تصور يك افتتاحيه پر از موفقيت را داشتيم.
پيتر داكتر: نوع ساخت و ساز و اكران را هم بايد در نظر گرفت، 150 ميليون دلاري كه صرف ساخت «بالا» شد محل استفاده از بهترين فناوريهاي رايانهاي بود. به اضافه صداپيشگيهاي فوقالعاده و حتي همان اكران در افتتاحيه كن. در حقيقت همه چيز آماده يك افتتاحيه و اكران موفق بود.
ما از كاراكتر الي همسر كارل آنچنان خبري نميبينيم؛ در حالي كه نشاط و سرزندگي او در ابتداي زندگياش با كارل بسيار عالي از كار درآمده. چه شد كه كارل به يك غرغروي تمامعيار تبديل شد؟
باب پترسون: ببينيد، بايد بگويم مرگ الي در پي بيمارياش و تنها ماندن كارل باعث ميشود او كه يك عمر مغازه بادكنكفروشي داشته و عمدتا با بچهها سروكار داشته، اينچنين افسرده شود؛ اما اين كارل است كه آرزوي الي را برآورده ميكند. در واقع الي به نظرم تا پايان داستان در فيلم حضور دارد.
پيتر داكتر: در واقع آرزوي الي رفتن به هوا با بادكنك بوده باشد يا نه، او ميخواست مناظر زيبا را ببيند، بويژه مناظر زيباي آفريقا را؛ از طريقي كه حالا كارل انجام ميدهد. آن بساز و بفروش را به ياد داريد؛ كسي كه ميخواست خانه زهوار در رفته كارل را با بدجنسي از او بگيرد؟ كارل با خانهاش به همراه هزاران بادكنك به هوا رفت و به سفرش ادامه داد. در واقع او هم به آرزوي الي جامه عمل پوشانيد؛ هم اين كه خانهاش را به اندازه يك دنيا وسيع كرد و هم اين كه با بودن راسل كوچك در خانه دوباره دنيايش سرشار از شادي شد.






در مورد اكران چه نظري داريد؟ به هر حال عدهاي در سالنهايي حضور داشتند كه ميتوانستند «بالا» را به طريقه سهبعدي ببينند و تعدادي هم مثل هميشه در سالنهاي معمولي حضور داشتند.
باب پترسون: از مجموع 3800 سينمايي كه «بالا» در آنها نمايش داده شد، حدود نيمي از آنها يعني تقريبا 1500 سالن امكان نمايش سهبعدي داشتند. من فكر ميكنم ديدن يك انيميشن جذاب و خوب هرگونه كه باشد، روي پرده عريض سينما يك فرصت عالي است؛ چه سهبعدي و چه عادي.
پيتر داكتر: به هر حال ديدن يك انيميشن سهبعدي، تجربهاي هيجانانگيز است؛ تعدادي ممكن است به آن اعتقادي نداشته باشند و عدهاي هم 2 بار اين فيلم را به طريقهاي مختلف ببينند؛ اما آنچه مهم است اين كه بايد با فناوري حركت كرد. در دنياي سينما در همه قسمتهاي ساخت و ساز آن، فناوري از همان اول وارد شد و مورد استفاده قرار گرفت. حالا اين پيشرفت در زمينه ساخت باشد يا اكران، مهم اين است كه بايد همپاي هم حركت كنند.
با همه مزيتهاي كارتون «بالا» حالا اين انيميشن را بهترين كارتان ميدانيد يا اينكه هنوز دلبسته كارهاي قبليتان هستيد؟
باب پترسون: اگرچه «بالا» اولين تجربه كارگرداني من است، اما به هر حال به عنوان نويسنده و فيلمنامهنويس و داستاننويس كارتونهايي مثل پيدا كردن نمو يا راتاتوي، كارهايم را بدون اينكه كي و كجا ساخته شدهاند دوست دارم. من در بيش از 10 كارتون حرف زدهام و صداپيشگي هم كردهام حتي در همين «بالا» به جاي دوگ حرف زدم يا در كارتون ماشينها. من حتي اينها را هم دوست دارم.
پيتر داكتر: وقتي وارد ايفاي فانتزي ميشوي، ديگر لازم نيست فقط كارهاي خودت را دوست داشته باشي. من هم عاشق كارتون هستم. شركت هيولاها كه در سال 2001 ساخته شد اگرچه به عنوان اولين كار برايم ارزشمند است، اما همان گونه كه باب (پترسون) گفت، نوشتن سناريو و داستانهاي كارتونها نيز از يادرفتني نيست. براي من به عنوان سناريست كارتونهايي مثل داستان اسباببازي 1 و 2 يا «وال اي» طبيعي است كه اين كارها را بسيار دوست داشته باشم، اما خوب «بالا» مثل بچهاي است كه تازه متولد شده و طبيعي است كه كمي بيشتر مورد توجه باشد.
درباره كارگردانان انيميشن «بالا» هم باب پترسون و هم پيتر داكتر؛ انيماتورهايي هستند كه ابتدا به عنوان انيماتور جزء كار كردهاند سپس جزو گروه انيماتورهاي سازنده يك كارتون شدند و بعد در مقام مشاور ارشد و در آخر دستيار و كارگردان. از علت موفقيت اصلي آنها بايد دست به قلم بودنشان را مورد توجه قرار داد. پيتر داكتر از سن 26 سالگي در كنار پروژههاي بزرگي مانند «داستان اسباببازي» حضور داشته و پترسون نيز از 27 سالگي جزو انيماتورهاي ارشد بوده است و عمده نامزديها و جوايزي كه اين دو در كارنامهشان دارند نظير نامزدي اسكار نيز ثابت ميكند كه بيش از هر چيز سختكوشيهاي آنها در زمينه نوشتن داستانها و سناريوها عامل اصلي موفقيتشان بوده است و در آخر اينكه افتتاحيه و سه روز اول اكران «بالا» حدود 68 ميليون دلار فروش داشته و تا حالا (23 ژوئن) اين كارتون 270 ميليون دلار فروخته است. انيميشن «بالا» ياUp محصول مشترك كمپاني ديزني و پيكسار است.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن