تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816482452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست «صدور مدارك قرآني غيراستاندارد؛ مولود موازي‌كاري» عنوان شد:سير صعودي و شتاب فزاينده در فعاليت‌هاي قرآني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در نشست «صدور مدارك قرآني غيراستاندارد؛ مولود موازي‌كاري» عنوان شد:سير صعودي و شتاب فزاينده در فعاليت‌هاي قرآني
‌گروه گزارش: جريان صدور مدارك قرآني غيراستاندارد تنها با تعيين متولي واحد قرآني در كشور سامان مي‌يابد به طوري‌كه بي‌توجهي به نبود اين متولي واحد آسيب جدي بر پيكره فعاليت‌هاي قرآني در بخش‌هاي مختلف وارد مي‌كند.
«محمدحسين بهبودي» مديركل آموزش سازمان دارالقرآن‌‌الكريم، با حضور در خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) و در نشستي با موضوع «صدور مدارك قرآني غيراستاندارد؛ مولود موازي‌كاري در امور قرآني» با بيان اين مطلب گفت: پرداختن به موضوعاتي نظير صدور مدارك قرآني غيراستاندارد زماني اعتبار مي‌يابد كه تكليف مديريت امور قرآني و ديدگاه نظام نسبت به اين موضوع روشن شود و بعد از آن مي‌توان گفت كه چرا صدور مدارك قرآني غيراستاندارد در حال وقوع است.

وي در ادامه افزود: شايد يك شاخص مهم فعاليت‌هاي قرآني، موضوع مالي آن است چراكه ممكن است اگر درباره عشق و شور فعالان قرآني صحبت كنيم براي همگان و همه حوزه‌ها قابل شناخت نباشد ولي وقتي مي‌گوييم بودجه، جايگاه آن براي همه مشخص و قابل سنجش است.

بهبودي بيان كرد: در پرداختن به مباحث قرآني بايد به مواردي نظير توليت، جايگاه و شأن موضوعات قرآني، تعريف و تبيين جايگاه قرآن و ميزان اعتبار آن توجه كنيم تا مشخص ‌شود كه امور قرآني از چه وزن، جايگاه و شأني برخوردار است؛ وقتي به اين موضوع خوب پرداخته شود متوجه مي‌شويم، درباره مسائل حاشيه‌اي و فرعي قرآني موضوعات ناشناخته‌اي وجود دارد.

مديركل آموزش سازمان دارالقرآن‌‌الكريم تاكيد كرد: توجه ويژه دولت‌مردان طي سال‌هاي اخير به قضيه و جايگاه و متولي واحد برنامه‌هاي قرآني بي‌نتيجه بوده است و تا زماني كه اصل و كل موضوع تبيين و روشن نشود پرداختن به اين قبيل موضوعات(صدور مدارك قرآني موازي توسط نهادهاي مختلف) كم‌نتيجه خواهد بود.

بهبودي با اشاره به بي‌توجهي نسبت به نبود متولي واحد قرآني، تصريح كرد: بي‌تفاوتي نسبت به نبود متولي واحد قرآني به فعاليت‌هاي قرآني آسيب‌هاي جدي وارد خواهد كرد چراكه در آغاز يك حركت نوين در كشور نيستيم كه فراز و نشيبي هم در آن وجود داشته باشد البته وقتي متولي اعطاي مدارك مشخص شود به طور طبيعي مراجع بالاتر از اعتبار بيشتري برخوردار خواهند بود.

برنامه‌هاي قرآني سير صعودي و شتاب فزاينده‌ داشته است

اين كارشناس امور قرآني تاكيد كرد: جامعه ما از يك سابقه ديرينه اسلامي و حركت‌هاي قرآني و ديني برخوردار است و با گذشت سي‌ سال از پيروزي انقلاب، اجراي برنامه‌هاي قرآني يك سير صعودي و شتاب فزاينده‌اي به خود گرفته و درحال حاضر خواسته‌هاي قرآني در جامعه وجود دارد كه حدود 10 تا 20 سال از اجراي آن عقب هستيم كه بايد اقدامات لازم را براي انجام آن‌ها مهيا كرد.

اين كارشناس امور قرآني يادآور شد: پرداختن به جزء از يك كل اقدامي بسيار سخت و مهم است (از امور قرآني فقط به جريان صدور مدارك قرآني غيراستاندارد پرداختن) به طور مثال از كل دروس مدرسه فقط درس فيزيك را مورد بحث قرار دادن به اميد اين‌كه به دروس كلي افراد ديگري خواهند پرداخت.

وي در ادامه افزود: وقتي فقط به يك جزء از مسائل قرآني اشاره كنيد در حالي كه يك فهرست از بحث‌هاي كلان‌تر، مسائل سرچشمه‌اي و ريشه‌اي به عنوان يك مشكل يا مسئله، بي‌توجه و بي‌اعتنا باقي مانده، كاري از پيش نخواهد رفت، وقتي اين بحث را بشنويم كه درباره جزيي از كل بحث مي‌شود طرف مقابل را متهم خواهيم كرد كه اصل موضوع را رها كرده و به بخش كوچكي از مسئله قرآن پرداخته‌ است.

اجراي برنامه‌هاي قرآني در سال‌هاي گذشته تابع ضوابط خاصي نبوده‌ است

بهبودي در پاسخ به سئوال خبرنگار ايكنا مبني بر اين‌كه آيا در قانون اساسي متولي واحدي براي امور قرآني مشخص شده يا نهادهايي كه براي اجراي اين قبيل برنامه‌ها بودجه دريافت مي‌كنند، شناخته شده‌اند؟ به عبارتي متولي امور قرآني در قانون اساسي كيست؟ گفت: اجراي امور قرآني در تمام اين سال‌ها تابع ضوابط خاصي نبوده‌ و فقط به طور كلي در قانون اساسي به آن پرداخته شده است و آن‌چه بايد به طور جزيي به آن پرداخته و مشخص شود ديگر خارج از عهده مجلس و قانو‌ن‌گذار بوده كه اتفاق افتاده است و گاهي اجراي برنامه‌هاي قرآني بنا به سلايق دولت‌مردان فراز و نشيب‌هايي داشته است.

وي تصريح كرد: آن‌چه حداقل در قانون اساسي براي امور قرآني بيان شده، كلي بوده است درحالي كه اين قبيل امور بايد به طور جزيي روشن مي‌شد كه تاكنون صورت نگرفته است و زماني كه فراكسيون قرآن و عترت در مجلس تشكيل شد جامعه قرآني براي حل مشكلات بسيار خوشحال شدند اما متاسفانه زمان چهار ساله مجلس هفتم تمام شد و اتفاقي درباره امور قرآني رخ نداد.

بهبودي يادآور شد: در سال 1376 پايان دولت حجت‌الاسلام‌والمسلمين «هاشمي رفسنجاني» مسئولان احساس كردند كه بعد از هشت سال بايد تفكيكي در امور فرهنگي كشور صورت گيرد و دريافتند با توجه به عظمت برنامه، اقدامات شوراي عالي انقلاب فرهنگي موثر نخواهد بود و اين موضوع به حضور مقام معظم رهبري رسيد و ايشان براي سامان يافتن اين موضوع دستور دادند كه چند نفر از مسئولان نظام، بخشي از اين مسئله را بررسي و راه‌حل‌ها و راه‌كارهاي لازم را ارائه كنند تا تفكيك مسئوليت شود.

تفاهم‌نامه 15 ماده‌اي براي تفكيك وظايف در حوزه فرهنگي

مديركل آموزش سازمان دارالقرآن‌الكريم در پاسخ به اين پرسش كه عمده‌ترين افراد در اين تصميم‌گيري‌ها چه كساني بودند، گفت: تيرماه سال 76 نشست‌هايي با حضور «ميرسليم» وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي و «محمدي عراقي» رئيس سازمان تبليغات اسلامي آن زمان برپا شد و اين مسئولان بخشي از مباحث فرهنگي كشور را مورد نقد و بررسي قرار دادند و طي يك تفاهم‌نامه 15 ماده‌اي به تفكيك وظايف در حوزه فرهنگي پرداختند و سپس به توافق رسيدند و در آن نشست‌ها سند تنظيم و براي تاييد و رسمي‌شدن خدمت مقام معظم رهبري تقديم شد و دست‌خط ايشان درباره اين موضوع كه نوشته‌اند «انشاءالله امر مباركي است و شاهد موازي‌كاري در اين قبيل موضوعات نباشيم» موجود است.

وي افزود: حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «گلپايگاني» رئيس دفتر مقام معظم رهبري اين سند را طي دو ماه بعد از آن براي دكتر «عارف» معاون اول رئيس‌جمهوري وقت ارسال كرد تا به عنوان يك بخشنامه و مصوبه‌اي جهت اجرا به استان‌ها و مسئولان ذيربط ارسال شود كه در يكي از بندهاي اين سند به صراحت توضيح داده شده كه مسئوليت آموزش قرآن به عهده سازمان تبليغات اسلامي است.

مديركل آموزش سازمان دارالقرآن‌الكريم يادآور شد: از هنگامي كه در امور فرهنگي تفكيك وظايف شد طبق اين سند عمل مي‌شد و مديريت، نظارت و اجراي برنامه‌هاي قرآني و مرجع صدور مجوز براي مراكز قرآني، عملاً به سازمان تبليغات اسلامي واگذار شده بود و مسئوليت و مديريت آموزش قرآن در كشور هم به اين سازمان باز مي‌گردد كه در اين‌باره زمينه‌سازي‌هاي لازم نيز صورت گرفت و سازمان دارالقرآن‌الكريم شكل گرفت.

بهبودي درباره تشكيل سازمان دارالقرآن‌الكريم گفت: دارالقرآن يك اداره‌كل در بطن و بدنه سازمان تبليغات اسلامي بود كه با توجه به گسترش فعاليت‌هاي قرآني تبديل به سازمان شد تا وسعت بيشتري از برنامه‌هاي قرآني را پوشش دهد و متاسفانه بين نهادهاي مجري امور قرآني اختلافاتي به وجود آمد كه همين اختلافات باعث به وجود آمدن فاصله زيادي بين آن‌ها شد و امروزه شاهد اختلاف فعالان قرآني از جمله درباره صدور مدارك قرآني هستيم در حالي كه وظايف مجريان امور قرآني بايد مشخص و تفكيك شود.

سازمان تبليغات اسلامي در سال 80 مكلف به تهيه و اجراي طرح جامع قرآني شد

وي درباره تهيه طرح جامع قرآني اظهار كرد: درسال 1380 سازمان تبليغات اسلامي مكلف به تهيه و اجراي طرح جامع قرآني شد كه با تشكيل كارگروه‌هاي مختلفي به برپايي جلسات و نشست‌هاي مختلفي اقدام كرد و مسئولان و نمايندگاني نيز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جلسات حضور داشتند كه منجر به اتخاذ تصميماتي شد و طرح جامع قرآني كشور تهيه و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شد.

بهبودي اظهار كرد: هم‌زمان با روي كار آمدن دولت نهم طرح جامع قرآني تهيه و در آن كاملا وظايف دستگاه‌ها مشخص و شرح داده شد كه با توجه به سابقه سازمان تبليغات اسلامي به عنوان مجري بخش آموزش فعاليت‌هاي قرآني، مديريت آموزش به اين سازمان، مديريت مباحث تبليغي و ترويجي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديريت مباحث پژوهشي به وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري واگذار شد و براي تصويب به دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شد.

وي گفت: اما طرح جامع قرآني ديگري هم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه شد كه در آن طرح، مديريت تبليغ و ترويج قرآن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديريت امور پژوهش قرآني به وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري و مديريت آموزش قرآن به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد كه من نمي‌دانم در حوزه آموزش چگونه مي‌توان وزارت آموزش و پرورش را متولي اين امور دانست در حالي كه هر كارشناسي اين موضوع را رد خواهد كرد چراكه وزارت آموزش و پرورش بنا به دلايلي نمي‌تواند در اين حوزه فعاليت كند.

انتقاد از سپردن امور قرآني به دولت

اين كارشناس امور قرآني بيان كرد: در طرح جامع قرآني جديد هر سه حوزه قرآني داراي متولي دولتي است و اين موضوع با نص صريح امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه قرآن نبايد دولتي بشود در تناقض است و مغايرت دارد درحالي كه در اين طرح همه امور قرآني زير چتر دولت آورده شده است و اين موضوع را منطق هم نمي‌پذيرد در حالي كه سازمان تبليغات اسلامي كه يك سازمان قرآني است و توسط رهبري به عنوان يك سازمان قرآني تعيين و رئيس آن نيز توسط ايشان معين مي‌شود، در طرح جامع قرآني جديد ناديده گرفته شده است.

وي اظهار كرد: همچنين سازمان تبليغات اسلامي سازماني است كه فعاليت‌هاي قرآني را كه سرمنشا اعتقادات ديني ما محسوب مي‌شود، اجرا مي‌كند، در طرح جامع قرآني جديد اجراي اين امور را از يك مجموعه‌اي و سياست ثابت (سازمان تبليغات اسلامي) سلب كرده و وزارت آموزش و پرورش را به عنوان متولي آموزش ــ نهاديي كه ممكن است سياست‌هايش متغير باشد ــ تعيين مي‌كنند.

اين كارشناس امور قرآني با طرح پرسشي يادآور شد: آيا وزارت آموزش و پرورش نهادي است كه فعاليت‌هاي آموزش قرآن همه افراد جامعه را تحت پوشش دارد، مگر آموزش و پرورش دانش‌آموزان را بيش از 12 سال تحت پوشش دارد، يا همه مخاطبان قرآني جامعه ما همان گروه سني تحت پوشش آموزش و پرورش هستند؛ در حالي كه انواع دوره‌هاي تخصصي، تربيت كادر متخصص و دوره‌هاي تربيت مربي و مدرس، متخصص و دوره‌هاي آموزشي مختلف ديگري داريم، كدام يك از اين دوره‌ها را آموزش و پرورش برگزار مي‌كند.

بهبودي تصريح كرد: پرداختن به مباحث فعاليت‌هاي قرآني و حتي بحث‌هاي جزئي‌تر از آن، تربيت كادر متخصص در شرح وظايف و اساس‌نامه سازمان تبليغات اسلامي وجود دارد كه به امضا و تاييد مقام معظم رهبري رسيده و سازمان تبليغات اسلامي از آغاز فعاليت‌هاي خود تاكنون حدود 480 پست كارشناسي قرآني داشته و اين قابل قياس با جاي ديگري نيست.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي مجوز اعطاي مدرك به حفاظ را به سازمان تبليغات داد

وي در ادامه افزود: شوراي عالي انقلاب فرهنگي زماني كه اعطاي مدرك به حفاظ قرآن كريم را قابل قبول و طبق مصوب هيئت دولت اعلام كرد، همه اين موارد را به مرجع برگزاري، تشخيص و مديريت آموزش يعني سازمان تبليغات اسلامي واگذار كرد. طرح‌هاي مشابه ملي و طرح‌هاي آموزش كاركنان دولت به سازمان تبليغات اسلامي واگذار شد و اجراي اين‌گونه طرح‌هاي ملي نشان‌دهنده توانايي اين سازمان در اجراي برنامه‌هاي آموزش قرآن در سطح كشور است.

وي در پاسخ به سئوال ديگري از خبرنگار ايكنا كه آيا آماري از دوره‌هاي مختلف قرآني برگزار شده توسط سازمان تبليغات اسلامي در سراسر كشور وجود دارد، گفت: آمار آموزش فعاليت‌هاي قرآني دو بار در سال يعني شش‌ماه اول و شش‌ماه دوم در سراسر كشور توسط اداره‌كل تبليغات اسلامي مستقر در استان‌ها جمع‌آوري مي‌شود و اين مراكز آمار فعاليت‌هاي قرآني مربوط به همه حوزه‌هاي خود را تهيه و در اختيار سازمان دارالقرآن‌الكريم قرار مي‌دهند كه به اداره‌كل ارتباطات سازمان دارالقرآن‌الكريم ارجاع داده و در آن‌جا آناليز مي‌شود.

بهبودي اظهار كرد: سازمان دارالقرآن الكريم از سال 1383 به بعد به دوره‌هاي آموزشي خود كد مي‌دهد، اين دوره‌هاي آموزشي در چهار حوزه عمومي، متوسطه، عالي و تخصصي در حال برپايي است كه دوره‌هاي عمومي و متوسطه توسط خود ادارات كل تبليغات اسلامي استان‌ها اجرا و مدرك هم توسط خود آن‌ها اعطا مي‌شود ولي دوره‌هاي عالي و تخصصي را خود سازمان دارالقرآن به شكل منطقه‌اي يا به طور متمركز در يك استان برگزار مي‌كند يا برخي از استان‌ها مدارك به مركز ارسال مي‌كنند و بعد از تاييد مركز، مدارك قرآني صادر مي‌شود.

وي افزود: دوره‌هاي تربيت معلم قرآن كريم كه از سال 1362 توسط سازمان تبليغات اسلامي برپا مي‌شود و تقريبا 10 سال هم بدون رقيب بود و باز هم معتبرترين دوره‌هاي تربيت مربي قرآن كريم است كه توسط اذهان و افكار عمومي و مراكز و مجموعه‌هاي قرآني و فرهنگي مورد پذيرش است و در برخي از استان‌ها ادارات آموزش و پرورش از نيرو‌هايي كه اين دوره را سپري كرده‌اند، بهره مي‌گيرد.

ادامه دارد...
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن