تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821030677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مك‌كين در گرداب بحران مالي آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مك‌كين در گرداب بحران مالي آمريكا
آمريكاي‌شمالي- نيلوفر قديري:
انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا روز 4 نوامبر( 14 آبان) برگزار مي‌شود.

اكنون و درحالي كه اندكي بيش از 2 هفته زمان تا برگزاري اين انتخابات باقي مانده، چهره برنده و بازنده اين رقابت بسيار نزديك و تاريخي در حال مشخص شدن است.

سرنوشت اين رقابت تاريخي با حضور يك نامزد سياه‌پوست و چند زن سياستمدار را نه بحث‌ها و مناظره‌هاي تكان‌دهنده و سياست‌هاي متفاوت نامزدها و حتي سياه‌پوست بودن يكي از نامزدها و حضور يك زن در مقام معاونت نامزد ديگر، كه بحران كم‌سابقه مالي رقم مي‌زند كه از آمريكا شروع شد و اين روزها همه دنيا را تحت‌تأثير خود قرار داده‌است. اين بحران مالي كه بانك‌ها و مؤسسات بزرگ مالي و بيمه‌اي را يكي ‌يكي از گردونه خارج مي‌كند و دولت آمريكا را به تقلايي بي‌سابقه انداخته، حزب حاكم جمهوريخواه را قرباني كرد. مردم آمريكا حزب حاكم را مسئول اين بحران مي‌دانند و به‌دنبال وعده‌هاي جديد، به نامزد حزب مقابل اقبال نشان داده‌اند. در روزهاي باقيمانده تا اين انتخابات، مك‌كين كار چنداني براي برگرداندن اين ورق نمي‌تواند انجام دهد. آمريكا از حالا خود را براي اولين رئيس‌جمهور سياه‌پوست در تاريخ خود آماده مي‌كند.

تا انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و پايان اين ماراتن بيش از يك ساله، دو هفته زمان باقي است. اما نظرسنجي‌ها و همه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد كه اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي روي ندهد و روند اوضاع به همين صورت طي شود، باراك اوباما پيروز اين رقابت خواهد شد و به‌عنوان اولين رئيس‌جمهور سياه‌پوست تاريخ آمريكا به كاخ سفيد مي‌رود. بعد از مدت زماني نسبتا طولاني كه اوباما و مك‌كين سايه به سايه يكديگر در نظرسنجي‌ها پيش مي‌رفتند و شناسايي برتري يا عقب‌بودن يكي از آنها نسبت به ديگري تقريبا غيرممكن بود، اكنون اين فاصله محسوس و قابل شناسايي است. به‌طوري‌كه اگر انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا همين هفته برگزار مي‌شد، كسي در برد اوباما ترديد نداشت.

مك‌كين در نظرسنجي‌هاي عمومي و در آراي مردمي از اوباما عقب است. اما همان‌طور كه انتخابات رياست‌جمهوري سال 2000 آمريكا نشان داد، يك نامزد انتخاباتي مي‌تواند در عين به دست نياوردن اكثريت آراي مردمي، به‌دليل كسب آراي الكترال كه نظام ماشيني و سهميه‌بندي ايالتي انتخابات آمريكاست، به كاخ سفيد برود. جورج بوش در انتخابات سال 2000، در آراي مردمي 5/0 درصد از ال‌گور رقيب دمكرات خود عقب بود اما با به دست آوردن آراي الكترال رئيس‌جمهور آمريكا شد. در سال 2004 بوش آراي مردمي را در رقابت با جان كري به دست آورد. اين تفاوت آرا البته اندك وبه نسبت 7/50 درصد به 3/48 درصد بود. در آراي الكترال هم بوش 286 راي را به دست آورد در حالي‌كه آراي ال‌گور تنها 251 راي بود. با احتساب اينكه كل آراي الكترال 538 راي بود، بوش مرز 270 راي الكترال را به دست آورد و برنده انتخابات شد.

جمهوريخواهان آمريكا امسال هم به آراي الكترال اميد داشته و دارند. براي آنكه مك‌كين برنده اين انتخابات شود بايد آراي همه ايالت‌هايي كه جورج بوش آنها را در سال 2004 به دست آورده، كسب كند. يكي از ايالت‌هايي كه بوش در سال 2004 در آن به اكثريت رسيد آيوا بود كه 7 راي الكترال دارد. اين ايالت اكنون به‌طور كامل در اختيار اوباماست. به اين ترتيب آراي الكترال جمهوريخواهان در اين انتخابات به نسبت سال 2004، فعلا به 21 راي كاهش مي‌يابد. دو ايالت ديگر كه رقابت در آنها هميشه ميان دو حزب دمكرات و جمهوريخواه بسيار نزديك بوده و هر دو در انتخابات قبلي به بوش رسيد، اوهايو با 20 راي الكترال و فلوريدا با 27 راي الكترال هستند. تصور اينكه مك‌كين بدون به دست آوردن آراي اين دو ايالت بتواند در انتخابات پيروز شود، تصور دشواري است.

در اوائل ماه سپتامبر پيش از وقوع بحران نظام بانكي در آمريكا و جنجال‌هاي پيرامون آن، مك‌كين در هر دوي اين ايالت‌ها وضعيت خوبي داشت. اكنون اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اوباما در دو ايالت اوهايو و فلوريدا پيش است. بحران مالي‌اي كه
پيش آمده همه نظم و الگويي كه پيش از اين بر انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا حاكم بود بر هم زد. از ديرباز، شهرهاي بزرگ و مراكز دانشگاهي پايگاه دمكرات‌ها و شهرهاي كوچك و مناطق روستايي كانون حمايت جمهوريخواهان بوده‌است. اما بيم از بحران مالي، اين مرزها را از بين برده‌است. در چنين شرايطي همه حزب حاكم را مقصر مي‌دانند و طبيعتا به‌دنبال مسير و رويكردي تازه هستند. اوهايو هم به‌دليل همين مرز‌شكني‌ها اكنون به كانوني براي حمايت از دمكرات‌ها تبديل شده‌است.

فلوريدا اما وضعيتي متفاوت دارد. اين ايالت تركيبي از فرهنگ جنوبي، اقليت‌هاي اسپانيايي و آفريقايي تبار، بازنشستگان و جوانان مهاجري است كه به‌دنبال فرصتي تازه براي زندگي هستند. مشكلات مالي پيش آمده فلوريدا را هم تكان داده‌است. اما به اين تاثير اقتصادي بايد حضور و نقش سياست‌هاي سارا پالين، نامزد معاونت مك‌كين را هم اضافه كرد كه با رويكرد محافظه‌كارانه خود در ميان راي‌دهندگان مسن‌تر اين ايالت و به‌ويژه بازنشستگان ترديد جدي نسبت به جمهوريخواهان ايجاد كرده‌است.

اما حتي اگر مك‌كين هر دو ايالت فلوريدا و اوهايو را هم به راحتي به دست آورد، كافي نيست. مك‌كين براي رئيس‌جمهور شدن بايد دو ايالت ديگر جنوبي را كه به‌طور سنتي جمهوريخواه بوده‌اند فتح كند. اين دو ويرجينيا با 13 راي و كاروليناي شمالي با
15 راي الكترال است. اين دو ايالت از نظر اقتصادي در اين شرايط نابسامان و بحراني، موقعيت خوب خود را حفظ كرده‌اند و مهاجران جوان را از ايالت‌هاي شمالي با شرايط بد اقتصادي جذب كرده‌اند.

اوباما و مك‌كين در اين دو ايالت شانه‌به‌شانه هم هستند. حتي اگر مك كين همه ايالت‌هاي حامي بوش در انتخابات سال 2004 را به غيراز آيوا فتح كند، باخت در يكي از دو ايالت ويرجينيا يا كاروليناي شمالي باعث نرسيدن مك‌كين به حد نصاب 270 راي الكترال كالج مي‌شود.

مك‌كين در ايالت‌هاي غربي موقعيت بهتري دارد. بوش در ايالت كلرادو با 9 راي الكترال، نوادا با 5 راي الكترال و نيومكزيكو با 5 راي الكترال، با اختلاف راي اندكي پيروز شد. اكنون و در اين انتخابات، رقابت ميان اوباما و مك‌كين بسيار نزديك است ولي دو ايالت نيومكزيكو و كلرادو به سوي اوباما گرايش دارند. در اين ايالت‌ها، اسپانيايي‌تبارها وضعيت آونگي دارند و گاه به جمهوريخواهان و گاه به دمكرات‌ها متمايل مي‌شوند. در حال حاضر راي آنها به اوباما تعلق دارد. از دست دادن يكي از اين ايالت‌ها براي مك‌كين خطرناك نيست اما از دست دادن دو ايالت مي‌تواند به معناي پايان همه‌چيز باشد. ميسوري با 11 راي الكترال از ديگر ايالت‌هاي مورد مناقشه دو حزب است كه در هفته‌هاي اخير رقابت آنها در اين ايالت بسيار نزديك و سنگين بوده‌است.

اما ايالت‌هايي هم هستند كه در دو انتخابات گذشته به اوباما راي داده‌اند ولي اكنون ممكن است طرفدار مك‌كين باشند. يكي از اين ايالت‌ها كه هدف هميشگي حزب جمهوريخواه بوده، ميشيگان با 17 راي الكترال است. اما در هفته‌هاي اخير با ديدن شرايط اين ايالت، ستاد انتخاباتي مك‌كين ميشيگان را خالي كرد و همه مراكز تبليغاتي خود را از آنجا به نقاط ديگر منتقل كرد. اين كار با هدف استفاده بهتر از منابع مالي تبليغات حزب جمهوريخواه صورت گرفته‌است. اما اين اقدام او پيام نااميدكننده‌اي درباره ديگر ايالت‌هاي تحت كنترل دمكرات‌ها مي‌دهد. به نظر مي‌رسد جمهوريخواهان اميدي به تصاحب آراي ايالت‌هاي دمكرات ندارند و فعلا روي حفظ آرا در ايالت‌هاي جمهوريخواه متمركز شده‌اند.

اكنون اوباما 10 درصد در نظرسنجي‌ها از مك‌كين جلوتر است. اگر شرايط به همين‌صورت پيش‌ رود او پيروزي راحتي بر مك‌كين خواهد داشت. اما ستاد تبليغاتي مك‌كين و جمهوريخواهان هنوز نااميد نشده‌اند. آنها اميدوارند بحران مالي اندكي فروكش كند و روابط خارجي و امنيت ملي بار ديگر در كانون توجه قرار گيرد. هنوز بسياري از راي‌دهندگان در پاسخ به اين پرسش كه فرماندهي كل نيروهاي مسلح را به چه كسي مي‌سپاريد، با اطمينان بيشتري نام مك‌كين را مي‌آورند. اما بحران اقتصادي اين اطمينان را كم‌رنگ كرد. مك‌كين هفته گذشته تلاش كرد تا با ارائه يك پيشنهاد اقتصادي پوپوليستي، صحنه را به نفع خود تغيير دهد. او در دومين مناظره تلويزيوني انتخاباتي با اوباما گفت كه وزارت دارايي بايد وام‌هاي به
دردسر افتاده را خريداري كند و نرخ بازپرداخت بهتري به وام‌گيرندگان پيشنهاد كند. اما اين پيشنهاد چندان شوق كسي را دامن نزد.

حمله مستقيم به اوباما از ديگر ابزارهاي مك‌كين در اين روزهاي آخر باقي مانده به انتخابات است. تا پيش از وخيم‌شدن بحران مالي در ماه سپتامبر، تبديل كردن انتخابات رياست‌جمهوري به يك همه‌پرسي درباره شخصيت اوباما، كار آساني بود.

دو هفته پيش ستاد تبليغاتي جمهوريخواهان درباره رابطه اوباما با بيل آيرز از راديكال‌هاي راست افراطي كه مخالف جنگ ويتنام بود و به گروهي كه پنتاگون را بمبگذاري كردند تعلق داشت، پرسش‌هايي را مطرح كردند. پالين حتي اوباما را به رابطه با تروريست‌ها متهم كرد. اما اين كار به جاي تاثير مثبت بر انتخابات، بيشتر واكنش منفي به همراه داشت. به همين دليل در روزهاي بعد ديگر نه مك‌كين و نه پالين به شخصيت اوباما حمله نكردند. دليل آن هم اين بود كه به گواه نظرسنجي‌‌ها، مردم از شيوه مقابله شخصي مك‌كين با اوباما ناراضي بودند و اين را نوعي فرار از مشكل اصلي توسط نامزد جمهوريخواهان مي‌دانستند.

در هفته گذشته چند تحليلگر حزب جمهوريخواه در روزنامه واشنگتن پست توصيه‌هايي به مك‌كين براي نجات از وضعيت فعلي كردند. يكي از آنها اين بود كه سياست‌ها و پيشنهادات اقتصادي اوباما را زير سؤال ببرد و نكات منفي آن را برجسته كند.

در اين روزهاي آخر انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، همه بحث‌ها و موضع‌گيري‌ها بر مسائل اقتصادي معطوف شده‌است. همين موضوع در نهايت، برنده اين انتخابات نزديك و تاريخي با حداقل فاصله ميان نامزدها را مشخص مي‌كند.
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن