تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816899313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دنياي اقتصاد از بازتاب حضور قاليباف در مجلس گزارش مي‌دهد تبصره 13 بعد از تحول اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دنياي اقتصاد از بازتاب حضور قاليباف در مجلس گزارش مي‌دهد تبصره 13 بعد از تحول اقتصادي
شهردار تهران 13 شهريور در مجمع نمايندگان تهران حاضر شد تا با تشريح چالش‌هاي پيش‌رو از مجلس بخواهدپيگير عملكرد ستاد تبصره 13 شوند يك عضو كميسيون عمران مجلس: منتظريم بررسي طرح تحول اقتصادي در مجلس نهايي شود تا مطالعات در زمينه عملكرد ستاد تبصره 13 را دقيق‌تر كنيم


گروه حمل‌ونقل – افسانه دوقزلو: مجلس در پاسخ به پرسش‌هايي كه يك ماه پيش شهردار تهران آنها را در جمع نمايندگان تهران مطرح كرد، چه اقداماتي انجام داده است؟
نمايندگان مجلس در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد و در پاسخ به اين پرسش اعلام كردند: مسائل و مشكلاتي كه شهردار تهران در نيمه شهريور آنها را به مجلس آورد تا درباره نحوه رسيدگي به آنها از نمايندگان تهران چاره‌جويي كند در دست رسيدگي است.
به گزارش دنياي اقتصاد حمل‌ونقل و نحوه تعامل! ستاد تبصره 13 با شهرداري تهران مهم‌ترين موضوعي بود كه باعث شد دكتر قاليباف براي آن به مجمع نمايندگان تهران برود.
نمايندگان مجلس در اين باره مي‌گويند: عملكرد ستاد تبصره 13 بعد از رسيدگي به طرح تحول اقتصادي، مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
به گزارش دنياي اقتصاد شهردار تهران 13 شهريور به منظور ارائه گزارش از مشكلات پايتخت و موانعي كه مديريت شهري براي اداره تهران با آن روبه‌رو است، در مجلس حضور پيدا كرد تا مشكلات را در مجمع نمايندگان تهران مرور كند.
دكتر محمد باقر قاليباف در آن جلسه با اشاره به اين كه يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي جدي شهر تهران حمل‌ونقل و ترافيك است، موضوع عملكرد ستاد تبصره 13 را پيش كشيد و گفت: مجلس و دولت مسووليت دارند گزارشي از عملكرد ستاد تبصره 13 تهيه كنند زيرا به رغم بودجه مناسب، عملكرد اين ستاد مطلوب به نظر نمي‌رسد.
شهردار تهران تاكيد كرد: تشكيل ستاد تبصره 13 يكي از مهم‌ترين ابتكارات دولت و مجلس آن زمان بوده اما بايد مشخص شود تا چه حد عملكرد اين ستاد با اهداف و برنامه‌ها منطبق بوده است.
اكنون با گذشت بيش از يك‌ماه از درخواست شهردار تهران، دنياي اقتصاد اين موضوع را از برخي نمايندگان مجلس پيگيري كرده است.
محمدرضا حسين‌نژاد يك عضو كميسيون عمران در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد در مورد نتيجه بررسي مجلس از عملكرد ستاد تبصره13 گفت: با توجه به جريان طرح تحول اقتصادي و بررسي آن در مجلس كه قسمت عمده‌اي از آن به حوزه انرژي و نفت نيز مربوط مي‌شود، منتظريم تا وضعيت طرح تحول اقتصادي مشخص‌تر شود تا مطالعات در زمينه تبصره 13 را دقيق‌تر كنيم.
وي در زمينه ارائه گزارش از سوي اين ستاد به مجلس به دنياي اقتصاد گفت: اين ستاد گزارش جامعي را به صورت مكتوب در زمينه توسعه حمل‌ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت در چند محور ارائه كرده‌ كه برخي از اين محورها عبارتند از: محورهاي توسعه حمل‌ونقل عمومي، ايجاد جايگاه‌هاي عرضه گاز طبيعي، توليد خودروهاي دوگانه‌سوز، نوسازي خودروهاي فرسوده، ساماندهي مسافربرهاي شخصي، سهميه‌بندي وضعيت سوخت و... .اين در حالي است كه رييس فراكسيون مديريت و خدمات شهري در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي‌اقتصاد در زمينه ارائه گزارش از سوي ستاد تبصره 13 اظهار كرد: هنوز هيچ گزارش رسمي از سوي اين ستاد به ما ارائه نشده است.
مقيمي در اين باره ادامه داد: آنچه از سوي اين ستاد ارائه شده به صورت شفاهي بوده و به دنبال آن هستيم كه گزارش عملكرد را به‌طور رسمي از آنها دريافت كنيم.
وي در زمينه نحوه عملكرد ستاد با توجه به گزارش‌هاي شفاهي آنها گفت: آنچه به طور شفاهي به ما ارائه شده خوب بوده و قابل‌قبول به نظر مي‌رسد.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، ستاد تبصره 13 طبق قانون بودجه موظف است مبلغي را به منظور تحقق عدالت اجتماعي و دستيابي به توسعه شهري و همچنين حفظ محيط‌زيست، در راستاي تحقق احكام مندرج در برنامه چهارم توسعه، براي توسعه حمل‌ونقل عمومي اعم از حمل‌ونقل ريلي شهري، ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني شهري و خارج كردن خودروهاي فرسوده از چرخه حمل‌ونقل اختصاص دهد.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، با توجه به اينكه مبلغي كه بدين منظور به تبصره 13 قانون بودجه اختصاص داده شده، مبلغ مناسبي بوده است. اما شهردار تهران انتقادهايي به عملكرد اين ستاد وارد كرده است.
يكي از وظايف ستاد تبصره 13، پرداخت پول حاصل از صرفه‌جويي در مصرف سوخت به شهرداري تهران براي خريد ناوگان سيستم حمل‌ونقل عمومي است، اما آنگونه كه گفته مي‌شود اين ستاد از زمان آغاز به كار خود، تاكنون مبلغي را به شهرداري تهران ارائه نكرده و همين مساله موجب شده تا شهرداري بدون استفاده از كمك‌هاي ستاد تبصره 13، با هزينه خود اقدام به خريد اتوبوس كند و اين مساله را عدم توجه ستاد به نيازهاي ناوگان حمل‌ونقل عمومي بر شمارد و به دنبال آن گزارشي را از اين ستاد خواستار شود.
به دنبال اين مساله، محمدباقر قاليباف در قسمت‌هايي از صحبت خود در مراسم ورود اتوبوس‌هاي تندرو سرخ‌رنگ دوكابين اظهار كرد: زمان تبصره 13 تمام شده و دولت و مجلس كه تصميم خوبي در اين زمينه گرفته بودند، اي كاش گزارشي از عملكرد تبصره 13 داشته باشند تا مشخص شود اين تصميم خوب چه اثرات منفي و مثبتي در كشور داشته و چگونه از ظرفيت‌ها استفاده شده است؟
شهردار تهران در اين سخنراني افزود: ستاد تبصره 13 مي‌تواند در پروژه‌هاي اتوبوس‌هاي تندرو همكاري بيشتري داشته باشد، تا بتوان تعداد بيشتري اتوبوس را با سرعت بيشتري وارد شبكه اتوبوسراني BRT كنيم، اما به دليل برخي نگاه‌ها در مورد تغيير تكنولوژي، اين پروژه از سوي ستاد تبصره 13 حتي يك ريال هم دريافت نكرد و حتي در بعضي موارد، همراهي بوروكراسي و اداري نيز با ما نداشت.
قاليباف گفت: با اشاره به اينكه شهرداري تهران نمي‌تواند درخواست بررسي عملكرد تبصره 13 را داشته باشد، اما مجلس و دولت تبصره‌اي را تصويب كردند كه به انصاف از كارهاي مفيد و موثر آنها بوده است، اما در حوزه اجرا دچار مشكلاتي شده و لازم است بازنگري در مورد آن صورت گيرد.
وي همچنين اشاره كرده بود كه مجلس و دولت مسووليت دارند كه از عملكرد تبصره 13 گزارشي تهيه كنند، زيرا تصميم گرفته شده و ميزان اعتبار اختصاص يافته مناسب بوده است و لايحه نيز با توجه به مجلس شوراي اسلامي تكميل و تصويب شده است، اما در حوزه حمل‌و‌نقل عمومي از اين تبصره، عملكرد مناسبي مشاهده نمي‌شود، به عبارتي وقتي پول و قانون خوب است، اگر اجرا خوب نباشد، به مردم ظلم كرده‌ايم.
كاظم دلخوش، عضو فراكسيون مديريت و خدمات شهري در برابر سخنان قاليباف مبني بر خريد 70هزار اتوبوس با هزينه خود نيز پيش‌تر گفته است: به نظر مي‌رسد قاليباف براي انجام وظايف خود دچار مشكل شده است. چراكه مجلس سال گذشته 10هزار ميليارد تومان براي حمل‌و‌نقل شهري تصويب كرده بود، اما شهرداري عنوان مي‌كند چيزي از آن دريافت نكرده و اتوبوس‌ها را با هزينه خود خريده است.
در ادامه سردار رويانيان در پاسخ به گفته‌هاي شهردار نيز با كنايه گفت: براي حل مشكلات شهر تهران بايد كار تيمي انجام شود. وي با ايراد از عملكرد شهرداري گفت: ترافيك و عدم حل اين مشكل و نيز افزايش آمار تصادفات با خطوط BRT از جمله ايرادها بوده در حالي كه جمع كمك‌هاي دولت نهم به شهرداري از سال 84 تا 86 بيش از 46درصد كمك‌هاي انجام شده در سال‌هاي 81 تا 84 بوده است.
به دنبال تمامي اين صحبت‌ها، رييس فراكسيون مديريت و خدمات شهري در اين باره گفته است: به دنبال اين هستيم كه دولت به تعهدات خود در قبال شهرداري عمل كند. وي همچنين به حضور نمايندگان دولت از سوي ستاد تبصره 13 در كميسيون عمران اشاره و تاكيد كرد كه اگر تبصره 13 به تعهدات خود در مورد شهرداري عمل نكرده باشد، اين ستاد را مورد سوال قرار خواهيم داد.
بدين منظور جمعي از نمايندگان مجمع تهران كه عضو جمعيت ايثارگران نيز هستند، تصميم گرفتند كميته‌اي را به منظور حل اين مشكلات تشكيل دهند.
سروري، نماينده تهران هدف از تشكيل اين كميته را فراهم آوردن زمينه‌هاي رفع مشكلات مابين ستاد تبصره 13 و شهرداري عنوان كرد و گفت: قرار است در اين كميته به وظايف محول شده ستاد تبصره 13 در مورد رفع مشكلات حوزه حمل‌و‌نقل عمومي شهر تهران كه تاكنون محقق نشده است، رسيدگي شود.
سروري گفت: انتظار مي‌رود با تشكيل اين كميته تا حد زيادي از اختلافات بين اين ستاد و شهرداري كاسته شود تا بتوان زمينه‌هاي تامين مالي براي مترو و اتوبوسراني را در پايتخت فراهم كرد.
وي در اين باره اضافه كرد كه زمان خاصي براي اعلام گزارش كميته مورد نظر تعيين نشده است.
عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس در زمينه نحوه عملكرد اين ستاد تصريح كرد: عملكرد ستاد تبصره 13 تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
اسدا... عباسي در زمينه نتيجه گزارش فراكسيون مديريت شهري مجلس از ستاد تبصره 13 و تطبيق آن با انتقادهاي شهرداري تهران به خبرگزاري مهر گفته است: فعلا به نتيجه نهايي در اين باره نرسيده‌ايم.
وي با بيان اين مطلب كه از ستاد تبصره 13 خواسته‌ايم اطلاعات مربوطه را به صورت شفاف ارائه دهد، افزود: بايد بدانيم كه ستاد تا چه اندازه بر اساس لايحه بودجه و قانون برنامه چهارم توسعه توانسته تلاش كند.
عباسي ادامه داد: در واقع فراكسيون مديريت شهري مي‌خواهد بداند آيا ستاد تبصره 13 توانسته است وظايفش را بر اساس آنچه در لايحه بودجه و قانون برنامه چهارم توسعه به اين ستاد محول شده، انجام دهد؟
اين عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس افزود: قطعا عملكرد اين ستاد تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز از آغاز بررسي گزارش عملكرد ستاد تبصره 13 در اين كميسيون خبر داد و گفت‌: در آخرين جلسه كميسيون عمران مجلس، از مديريت‌هاي مختلف در زمينه ستاد تبصره 13 دعوت شد تا گزارش پيشرفت و عملكرد خود را به نمايندگان ارائه كنند تا شبهه ايجاد شده در زمينه خودداري كردن اين ستاد در ارائه امكانات و اعتبارات پيش‌بيني شده در قانون به شهرداري هاي كلان شهرها را برطرف نمايند.
وي گفت: با توجه به تحقيقات انجام شده از سوي نمايندگان، برخي نهادها معتقد بودند كه اعتبارات ريالي هزينه شده از سوي ستاد تبصره 13 در سال‌هاي 85 و 86 با افق تعيين شده سازگار نيست. حسين‌نژاد همچنين گفته است: اگر پس از بررسي‌ها مشخص شود كه شهرداري تهران و ساير كلان‌شهرها كمتر از سهم خود از ستاد تبصره 13امكانات اعتبارات دريافت كرده‌اند، مجلس به عنوان يك نهاد نظارتي دولت را ملزم به پرداخت سهم حمل‌ونقل عمومي اين شهرها خواهد كرد.
وي گفت: اعتبارات اختصاص يافته از سوي اين ستاد به شهرداري تهران از نظر حجم ريالي، مطابق با رقم پيش‌بيني شده در قانون بود، ولي به لحاظ تعداد اتوبوس تبصره 13 با مصوبه مجلس تفاوت بسياري داشت.
وي درباره اين كه آيا عملكرد ستاد تبصره 13 به ويژه در بخش تخصيص اعتبارات به حمل‌ونقل عمومي تهران براي نمايندگان قابل قبول بوده يا خير، اظهار كرد: در اين جلسه، نمايندگان، آمار عملكرد اين ستاد را دريافت كردند و نماينده شهرداري تهران نيز مشكل اين نهاد براي دريافت امكانات و اعتبارات از سوي ستاد تبصره 13 را مطرح كرد و هم اكنون نمايندگان در حال بررسي عملكرد اين ستاد هستند.
به هر روي بررسي عملكرد ستاد تبصره 13 از اموري است كه توسط دولت و مجلس معين شده و به طور طبيعي از اهميت فوق‌العاده‌اي در كشور برخوردار است و اجراي صحيح آن بسياري از مسائل را در كلان‌شهرها حل كرده و گره‌گشاي مشكلات خواهد بود و همچنين تحقق اهداف اين تبصره مي‌تواند زمينه‌ساز عدالت اجرايي ‌شود و در دستيابي به توسعه شهري حفظ هر چه بهتر و بيشتر محيط‌زيست را امكان‌پذير كند.
اكنون بايد منتظر باشيم و ببينيم نتيجه واقعي بررسي عملكرد ستاد تبصره 13 چگونه است و اين تصميم چه اثرات مثبت و منفي در كلان‌شهرها داشته و از ظرفيت هاي موجود چگونه استفاده شده است؟
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن