تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805340245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - يك قدم تا كاهش يك ميليون بشكه‌اي توليد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقتصاد - يك قدم تا كاهش يك ميليون بشكه‌اي توليد
اقتصاد - يك قدم تا كاهش يك ميليون بشكه‌اي توليد

گروه اقتصاد: بازارهاي نفت در سراسر جهان در شرايطي كه قيمت نفت به كمترين ميزان خود در 14 ماه گذشته رسيده است به تعطيلات پايان هفته رفته‌اند. در پايان هفته گذشته قيمت نفت در بازار نيويورك به كمتر از 69 دلار رسيد و اين قيمتي بود كه طي 14 ماه گذشته بازارهاي جهاني پايين‌تر از آن را تجربه نكرده بود. در اين ميان بهاي سبد نفتي اوپك نيز كاهش چشمگيري را تجربه كرد و به همين دليل بر واهمه بروز بحران‌هاي مالي جدي‌تر در سراسر جهان دامن زد. در حالي كه قيمت سبد نفتي اوپك حول و حوش 63 دلار چرخ مي‌خورد اوپك به واسطه خطرات ناشي از كاهش بيشتر قيمت نفت درصدد است تا نشست فوق‌العاده‌اي را پيش از موعد برگزار كند. در حقيقت برگزاري نشست 150 اوپك آن هم زودتر از موعد در راستاي بررسي موضوع كاهش توليد به بهانه جلوگيري از كاهش بيشتر قيمت‌ها انجام مي‌شود. البته اتخاذ اين تصميم از سوي اوپك موضع‌گيري‌هاي مختلفي را در پي داشته است. ب

رگزاركنندگان اجلاس اوپك در تلاشند تا بازار آشفته نفت را از طريق برگزاري نشست جمعه آينده سروسامان بخشند. در شرايطي كه اعضاي اوپك درصددند كه از طريق برگزاري اجلاس فوق‌العاده با اتخاذ تصميم كاهش توليد از كاهش بيشتر قيمت نفت جلوگيري كنند. مصرف‌كنندگان نفت در بازارهاي جهاني چندان هم از برگزاري اين نشست خشنود نيستند. تا آنجا كه گوردون براون نخست‌وزير انگليس ضمن انتقاد شديد از تصميم اعضاي اوپك مبني بر كاهش توليد اين طرح را رسوايي بزرگ اوپك عنوان كرده است. خبرگزاري گلوبان فاينانس در گزارشي آورده است كه نخست‌وزير انگليس اوپك را به دستكاري قيمت‌ها متهم مي‌كند. براون گفت: دولت انگليس تمام تلاش خود را براي جلوگيري از اين اقدام اوپك به كار خواهد گرفت. براون افزود: در آينده ميزان تقاضا از عرضه پيشي خواهد گرفت و اين اقدام موجب كاهش بيش از پيش ميزان عرضه در بازار خواهد شد. در حال حاضر پيش‌بيني مي‌شود كه اوپك در نشست 150 خود حداقل يك ميليون بشكه از ميزان توليد خود را كاهش دهد.

اين پيش‌بيني از سوي وزير نفت قطر صورت گرفته است و در عين حال از سوي ساير اعضاي اوپك نيز محتمل است. پيش از اين غلامحسين نوذري وزير نفت ايران نيز ضمن ابراز نارضايتي از كاهش قيمت نفت ابراز اميدواري كرده است كه اوپك در نشست آتي ميزان توليد خود را كاهش دهد. نوذري تاكيد كرد: كاهش قيمت نفت سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي توسعه‌اي نفت را مختل و توليدكنندگان را با مشكل مواجه خواهد كرد.
از سوي ديگر شكيب خليل رئيس اوپك نيز با بيان اينكه سازمان اوپك هنوز تصميمي در مورد ميزان كاهش توليد خود در نشست جمعه آينده اتخاذ نكرده است، گفت: هيچ‌كس نمي‌تواند بگويد اوپك چه ميزان از توليد خود خواهد كاست. تحليلگران معتقدند نيجريه و ونزوئلا از بزرگ‌ترين طرفداران كاهش توليد اوپك در اجلاس جمعه آينده خواهند بود زيرا اين دو كشور بودجه سال 2009 خود را بر اساس نفت گران تنظيم كرده‌اند و در صورت ادامه كاهش قيمت نفت با مشكل مواجه خواهند بود. اين در حالي است كه يك خبرگزاري اماراتي به نقل از يك منبع آگاه در سازمان اوپك اعلام كرد: «در نشست آتي اوپك كاهش يك تا 5/1 ميليون بشكه‌اي در دستور كار اعضاي اوپك قرار خواهد گرفت. هر چند كه مقام‌هاي كشورهاي اروپايي همچنان بر ابراز مخالفت خود نسبت به كاهش توليد اوپك پافشاري مي‌كنند.

به گزارش بي‌بي‌سي، اروپايي‌ها اعتقاد دارند كه به علت بحران كنوني، بازارها تحمل افزايش قيمت‌ها را ندارند. در عين حال در شرايطي كه دولت‌هاي غربي براي تشويق سرمايه‌گذاران تلاش مي‌كنند افزايش قيمت نفت مي‌تواند موجب تضييع اين تلاش‌ها شود. اين در حالي است كه اعضاي اوپك در تلاشند قيمت نفت را در سطح 80 دلار تثبيت كنند. فايننشال تايمز نيز در مورد جلو افتادن نشست اوپك نوشت: تصميم اوپك مبني بر برگزاري جلسه فوق‌العاده بر پايه اصرار كشورهاي عضو كه اقتصاد آنها بيش از سايرين وابسته به نفت است، اتخاذ شده است. فايننشال تايمز نوشت حتي عربستان سعودي، كه قدرتمندترين عضو اوپك است و ماه گذشته با كاهش توليد پانصد هزار بشكه‌اي در روز مخالفت كرده بود، ظاهرا با لزوم كاهش توليد موافق است. اين كشور هنگامي كه قيمت‌ها بسيار بالا رفته بود و عرضه به زحمت با تقاضا برابري مي‌كرد بيش از هر كشور ديگر عضو اوپك توليد خود را بالا برده بود اما آمار نشان مي‌دهد عربستان اينك مقداري از صادرات خود كاسته است.

اوپك اعلام كرده بود كه در سه ماهه نخست سال آينده بايد حدود 31 ميليون و سيصد هزار بشكه نفت در روز توليد كند تا بازار متعادل شود كه اين بسيار كمتر از ميزان توليد كنوني، يعني 32 ميليون و دويست هزار بشكه است. اين مسئله نشان مي‌دهد كه اوپك معتقد است توليد نفت بايد حدود يك ميليون بشكه در روز كاهش يابد. بن دل، از موسسه تحقيقات سانفورد سي برنستين در نيويورك گفت اوپك براي جلوگيري از عرضه بيش از حد نفت به بازار در سال 2009 يك ميليون بشكه ديگر از ميزان توليد خود بكاهد. وي در گزارشي گفت: اين ميزان كاهش زياد فقط از جانب عربستان محتمل است زيرا ديگر اعضاي اوپك براي حفظ برنامه هاي بودجه‌اي خود مجبورند توليدشان را بالا ببرند. فايننشال تايمز نوشت نشست اوپك بزرگترين آزمون در بيش از يك دهه گذشته براي عزم و قدرت اين سازمان خواهد بود كه تلاش كرده است با تشكيل يك واحد منسجم از نوسان قيمت‌ها جلوگيري كند. اوپك مجبور خواهد بود در كاهش توليد قاطع باشد زيرا در غير اين صورت ممكن است قيمت‌ها را از اين نيز پايين‌تر بياورد.

تصميم اوپك براي تشكيل نشست در جمعه آينده پس از آن اتخاذ شد كه سرمايه‌گذاران به‌طور گسترده اقدام به فروش متاع خود كردند زيرا با نگراني به اين نتيجه رسيده‌اند كه بحران اعتبارات به يك بحران اقتصادي سمي در جهان جهش يافته است كه تقاضا براي مواد خام را كاهش خواهد داد. اوپك در گزارش ماهانه خود اعلام كرد حتي با اينكه دولت‌ها موفق شده‌اند از انسداد بازارهاي اعتبار در آينده نزديك جلوگيري كنند، پيامدهاي بادهاي مخالف در بازار مالي براي اقتصاد واقعي چشمگير خواهد بود. قيمت‌هاي نفت روز پنج شنبه در نيويورك به كمتر از 69 دلار در هر بشكه رسيد كه كمترين قيمت در 14 ماه گذشته بود. اين كاهش پس از آن بود كه وزارت انرژي آمريكا اعلام كرد ميزان مصرف نفت در اين كشور كاهش چشمگيري داشته است.
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن