تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816350678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خوش‌اخلاق‌ها تغذيه صحيح دارند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: خوش‌اخلاق‌ها تغذيه صحيح دارند


حتماً براي شما هم پيش آمده كه بعد از صرف غذاي مورد علاقه تان، احساس آرامش و نشاط كنيد و حتماً با شرايط استرس زا نيز مواجه شده‌ايد كه در اين شرايط ناخودآگاه به سمت مواد خوراكي رفته‌ايد، تا به اين طريق، استرس را از خود دور كنيد.

فكر‌ مي‌كنيد موادغذايي به خلق و خو هم ربط داشته باشند؟ به نظر كارشناسان تغذيه، اگر بدن شما از نظر شيميايي و تركيبات طبيعي خود متعادل باشد، خلق و رفتار شما هم متعادل‌ مي‌شود. عوامل زيادي‌ مي‌توانند تعادل بدن شما را به هم بزنند. به‌عنوان مثال، بسياري از زنان دچار كم خوني هستند. اين مسأله باعث افسردگي و خستگي زودرس‌ مي‌شود، يا افراد سالمند معمولا با كمبود ويتامين مواجه‌اند، كه روي سيستم عصبي و رفتاري بسيار موثر است.

در افرادي كه به‌طور منظم و سر وقت غذا نمي‌خورند، قندخون دائما در حال تغيير است و ثبات لازم را ندارد. همين مسأله بر روي قدرت تفكر و تمركز و در نتيجه خلق و خو تاثير مي‌گذارد. بعضي مردم هم به بعضي موادشيميايي موجود در غذا حساسيت دارند كه حين مصرف اين موادغذايي خاص، خلق و خوي آنها دچار مشكل‌ مي‌شود.

در مطالعه‌اي كه روي 200 نفر از مردم انگلستان انجام شد، تاثير غذا بر سلامت ذهني و رواني افراد، مورد مطالعه قرار گرفت. به اين افراد توصيه شد مصرف غذاهايي را كه براي خلق و خو استرس زا هستند، قطع كنند و همزمان مقدار غذاهايي را كه از ذهن و خلق فرد حمايت‌ مي‌كنند افزايش دهند. موادغذايي كه استرس‌زا يا تنش‌زا محسوب‌ مي‌شوند، شامل شكر، كافئين موجود در قهوه، الكل و شكلات (در صورت مصرف بيش از حد) است، در حالي كه‌ مي‌توان از موادغذايي حمايت كننده خلق و خو به آب، سبزي، ميوه و ماهي اشاره كرد. 88 درصد افرادي كه از رژيم‌هاي غذايي حمايت كننده خلق‌وخو استفاده كردند، از نظر ذهني و رواني، وضعيت بهتري پيدا كردند. 26 درصد آنها اظهار كردند تغيير خلق‌وخو در آن‌ها كمتر شده است. در 26درصد ديگر تعداد حملات پانيك(هراس) و اضطراب كمتر شده بود و 24درصد ديگر عنوان كردند كمتر دچار حالت افسردگي شده‌اند.

* تغذيه خلق و خو

گروه عظيمي از موادشيميايي موجود در مغز كه خلقيات را كنترل‌ مي‌كنند، نوروترانسميتر(ميانجي عصبي) نام دارند. معروف ترين آنها «سروتونين» است كه به‌عنوان ماده شادي آور به حساب‌ مي‌آيد. اين موادشيميايي تعيين‌ مي‌كنند كه آيا شما احساس خوبي داريد يا خير، كاملا پر انرژي هستيد يا كاملا خسته ايد، تحريك پذيريد و كلافه به نظر‌ مي‌رسيد يا نه. اين موادشيميايي موجود در مغز كه كاملا حياتي هستند براي اينكه عملكرد طبيعي داشته باشند به انرژي نياز دارند و مغز يكي از معدود نواحي بدن است كه براي تامين انرژي خود، كاملا و فقط به گلوكز وابسته است. گلوكز در شكر، قند و بسياري مواد ديگر وجود دارد. متخصصان معتقدند اگر سطح گلوكز خون (قندخون)، تمام طول روز در شرايط پايداري باقي بماند و نوسان نداشته باشد، به‌‌تدريج مغز را تغذيه‌ مي‌كند و مشكلي پيش نمي آيد. براي اينكه قندخون حالت پايداري پيدا كند، بايد از كربوهيدرات‌هايي استفاده كرد كه قندخون را ناگهان بالا نمي برند. اين كربوهيدرات‌ها در نان حاوي غلات، لوبيا، غلات كامل، سويا، سيب، هلو و ساير ميوه‌ها وجود دارند. موادي مثل كيك، چيپس، شكلات و شيريني، قندخون را سريعا افزايش‌ مي‌دهند. در نتيجه بدن شما ناچار‌ مي‌شود براي ورود اين قندها به درون سلول يا ذخيره كردن آنها به‌طور ناگهاني و به شدت، هورمون انسولين ترشح كند و تعادل طبيعي سيستم كنترل كننده قندخون بر هم‌ مي‌خورد.

* جدي بگيريد

* سعي كنيد قندخون تان در شرايطي پايدار حفظ شود. نگذاريد قندخون دچار نوسانات شديد شود. براي اين كار بايد در فواصل غذايي حتما از ميان وعده‌هاي غذايي استفاده كنيد و هر چهار ساعت يكبار از تنقلاتي سالم استفاده كنيد. توصيه‌ مي‌شود از تنقلاتي مثل خشكبار، آجيل، ميوه و سبزي استفاده شود.

* مقدار آب مصرفي شما بايد كافي و متعادل باشد. اين مقدار به فعاليت روزانه و درجه حرارت هوا نيز بستگي دارد. هرچه فعاليت بيشتر باشد و هوا گرم تر، مقدار آب مصرفي بايد بيشتر شود. يادتان باشد هيچ نوشيدني جاي آب را نمي گيرد. پس از آن غافل نشويد.

* روزي 20 دقيقه ورزش كنيد؛ زيرا روزي 20دقيقه ورزش، خلق را تقويت‌ مي‌كند. البته اگر‌ مي‌خواهيد چربي‌هاي اضافه را آب كنيد، بايد نيم ساعت ديگر هم به ورزش ادامه دهيد.

* هيچ وقت سراغ رژيم‌هاي لاغري كه ناگهاني و سريع وزن كم‌ مي‌كنند نرويد. كاهش وزن ناگهاني شما را كاملا عصبي و بداخلاق‌ مي‌كند.

* چربي در حد متعادل اثر ضدافسردگي دارد. بجاي چربي‌هاي خالص از چربي‌هاي غيراشباع ساده و پيچيده، روغن‌هاي گياهي و روغن ماهي استفاده كنيد، زيرا اين چربي‌ها حاوي امگا3 هستند كه بسيار مفيد است.

* از شير و گوشت بوقلمون استفاده كنيد، زيرا حاوي «تريپتوفان» است. «تريپتوفان»، اسيدآمينه‌اي است كه باعث‌ مي‌شود قندخون در دسترس نوروترانسميترها قرار گيرد. براي اينكه جذب تريپتوفان اين مواد بيشتر باشد، كمي كربوهيدرات (مثل نان، برنج، خرما و...) همراه با آنها مصرف كنيد.

* حتما صبحانه ميل كنيد و اصلا از خوردن آن صرف نظر نكنيد.

* وقتي به فروشگاه‌ مي‌رويد، بيشتر سراغ ميوه و سبزي برويد، نه شيريني و كيك و شكلات.

* سعي كنيد از مصرف غذاهايي كه داخل سلفون پيچيده شده اند، اجتناب كنيد.

* مصرف قهوه و نوشابه‌هاي گازدار را محدود كنيد.

* هيچ وقت يك گروه از موادغذايي را از رژيم خود حذف نكنيد; مثلا بطور كل نان و برنج را از رژيم غذايي خود حذف نكنيد، بلكه مصرف آنها را به حد تعادل برسانيد.

* و اما تنقلات

در تحقيقاتي كه اخيراً انجام گرفته مشخص شده است در شرايط استرس و خستگي، زنان بيش از مردان سراغ تنقلات‌ مي‌روند و بيش از حد از آنها استفاده‌ مي‌كنند. بررسي‌ها نشان داده است زناني كه با اصوات بلند مواجه اند يا كارهاي سخت و طاقت‌فرسا دارند نسبت به مردان، بيشتر به سمت غذاهايي مثل شكلات، چيپس و پنير روي‌ مي‌آورند. همين بررسي‌ها نشان داده است مردان و زنان در دوراني كه استرس دارند، بيشتر‌ مي‌خورند. در طول روز شرايطي پيش‌ مي‌آيد كه براي فرد ايجاد استرس و تنش‌ مي‌كند، در اين شرايط، اكثر افراد به خوردن روي‌ مي‌آورند، تا اين استرس را برطرف كنند؛ حتي زناني كه به كارهاي سخت مشغولند، در تعطيلات آخر هفته بيشتر‌ مي‌خورند.

* نقش استرس در افزايش مصرف غذا

در يك مطالعه 29مرد و 34زن، 18تا45 سال مورد بررسي قرار گرفتند و به 3 گروه تقسيم شدند و از آنها درخواست شد به حل مسائل رياضي و هندسه مشغول شوند.

* در گروه اول; يك بلندگو نزديك آنها گذاشته شد، كه صداي بسيار بلندي توليد‌ مي‌كرد، به حدي كه آنها به سختي‌ مي‌توانستند مسائل رياضي را حل كنند و البته اعضاي اين گروه با آنكه كليد كنترل صدا در دسترس آنها بود، به هيچ وجه قادر نبودند صدا را قطع كنند و بايد آن را تحمل‌ مي‌كردند.

* در گروه دوم؛ همه شرايط مثل گروه اول بود، با اين تفاوت كه اعضاي اين گروه اصلا نمي دانستند كليد قطع و كنترل صدا كجاست.

* براي گروه سوم; اصلا صدايي پخش نمي شد. بعد از اتمام حل مسائل رياضي از افراد درخواست شد براي 12دقيقه در اتاقك‌هايي بنشينند و قبل از شروع مرحله بعدي تنقلاتي مثل چيپس، شكلات، ژله، پفك و غيره را ميل كنند.

بررسي‌ها نشان داد افراد گروه اول از همه بيشتر تنقلات خوردند و در اين ميان، زن‌ها بسيار بيشتر از مردها پرخوري كرده بودند. محققان معتقدند افراد براي پرت كردن ذهن خود از حالاتي كه باعث خستگي و استرس شده، به خوردن روي‌ مي‌آورند و اين مسأله در زنان بسيار بيشتر است كه گمان‌ مي‌رود به دليل آسيب‌پذيرتر بودن و حساس تر بودن آنها باشد.




 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن