تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804386158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اثرات تورمي هدفمند كردن يارانه ها كوتاه مدت خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: 3 مقام دولتي اعلام كردند:
اثرات تورمي هدفمند كردن يارانه ها كوتاه مدت خواهد بود
جام جم آنلاين: در حالي كه اكثر كارشناسان درباره اثرات تورمي اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها هشدار ميدهند ، چند مقام دولتي از كوتاه مدت و قابل كنترل بودن تورم ناشي از اين طرح، سخن ميگويند.



به گزارش خبرنگار ما، سكته تورمي ناشي از حذف يارانهها و شوك قيمتي را شايد اكثر كارشناسان اقتصادي بزرگترين نگراني ناشي از اجراي بزرگترين جراحي اقتصاد ايران دانسته و با اصرار از دولت ميخواهند تمهيدات خود را براي كنترل اين تورم اعلام كند.

هر چند برخي اجزاي دولت، مانند وزارت بازرگاني به طور كلي به تمهيدات انديشيده درباره كنترل تورم اشارههايي داشتهاند، اما آنچه ميتوان به طور جزئي، دقيق و اجرايي نام «برنامه كنترل تورم هدفمند كردن يارانهها» را بر آن گذاشت، هنوز اعلام نشده است. اين در حالي است كه بين خود مجريان دولتي طرح ياد شده درباره رقم تورم ناشي از اين امر نيز اتفاق نظر وجود ندارد، به طوري كه هنوز پيشبيني رسمي در اين باره اعلام نشده است.
با اين حال، ديروز 3 مسوول در 3 بخش مختلف دولت يعني وزارت بازرگاني، بانك مركزي و شوراي رقابت با اظهار نظر درباره تورم ناشي از حذف يارانهها، اين تورم را موقت و زودگذر دانستند و اشاره كردند كه اوايل اجراي طرح، احتمالا تورم ايجاد شده بيشتر است اما به مرور اين تورم كاهش يافته و روالي آرام، آهسته و منطقي به خود ميگيرد. بهزعم آنان، حمايتهاي دولت از بخش توليد نيز در كوتاه مدت آثار مثبت از خود بر جا خواهد گذاشت و با رشد توليد كالا، قيمتها متعادل خواهد شد.
در اين باره رئيس كل بانك مركزي، لازمه حركت به سمت اقتصاد آزاد و اصل 44 را آزادسازي قيمتها عنوان كرد و گفت: با اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها، يك مرحله تورمي خواهيم داشت؛ ولي پس از آن، روند تورمي كاهنده و در نهايت تعديل خواهد شد.
هيچ قشري دچار مضيقه نخواهد شد محمود بهمني در گفتگو با مهر با تاكيد بر اين مطلب كه طرح هدفمند كردن يارانهها بايد اجرا شود، گفت: اين طرح بايد پيش از اينها اجرايي ميشد و اجراي آن به تاخير افتاده است.
وي با بيان اينكه همه مردم براي اجرايي شدن اين طرح بايد همكاري داشته باشند، بيان كرد: بايد تعديلاتي در اقتصاد صورت دهيم و نرخ واقعي هر كالايي را محاسبه و به اقشار ضعيفتر كمك كنيم.
وي ادامه داد: با اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها، هيچ قشري دچار مضيقه نخواهد شد و كمكها به اقشار ضعيفتر جامعه صورت خواهد گرفت.بهمني بيان كرد: وقتي با اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها، ميانگين حقوق و حقوق بازنشستگان افزايش مييابد؛ همان امتيازي كه در اجراي طرح از وي سلب ميشود، در افزايش حقوق به وي بازگردانده ميشود.
بهمني بيان كرد: اثرات تورمي طرح هدفمند كردن يارانهها نيز بستگي به چگونگي اجرا و مدت زمان اجرايي شدن آن دارد.
وي اضافه كرد: اگر قيمت كالايي با اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها افزايش يابد، سال بعد از آن، اين قيمت به صورت متعادل افزايش مييابد و نه به صورت جهشي. اگر قيمتها را پس از اجراي آن پايين نگه داريم، مانند فنري است كه هر لحظه امكان رها شدن آن وجود دارد.رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: به عنوان مثال اگر با اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها قيمت بنزين به 400 تومان افزايش يابد، به طور قطع سال بعد از آن قيمت اين كالا 500 تومان نخواهد شد و به 410 يا 420 تومان افزايش مييابد.وي افزود: يعني قيمت اين كالا مثلا 5درصد افزايش مييابد و اين موضوع باعث كاهش شديد نرخ تورم ميشود. با اجراي اين طرح، يك مرحله تورمي را خواهيم داشت؛ ولي پس از آن روند تورمي كاهنده خواهد بود و در نهايت تعديل خواهد شد.
از سوي ديگر مشاور اقتصادي دولت گفت: ممكن است پس از هدفمند كردن يارانهها در يك دوره كوتاه مردم تورم را حس كنند؛ اما پس از آن تورم موجود رو به كاهش خواهد گذاشت.
به گزارش فارس، جمشيد پژويان افزود: تورم هنگامي ايجاد ميشود كه توليد در جامعه وجود نداشته باشد، اما دولت هرازگاهي يارانه در جيب مردم قرار ميدهد. كنترل تورم از وظايف سياستهاي پولي است و بانك مركزي در اين زمينه نقش بسيار موثري را ايفا ميكند. بايد با اجراي صحيح كنترل نقدينگي تورم را كاهش داد.
وي تصريح كرد: با اجراي اين طرح مردم نيز در كنترل تورم و نقدينگي سهيم خواهند بود و در نهايت ممكن است در يك دوره كوتاه مدت تورم را حس كنيد، اما بعد از آن تورم موجود كاهش خواهد يافت.
وي گفت: هنگامي كه اقتصاد ايران دچار بحران شد، دولت مجموعه سياستهايي را تدوين ميكند كه بايد گفت اين مجموعه طرح به درستي كنار هم چيده شده، اما يك سري اشكالاتي ممكن است در اين مجموعه وجود داشته باشد كه براحتي قابل حل خواهد بود. ازاين رو ميتوان اظهار كرد، اگر يك نگاه كاملا تخصصي به دنبال اين مجموعه طرح باشد، ميتواند نقشه راه مناسبي براي اجراي سند چشمانداز توسعه و اصلاحات اصل 44 قانون اساسي باشد. بايد تاكيد كرد كه اين يك بستر است و بايد به تمام اجزاي آن توجه شود و نگاه يكبعدي هرگز راه به جايي نخواهد برد.
4 سناريو در وزارت بازرگاني از سوي ديگر رئيس سازمان بازرگاني استان تهران، ديروز هنگام حضور در غرفه روزنامه جامجم در شانزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، درباره چگونگي مقابله دولت با سكته قيمتي ناشي از اجراي طرح تحول اقتصادي، گفت: ما در وزارت بازرگاني شورايي را براي بررسي مساله تشكيل دادهايم كه اين شورا به طور هفتگي و با حضور شخص وزير تشكيل جلسه ميدهد و با توجه به حساسيت مساله راهكارهاي پيشنهادي را بررسي ميكند.
سيد علي موسوي، افزود: ما اكنون 4 سناريو براي چگونگي حذف يارانهها در نظر گرفتهايم تا به تناسب تصميمگيري مجلس و نوع اجراي دولت بتوانيم يكي از اين سناريوها را اجرا كنيم. با توجه به آن كه مجلس مقرر كرده يارانهها در پروسهاي پنجساله حذف شود، ما سناريويي براي حذف 10 درصد يارانهها، 20 درصد يارانهها، 50 درصد يارانهها و 100 درصد يارانهها آماده كردهايم و منتظريم تا تصميمات نهايي را ببينيم.
وي اظهار كرد: از سوي ديگر ذخيرهسازي كالاهاي استراتژيك از سوي بخش خصوصي با پرداخت تسهيلات بانكي از سوي دولت آغاز شده است.به طور مشخص كالاهايي چون شكر، روغن، آرد و گندم و ميوه در حال ذخيرهسازي هستند. البته ميوه و مركبات بيشتر مربوط به شب عيد و از نوع سيب و پرتقال است كه صرفا از داخل كشور خريداري ميشود و در حال بستهبندي است.
وي افزود: طبق برنامه موجود قرار است در صورت اجراي هدفمند كردن يارانهها اين كالاها توسط بخش خصوصي وارد بازار شده و قيمتها متعادل شود. در اين پروسه وزارت بازرگاني نيز نظارت خواهد كرد تا آسيبي به مردم نرسد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن