تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816723985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اشتغال زنان و مشكلات آنان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: اشتغال زنان و مشكلات آنان
زن مسلمان ايراني امروز از يك سو با ايمان كامل به وظيفه‌اش به عنوان محور اصلي در خانواده و به لحاظ نقش عظيمي كه در تربيت و پرورش انسان‌هاي متعالي به عهده دارد، شايسته زيباترين ستايش‌هاست و از ديگر سو به بركت تسهيلات، امكانات و شرايط اجتماعي در صحنه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي به فعاليت اشتغال دارد.

چنانچه اتخاذ سياست‌هاي فرهنگي مناسب و حمايت‌هاي لازم قانوني از اين مشاركت صورت پذيرد، قادر خواهد بود با ايفاي كامل نقش مادري و انجام وظيفه صيانت از خانواده در تربيت فرزندان جامعه، سلامت معنوي و آينده روشن جامعه را تضمين كند و در كنار آن در رفع نيازهاي خود و جامعه‌اش بيش از پيش موثر واقع شود.

زن در قانون اساسي

بر طبق اصل بيستم قانون اساسي همه افراد و ملت، اعم از زن و مرد، يكسان در حمايت قانون قرار دارند، و از همه حقوق انساني، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلام برخوردارند. بنابراين در استيفاي حقوق اجتماعي، تفاوتي بين زن و مرد نيست.

ليكن به علت وجود ويژگي‌هاي خاص، زنان درپاره‌اي از موارد نيز فراتر از مردان مورد توجه قرار گرفته‌اند تا ضمن حفظ تعادل اجتماعي، زمينه‌اي براي رشد مادي و معنوي آنان فراهم آيد.

اشتغال زنان در عرصه‌هاي مختلف

بحث اشتغال به كار زنان از مباحث پرهياهو و بسيار مهم بوده و تاكنون تحقيقات فراواني را به خود اختصاص داده است. اشتغال زنان در درجه اول، كار خارج از فضاي خانه را تداعي مي‌كند.

در حالي كه زنان اصلي‌ترين مسئوليت و تعهد شغل خويش را در منزل و دركنار خانواده ايفاء مي‌كنند.

آنچه كه ويژگي صبر و بردباري و دقت و مديريت را به عنوان خصوصيتي بارز در سرنوشت زن تقويت مي‌كند، همان مسئوليت پذيري او در امور خانه و خانواده است.

گرايش زن به سوي اشتغال، بيش از همه برنهاد خانواده اثر مي‌نهد و روابط زن و شوهر و فرزندان را دگرگون مي‌سازد. چون خانواده در اجتماع جايگاه اساسي و نفش زير بنايي دارد، لذا اين امر همواره مورد توجه صاحب‌نظران جامعه شناسي بوده است.

پرواضع است كه حضور زنان در عرصه مختلف اجتماع و فرهنگي نيز آثار برجاي گذارده است. آيا اين آثار در جهت ثبات خانواده و يا تضعيف آن به كار افتاده است!؟

و يا اين كه خروج زن از خانه و غيبت او در منزل تا چه حد بر سرنوشت كودكان و روابط زن و شوهر و فرزندان تاثير مي‌گذارد؟ جا دارد اضافه كنيم كه اشتغال زن صورت تيغ دو لبه مي‌يابد كه استقلال بيشتر زن بعد مطلوب آن است و تعدد وظايف وي براي اولين بار و به صورتي بسيار سنگين مكمل آن است.

به اين ترتيب يك زن شاغل به عنوان مادر در جامعه ما، بدون هيچ چشم‌داشتي مسئوليت‌ها و وظايف متعددي را در امر تعليم و تربيت فرزندان و يا تدبير امر منزل، برعهده دارد. چنانچه غيبت يك مادر از خانه در تعداد ساعاتي از روز و خلأ ناشي از غيبت مادر، در خانه با تدبير صحيح و اصولي پر نشود و فرزندان در خانه به امان خدا رها شوند، هم براي فرزندان و هم براي همسر مشكلات عديده‌اي را به بار خواهد آورد.

لازم به ذكر است كه مادران شاغل دلايل موفقيت بيشتر خود را در امر تعليم و تربيت فرزندانشان موارد زير مطرح كرده‌اند:

1ـ آگاهي و سواد و تجربه مادران شاغل در مورد مسائل درسي و تربيتي

2ـ حضور بيشتر مادر در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي

همچنين دلايل موفقيت كمتر خود را در موارد زير مطرح كرده‌اند:

1ـ اختلاف سليقه زن و شوهر در تربيت فرزندان

2ـ مشغله كاري زنان در منزل و محل كار و خستگي‌هاي ناشي از كار

زن شاغل در نقش همسر

يك زن شاغل در نقش همسر بايد در رابطه زن و شوهري هماهنگي لازم و وفاق زوجين را براي استحكام خانواده به صورت يك نياز اساسي و به شكل مطلوب ايجاد كند. به گفته آندره ميشل وقتي اشتغال روز افزون زنان را به كارهاي خارج از خانه در نظر مي‌گيريم، توجه ما معمولاً متوجه زيان‌هايي مي‌شود كه از اين راه به كودكان مي‌رسد ولي اثرات ناگوار اين وضع را بر روحيه مردان مورد توجه قرار نمي‌دهيم. بر طبق پژوهش انجام شده 24 درصد زنان شاغل دليل اصلي مخالفت همسرشان براي ادامه كار آنان را، نبود آسايش و آرامش در زندگي اعلام كرده‌اند و در اين رابطه به مسائلي از قبيل نداشتن فرصت براي رسيدگي به شوهر و فرزند، كم شدن مسافرت‌ها و تفريحات، نداشتن فرصت كافي براي رسيدگي به امور منزل و .... اشاره كرده‌اند.




 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن