تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805294013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل ايران خودرو در گفتگو با ايلنا:X12 را بهمن عرضه مي‌‏كنيمخودروساز فقط 7 درصد سود مي‌‏كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مديرعامل ايران خودرو در گفتگو با ايلنا:X12 را بهمن عرضه مي‌‏كنيمخودروساز فقط 7 درصد سود مي‌‏كند


تهران- خبرگزاري كار ايران
صنعت خودرو كشوربه مدد رقابت‌‏هاي اخيرخودروسازان طي سال‌‏هاي اخيراز روند رو به رشدي برخوردار شده و در سال‌‏هاي اخير نيز با سياست حضور در بازارهاي جهاني و انعقاد قراردادهاي مختلف با خودروسازان مطرح جهان، محصولات جديد و متناسب با مدل‌‏هاي روز جهاني وارد بازار شده است. با اين حال هنوز هم خودرو‌‏سازان داخلي نتوانسته‌‏اند قول سال‌‏هاي متمادي خود براي توليد خودروي ملي و ارزان‌‏قيمت را محقق كنند به طوري كه حتي انعقاد قراردادهاي مختلف با خودروسازان بزرگ همچون رنو فرانسه براي توليد خودروي تندر 90 كه در ابتدا به عنوان خودروي ارزان‌‏قيمت بين مردم معرفي شد نيز به بن‌‏بست رسيد.

البته ايران خودرو با حمل پلاكارد توليدكننده برتر كشور قرار است خودروي جديدي را با عنوان X12 در ايران توليد كند تا به عنوان خودروي ارزان قيمت وارد بازار شود.
اين پروژه چندي پيش از سوي كاتوزيان، رييس كميسيون انرژي و عضو كميسيون صنايع مجلس هفتم به عنوان پروژه NP (نيو پيكان) خوانده شد كه با واكنش شديد مجري اين طرح مواجه گرديد. منطقي در پاسخ به اظهارات كاتوزيان كه اين پروژه را متعلق به چيني‌‏ها خوانده بود، گفت: X12 پروژه جديد ايران خودروست كه مالكيت معنوي خودرو آن با ايران‌‏خودرو است و شركت چيني تنها با پرداخت هزينه ليسانس خودرو را توليد مي‌كند و به اين ترتيب تعلق اين خودرو به چيني‌‏ها كاملاً غيرواقعي است.
با اين حال بحث‌‏هايي مطرح است كه اين پروژه درحال حاضرپيشرفت چنداني نداشته و در نهايت به سرنوشت تندر 90 دچار شده و رؤياي خودروي ارزان قيمت ايراني همچنان باقي خواهد ماند.
بر اين اساس، با منوچهر منطقي، مديرعامل گروه صنعتي ايران‌‏خودرو در اين مورد به گفت‌‏وگو پرداخته‌‏ايم كه در پي مي‌‏آيد.
چندي است كه بحث‌‏هايي درباره توقف طراحي و توليد پروژه X12 مطرح است. اين پروژه به عنوان دومين برند ملي ايران خودرو چه زماني رونمايي خواهد شد؟ اين اخبار را تأييد مي‌‏كنيد؟
اين پروژه در حال اجراست و در بهمن‌‏ماه به طور كامل نهايي شده و رونمايي خواهد شد. يك پروژه با اين ويژگي‌‏ها هنگامي كه آغاز مي‌‏شود، يك پروسه طولاني با مجموعه 3 هزار فعاليت مختلف است كه مطمئناً زمان مي‌‏برد و بايد اين مراحل اجرا شود. در حال حاضر فرايندهاي پيوسته ساخت X12 در حال اجراست و سعي خواهيم كرد كه تا بهمن رونمايي شود و مردم اين برند جديد را ببينند كه انشاءالله در سال 88 به بازار عرضه خواهد شد.
اين همان خودروي ارزان‌‏قيمت ايران خودرو ست كه قرار بود يك روز وارد بازار شود؟
براي توليد خودروي ارزان‌‏قيمت، دو راه در پيش داشتيم كه يكي از طريق بررسي شركت‌‏هاي بزرگ خارجي مانند فولكس واگن، تاتا و خودروسازي چيني بود و ديگري رسيدن به يك خودروي ارزان‌‏قيمت با ويژگي‌‏هاي روز جهاني در داخل كشور كه براي رسيدن به يك محصول در دامنه قيمتي بين هشت تا 10 ميليون تومان پروژه ايكس 12 را تعريف كرديم.
بحث ورود تكنولوژي‌‏هاي جديد و IT موسوم به مالتي پليس در توليد خودرو به كجا رسيد؟
اين بحث در واقع يك مقوله براي خودروست كه خودرو IT BASE مي‌‏شود و حسن آن اين است كه تعداد زيادي از سيم‌‏هاي داخل خودرو حذف مي‌‏شود و 2 رشته سيم و يك سري كد براي هر قسمت در خودرو در نظر گرفته و خودرو با آنها تجهيز مي‌‏شود.
اين سيستم كمك مي‌‏كند تا سيستم‌‏هاي جديد به راحتي بر روي خودرو نصب شود و محدوديتي براي اضافه شدن بخش‌‏هاي مختلف نداشته باشيم. البته اين سيستم بر روي سمند و پژو 206 تا حدودي نصب شده و براي پژو 206، فرانسوي‌‏ها اين تكنولوژي را نصب كرده‌‏اند. در مورد سمند طراحي نصب اين سيستم انجام شده و در حال كامل كردن اين سيستم هستيم.
چه زماني اجرايي مي‌‏شود؟
بستگي به شبكه خدماتي است كه پذيرش داشته باشند يا نه.
چرا؟
چون سطح عيب‌‏يابي خودرو پيچيده‌‏تر مي‌‏شود.
اين بحث با تله‌‏ماتيك هم‌‏پوشاني ندارد؟
نه، تله ماتيك درباره بستر مخابراتي است و هميشه خودرو در اين شبكه قابل رديابي است و در بخش‌‏هاي مختلف مثل خدمات پس از فروش قابل استفاده است.
خيلي از سرويس‌‏ها را مي‌‏توان از طريق اين سرويس بر روي خودرو نصب كرد، يعني در مجموع شبكه جديدي است كه موجب رفاه راننده و افزايش ايمني خواهد شد.
اين سرويس‌‏ها بر روي قيمت تأثيري ندارد؟
خير. به تبع نصب اين سرويس‌‏ها يكسري از سيستم‌‏ها حذف مي‌‏شود كه در نهايت موجب ارزان شدن قيمت خودرو خواهد شد.
همواره در مورد قيمت تمام شده خودرو اظهار نظرهاي متناقضي وجود دارد و عده‌‏اي معتقدند كه قيمت خودرو در ايران بيش از ساير كشورهاست. شما با اين نظر موافقيد؟
هر يك از عوامل توليد، هزينه خاصي دارد. در ايران خودرو 79 درصد قيمت خودرو به مواد و قطعات، دو درصد به توزيع و فروش، دو درصد به خدمات پس از فروش، يك درصد سود مشاركت براي پيش‌‏‌‏فروش و هفت درصد هزينه پرداختي به بانك‌‏ها در برابر منابع مالي كه از آن‌‏ها گرفته شده اختصاص دارد.
اين يك روند جهاني است كه در همه خودروسازي‌‏هاي جهان، بين 70 تا 80 درصد قيمت تمام شده خودرو را مواد و قطعات و هزينه‌‏هاي توليد آن‌‏ها تشكيل مي‌‏دهد كه چنان چه بهره‌‏وري بالا باشد، اين ميزان كم‌‏تر و در غير اين صورت بيشتر مي‌‏شود. 30 درصد نيز به ساير هزينه‌‏ها و سود خودروساز اختصاص دارد.
در ايران خودرو نيز همين روند طي مي‌‏شود و 91 درصد قيمت تمام شده خودرو به كل عوامل توليد و 9 درصد آن به سود قبل از ماليات مربوط مي‌‏شود كه از اين ميزان 22.5 درصد نيز به صورت ماليات پرداخت مي‌‏شود و هفت درصد ميانگين سود خودروساز براي هر خودرو است كه در شرايط گوناگون كم و يا زياد مي‌‏شود.
اعمال قيمت خارج از اختيارات خودروساز است. خودروساز با در نظر گرفتن قيمت تمام شده محصول، قيمتي را پيشنهاد مي‌‏كند كه اين قيمت در كميته خودرو متشكل از نمايندگان وزارت صنايع و معادن و سازمان گسترش مورد بررسي دقيق قرار مي‌‏گيرد و تصويب مي‌‏شود كه معمولاً همان قيمتي است كه خودروساز پيشنهاد داده است.
البته در سال 1380 هيات وزيران اختيار قيمت‌‏گذاري خودرو را به وزير صنايع و معادن تفويض كرد. كميته قيمت‌‏گذاري در همان زمان تشكيل شد اما وزير جديد آقاي محرابيان يك مرحله ديگر به اين روند اضافه كرد كه بر اساس آن قيمت مصوب كميته قيمت‌‏گذاري به ستاد سياست‌‏گذاري خودرو مي‌‏رود و در مورد آن تصميم‌‏گيري مي‌‏شود. به اين ترتيب امروز قيمت خودرو حاصل تصميم كميته خودرو و ستاد سياست‌‏گذاري خودرو است.
با توجه به اين كه خودروسازها براي ارتقاي بهره‌‏وري تلاش‌‏هاي بسيار مي‌‏كنند، چرا مشتري نمي‌‏تواند در بازار خودروي ارزان‌‏تري دريافت كند؟
بر اساس شاخص‌‏هاي بانك مركزي قيمت سبد كالاهاي مصرفي از سال 76 تا85 به ميزان 300 درصد افزايش يافته، در حالي كه قيمت خودرو در اين دوره 17 درصد افزايش يافته كه نشان‌‏دهنده بهره‌‏وري مطلق است.
قيمت عوامل توليد از جمله فولاد و مواد و نرخ يورو در اواخر سال 86 ، 24 درصد و تركيب پلاستيك و پليمر50 تا 300 درصد افزايش يافت كه خودروسازان نتوانستند با ارتقاي بهره‌‏وري آن را جبران كنند، بنابراين بايد برخي قيمت‌‏ها افزايش مي‌‏يافت.
در سال 86 چهار محصول ايران خودرو به حاشيه ضرر رفت كه با افزايش مختصر قيمت، آن را جبران كرديم؛ چرا كه ايران خودرو يك بنگاه خصوصي است و وظيفه دارد سود سهامداران را تامين كند.
قيمت 206 تيپ 2 در سال 86 ، 12 ميليون و 800 هزار تومان بود كه به13 و نيم ميليون تومان افزايش يافت؛ در صورتي كه سقف قيمت اين محصول در بازار بين 16 تا 17ميليون تومان بود، اما سعي كرديم با افزايش عرضه، تفاوت قيمت كارخانه و بازار آزاد را كم كنيم.
اقدامات براي تعيين قيمت مصوب از بهمن ماه سال گذشته شروع شد و اواخر تيرماه افزايش قيمت محقق شد و بر اين اساس برنامه‌‏ريزي كرديم كه تفاوت قيمت را در مردادماه به هشت درصد، در شهريورماه به پنج درصد و در مهرماه به سه درصد برسانيم كه عملاً اين ميزان در مهرماه به پنج درصد رسيد.
با اين حال پس چرا پژو 405 در كارخانه 12 ميليون و بازار 13 ميليون است؟
با توجه به اختلاف قيمت ناشي از روند پيش‌‏فروش، فروش فوري را در پيش گرفتيم و امروز 64 درصد محصولات را به صورت فوري عرضه مي‌‏كنيم كه هر هفته بين پنج تا هفت هزار خودرو را شامل مي‌‏شود و عمده مشتريان، واقعي هستند و عده افرادي كه بخواهند خودرو را بخرند و بفروشند، خيلي اندك است.
چه زماني تحويل مشتري خواهد شد؟
زمان تحويل فوري 30 روز است كه بر اساس مصوبه ستاد سياست‌‏گذاري خودرو در صورت ديركرد اين زمان، به ازاي هر خودرو در هر ماه بايد دو و نيم درصد جريمه ديركرد بپردازيم.
اين امر از سوي شوراي سياست‌‏گذاري تاييد شده ؟
بله ، 100 درصد.
قيمت فروش فوري با فروش عادي متفاوت است؟
براي مثال امروز قيمت فروش فوري 206 همان 13 ميليون و 500 هزار تومان اما در بازار آزاد، بالاتر است.
اين روند ادامه خواهد يافت و شاهد كاهش قيمت در بازار هم خواهيم بود؟
كاهش تفاوت قيمت كارخانه و بازار و زمان تحويل فوري مستلزم افزايش عرضه است و براي اين كار بايد توليد افزايش يابد كه نياز به نقدينگي دارد و با توجه به تصميم‌‏هاي اخير سيستم بانكي و تزريق نقدينگي اميدوارم در نيمه دوم امسال بتوانيم توليد 206 را افزايش دهيم و قيمت آن را به قيمت مصوب برسانيم.
برخي اخبار حكايت از كاهش توليد شما در ابتداي سال براي افزايش قيمت داشت، به اين جهت كه شوراي سياست‌‏گذاري خودرو با افزايش قيمت موافقت نكرده و خودروسازان به اين منظور توليد خود را كاهش داده‌‏اند.
اين موضوح صحت ندارد. برخي خودروها در تيراژ انبوه و برخي در تيراژ محدود توليد مي‌‏شوند و در هيچ شرايطي توليد خودرويي را كه به صورت انبوه توليد مي‌‏شود، نمي‌‏توانيم متوقف كنيم.
تعداد توليد روزانه ايران خودرو 2100 دستگاه است و از اين ميزان تنها 100 دستگاه به خودروهايي تعلق دارد كه به صورت محدود و به صورت بسته‌‏اي توليد مي‌‏شوند كه 206 اتوماتيك سفارشي از آن جمله است. از سوي ديگر، چنانچه شركت بخواهد توليد را متوقف كند، بايد ذخيره‌‏سازي كند كه امكان انجام اين كار بيش از يك هفته و بيش از 14 هزار خودرو وجود ندارد. از سوي ديگر، ذخيره‌‏سازي خودرو هزينه‌‏هاي شركت را افزايش مي‌‏دهد.
گفت‌‏وگو: نرگس رسولي
پايان پيام

كد خبر: 452580
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن